AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #1 Skrevet 17. april 2022 Jeg har en sønn på tre år hvor jeg har begynt å tenke i retning mulig ADHD-diagnose, men synes det er vanskelig å skille på hva som er normalt for en treåring og hva som kan være symptomer (er vel derfor diagnosen settes senere). Så skriver vel egentlig for å høre andres erfaringer og å for råd i foreldrerollen, for slik det er nå fungerer ingenting. Det som utpreger seg nå for tiden er høyt aktivitetsnivå, og ingen evne til å ta beskjeder/høre etter. Snakker ofte om situasjoner i forkant, f.eks. "nå skal vi i bursdag til oldemor, der er det mange voksne som vil snakke og der må vi ha innestemme og holde på med rolig lek". Ender da opp med at han løper rundt, herjer, avbryter osv. Sammen med andre barn på samme alder som vi møter på fritiden er han som regel den som girer opp de andre, går fra matbordet uten lov og lignende. På hjemmebane er han sjelden i ro, stort sett bare hvis han ser barnetv eller hører på lydbok, men da er som regel kroppen også som en mark, som skifter stilling hvert 20.sekund. Leser vi bok skal han gjerne avbryte eller avspore. Alle disse tingene har blitt verre det siste året, men har alltid vært til stede til en viss grad. F.eks. har måltidssituasjonen vært preget av uro siden før han fylte 1 år. Han klarer å holde fokus i enkelte former for lek, særlig med biler. Da kan han være i bobla si og faktisk holde på med samme lek over tid, men ofte er det veldig flyktig - vil tegne, etter 5 min vil han perle, så vil han plutselig bygge duplo, for så at han vil ha plastelina. Er det noen med erfaringer med ADHD hos barn, og kan dele noe om deres oppførsel i 3-års alderen? Forstår at det ikke kan stilles noen diagnose nå, men kjenner samtidig på et behov for råd til hvordan håndtere han dersom det er det han har. Det vi jobber med er å forberede, være konsekvent og tydelig med korte beskjeder, men synes vi ser lite resultater, og opplever oftere og oftere at han ignorerer det vi sier. Vil tro det finnes andre fremgangmåter som kanskje kan være mer effektive? Har forresten også spurt litt i barnehagen ang dette. Og de svarer litt vagt at de observerer det, men normaliserer det samtidig. Og det forstår jeg. Er jo ikke ute etter å sykeliggjøre normal oppførsel, men synes det har toppet seg veldig nå. Om det er snakk om bare "trass" så er det selvfølgelig det beste Anonymkode: 1908f...451
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #2 Skrevet 17. april 2022 Jeg er ikke kvalifisert til å gi noe faglig svar. Men jeg vet i hvert fall at det kan være normalt. Jeg kjenner flere barn rundt den alderen som er svært aktive, og noen rolige, og tenker det er store forskjeller. Det trenger hverken å handle om oppdragelse eller at det er noe galt, men et barn med mye energi. Det barnet jeg kjenner best som senere har fått ADHD-diagnose var mye sint og hadde store sinneutbrudd i forbindelse med overgangssituasjoner i den alderen. Ellers har jeg selv en treåring som kan være rolig, men om hun blir veldig vilter og ikke hører, er det gjerne i anledninger som oldemors bursdag hvor de voksne skal sitte og prate om voksenting. Hun liker å sitte ved bordet hjemme, men der opplever jeg henne nesten som litt uvanlig ut i fra andre barn vi kjenner på samme alder. Men i voksenselskap hvor vi gjerne tenker det hadde vært kjekt om hun satt rolig og fint, er hun gjerne den mest urolige som drar i gang alle de andre barna. Anonymkode: 4f805...271
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #3 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er ikke kvalifisert til å gi noe faglig svar. Men jeg vet i hvert fall at det kan være normalt. Jeg kjenner flere barn rundt den alderen som er svært aktive, og noen rolige, og tenker det er store forskjeller. Det trenger hverken å handle om oppdragelse eller at det er noe galt, men et barn med mye energi. Det barnet jeg kjenner best som senere har fått ADHD-diagnose var mye sint og hadde store sinneutbrudd i forbindelse med overgangssituasjoner i den alderen. Ellers har jeg selv en treåring som kan være rolig, men om hun blir veldig vilter og ikke hører, er det gjerne i anledninger som oldemors bursdag hvor de voksne skal sitte og prate om voksenting. Hun liker å sitte ved bordet hjemme, men der opplever jeg henne nesten som litt uvanlig ut i fra andre barn vi kjenner på samme alder. Men i voksenselskap hvor vi gjerne tenker det hadde vært kjekt om hun satt rolig og fint, er hun gjerne den mest urolige som drar i gang alle de andre barna. Anonymkode: 4f805...271 Tusen takk for svar. Veldig fint å høre andres erfaringer. Sinne er det noe av ja, kanskje ett "utbrudd" i uka. Har et par ganger gått så langt at han har slått/sparket oss, og én gang stod han bare å ropte så høyr han klarte rett opp i ansiktet mitt. Disse utbruddene har vart i 30-60 min, og kommer gjerne av små bagateller, f.eks at far skal pusse tennene og ikke jeg, eller at han ikke ble førstemann opp trappa. Anonymkode: 1908f...451
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #4 Skrevet 17. april 2022 Det er ikke uvanlig for en treåring det du beskriver. Snakk med barnehagen om det du opplever og hør om de har tilsvarende observasjoner. Min datter ble meldt opp til PPT som treåring, PPT observerte og anbefalte utredning hos BUP allerede da hun var fire, og noen måneder før hun fylte seks var hun diagnostisert og medisinert. ADHD kan vises svært tidlig hos barn som har store utslag - mistanken var der allerede da hun var 1.5. Anonymkode: 36069...5a5 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #5 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er ikke uvanlig for en treåring det du beskriver. Snakk med barnehagen om det du opplever og hør om de har tilsvarende observasjoner. Min datter ble meldt opp til PPT som treåring, PPT observerte og anbefalte utredning hos BUP allerede da hun var fire, og noen måneder før hun fylte seks var hun diagnostisert og medisinert. ADHD kan vises svært tidlig hos barn som har store utslag - mistanken var der allerede da hun var 1.5. Anonymkode: 36069...5a5 Ja, skal ha foreldresamtale like etter påske, så skal ta det opp der. Kan jeg spørre om hva som ga deg så tidlig mistanke? Anonymkode: 1908f...451
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #6 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ja, skal ha foreldresamtale like etter påske, så skal ta det opp der. Kan jeg spørre om hva som ga deg så tidlig mistanke? Anonymkode: 1908f...451 Høyt aktivitetsnivå, hun var en 'løper' som aldri landet i en aktivitet, men heller løp rundt og rundt - spesielt ute. Her hadde både far og eldre (halv)søsken diagnosen fra før, så mtp arveligheten var det ikke uventet når tanken ble luftet. Anonymkode: 36069...5a5 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #7 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tusen takk for svar. Veldig fint å høre andres erfaringer. Sinne er det noe av ja, kanskje ett "utbrudd" i uka. Har et par ganger gått så langt at han har slått/sparket oss, og én gang stod han bare å ropte så høyr han klarte rett opp i ansiktet mitt. Disse utbruddene har vart i 30-60 min, og kommer gjerne av små bagateller, f.eks at far skal pusse tennene og ikke jeg, eller at han ikke ble førstemann opp trappa. Anonymkode: 1908f...451 Ett utbrudd i uken er nok for lite. 3-4 per dag må du nok forvente med de med ADHD. Anonymkode: 37a41...ffa
Deluejente Skrevet 17. april 2022 #8 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har en sønn på tre år hvor jeg har begynt å tenke i retning mulig ADHD-diagnose, men synes det er vanskelig å skille på hva som er normalt for en treåring og hva som kan være symptomer (er vel derfor diagnosen settes senere). Så skriver vel egentlig for å høre andres erfaringer og å for råd i foreldrerollen, for slik det er nå fungerer ingenting. Det som utpreger seg nå for tiden er høyt aktivitetsnivå, og ingen evne til å ta beskjeder/høre etter. Snakker ofte om situasjoner i forkant, f.eks. "nå skal vi i bursdag til oldemor, der er det mange voksne som vil snakke og der må vi ha innestemme og holde på med rolig lek". Ender da opp med at han løper rundt, herjer, avbryter osv. Sammen med andre barn på samme alder som vi møter på fritiden er han som regel den som girer opp de andre, går fra matbordet uten lov og lignende. På hjemmebane er han sjelden i ro, stort sett bare hvis han ser barnetv eller hører på lydbok, men da er som regel kroppen også som en mark, som skifter stilling hvert 20.sekund. Leser vi bok skal han gjerne avbryte eller avspore. Alle disse tingene har blitt verre det siste året, men har alltid vært til stede til en viss grad. F.eks. har måltidssituasjonen vært preget av uro siden før han fylte 1 år. Han klarer å holde fokus i enkelte former for lek, særlig med biler. Da kan han være i bobla si og faktisk holde på med samme lek over tid, men ofte er det veldig flyktig - vil tegne, etter 5 min vil han perle, så vil han plutselig bygge duplo, for så at han vil ha plastelina. Er det noen med erfaringer med ADHD hos barn, og kan dele noe om deres oppførsel i 3-års alderen? Forstår at det ikke kan stilles noen diagnose nå, men kjenner samtidig på et behov for råd til hvordan håndtere han dersom det er det han har. Det vi jobber med er å forberede, være konsekvent og tydelig med korte beskjeder, men synes vi ser lite resultater, og opplever oftere og oftere at han ignorerer det vi sier. Vil tro det finnes andre fremgangmåter som kanskje kan være mer effektive? Har forresten også spurt litt i barnehagen ang dette. Og de svarer litt vagt at de observerer det, men normaliserer det samtidig. Og det forstår jeg. Er jo ikke ute etter å sykeliggjøre normal oppførsel, men synes det har toppet seg veldig nå. Om det er snakk om bare "trass" så er det selvfølgelig det beste Anonymkode: 1908f...451 Når er det slik at jeg vet mer ADHD en jeg kunne ønske jeg har ADHD mannen min har ADHD det var slik vi fant hverandre i vår ungdom. Vi 3 gutter alle med ADHD. 30% av 3 åringer har ADHD bare 5% for fireåringer så noen har det som ledd i utviklingen. Det oftes folk tror er at når aktivitetsnivået går nedover så blir ADHD bedre det er tull ofte er det fordi den forandrer form. Det er 4 typer uoppmerksomhet når alle 4 opptrer samtidig kun finnes i ADHD nr 1 alle har vi problem gjøre noe som er kjedelig og vi ikke er motivert for dem med ADHD har abnormalt store problemer få fullført oppgaver som er kjedelig de ikke er motivert for nr 2 enkelt distrahert, nr 3 returnerer ikke til oppgaven etter å ha bli distrahert. Nr4 dårlig kortidshukommelse.
Burugla63 Skrevet 17. april 2022 #9 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ett utbrudd i uken er nok for lite. 3-4 per dag må du nok forvente med de med ADHD. Anonymkode: 37a41...ffa Hvor har du det fra at de med ADHD har 3-4 utbrudd per dag ?
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #10 Skrevet 17. april 2022 heisann. jeg har en datter med ADHD, jeg er også fagarbeider for barn med særskilte behov, jobber i barnehage. Når de er så små, blir det gjerne kalt ung umoden. MEn symptomene du beskriver kan også være ADHD, det kan også være autisme, astberger og så mangt annet. Så skal vi være forsiktige med diagnotisere noe her. Det du må gjøre for å få sønnen din utredet er først og få pedleder til å skrive en pedadogisk rapport om sønnen din. Den skal du ta med deg til fastlegen, som igjen skal henvise deg til BUP. Så når du har fått time hos BUP skal du også ha med deg den pedagogiske rapporten din. Der vil den som får tildelt deg å ditt barn sette et utrednings forløp sammen med deg å barnefar. Kansje er han bare ung umoden, men kansje er det noe annet også- Det er viktig å følge morsinstinktet sitt, ingen kjenner ditt barn så godt som deg. Ønsker dere lykke til. Anonymkode: 8a1d4...88e 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #11 Skrevet 17. april 2022 Har en svært aktiv gutt som ikke er diagnostisert med ADHD,men sannsynlig har det. Han er nå tenåring. Våknet aldri senere enn 0500 i flere år. Var vanskelig å få til å falle til ro på kvelden. Jeg brukte å meditere han i søvn,det er en teknikk han bruker selv i dag. Klarte ikke sovne alene,var mange år før han sov en sammenhengende natt. Spiste stående ved bordet til rundt 5års alder. Gikk i naturbarnehage hvor de var ute hele dagen.Når han kom hjem var det alltid en voksen som lagde middag,den andre måtte passe på han,for han løp stort sett rundt i huset frem til bading og kvelds stell. Hadde språkforståelse,men for utenforstående var det ingen som skjønte hva han sa før rundt 5 års alder. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg måtte hente han i barnehagen for å dra til legen for å sy! Han har sydd over hele! Hoppet fra 10meteren når han var 6 år. Ble flyttet fra liten til stor avdelingen i barnehagen for han slet ut de små barna. Måtte jobbe mye med det å vente på tur. Sosiale koder har vært vanskelig. Måtte alltid ta på han når en beskjed skulle gis. Han hadde PPT inne en kort periode før skolestart for å øve på å sitte i ro.I helgene når han var mindre,så dro vi ut i skogen aldri senere enn 0830,hjem til lunsj,så ut igjen frem til middag! I dag har han fått noe tilrettelagt undervisning,siden han synes det er vanskelig å konsentrere seg med mange rundt. Han er et fyrverkeri av et menneske med så masse energi! Har aldri sett poenget med en utredning i psykiatrien. Han er det mennesker han er,og krever det han gjør uavhengig hva slags bokstavdiagnose han måtte ha. En ADHD diagnose kan også forhindre opptak til endel utdanninger. Anonymkode: 8071d...be7 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #12 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): heisann. jeg har en datter med ADHD, jeg er også fagarbeider for barn med særskilte behov, jobber i barnehage. Når de er så små, blir det gjerne kalt ung umoden. MEn symptomene du beskriver kan også være ADHD, det kan også være autisme, astberger og så mangt annet. Så skal vi være forsiktige med diagnotisere noe her. Det du må gjøre for å få sønnen din utredet er først og få pedleder til å skrive en pedadogisk rapport om sønnen din. Den skal du ta med deg til fastlegen, som igjen skal henvise deg til BUP. Så når du har fått time hos BUP skal du også ha med deg den pedagogiske rapporten din. Der vil den som får tildelt deg å ditt barn sette et utrednings forløp sammen med deg å barnefar. Kansje er han bare ung umoden, men kansje er det noe annet også- Det er viktig å følge morsinstinktet sitt, ingen kjenner ditt barn så godt som deg. Ønsker dere lykke til. Anonymkode: 8a1d4...88e Tusen takk for fint og informativt svar. Ts Anonymkode: 1908f...451
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #13 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har en svært aktiv gutt som ikke er diagnostisert med ADHD,men sannsynlig har det. Han er nå tenåring. Våknet aldri senere enn 0500 i flere år. Var vanskelig å få til å falle til ro på kvelden. Jeg brukte å meditere han i søvn,det er en teknikk han bruker selv i dag. Klarte ikke sovne alene,var mange år før han sov en sammenhengende natt. Spiste stående ved bordet til rundt 5års alder. Gikk i naturbarnehage hvor de var ute hele dagen.Når han kom hjem var det alltid en voksen som lagde middag,den andre måtte passe på han,for han løp stort sett rundt i huset frem til bading og kvelds stell. Hadde språkforståelse,men for utenforstående var det ingen som skjønte hva han sa før rundt 5 års alder. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg måtte hente han i barnehagen for å dra til legen for å sy! Han har sydd over hele! Hoppet fra 10meteren når han var 6 år. Ble flyttet fra liten til stor avdelingen i barnehagen for han slet ut de små barna. Måtte jobbe mye med det å vente på tur. Sosiale koder har vært vanskelig. Måtte alltid ta på han når en beskjed skulle gis. Han hadde PPT inne en kort periode før skolestart for å øve på å sitte i ro.I helgene når han var mindre,så dro vi ut i skogen aldri senere enn 0830,hjem til lunsj,så ut igjen frem til middag! I dag har han fått noe tilrettelagt undervisning,siden han synes det er vanskelig å konsentrere seg med mange rundt. Han er et fyrverkeri av et menneske med så masse energi! Har aldri sett poenget med en utredning i psykiatrien. Han er det mennesker han er,og krever det han gjør uavhengig hva slags bokstavdiagnose han måtte ha. En ADHD diagnose kan også forhindre opptak til endel utdanninger. Anonymkode: 8071d...be7 Tusen takk for at du deler din erfaring. Ser både likhetstrekk og en del forskjeller. Sønnen vår har vært tidlig med språk og rask motorisk - stort sett uten å være ukritisk. Er helt enig i det du sier om at han er seg selv uansett. Kan jeg spørre hva dere har hatt fokus på i oppdragelsen? Føler meg tidvis som tidenes kjipeste mor som maser og irettesetter alt for mye, og gir beskjed etter beskjed som ikke blir tstt inn. Samtidig vil jeg ikke være for ettergivende og mild heller. Synes balansen der er vanskelig, men er både redd for å stille krav til ham som han ikke evner å mestre, eller å ende opp med en uoppdragen og "bortskjemt" unge som alltid får viljen sin. Ts Anonymkode: 1908f...451
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #14 Skrevet 17. april 2022 Vi har litt samme problemstilling og jobber med henvisning til Bup nå. Vår barn er større da, 6 år, men har hatt mistanker om at noe ikke helt stemmer siden han var liten. Vår har også vært tidlig motorisk og har alltid vært på farten(kun stille hvis det er noe han liker veeeldig godt), sen med språk (har gått til logoped nå siste året i bhg), strevd med soving siden han ble født, mye sinne/skrik og utagering ved overganger ofte flere ganger om dagen. Merket meg noen skrev 3-4 utbrudd om dagen, det er vel ingen fasit, men vi har også fått opplyst fra Familieteam i vår kommune at vårt barn mht utbrudd kan passe i mange diagnoser, deriblant adhd, men det trenger heller ikke være noen diagnose. Det er jo så mye som er innafor normalen, og noen er bare litt umodne. Og det er også barn med adhd uten sinneutbrudd, deriblant min nevø. Så ET barn med adhd (eller annen diagnose) trenger ikke ha alle de samme «kjennetegnene» som et annet barn. Anbefaler å følge magefølelsen, angrer litt på at vi selv har avventet… Men i «ventetiden» kan jeg anbefale COS kurs hvis kommunen/ressurshelsestasjon tilbyr det. Det finnes også nettkurs. Etter vi tok dette kurset er det enklere å møte barnet på en god måte, selv om det fortsatt er mange utfordringer. Men kunnskapen vi har fått gjennom dette kurset hjelper oss i hverdagen. Ressurshelsestasjon/Familieteam tilbyr også individuell veiledning som kan være til god hjelp. Lykke til! Anonymkode: 67e53...d45
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #15 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Tusen takk for at du deler din erfaring. Ser både likhetstrekk og en del forskjeller. Sønnen vår har vært tidlig med språk og rask motorisk - stort sett uten å være ukritisk. Er helt enig i det du sier om at han er seg selv uansett. Kan jeg spørre hva dere har hatt fokus på i oppdragelsen? Føler meg tidvis som tidenes kjipeste mor som maser og irettesetter alt for mye, og gir beskjed etter beskjed som ikke blir tstt inn. Samtidig vil jeg ikke være for ettergivende og mild heller. Synes balansen der er vanskelig, men er både redd for å stille krav til ham som han ikke evner å mestre, eller å ende opp med en uoppdragen og "bortskjemt" unge som alltid får viljen sin. Ts Anonymkode: 1908f...451 Tålmodighet! Alltid en enkel beskjed om gangen. Vært aktive(masse i skogen og ved vannet) I skogen kunne han være aktiv og uvøren uten at det gikk utover noe. Har jobbet mye med å få han til å tenke konsekvenser. Snakket mye om forskjellige ansikter når vi har forskjellig humør,det var noe han synes var vanskelig å se forskjell på. På skolen har vi hatt to sett bøker,ett på skolen og ett hjemme,for ellers fikk han aldri gjort lekser. Har jobbet mye med hvordan man kan prate og kommunisere verbalt når noe er vanskelig og ikke ved å knuse eller smelle med dører. Nå er han ganske flink til å si at han er sint og ber om å få være i fred til han roer seg. Anonymkode: 8071d...be7
Burugla63 Skrevet 17. april 2022 #16 Skrevet 17. april 2022 De har symptomer fra de er ganske små men alle 3 åringer har noe form for ADHD symptomer. Det du burde se er når han nærmer seg 4 års alder om noe demper seg . Jeg synes ikke barnehagen svarer deg godt nok . Be om møte med ped.leder å spør litt rundt hva de observerer . Å tenk rundt litt hjemmebane også om når startet dette atferdsmønsteret . Noen ganger kan situasjoner eller hendelser som vi voksne ser på som små være store for barnet . Over her så har en skrevet hvordan du skal gå frem angående søknad . Du burde ikke søke barnet inn før 4-års alder ved mistanke om ADHD . For diagnosen settes kun på 4-åringer ved alvorlig symptom bilde . Men søk avlikevel ved 4-års alder da det er greit å få foten innenfor hos bup om symptomene vedvarer . Hvis det er noen andre i familien som har det ta det med i søknaden da dette er arvelig . Dette her kommer til å gå bra Ts følg magefølelsen din . ❤️
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #17 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har litt samme problemstilling og jobber med henvisning til Bup nå. Vår barn er større da, 6 år, men har hatt mistanker om at noe ikke helt stemmer siden han var liten. Vår har også vært tidlig motorisk og har alltid vært på farten(kun stille hvis det er noe han liker veeeldig godt), sen med språk (har gått til logoped nå siste året i bhg), strevd med soving siden han ble født, mye sinne/skrik og utagering ved overganger ofte flere ganger om dagen. Merket meg noen skrev 3-4 utbrudd om dagen, det er vel ingen fasit, men vi har også fått opplyst fra Familieteam i vår kommune at vårt barn mht utbrudd kan passe i mange diagnoser, deriblant adhd, men det trenger heller ikke være noen diagnose. Det er jo så mye som er innafor normalen, og noen er bare litt umodne. Og det er også barn med adhd uten sinneutbrudd, deriblant min nevø. Så ET barn med adhd (eller annen diagnose) trenger ikke ha alle de samme «kjennetegnene» som et annet barn. Anbefaler å følge magefølelsen, angrer litt på at vi selv har avventet… Men i «ventetiden» kan jeg anbefale COS kurs hvis kommunen/ressurshelsestasjon tilbyr det. Det finnes også nettkurs. Etter vi tok dette kurset er det enklere å møte barnet på en god måte, selv om det fortsatt er mange utfordringer. Men kunnskapen vi har fått gjennom dette kurset hjelper oss i hverdagen. Ressurshelsestasjon/Familieteam tilbyr også individuell veiledning som kan være til god hjelp. Lykke til! Anonymkode: 67e53...d45 Tusen takk! Ts Anonymkode: 1908f...451
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #18 Skrevet 17. april 2022 Jeg har en datter med ADHD. Mye uro som baby, sinneutbrudd og problemer med å vente på tur osv. i barnehagen. Da barnehagen ble veiledet og fikk assistent ble alt mye bedre på kort tid. Det ble satt fokus på å forsterke den gode atferden. Feks påpeke og rose når barnet gjør det vi ser på som ønsket atferd. Husk at barn med atferdsproblemer får mye negativ respons på atferden sin, som forsterker atferden. Jeg hadde undersøkt hvordan barnehagen jobber med dette. Vi måtte utrede to ganger. Første gangen kunne de ikke konkludere (5 år). Andre gangen gikk hun på skolen og fikk samme atferden som hun hadde hatt tidligere. Da hadde ikke skolen fortsatt jobben som barnehagen startet desverre... Og dette kom jo også met hjemme i form av mye utfordrende atferd og søvnvansker.. De har ikke ressursene som barnehagen har og driver bare med brannslukking (her jeg bor hvert fall). Uerfarne og altfor unge ufaglærte assistenter blir satt inn på sårbare og frustrerte elever.. Da bup kom på banen skjønte de ikke at skolen ikke hadde gjort egen kartlegging av barnet. Det var ikke meningen å bable i vei om vår situasjon. Men jeg vil bare si at hjelpen ble ikke gitt til oss, jeg måtte kjempe for å få den. Så om du har en følelse på at barnet ditt trenger litt ekstra oppfølging, så start nå. Også hjelper det veldig og ha et godt samarbeid med barnehagen og lik praksis! Dette ble nok rotete. Men masse lykke til! Anonymkode: 9510c...be5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #19 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Tålmodighet! Alltid en enkel beskjed om gangen. Vært aktive(masse i skogen og ved vannet) I skogen kunne han være aktiv og uvøren uten at det gikk utover noe. Har jobbet mye med å få han til å tenke konsekvenser. Snakket mye om forskjellige ansikter når vi har forskjellig humør,det var noe han synes var vanskelig å se forskjell på. På skolen har vi hatt to sett bøker,ett på skolen og ett hjemme,for ellers fikk han aldri gjort lekser. Har jobbet mye med hvordan man kan prate og kommunisere verbalt når noe er vanskelig og ikke ved å knuse eller smelle med dører. Nå er han ganske flink til å si at han er sint og ber om å få være i fred til han roer seg. Anonymkode: 8071d...be7 Tusen takk for svar. Heldigvis er jeg meeeeeget tålmodig av natur Anonymkode: 1908f...451
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #20 Skrevet 17. april 2022 Burugla63 skrev (21 minutter siden): De har symptomer fra de er ganske små men alle 3 åringer har noe form for ADHD symptomer. Det du burde se er når han nærmer seg 4 års alder om noe demper seg . Jeg synes ikke barnehagen svarer deg godt nok . Be om møte med ped.leder å spør litt rundt hva de observerer . Å tenk rundt litt hjemmebane også om når startet dette atferdsmønsteret . Noen ganger kan situasjoner eller hendelser som vi voksne ser på som små være store for barnet . Over her så har en skrevet hvordan du skal gå frem angående søknad . Du burde ikke søke barnet inn før 4-års alder ved mistanke om ADHD . For diagnosen settes kun på 4-åringer ved alvorlig symptom bilde . Men søk avlikevel ved 4-års alder da det er greit å få foten innenfor hos bup om symptomene vedvarer . Hvis det er noen andre i familien som har det ta det med i søknaden da dette er arvelig . Dette her kommer til å gå bra Ts følg magefølelsen din . ❤️ Tusen takk. Er litt endringer som har skjedd de siste mnd, både bytte av barnehage og en lillebror på vei til sommeren. Så har jo satt noe i sammenheng med dette, samtidig som det har vært både veldig mye og langvarig. Anonymkode: 1908f...451
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå