Gå til innhold

De "verste" og "beste" diettene

Embla Othea

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir mer og mer normalt ja.Man hører om sånne saker oftere og oftere, og uansett om du kun hadde vært et enkelt tilfelle så er et enkelt tilfelle et tilfelle for mye.Og dessuten var dette en respons til at det kun var i svineindudtrien man opplevde dårlige tilfeller. Vi dyrke grønnsakene selv som meg jeg spiser ikke grønnsaker fra andre land

Anonymkode: cbefb...623

Har du en kilde på at dette blir mer og mer normalt?

Hvis ett enkelt tilfelle er nok til å ikke kjøpe norsk kjøtt, hvor mange tilfeller av drepte dyr og ødelagte økosystemer i utlandet er nok?

Ingen har sagt at det kun er i griseindustrien slike ting skjer.

Lever du på bare planter som er dyrket i Norge?

Anonymkode: 33626...7c5

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det ingen dyr i Norge som har mulighet til å gå og gress bordet året rundt. Og meieri kuene som etterhvert havner i kjøtt disken står inne på bås. Og forklar gjerne hva du mener med  dyrenessige  forhold når du kjøpe planter, for sist jeg sjekka så var poenget med planter at man ikke med vel og viten må ta livet av dyr som kun er avlet opp for å havne på vår tallerken

Jeg har selv kjøpt mye kjøtt fra dyr som kun har fått lokalt gress. De beiter om sommeren og får høy fra samme gård på vinteren.

Siden både kjøtt- og plantespising innebærer at dyr må dø, synes jeg det er bedre, etisk sett, å spise store dyr som har hatt det best mulig og gir mye god næring per tapte liv, enn å leve av planter som har kostet enda flere liv (sin nevnt: pløying, sprøyting, rasering av leveområder, pluss global transport).

Melkekyr står ikke på bås hele året. Uansett kan man kjøpe også melk fra lokale bønder med god dyrevelferd.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du en kilde på at dette blir mer og mer normalt?

Hvis ett enkelt tilfelle er nok til å ikke kjøpe norsk kjøtt, hvor mange tilfeller av drepte dyr og ødelagte økosystemer i utlandet er nok?

Ingen har sagt at det kun er i griseindustrien slike ting skjer.

Lever du på bare planter som er dyrket i Norge?

Akkurat der er google din venn. Jeg ser ingen gode grunner til å Adblocker kun for å ta livet av de. Ja vi lever på selv dyrket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Akkurat der er google din venn. Jeg ser ingen gode grunner til å Adblocker kun for å ta livet av de. Ja vi lever på selv dyrket

Avle opp dyr. Autokorrekten slo til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har selv kjøpt mye kjøtt fra dyr som kun har fått lokalt gress. De beiter om sommeren og får høy fra samme gård på vinteren.

Siden både kjøtt- og plantespising innebærer at dyr må dø, synes jeg det er bedre, etisk sett, å spise store dyr som har hatt det best mulig og gir mye god næring per tapte liv, enn å leve av planter som har kostet enda flere liv (sin nevnt: pløying, sprøyting, rasering av leveområder, pluss global transport).

Melkekyr står ikke på bås hele året. Uansett kan man kjøpe også melk fra lokale bønder med god dyrevelferd.

Om du tror at gress og høy er nok næring for dyrene burde du skaffe deg litt mer kunnskap. Og igjen så er det forskjell på dyr som er avlet opp i fangenskap versus småkryp som er en del av prosessen. Men om du virkelig bryr deg om alt av dyr så får du leve på luft og kjærlighet da.

Og sorry all industri som innebærer at dyr blir født ene og alene for å bli drept synes ikke jeg samsvarer med god dyrevelferd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Kilder for dine påstander må du nesten komme med selv. Jeg har registrert at det har vært del saker om dyrevelferd de siste årene når jeg ser på nyhetene, men kan ikke huske å ha sett at det har blitt vanligere selv om det kanskje avdekkes oftere.

Men som sagt er det fullt mulig å kjøpe kjøtt fra dyr du vet har har det godt.

En god grunn til å avle dyr for å ta livet av dem er at det er god næring og god utnytting av areal, spesielt i et land som Norge hvor det er vanskelig å dyrke næringsmessig fullverdig mat.

Personlig velger jeg mat først og fremst basert på hva jeg tror er sunt, og dernest etter hva jeg har råd til. Det mest dyrevennlige er dessverre også som regel det dyreste.

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du tror at gress og høy er nok næring for dyrene burde du skaffe deg litt mer kunnskap. Og igjen så er det forskjell på dyr som er avlet opp i fangenskap versus småkryp som er en del av prosessen. Men om du virkelig bryr deg om alt av dyr så får du leve på luft og kjærlighet da.

Og sorry all industri som innebærer at dyr blir født ene og alene for å bli drept synes ikke jeg samsvarer med god dyrevelferd

Joda, gress er fullverdig mat for storfe og sau. Men de vokser gjerne litt saktere (les: i naturlig tempo) enn om de får kraftfôr. Man får også kjøpt kjøtt fra eldre og mer robuste raser enn det som vanligvis finnes i butikken.

Om du kan leve av kun egendyrkede planter er nok det det aller beste mtp. dyrevelferd. Men det er dessverre ikke aktuelt for så mange av oss av praktiske (plasskrevende), økonomiske og helsemessige grunner.

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.6.2022 den 12.34):

Hæ? Er plutselig ikke gress og høy nok næring til beitedyr? 😂 Tror du beitedyr som lever i naturen spiser kraftfôr?

Jeg spiser også mer kjøtt, blant annet på grunn av dyrevelferd. Det er bedre å spise lokalt kjøtt fra dyr som har beitet og hatt det bra, enn å spise korn og soya der de har tatt livet av mange, mange ganger flere dyr i produksjonen.

AnonymBruker skrev (På 5.6.2022 den 11.16):

Nå er det ingen dyr i Norge som har mulighet til å gå og gress bordet året rundt. Og meieri kuene som etterhvert havner i kjøtt disken står inne på bås. Og forklar gjerne hva du mener med  dyrenessige  forhold når du kjøpe planter, for sist jeg sjekka så var poenget med planter at man ikke med vel og viten må ta livet av dyr som kun er avlet opp for å havne på vår tallerken

Nei vel? Synes du bør følge ditt eget råd fra forrige innlegg jeg siterte. Du bør skaffe deg litt mer kunnskap... Her er noen eksempeler på dyr som beiter året rundt:

https://lindset-gard.no/kj-tt-av-h-ylandsfe:

jpeg&ignoreAspectRatio&resize=441%2B441&

http://www.heimdalhoglandsfe.no/omoss.html:

?uuid=56e510f8-f932-463c-ab69-a4ad720c25

Flere gårder:

6198405d-7b4a-4b54-b598-175aae11b695?fit

144784441_215943786859693_36566416402038

animals_cows_snow_landscape_trees_snow_c

Anonymkode: 1c805...dca

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...