Gå til innhold

Flytte fra barn pga jobb.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er mor til 4 barn med 50/50 samvær. sykepleier. Jeg har tenkt på muligheten til å flytte til nord Norge ett år for å jobbe og spare til egen bolig. 
faren til barna eier bolig sammen med ny dame, og det ser ut til at det går bra med dem. 
jeg sliter veldig mye med økonomien, jeg har ikke klart å finne en jobb som vil tilpasse arbeidstiden den uken jeg har barn hjemme, derfor jobber jeg kun i bemanningsbyrå. Jeg jobber mye den uke jeg ikke har barn, og veksler mellom 2-3 forskjellige jobber annenhveruke. allikevel er ikke lønnen nok, jeg har så vidt penger til det nødvendige og får ikke spare en krone. Jeg har behov for stor bolig siden vi er fem, pluss at ingen vil leie en små leilighet til 5 personer (spesielt barn ). Jeg vil kjøpe egen bolig og ha muligheten til å gi barna noe bedre i fremtiden. Jeg er helt desperat, har mye stress, og føler meg helt deprimert. Jeg er ikke norsk, og føler jeg må kjempe så mye for å få holde familien min sammen (barna og jeg), for noen ganger jeg har bare lyst p flytte tilbake til hjemlandet og forlate alt, men jeg elsker barna mine så høyt at det hadde jeg ikke klart. Kanskje det høres traumatisk ut men jeg ser alle mulighetene til å kunne gi barna mine et bedre liv. Barna er mellom 11 og 6. alle går på skole, og jeg vet far ville aldri flytte fra Bergen, spesielt når han venter nytt barn, og det forstår jeg. Er det noen som har en mening om dette? Eller om det har gjort det samme? 
takk ♥️

Anonymkode: a6684...5ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke flyttet fra barna når de er så små, de vokser veldig fort..

Har du forsøkt å søke om lån i husbanken? De hjelper ofte folk som sliter med å få råd til egen bolig, spesielt når du har barn.

Anonymkode: dd5f1...0e1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri flyttet fra barna mine. 

Anonymkode: e22ff...cdd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke far være behjelpelig med å endre på samværsavtalen etter din turnus? Om du får en 100% stilling et sted så endrer dere samværsvatalen slik at det fortsatt blir 50/50, men at barna er hos far når du har kveldsvakt og nattevakt hvertfall.

Anonymkode: 44af0...56e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Søk startlån hos boligkontoret (startlån gis fra husbanken, men behandles av boligkontoret). Jeg mener du har god sjanse til å få det, og man kan få opptil 50 års nedbetalingstid. 

Anonymkode: 71544...3f5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange her i landet som bor borte fra barna i kortere eller lengre perioder :)

Hvordan er samarbeidet med far? Kan du få deg jobb et sted i nord med Nordsjøturnus, slik at du jobber intensivt i perioder med lengre friperioder? Da kan du kanskje ha en liten hybel i Bergen og kommer hjem så ofte som turnus tillater.

Anonymkode: 5a5ab...ffc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan du prøve å reforhandle barnebidrag? Når det er 50/50 samvær men veldig inntektsforskjell skal den med mest betale til den med minst. Hvis foreldre ikke blir enige om månedlig beløp skal NAV bestemme ut fra inntekt/økonomi. Det er et gebyr for å få NAV til å gjøre det, ca 1000?, men det er spart inn kjapt om du vinner frem.

Anonymkode: 261dc...bc0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er så utrolig smålig av de som skriver at hun ikke burde flytte fra barna. Hvis det hadde vært en mann som hadde skrevet det samme innlegget så hadde han ikke fått slike kommentarer. All ære til denne mora som prøver å få til et bedre liv for sine barn! De kan ha det like godt hos far en periode til mor får bedre økonomi. 

Anonymkode: 3fa67...291

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du flytter bort for en periode, kan du ikke forventa at det blir 50/50 på barna igjen...

Anonymkode: 09fc2...4d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil det lønne seg å flytte til nordnorge? Er det ikke bedre å bo rimeligere litt utenfor Bergen, og jobbe så mye som mulig en periode?

Og heller kanskje ha vanlig samvær med ungene (altså annenhver helg), istedet for 50/50 mens du jobber?

Fire barn i alderen 6 til 11 kan jo dele rom to og to?

Jeg er helt sikker på at ungene heller vil dele rom og se deg annen hver helg, enn å miste deg for ett år eller mer, bare for å få eget rom.. 

Anonymkode: 06633...8bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan deler dere 50/50 nå? Bytter barna annenhver uke? Kan en løsning være at barna byttet annenhver måned? Da får du mulighet til å jobbe mye den måneden de er hos far. Som en bonus får barna mer ro over seg når de ikke må flytte hele tiden. 

Anonymkode: 3f151...e95

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ville ikke flyttet fra barna når de er så små, de vokser veldig fort..

Har du forsøkt å søke om lån i husbanken? De hjelper ofte folk som sliter med å få råd til egen bolig, spesielt når du har barn.

Anonymkode: dd5f1...0e1

Ja. Det har jeg gjort, men fikk låne 2,2 og det var da ikke nok til noe i Bergen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvorfor vil det lønne seg å flytte til nordnorge? Er det ikke bedre å bo rimeligere litt utenfor Bergen, og jobbe så mye som mulig en periode?

Og heller kanskje ha vanlig samvær med ungene (altså annenhver helg), istedet for 50/50 mens du jobber?

Fire barn i alderen 6 til 11 kan jo dele rom to og to?

Jeg er helt sikker på at ungene heller vil dele rom og se deg annen hver helg, enn å miste deg for ett år eller mer, bare for å få eget rom.. 

I Nord-Norge får man flere fordeler, mindre skatt og sletting av deler på studielån på ett år. Da hadde jeg fått mulighet til å spare mye på ett år. 
Problem er at folk er veldig skeptisk å leie til en alene mor med fire barn, og det er ekstrem vanskelig å finne en plass som passer oss. I tillegg må vi bo nær skolen sånn at barna kan gå selv og jeg slipper å kjøre og komme sent på jobb eller gå tidlig fra jobben. Hvis jeg jobber! 
barnepass koster alt for mye og jeg har ikke familie i Norge. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvordan deler dere 50/50 nå? Bytter barna annenhver uke? Kan en løsning være at barna byttet annenhver måned? Da får du mulighet til å jobbe mye den måneden de er hos far. Som en bonus får barna mer ro over seg når de ikke må flytte hele tiden. 

Anonymkode: 3f151...e95

Det går ikke. Vi har en uke hver fra mandag til mandag. Barnefaren er ekstrem vanskelig, siden jeg kom til Norge sammen med han, er det han som har bestemt nesten alt. Men saken er at han er heller ikke behjelpelig. Han vil ikke bytte på samværsavtalen. Dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I Nord-Norge får man flere fordeler, mindre skatt og sletting av deler på studielån på ett år. Da hadde jeg fått mulighet til å spare mye på ett år. 
Problem er at folk er veldig skeptisk å leie til en alene mor med fire barn, og det er ekstrem vanskelig å finne en plass som passer oss. I tillegg må vi bo nær skolen sånn at barna kan gå selv og jeg slipper å kjøre og komme sent på jobb eller gå tidlig fra jobben. Hvis jeg jobber! 
barnepass koster alt for mye og jeg har ikke familie i Norge. 

Dette er jo greit nok. 

Men jeg antar du vil se ungene dine i løpet av dette året, og de sparte utgiftene vil raskt bli spist opp av flybilletter til ungene, eller flybilletter til deg selv samt hotell i Bergen...

Det må jo være bedre (For deg, barna og barnefar) å bo nær Bergen, og ha mindre samvær med barna, enn å bo langt borte og ha ingenting samvær?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan du prøve å reforhandle barnebidrag? Når det er 50/50 samvær men veldig inntektsforskjell skal den med mest betale til den med minst. Hvis foreldre ikke blir enige om månedlig beløp skal NAV bestemme ut fra inntekt/økonomi. Det er et gebyr for å få NAV til å gjøre det, ca 1000?, men det er spart inn kjapt om du vinner frem.

Anonymkode: 261dc...bc0

Ja. Dette har jeg snakket med han, men han mener jeg har ikke rett på noe. Han har ny samboer og det er klart at de har mye bedre økonomi enn meg siden de har to inntekter i huset. Jeg forstår ikke mye om disse tingene, om de regnes som i felles økonomi siden de er samboere eller om det regnes bare hans økonomi når det gjelder bidrag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er jo greit nok. 

Men jeg antar du vil se ungene dine i løpet av dette året, og de sparte utgiftene vil raskt bli spist opp av flybilletter til ungene, eller flybilletter til deg selv samt hotell i Bergen...

Det må jo være bedre (For deg, barna og barnefar) å bo nær Bergen, og ha mindre samvær med barna, enn å bo langt borte og ha ingenting samvær?

Takk for din mening. Det er så mye som går opp i mitt hode. Og jeg har ingen å snakke med om dette. Så det er fint at du/dere tar seg tid til å gi meg råd. 🙏🏽💕

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Dette har jeg snakket med han, men han mener jeg har ikke rett på noe. Han har ny samboer og det er klart at de har mye bedre økonomi enn meg siden de har to inntekter i huset. Jeg forstår ikke mye om disse tingene, om de regnes som i felles økonomi siden de er samboere eller om det regnes bare hans økonomi når det gjelder bidrag. 

Snakk med NAV, send inn skjema og så lar du de ta den jobben. Hva eksen din mener er irrelevant. 
(eksen min mente også at jeg ville få mindre enn han var villig til å gi for å forsørge datteren sin, men da jeg søkte så måtte han betale mer enn dobbelt av det han gjorde før jeg søkte)

Anonymkode: 5c543...30b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...