Gå til innhold

Pratsom katt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg adopterte katten var det han veldig rolig. Det var en av grunnene til jeg adopterte han, men etter et kontrollbesøk hos veterinæren fant de flere problemer og han gjennomgikk en stor operasjon. Etterpå fikk han en helt annen personlighet med høy aktivitetnivå som også inkluderer støynivå. I etterkant ser jeg jo at han var rolig pga smertenivået og er utrolig glad i at han har det bedre.

Problemet nå er støynivået. Han maser fra kl 04:00 til kvelden. Når han får oppmerksomhet så stopper han og etter nye veterinærbesøk så er det ikke noe fysisk galt med han. 

Er jeg helt jævlig som bare ignorerer han når han holder på?

Anonymkode: 5b20b...84e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hn vil noe.
Min er veldig pratsom. Da vil han ha kos, eller at jeg har glemt å åpne døra til rommet hvor kattedoen står, en irritert klo, eller at han har hatt lyst på kos eller en godbit. 

Anonymkode: 931c7...d27

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hn vil noe.
Min er veldig pratsom. Da vil han ha kos, eller at jeg har glemt å åpne døra til rommet hvor kattedoen står, en irritert klo, eller at han har hatt lyst på kos eller en godbit. 

Jeg kan ikke dulle med han hele dagen. Han har fri tilgang til balkongen med stor utsikt over folk og fe som går forbi, han er ute i luftegård 2-3 timer til dagen, han har alltid mat i skålen, kattedoen er lett tilgjengelig osv. 

Jeg har ikke lyst til at han skal få viljen sin hele tiden ved å mase. Jeg slipper han ut når jeg vil, ikke når han vil for da lærer han det også. 

• Liker 1
Skrevet

Min katt er også ekstremt pratsom og rampete. Han er veldig bevisst på hvilke ting han kan gjøre for å få oppmerksomhet, det verste er vel at han insisterer på å bite meg i tærne når han vil leke sisten, hehe.

Uansett, det jeg har lest meg fram til er at katten vil fortsette med aktiviteter som de vet de får oppmerksomhet av. Hvis du ignorerer masinga hans vil han etterhvert gi opp. Slit ham ut med litt vill og gal lek før sengetid, jeg merker at vår er rolig om natta hvis han har blitt stimulert masse på kvelden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg kan ikke dulle med han hele dagen. Han har fri tilgang til balkongen med stor utsikt over folk og fe som går forbi, han er ute i luftegård 2-3 timer til dagen, han har alltid mat i skålen, kattedoen er lett tilgjengelig osv. 

Jeg har ikke lyst til at han skal få viljen sin hele tiden ved å mase. Jeg slipper han ut når jeg vil, ikke når han vil for da lærer han det også. 

Bytt ut maten daglig (må være fersk selv om det er tørrfór, skift rent på kattesanden, skift vannet til nytt vann to ggr daglig.

Kattelogikk er også ofte helt annerledes enn vår logikk. Eksempel er videoen av katten som halter fordi den tror den må det for å få komme inn osv. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en pratsom katt her også, jeg gir han masse oppmerksomhet på det og snakker med han dagen lang. Han er sånn som prater uansett, noen ganger vil han noe, noen ganger bare prater han. Men han mjauer/duer, ikke roper, så det plager meg ikke. Jeg gir han kos, snakker med han og gir han masse oppmerksomhet, nå har til og med han som ikke pleier å mjaue begynt å mjaue. Så jeg oppfordrer til det ved å gi oppmerksomhet på det, men husker helt i begynnelsen at det plagde meg for hadde aldri hatt en katt som mjauet/pratet sånn så jeg lurte hele tiden på hva han ville og hvorfor han mjauet sånn, men det går over når du lærer han å kjenne mer. 

Er han kastrert? Kan være han roper etter damer? Kan og være stress? Hvis han ikke får tatt ut all energien sin så kn det fort resultere i kjedsomhet som kan føre til stress. Kanskje prøve feliway classic? Det er mye det KAN være, det er litt vanskelig å si ut i fra ett innlegg uten å høre hvordan han mjauer og i hvilke situasjoner. Kan også være det er ingenting, at han bare mjauer fordi han prater med deg og vil ha oppmerksomhet. 
https://resources.bestfriends.org/article/why-does-my-cat-meow-so-much

https://pets.webmd.com/cats/guide/cats-excessive-meowing

Søvn er viktig, og jeg vet at det føles helt forferdelig å ignorere og det skal man generelt sett ikke, MEN når du sover så er det helt greit, katten tar ikke skade av det så lenge han kun blir ignorert på natten/morning og ikke resten av dagen. Han skjønner at du skal sove. 

Rutiner er viktig, prøv å ha samme tidspunkt/rutiner på mating, leking osv. Dette gjelder generelt også, kan være han mjauer mindre på dagen om han har faste rutiner (det lærer de raskt og da kan det bli mindre mas fordi ha  vet hva som kommer) og hvis du leker mer med han kan det hjelpe at han blir roligere. 

For at han skal la deg sove om morningen:

På kvelden tar du en skikkelig lekeøkt (fjærstang for eksempel) med han sånn at han får ut all energien sin og så gir du han et måltid. Når du legger deg så er det viktig at du ignorerer han UANSETT. Ikke se på han, ikke kos med han, ikke svar han, ikke kjæft, ingenting. Lat som at du sover. Det tar litt tid før han skjønner at det ikke fungerer, kanskje 1 uke, kanskje flere. Men hold ut. Han skjønner det til slutt. 
https://www.jacksongalaxy.com/blog/train-your-cat-to-let-you-sleep/

En film med forskjellige mjauelyder og hva det betyr: 

Anonymkode: d1ce4...845

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...