Gå til innhold

Hvordan komme ut av depresjon?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har i to år vært middels deprimert. Ingen livsglede og ikke meg selv.

Har jobb og vet ikke om noen ser det eller om de bare tror jeg er en person som er mye sliten og blir fort irritert. Hva gjorde du for å komme deg ut av det? Har så lyst til å bli den positive, glade personen jeg var før❤️

Anonymkode: 2e7d6...eb5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Har prøvd bytte jobb/miljø, vært hos psykolog osv. Hjelper ikke, jeg sliter fortsatt med å stå opp og leiligheten min er et stort rot

Anonymkode: 2e7d6...eb5

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva som er det beste svaret/løsningen, men dette hjelper meg:

Dagslys. Om så jeg bare står utenfor å betaler regninger med mobilen. Alt hjelper. Best om du kan gå en tur, selv om det ikke er langt.

Har en liten dagbok hvor jeg skriver noe positivt hver dag (uten dato på sidene..) Skriver selv om det bare står 'sol ute' - og jeg ikke var ute..

Være med andre som er positive, og få samtalen til å dreie seg om dem. Det føles godt, selv om (og sikkert fordi) jeg ikke har sagt så mye. Smil og glede smitter!

Sett små ryddemål. Feks rydde et skap, støvsuge stuen, gå gjennom å kaste slitte strømper.. Plutselig har du ryddet to skap..! Og det er lov å be om hjelp. Kanskje livet føles litt lettere om stuen er ryddet? Eller soverommet? Henge opp et nytt bilde?

Les selvhjelpsbøker. Ha dem fremme, slik at det er lett å bla i dem. Trenger ikke lese fra perm til perm, eller gjøre oppgavene, bare les litt

Ta vitaminer! 

Anonymkode: 6efef...fa3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vet ikke hva som er det beste svaret/løsningen, men dette hjelper meg:

Dagslys. Om så jeg bare står utenfor å betaler regninger med mobilen. Alt hjelper. Best om du kan gå en tur, selv om det ikke er langt.

Har en liten dagbok hvor jeg skriver noe positivt hver dag (uten dato på sidene..) Skriver selv om det bare står 'sol ute' - og jeg ikke var ute..

Være med andre som er positive, og få samtalen til å dreie seg om dem. Det føles godt, selv om (og sikkert fordi) jeg ikke har sagt så mye. Smil og glede smitter!

Sett små ryddemål. Feks rydde et skap, støvsuge stuen, gå gjennom å kaste slitte strømper.. Plutselig har du ryddet to skap..! Og det er lov å be om hjelp. Kanskje livet føles litt lettere om stuen er ryddet? Eller soverommet? Henge opp et nytt bilde?

Les selvhjelpsbøker. Ha dem fremme, slik at det er lett å bla i dem. Trenger ikke lese fra perm til perm, eller gjøre oppgavene, bare les litt

Ta vitaminer! 

Flere ting:

Hjelper også meg å gjøre noe fint for andre. Har en app som heter goodify, og hjelper fremmede med småting. Eller ringer gamle tante Berit og spør om oppskriften på de gode vaflene hennes. Slår av en prat og forteller om de gode barndomsminnene jeg har fra vafler på søndager hos henne (lager ikke vafler etterpå, men hun blir veldig glad)

På jobb sitter jeg hver lunsj med en kollega som snakker mye og ler høyt og mye. Jeg selv er en energityv, så sier minst mulig, men hun er omvendt, og det smitter veldig over på meg. 

Skrevet

1. Psykologhjelp. Snakk med profesjonelle.

2. Selvhjelp og egenpleie (selvhjelpsbøker, egenpleie, egenomsorg osv.)

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær sosial
Skaff nettverk
Se etter nye å bli kjent med

Anonymkode: c845e...63f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...