AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #1 Skrevet 16. april 2022 Jeg har to barn, en på barneskolen og en på ungdomskolen, og jeg ser stadig at presset blandt dem blir større. Barnet på ungdomskolen opplever ekstreme press når det gjelder moteklær, lommepenger uansett om det bare er til en tur til byen eller en dagstur et sted. Barnet opplever at venner ringer og spør om størrelse på påskeegget og mengde, og folk sender tydeligvis bilder av eggene sine på sosiale medier. Det er press om å ha kul mat med seg på skolen, altså varmmat eller annet fancy hver dag som wraps osv, evt penger hele tiden til å kjøpe i kantinen. Det er press om hvem som har den kuleste og dyreste bursdagen. Og det er press om å ha foreldre som tjener mye og har kult rom med alt av fasiliteter og flott stort hus. Og presset om å reise til kule steder er stort. Barnet på barneskolen opplever også press når det gjelder bursdag, og allerede der på barneskolen har klær og presset om å følge visse stiler kommet inn. Det er press om hva slags leker man har, hvor stor seng og fine ting man har, og hva man har gjort i ferier. Det et barn i alle samfunnslag som kjenner på dette presset, og hvor kommer det fra? Det må jo bare være oss voksne?! Jeg synes det er så trist og dagens unge føler seg aldri gode nok, det er ikke rart mange sliter til slutt. Itillegg føler de også er visst press i å alltid prestere, drive med sport eller andre aktiviteter og få topp karakterer. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: 448ba...6c4 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #2 Skrevet 16. april 2022 Hvor mye man opplever presset og hvor viktig det er å leve opp til presset er jo individuelt og er noe vi foreldre skal hjelpe til med å håndtere. I gjengen til sønnen er det ekstrem stor forskjell på økonomien til foreldre, og det er stor forskjell på fokus på klær, utstyr og karakterer. Enkelte får alt de peker på og poster innlegg på innlegg på snap om alt de skal kjøpe. Vi har snakket mye om hvorfor de får mye/lite at noe og hva vi mener er viktig og hva vi forventer av ungene. (Idrett og skole) Vi forventer at våre unger skal stå imot, de skal lære seg hvor vår økonomiske grense går og de skal ikke bli flaue. Anonymkode: c3377...cc2 1
Arkana Skrevet 16. april 2022 #3 Skrevet 16. april 2022 Hvis det faktisk er slik du beskriver er det veldig leit. Det burde ikke være slik, men alle må jo være med på å ikke skape presset, ved å ikke alltid sette standarden høyere og høyere. Dette er jo typisk noe man kan ta opp på foreldremøter og ha en fin diskusjon rundt slik at man kan bli mer bevisst på hva man formidler til barna sine. Jeg har tre barn på barneskole og ungdomsskole og kjenner meg heldigvis ikke igjen i noe av det du beskriver, heller ikke blant mine venninners barn (på andre skoler og i andre områder/byer). Vi bor riktignok i et relativt pengesterkt område (men det er også stor forskjell mellom topp og bunn), men jeg opplever ikke noe som helst fokus på hva man har og ingen sammenligning med hverandre. Alle vet at det finnes andre som har noe de selv ikke har samtidig som de har noe andre ikke har. Det legges alltid opp til lavterskel-aktiviteter i regi av klassekontaktene (type ake i skogen og grille pølser), de fleste holder igjen på dyre bursdagsfeiringer og jeg har aldri opplevd at noen av barna er opptatt av hva andre fikk til jul eller i påskeegget sitt, hvor de var på ferie eller hva foreldrene tjener. Jeg oppfatter at det du beskriver heldigvis er uvanlig, selv om det selvsagt er vanskelig der det faktisk forekommer. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #4 Skrevet 16. april 2022 Desverre ofte blitt sånn mangr steder idag! Ser når ungdommen min skal ut å finne på noe med andre. Shopping som før var vindushopping.. Men idag med disse tider og ungdommer er det å lesse på de 1000kr uten at det er fortjent engang... Blir for dumt! Anonymkode: 947c7...d6d 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #5 Skrevet 16. april 2022 Har barn i 5. og 8. -klasse på beste Oslo vest, og opplever det ikke slik i det hele tatt. Å spørre om, skryte av eller vise fram størrelsen på et påskeegg (godteri…), det er bare uhøflig og sært. Ønske seg veldig dyre klær, det gjør ungdomsskoleeleven, men hun krever ikke, det er ikke veldig viktig. Venner har kule(ete)rom, digre og flotte(ere) hus og fancy mat og drar til eksotiske steder. Det betyr ikke at de presses på noe vis, på hvilken måte presses dine barn egentlig? Hvis venner ringer og spør om bevis på størrelse på påskeegg, hva slags venner er det? «Vi har det gamle lille egget jeg har hatt hele livet, det er SÅÅ koselig»! Hvorfor er ikke det et svar og det riktige svaret? Som voksen føler jeg bittelitt på «et press» at vi bør være friluftslivsmennesker, i tillegg til kulturelle og alminnelige avslappa. Penger, reiser og påskeegg(!) er ikke et tema, og merkeklær kan vi snakke med barna om. Mine er mer opptatt av krigen, klimakrisen og egne karakterer, og har faktisk gode, nære, hyggelige venner. Noen av vennene kommer fra direkte rike kår. Noen har mye mindre enn oss. Det at det er forskjeller er ikke press. Det at dine barns venner er opptatt av andres penger på den låten er bare dårlig oppførsel og skal ikke leves opp til. Anonymkode: ec117...696 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #6 Skrevet 16. april 2022 Det er nettop derfor jeg ikke liker at barn bruker instagram og snapchat, det er først å fremt for å promotere seg selv og sin livsstil. Anonymkode: 03600...a81 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #7 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har barn i 5. og 8. -klasse på beste Oslo vest, og opplever det ikke slik i det hele tatt. Å spørre om, skryte av eller vise fram størrelsen på et påskeegg (godteri…), det er bare uhøflig og sært. Anonymkode: ec117...696 Tror nok ikke dette er et Oslo Vest-fenomen. Kanskje heller tvert imot. Jeg vokste definitivt ikke opp på Oslo Vest og det var definitivt et press i forhold til å fremstå som vellykket på overflaten. Kanskje fordi det var en del ikke fullt så vellykede familier i området vi bodde i. Det var absolutt ikke noen ghetto, men typisk drabantby. Anonymkode: a0c59...446
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #8 Skrevet 17. april 2022 Sånn er det mange steder. Det gjelder å hjelpe barna å innse at dette ikke er viktig. Vi bor i Sandefjord, her er det ekstremt. Unger legger ut på tik tok og snap alt de har og får. Ganske kvalmt. Har tre barn selv, de synes det er teit med andre som «flasher» det de har. Dyre klær, hytta i Hemsedal, osv. Anonymkode: 3d0aa...b7e
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #9 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Sånn er det mange steder. Det gjelder å hjelpe barna å innse at dette ikke er viktig. Vi bor i Sandefjord, her er det ekstremt. Unger legger ut på tik tok og snap alt de har og får. Ganske kvalmt. Har tre barn selv, de synes det er teit med andre som «flasher» det de har. Dyre klær, hytta i Hemsedal, osv. Anonymkode: 3d0aa...b7e Ts her, vi bor også i Sandefjord. Anonymkode: 448ba...6c4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #10 Skrevet 17. april 2022 når jeg var ungdom, så var det bare en liten "klikk" som holdt på sånn. de aller fleste holdt aldri på med dette tullet. Dersom omgangskretsen faktisk holder på sånn, så burde kanskje skaffet seg noen helt andre venner. Anonymkode: 8d307...010
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå