Gå til innhold

Tråden for oss som spiller tangenter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk, Brian. Godt nytt år! Hva synes du om pianospillet til Tony Banks her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Pawn Hearts skrev (På 2.1.2025 den 22.36):

Takk, Brian. Godt nytt år! Hva synes du om pianospillet til Tony Banks her?

 

Riktig godt nytt år også til deg.

Nå er ikke Genesis blant gruppene jeg hører mest på, men hva skal man si til spill som dette ...? Bare å bøye seg i støvet.

Synes det er vemodig å tenke på at fenomenale musikere i de store gruppene i 1960- og 70-årene som fortsatt lever snart ikke vil være her lenger, og at opplevelsen av å høre musikk slik den var før i tiden da man kjøpte musikken i fysisk format som et helhetlig album og hørte på dette fra begynnelse til slutt, er i ferd med å dø ut; idag, når folk blir overøst med alternativer til underholdning, ønsker man å få alt ferdig servert på et fat, og albumformatet blir erstattet med spillelister med utvalgte sanger på Spotify. Tror ikke progrocken hadde hatt en sjanse om den hadde sett dagens lys etter at streamingen overtok.

Som et lite sideprosjekt har jeg laget en side som ser tilbake på livet for 60, 50, 40 og 30 år tilbake:

https://www.brian.no/fp-content/attachs/tv.htm

... og når man for eksempel ser hva NRK sendte på TV en søndag for nesten 40 år siden, finner man jaggu både Beethoven og Sjostakovitsj. Idag blir ting som dette sett på som kjeeeeedelig og henvist til nisjekanaler, samtidig man foretrekker å bruke pengene på mer spennende ting som en podkast med Sophie Elise, eller en dokumentarserie om Bamsegutt. Underholdningen har vunnet; musikken og kulturen har tapt.

Man kan misunne dem som var unge for 50 eller 60 år tilbake, og kunne få med seg utviklingen som så dagens lys rett foran øynene deres der bautaer i musikkhistorien stod på scenen; dette var en epoke som neppe kommer tilbake med det første.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

06-01-1985.png

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kunstig intelligens kan brukes til mye rart.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

lego-beatles.thumb.jpg.a0f462578e927a871bef84cc3f565b2a.jpg

Anonymkode: 95678...a15

... eller ikke.

Dette ble tydeligvis skapt lenge før man begynte å snakke om kunstig intelligens; Beethoven-settet på forrige side, derimot, er åpenbart et produkt av AI.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyttet nettopp til denne:

Den blir som en musikalsk meditasjon.

Var visst noe om at han først nektet å spille på klaveret, det var noe feil med det? Og så løste han det med å bruke mye lyse toner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zenobia skrev (5 timer siden):

Lyttet nettopp til denne:

Den blir som en musikalsk meditasjon.

Var visst noe om at han først nektet å spille på klaveret, det var noe feil med det? Og så løste han det med å bruke mye lyse toner.

Fortsatt strålende nytt år; går det bra med deg ...?

Takk for lenken, men det er ikke alle som har Spotify - så jeg legger ved hele konserten på YouTube nedenfor.

Er enig med deg i at dette nesten blir som meditasjon; én ting er å spille noe man har øvd inn og repetert utallige ganger; improvisasjon på dette nivået er i en annen divisjon. Det er også greit å huske på at de gamle mesterne fra den klassiske musikkens tid var glade i improvisasjon, og at notene de skrev i utgangspunktet bare var en veiledning til hvordan stykkene kunne spilles.

Når det gjelder Köln-konserten, står det mye på Wikipedia om dette; man klarte tydeligvis å stille opp feil flygel:

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Köln_Concert

Sitat

At Jarrett's request, Brandes had selected a Bösendorfer 290 Imperial concert grand piano for the performance. However, there was some confusion by the opera house staff and instead they found another Bösendorfer piano backstage—a much smaller baby grand piano—and, assuming it was the one requested, placed it on the stage. The error was discovered too late for the correct Bösendorfer to be delivered to the venue in time for the evening's concert. The piano they had was intended for rehearsals only and was in poor condition and required several hours of tuning and adjustment to make it playable.[5][3] The instrument was tinny and thin in the upper registers and weak in the bass register, and the pedals did not work properly.[3] While Brandes made an attempt and procured another grand piano up to Jarrett's standards to be delivered as an emergency, the piano tuner who had meanwhile arrived to fix the baby grand warned her that transporting a grand piano without the proper equipment at low temperatures in the middle of a rainstorm would irreparably damage the instrument, forcing Brandes to stick to the small one.[6][3]

En genial musiker som dessverre ikke er i stand til å spille lenger som følge av helseproblemer, men i motsetning til Keith Emerson, som tok livet sitt i 2016, håper jeg at han klarer å forsone seg med dette.

Ønsker deg ellers alt godt videre i det nye året.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 95678...a15

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har nå forbedret Nus-metoden; det å lære seg alle intervallene i en hvilken som helst toneart så man kan dette i søvne blir enklere hvis man sier det som går fremover i kvintsirkelen med høy stemme; da får man for øvrig tonene i en lydisk skala.

Så i stedet for en vanlig oppramsing, har man ...

... Null - Nus-Fem - To - Nus-tre - Fir - Nus-en - Tritonus - En - Nus-fir - Tre - Nus-to - Fem.

Ser man på hvordan dette fungerer i eksempelvis D-dur, blir det:

Null (0 = D)

Nus-Fem (-5 = D#/Eb)

To (2 = E)

Nus-tre (-3 = F)

Fir (4 = F#/Gb)

Nus-en (-1 = G)

Tritonus (6 = G#/Ab)

En (1 = A)

Nus-fir (-4 = A#/Bb)

Tre (3 = H)

Nus-to (-2 = C)

Fem (5 = C#/Db)

To - Fir - Tritonus blir E - F# - G#; høres det kjent ut ...?

Selvølgelig; det er de tre første tonene i E-dur-skalaen; skalaen to timer frem i kvintsirkelen.

Og A - H - C# ...?

De tre første tonene i A-dur-skalaen; skalaen én time frem i kvinsirkelen.

Slik at ved å være oppmerksom på at E - F# - G# og A - H - C# markerer intervallene 2 - 4 - 6 og 1 - 3 - 5 i D-dur, blir det svært enkelt å huske resten.

Går man til motsatt side i kvintsirkelen, har man Ab-dur med samme mønster:

Null (0 = Ab)

Nus-Fem (-5 = A)

To (2 = Bb/A#)

Nus-tre (-3 = H)

Fir (4 = C)

Nus-en (-1 = Db/C#)

Tritonus (6 = D)

En (1 = Eb/D#)

Nus-fir (-4 = E)

Tre (3 = F)

Nus-to (-2 = Gb/F#)

Fem (5 = G)

Markørene blir her Bb - C - D og Eb - F - G; de tre første tonene i dur-skalaen to timer frem, og de tre første tonene i skalaen én time frem.

I eksempelvis H-dur blir markørene derfor C# - D# - F og F# - G# - A#.

Det spørs om ikke det å pugge intervaller gir langt mer utbytte enn å telle sauer før man faller i søvn.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

sauen-shaun.thumb.png.f65768a2395f8b19c3cc84c76483ea5d.png

Anonymkode: 95678...a15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har nå forbedret Nus-metoden; det å lære seg alle intervallene i en hvilken som helst toneart så man kan dette i søvne blir enklere hvis man sier det som går fremover i kvintsirkelen med høy stemme; da får man for øvrig tonene i en lydisk skala.

Så i stedet for en vanlig oppramsing, har man ...

... Null - Nus-Fem - To - Nus-tre - Fir - Nus-en - Tritonus - En - Nus-fir - Tre - Nus-to - Fem.

Ser man på hvordan dette fungerer i eksempelvis D-dur, blir det:

Null (0 = D)

Nus-Fem (-5 = D#/Eb)

To (2 = E)

Nus-tre (-3 = F)

Fir (4 = F#/Gb)

Nus-en (-1 = G)

Tritonus (6 = G#/Ab)

En (1 = A)

Nus-fir (-4 = A#/Bb)

Tre (3 = H)

Nus-to (-2 = C)

Fem (5 = C#/Db)

To - Fir - Tritonus blir E - F# - G#; høres det kjent ut ...?

Selvølgelig; det er de tre første tonene i E-dur-skalaen; skalaen to timer frem i kvintsirkelen.

Og A - H - C# ...?

De tre første tonene i A-dur-skalaen; skalaen én time frem i kvinsirkelen.

Slik at ved å være oppmerksom på at E - F# - G# og A - H - C# markerer intervallene 2 - 4 - 6 og 1 - 3 - 5 i D-dur, blir det svært enkelt å huske resten.

Går man til motsatt side i kvintsirkelen, har man Ab-dur med samme mønster:

Null (0 = Ab)

Nus-Fem (-5 = A)

To (2 = Bb/A#)

Nus-tre (-3 = H)

Fir (4 = C)

Nus-en (-1 = Db/C#)

Tritonus (6 = D)

En (1 = Eb/D#)

Nus-fir (-4 = E)

Tre (3 = F)

Nus-to (-2 = Gb/F#)

Fem (5 = G)

Markørene blir her Bb - C - D og Eb - F - G; de tre første tonene i dur-skalaen to timer frem, og de tre første tonene i skalaen én time frem.

I eksempelvis H-dur blir markørene derfor C# - D# - F og F# - G# - A#.

Det spørs om ikke det å pugge intervaller gir langt mer utbytte enn å telle sauer før man faller i søvn.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

sauen-shaun.thumb.png.f65768a2395f8b19c3cc84c76483ea5d.png

Anonymkode: 95678...a15

Man kunne naturligvis også bruke en vanlig dur-skala som markører her, men det blir etter min mening bedre å sette fokus på tritonus-intervallet enn på en vanlig kvart, slik at lydisk er å foretrekke.

Og det er ikke engang nødvendig å sitte foran et klaviatur; man kan bare se på et bilde (eller tenke seg det) mens man pugger hvilken tangent som er hva - forlengs og baklengs; med "Nus" får man servert avstandene i kvintsirkelen på et fat.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

piano.thumb.jpg.337e275780fac6d0253bd96ae933eed7.jpg

Anonymkode: 95678...a15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...