Gå til innhold

De "verste" og "beste" diettene

Embla Othea

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Beste: Det kostholdet som holder deg normalvektig, men som også gir matglede.

Verste: Det kostholdet som gjør deg overvektig. Hjelper ikke med næringsrik mat dersom det er for mye av den. Magefettet er usunt uansett om det kommer fra vegansk, carnivore eller lavkarbokost. 

Anonymkode: a3064...edb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forklar gjerne hvordan vegansk er "så lite prosessert og næringsrikt som mulig og nært slik våre forfedre spiste". Du får ikke alt der.

Som veganer så spiser du enten ren mat og blir syk av vitamin- og mineralmangel, og så var det likevel ikke i nærheten av hva forfedrene våre spiste. Grønnsaker og frukter har blitt kultivert kraftig for å bli søtere, mindre bittert, få mer fruktkjøtt, mindre stein osv. De egentlige grønnsakene og fruktene var små og bitre. https://www.sciencealert.com/fruits-vegetables-before-domestication-photos-genetically-modified-food-natural

Eller så kan du som veganer spise prosessert mat og tilføre kunstige stoffer for å holde vitamin- og mineralmanglene i sjakk, og så er det også langt fra hvordan våre forfedre spiste. 

Vil du vite hvordan man lager frøoljer? 

Vil du vite hvordan man lager tofu?

Var det veldig naturlig og uprosessert?

Anonymkode: 1c805...dca

Hvorfor skal jeg gi deg et ordentlig svar når du kommer med påstander om meg?

Anonymkode: cbefb...623

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (56 minutter siden):

Nå er ikke det å spise vegansk en diett

Wfpb da. Fornøyd? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Beste: Det kostholdet som holder deg normalvektig, men som også gir matglede.

Verste: Det kostholdet som gjør deg overvektig. Hjelper ikke med næringsrik mat dersom det er for mye av den. Magefettet er usunt uansett om det kommer fra vegansk, carnivore eller lavkarbokost. 

Anonymkode: a3064...edb

Det er veldig vanskelig å få "for mye" av den maten man er utviklet til å spise. Hvor mange overvektige dyr ser du ute i naturen? Når det er rikelig tilgang på sunn mat så blir de ikke feite, de blir mer fruktbare og får flere avkom og oftere avkom.

Og dessuten... Vekt er langt fra den eneste markøren for helse. Man kan være overvektig og likevel være sunnere enn noen slanke mennesker. Slank er ikke det samme som sunn. Man kan likevel ha fettlever, man kan ha høye triglyserider, man kan ha lavt HDL, man kan ha mye betennelse, man kan ha vitaminmangler osv.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvorfor skal jeg gi deg et ordentlig svar når du kommer med påstander om meg?

Hvor leser du en påstand om deg der?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det tar ikke flere år før man merker mangel på for eksempel vitamin C. Kjøtt har masse av de fettløselige vitaminene og masse mineraler. Men dette er nettopp grunnen for at veganere føler seg bra en stund og så forfaller helsa når de begynner å gå tom for de oppsparte lagrene. ;)  Hvor lang tid det tar før dette skjer spørs på hvor gode lagrene er. De fleste veganere holder bare ut noen måneder før helsa sier stopp og hvis man var frisk før man begynte så kan man holde ut noen år.

Kjøtt inneholder også vitaminer og mineraler i mer biotilgjengelige former, som altså betyr at vi tar opp mye mer av dem. Vi tar opp ca 20% av jernet i kjøtt og ca 0-2% av jernet i mange planter. Vel og merke hvis vi trenger kjøtt. Opptaket av hemjern blir lavere hvis vi har gode nivåer av jern i kroppen og høyere hvis vi har lave nivåer av jern i kroppen.

Ikke RCT, men det finnes en observasjonsstudie med over 2000  carnivorer: https://academic.oup.com/cdn/article/5/12/nzab133/6415894

Og så finnes det jo mange stammer som har levd ca 100% carnivore og blitt studert, for eksempel inuitter og masaii. Kreft, diabetes  hjertesykdom, overvekt osv var tilnærmet ukjent.

Målinger av istoper i skjellettene til våre forfedre viser at de har vært tilnærmet 100% carnivore fra ca 4 milloner år siden til jordbruksrevolusjonen. Og da stoppet ikke bare hjernen å vokse, men den begynte å krympe. I tillegg til at de plutselig ble kortere, feitere, sykere med dårlige tenner.

Nå er det ikke c vitamin veganere får mangel på heller da. B vit mangel kan ta langt tid. C vitamin får veganere mer en nok av. 

Anonymkode: 5f00a...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå er det ikke c vitamin veganere får mangel på heller da. B vit mangel kan ta langt tid. C vitamin får veganere mer en nok av. 

Anonymkode: 5f00a...32d

Nå blander du veganer og carnivore litt... Bekymringen på carnivore er vitamin C fordi folk flest ikke vet at kjøtt inneholder vitamin C og fordi folk flest ikke vet at man trenger mindre vitamin C jo mindre karbohydrater man spiser fordi karbohydrater og vitamin C "konkurrerer" i kroppen.

Bekymringen er ikke vitamin C på vegansk kosthold. Men nesten alle andre vitaminer og mineraler haha.

B12 og folat (B9) er unntak. De blir lagret i leveren. De andre vannløselige vitaminene er det veldig lite lagret av i kroppen, så en mangel vil vise seg i løpet av uker av disse. For B12 og folat kan det ta lengre tid fordi vi har større lagringsplass for dem. Planter inneholder generelt OK mengder av de vannløselige vitaminene (bortsett fra B12), men mangler de fleste fettløselige vitaminer (A, K2, D3) og mineraler er bundet opp i bindinger som vi nesten ikke klarer å ta opp i tillegg til at veldig mange grønnsaker inneholder antinæringsstoffer som hemmer opptak. Fytater, oksalater, fosfater, +++-

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvor leser du en påstand om deg der?

Du skrev  at som veganer som havnet jeg i en av to grupper og det er en påstand 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener at det beste er et mest mulig variert kosthold med mye rene råvarer. Rent kjøtt/fisk, mye grønnsaker og frukt, og grove kornprodukter. Lite alkohol. Jeg mener også at det er viktig å ikke ha nei-mat, men at alt er lov i passe mengder (har erfaring med spiseforstyrrelse og dette mener jeg hvertfall er viktig å lære barna mine). Det er også viktig å holde seg på et passelig kalorinivå uansett hva man spiser, da overvekt og fedme i seg selv er helseskadelig.

Veganer er nok den dietten som hadde passet dårligst for meg, da det blir for restriktivt, samt at jeg ikke liker bønner, belgvekster og syns all «kjøtterstatning» smaker høgg.

Anonymkode: dbf71...3ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er man så hårsår at man ikke ser at "du" kan erstattes med "man"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er man så hårsår at man ikke ser at "du" kan erstattes med "man"?

Jeg er ikke hårsår, men skal jeg diskutere så forventer jeg at motstandeneren ikke kommer med låste påstander.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.4.2022 den 22.58):

Nå blander du veganer og carnivore litt... Bekymringen på carnivore er vitamin C fordi folk flest ikke vet at kjøtt inneholder vitamin C og fordi folk flest ikke vet at man trenger mindre vitamin C jo mindre karbohydrater man spiser fordi karbohydrater og vitamin C "konkurrerer" i kroppen.

Bekymringen er ikke vitamin C på vegansk kosthold. Men nesten alle andre vitaminer og mineraler haha.

B12 og folat (B9) er unntak. De blir lagret i leveren. De andre vannløselige vitaminene er det veldig lite lagret av i kroppen, så en mangel vil vise seg i løpet av uker av disse. For B12 og folat kan det ta lengre tid fordi vi har større lagringsplass for dem. Planter inneholder generelt OK mengder av de vannløselige vitaminene (bortsett fra B12), men mangler de fleste fettløselige vitaminer (A, K2, D3) og mineraler er bundet opp i bindinger som vi nesten ikke klarer å ta opp i tillegg til at veldig mange grønnsaker inneholder antinæringsstoffer som hemmer opptak. Fytater, oksalater, fosfater, +++-

Dette må du gjerne komme med en upartisk og saklig kilde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.4.2022 den 11.11):

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er ikke hårsår, men skal jeg diskutere så forventer jeg at motstandeneren ikke kommer med låste påstander.

Du mener at det er en tredje mulighet? Opplys meg. Jeg er spent på hva man spiser på et fullverdig vegansk kosthold med næringsrike matvarer som ikke er prosesserte matvarer og som ligner på det våre forfedre spiste, og uten kosttilskudd.

Her er noen eksempler på frukt og grønnsaker som har blitt kultivert til å bli større, søtere, mindre bittert, få mer fruktkjøtt, få færre frø osv.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette må du gjerne komme med en upartisk og saklig kilde på.

Litt om forskjellen på vannløselige vitaminer og fettløselige vitaminer.

Sitat

Fat-soluble vitamins are absorbed with the other fats from the food you eat. When they’re absorbed in this way, they go with the fats and are stored in your body’s fat tissue and liver.

Fat-soluble vitamins can stay in your body for a while. When they’re stored in your body’s fat, they can be stored for up to 6 months until your body needs them.

The primary fat-soluble vitamins in your diet are vitamins A, D, E, and K. Each one has its important function and can be found in a variety of food. 

Sitat

Water-soluble vitamins aren’t long-term like fat-soluble vitamins. They don’t get stored in your body. They enter your bloodstream, and anything your body doesn’t need is eliminated through your urine.

Since water-soluble vitamins don’t last long in your body, they need to be replenished frequently.

The important water-soluble vitamins are vitamin C and the collection of B vitamins

Og her er en artikkel om noen av næringsstoffene du ikke kan få fra planter. Ikke alle av disse er essensielle, men de forbedrer helsa og noen av dem er varianter av næringsstoffer med mye høyere biotilgjengelighet enn de du får fra planter. For eksempel vet vi at vitamin A ikke finnes i planteriket og at det er ca umulig å konvertere nok betakaroten til vitamin A.

Og jeg vet at du etterspurte en upartisk og saklig kilde, og denne er ingen av delene, men bruker den likevel siden den er en vegansk kilde som sier at det er vanskelig / umulig å få flere essensielle næringsstoffer på et vegansk kosthold.

Og den nevnte faktisk en av antinæringsstoffene man finner i planter; fytinsyre. Det er langt fra den eneste da. 

https://www.healthline.com/nutrition/how-to-reduce-antinutrients 

Sitat

The most widely studied antinutrients include:

• Phytate (phytic acid): Mainly found in seeds, grains and legumes, phytate reduces the absorption of minerals from a meal. These include iron, zinc, magnesium and calcium (4).
  • Tannins: A class of antioxidant polyphenols that may impair the digestion of various nutrients (5).
  • Lectins: Found in all food plants, especially in seeds, legumes and grains. Some lectins may be harmful in high amounts, and interfere with the absorption of nutrients (6, 7).
  • Protease inhibitors: Widely distributed among plants, especially in seeds, grains and legumes. They interfere with protein digestion by inhibiting digestive enzymes.
  • Calcium oxalate: The primary form of calcium in many vegetables, such as spinach. The calcium bound to oxalate is poorly absorbed (8, 9).

For å vise dette i praksis, så kan du se hva enkelte planter gjør med opptaket av sink. Her finner du studien.

Fig1.png

Spiser du 120 gram østers alene, så tar du opp masse sink. Spiser du den samme østersen, men legger til 120 gram svarte bønner, så hemmer det opptaket så mye at du tar bare opp ca 1/3 av sinken som var tilgjengelig i østersen. Spiser man derimot de 120 grammene med østers med 120 gram maistortilla så hemmer det ca hele sinkopptaket! Og det er langt fra bare sink som planter hemmer opptaket av.

Antinæringsstoffer er grunnen til at spinat er en elendig kilde til jern til tross for at den inneholder masse jern. Det hjelper lite at en matvare inneholder næringsstoffer hvis kroppene våre ikke kan ta det opp, eller hva?

Et eksempel her ville vært at du er dehydrert og får valget mellom:

• 2 liter rent saltvann
    eller
  • 1 liter rent ferskvann

Å påstå at et vegansk kosthold gir deg mer næringsstoffer enn kjøtt er som å påstå at 2 liter saltvann ville hydrert deg bedre enn 1 liter ferskvann fordi det inneholder mer vann. 

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sjokkert skrev (På 16.4.2022 den 11.43):

Beste og værste: KETO. 

Bra fordi den er effektiv, men værste fordi du må gi opp mye av det gode og sunne fettet. Føler jeg spiste mye fett, og at hele kroppen min var usunn på denne dietten. 

KETO er bare en samlebetegnelse. Masse grønnsaker og proteiner fra sunne kilder og med sunt fett et også et ketogent kosthold. Trist at du fremmer slike påstander når den eneste erfaringen du har er den ekstremt usunne varianten av en slik diett. 

Anonymkode: 3742e...339

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

KETO er bare en samlebetegnelse. Masse grønnsaker og proteiner fra sunne kilder og med sunt fett et også et ketogent kosthold. Trist at du fremmer slike påstander når den eneste erfaringen du har er den ekstremt usunne varianten av en slik diett. 

Jeg er ikke enig i at det er plass til "masse grønnsaker" og "proteiner" når macroene ofte er fordelt slik:

th?id=OIP.zTIXFqdNNhCvbKTXhAyAlAHaC9&pid=Api&P=0&w=401&h=160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nå er ikke bare lavkarbo en samlebetegnelse, men også keto? Dette blir mer og mer forvirrende. Jeg antar en ikke lenger trenger og være i ketose for og kalle det keto heller? Hva er den « ekstremt usunne varianten» ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best for meg: Smartkarbo
Verst for meg: Alt som setter store begrensninger i hva jeg kan og ikke kan spise + kaloritelling

Hvorfor? Kroppen min med IBS fungerer best med et karboredusert kosthold, mens psyken min fungerer best når opplegget ikke er altfor rigid. Når jeg teller kalorier, følger en bestemt matplan, eller har mye"nei-mat" forsvinner motivasjonen fort og jeg går på en karambasmell. Ender som regel opp med å gå opp igjen alt jeg har tatt av, og gjerne litt til. 

Med smartkarbo spiser jeg for det meste karboredusert, men om det er helgekos/bursdager/høytider osv, trenger jeg ikke være hun som alltid trenger tilpasninger i kosten, eller får dårlig samvittighet om jeg unner meg et kakestykke eller litt sjokolade. 
Har prøvd alt fra pulverdietter til PSMF og keto, men ingenting har gitt varig vektnedgang og trivsel i hverdagen slik jeg opplever nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Keto er ingen samlebetegnelse, det er et spesielt kosthold. Det skal være maks 5% karbohydrater, 75-85% fett og 10-20% protein. Det er en spesialdiett laget for å behandle enkelte sykdommer hvor medisinbruk ikke er tilstrekkelig. 

Anonymkode: ffadf...8ea

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...