Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er engelsklærer i en 6. klasse. Disse elevene har en negativ holdning til faget, og er lite motivert for å jobbe med det. Jeg er ute etter undervisningstips som kan engasjere og få elevene til å bruke språket, og se nytten av det. Kan forstå at det å haste gjennom de obligatoriske tekstene i boka ikke alltid er like givende, og vi gjerne vise dem en positiv side av engelsk.. Hvordan??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn en film eller no? Altså, finn noe som passer for deres aldersgruppe, tør å være litt utradisjonell; gå nye veier, litt på deres premisser, men samtidig ikke mist grepet på de?

Vanskelig dette... Men jeg tror ihvertfall jeg ville prøvd noe sånt. Møtes litt på deres banehalvdel ettersom de ikke vil møtes på din?

Skrevet

Jeg husker da jeg gikk på barneskolen fikk vi alltid se en (engelsk) tegnefilm som het Big Muzzy hvis vi gjorde oppgavene våres og var snille. Det funket hver gang. :ler:

Skrevet

Eller hva med aa arrangere utveksling med en engelsk klasse - enten besoke dem/faa dem paa besok, eller skrive mailer/brev med dem? Eller lage film hvor dere viser dem skolen og lokalmiljoet og lar alle presentere seg, og saa gjoer den engelske skolen det samme? Da faar jo elevene brukt engelsken til noe!

Skrevet

Det burde jo egentlig være "lett" å motivere barn til å lære engelsk, så mye det språket er i bruk. Filmer er en god idè. Og lettleste spennende bøker på engelsk? Tegneserier. Lær dem litt om landene der engelsk er førstespråk og snakk litt om reiser og utdanning 8når de blir eldre kan de jo ta utveksling osv)

Obligatoriske tester er vel noe dagens barn har aversjon mot - kjeeedelig = meningsløst, men de bør jo klare det ganske greit hvis de får endel trening i praktisk bruk av språket...

Skrevet

Det å ta i bruk drama er noe som alltid er populært hos elevene. Du kan f.eks hvis de skal lese et engelsk eventyr eller novelle, la de få arbeide litt praktisk med det. Det går an at du leser eventyret og elevene sitter i en ring. Det du leser skal elevene demonstrere/dramatisere. Hvis eventyret er once upon a time there was an old lady who had a son (unnskyld engelsken min.. ) så må du la en elev vise hvordan ser denne gamle damen ut? Hva med sønnen? Det må en annen elev vise. Så fortsetter du eventyret og lar alle elevene prøve seg. Da vil du nok merke at de får et helt annet forhold til eventyret. Forhåpentligvis forstår de det bedre også. Det er mange ting du kan gjøre her. Kanskje du bør lese litt mer litteratur om dette hvis du syntes det var interessant. Da kan jeg anbefale "Drama - et kunstfag" av Aud Sæbø blant annet. Her finner du mange tips.

Det er jo også en ide å la elevene skaffe seg penpals fra engelske land som de skal holde kontakten med. Lykke til. :)

Gjest Gjest Tuppelure
Skrevet

Hei du!

Jeg er ganske nylig utdannet lærer med engelsk som ett av fagene mine. Det finnes MASSE muligheter for å få med seg elevene!

Som du selv er inne på: Læreboka er ikke alltid like fengende (kanskje snarere tvert imot).

Hun læreren som vi hadde i engelskdidaktikk var helt fantastisk- hun viste oss hvordan vi kan møte elevene på deres banehalvdel, som flere her har vært inne på.

En bra ting å gjøre er å vise elevene at de allerede forholder seg til engelsk så og si hver eneste dag. Da skjønner de forhåpentligvis at de faktisk har noe å hente i dine timer.

De hører helt sikkert på popmusikk og ser filmer/leser bøker på fritida si.

Du hadde en sjetteklasse, sa du?

Da er det garantert noen som liker Harry Potter og/ eller Hobbiten/ Ringenes Herre, bare for å ta noe av det mest brennaktuelle. Kanskje du kan bruke noen av disse i timene? Både tekstene (evt. utdrag) og filmene kan brukes, både til tolkninger og til skrivearbeid/oppgaveløsning.

Dramatisering har flere allerede vært inne på, så jeg slutter meg bare til det.

Det finnes også massevis av gode sangtekster som handler om aktuelle temaer (ett eksempel kan være U2s Sunday, bloody sunday, som jeg selv har brukt i undervisningen om Irland). Evt "Pride", som handler om Martin Luther King (i undervisning om den fargede befolkningen i USA)... Her er det uendelige muligheter.

Min erfaring er at elevene synes det er kult når læreren kommer med slikt. Har selv opplevd å få med meg flere elever enn det jeg vanligvis gjør når jeg bruker alternativt materiale i undervisningen.

Lykke til videre!

Skrevet

Tusen takk for at dere engasjerer dere og kommer med forslag! Godt å høre at flere enn meg tenker på dette med å engasjere/motivere elevene med andre ting enn lærebøkene. Har inntrykk av at de gamle traverne finner det svæææært viktig å pløye gjennom alt som står i læreboka..

Skrevet

Å, husker vi spilte engelsk-bingo på barneskolen! Hadde spillebrett med bilder av gjenstander på, så leste læreren opp ord og så var det om å gjøre å få dekket spillebrettet sitt og få bingo. Stor suksess i min klasse, den gang jeg var ganske lettlurt og naiv ja... :ler:

Skrevet

De fleste spill på Gameboy, PlayStation m.m. er jo på engelsk! Slikt driver de vel med?

Så kan du f.eks. kjøpe engelske fjortisblader - og ta musikk og moter som tema.

Skrevet

Mange bra tips her synes jeg. Jeg ville la de se engelske filmer uten tekst(ikke en hel film hver gang, men innimellom) oversatt hva de sa. Samme med engelsk musikk. La de ta med favoritt sangen sin. Få de til å finne info om artisten. La de skrive det på engelsk og oversett sangen tilslutt. Ta de med på biblioteket og la de låne engelske bøker og tegneserier. Lag et hotell i en engelsk by hvor de skal fylle alle rollene, la de skrive manus og dekorere hotellet på engelsk. Dette kan du gjøre hele året. La det være en gulerot som de får holde på med det siste kvarteret eller noe sånn:-)

Skrevet

Slikt kan jo være personavhengig også, mht. hvilken lærer elevene har.

Anyway, det er jo innlysende at det viktigste som vil få dem interessert er at eleven står i fokus og ikke du eller lærerboken.

Det er den enkelte som skal glede seg til en engelsktime, fordi da får den vist hva den kan. Håndsopprekking og det å sitte rundt i ring sammen med en engelsk-lek, eller at du deler inn i teamledere i klassen og lar dem stille spørsmål til sin gruppa. Gi dem prosjekter og ansvar og krev resultater.

De er stolte når de får lovb til å snakke og svare høyt foran de andre på engelsk- som er det språket de ser så mye av på TV. Det å stille dem spørsmål om ferier de har vært på, situasjoner der de måtte snakke og svare på engelsk, la dem late som om de er i butikken og må lage handlelister på engelsk, osv.

Dette er da ikke vanskelig? Bruk kreativiteten!

Hilsen ikke-lærer

Skrevet

Jeg glemte å legge til: første bud for å få motiverte elever er at læreren selv er motivert.

Hvis du egentlig ikke er så glad i engelsk.faget ligger du dermed tynt an.

Skrevet
Jeg glemte å legge til: første bud for å få motiverte elever er at læreren selv er motivert.

Hvis du egentlig ikke er så glad i engelsk.faget ligger du dermed tynt an.

Veeel... En venninne av meg underviser i bla nynorsk og er prinsippielt for å fjerne tvungen sidemålsundervisning, men elevene hennes gjør det bra likevel

Skrevet
Veeel... En venninne av meg underviser i bla nynorsk og er prinsippielt for å fjerne tvungen sidemålsundervisning, men elevene hennes gjør det bra likevel

Ja, men det var nå bare ett konkret eksempel. Mitt innlegg gikk mer generelt på at en forutsetning for motiverte elever (eller studenter) er gjerne en motivert lærer.

Hvis du skal krangle på det, vær så god.

Skrevet

En ung mann jeg kjenner ble motivert til å lære mer engelsk da det på mirakuløst vis ramlet div anime-serier inn på dataen hans. Japansk tale, engelsk tekst. Hoho, der var det bare å gjøre sitt beste for å henge med i svingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...