AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #1 Skrevet 15. april 2022 Jeg fikk helt panikk da jeg såg et svart hull i sjekselen til datteren min da hun skulle si noe. Jeg stoppet å puste for noen sekunder og tenkte hvor elendige vi var med tannpusen og nå blir vi anmeldt til bsrnevernet. Gjorde meg litt psykisk forberedt på å høre det verste av tannlegen og barnevernet. Jeg skulle ringe tannlegen på mandag tenkte jeg. Men så såg jeg at lille og pappa satt og spiste nonstopp på sofaen. 🤣 det svarte hulle forsvant etter en tannpus. Men så lurer jeg på kan virkelig så små få hull? Og blir man annmeldt til barnevernet. Anonymkode: 72eff...5cb
Gjest the1andonly Skrevet 15. april 2022 #2 Skrevet 15. april 2022 Ja de kan få hull. Nei du blir ikke anmeldt til barnevernet.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #3 Skrevet 15. april 2022 Toåring + nonstop (eller annet sukkerholdig godteri) er ikke så heldig. Bruker dere ikke fluortabletter og puss to ggr daglig? Anonymkode: b2713...c88 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #4 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Toåring + nonstop (eller annet sukkerholdig godteri) er ikke så heldig. Bruker dere ikke fluortabletter og puss to ggr daglig? Anonymkode: b2713...c88 Vi pusser hver morgen og hver kveld vi har ikke begynt med fluortabletter men det skal vi starte med. Etter denne sjokk episoden 😵 så skal vi vare ektra nøye. Anonymkode: 72eff...5cb
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #5 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg fikk helt panikk da jeg såg et svart hull i sjekselen til datteren min da hun skulle si noe. Jeg stoppet å puste for noen sekunder og tenkte hvor elendige vi var med tannpusen og nå blir vi anmeldt til bsrnevernet. Gjorde meg litt psykisk forberedt på å høre det verste av tannlegen og barnevernet. Jeg skulle ringe tannlegen på mandag tenkte jeg. Men så såg jeg at lille og pappa satt og spiste nonstopp på sofaen. 🤣 det svarte hulle forsvant etter en tannpus. Men så lurer jeg på kan virkelig så små få hull? Og blir man annmeldt til barnevernet. Anonymkode: 72eff...5cb Ja de kan få hull når de er så små hvis dere ikke pusser godt to ganger om dagen og bruker fluor. Et usunt kosthold med mye sukker og småspising mellom måltidene kan også være uheldig for tannhelsa. Jeg vil anta at dersom et så lite barn får hull, så vil varsellampene lyse hos tannlegen. Dette fordi hull utvikles over tid og med så ferske tenner som hos en toåring, så forutsetter det dårlig tannhygiene. Anonymkode: 99e92...56b 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #6 Skrevet 15. april 2022 Jeg tenker dette er helt vanlig barnebelegg. Jeg har selv en sønn med svarte prikker på tennene som ble slepet bort av tannlege. Ikke veldig vanlig, ei heller uvanlig. Om det er sant at kostholdet er fint ville jeg senket skuldrene, (men uansett bedt om en tannlegetime såklart.) jeg ble selv stresset av dette, men tannlegen beroliget meg veldig☺️ sorry dårlig lenke, men husker ikke helt hva selve diagnosen heter.. https://howtogetrid-no.expertexpro.com/chernyj-nalet-na-zubax-u-rebenka-prichiny-i-lechenie/ Anonymkode: fe0b8...66a
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #7 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker dette er helt vanlig barnebelegg. Jeg har selv en sønn med svarte prikker på tennene som ble slepet bort av tannlege. Ikke veldig vanlig, ei heller uvanlig. Om det er sant at kostholdet er fint ville jeg senket skuldrene, (men uansett bedt om en tannlegetime såklart.) jeg ble selv stresset av dette, men tannlegen beroliget meg veldig☺️ sorry dårlig lenke, men husker ikke helt hva selve diagnosen heter.. https://howtogetrid-no.expertexpro.com/chernyj-nalet-na-zubax-u-rebenka-prichiny-i-lechenie/ Anonymkode: fe0b8...66a Det skal jeg huske på til neste gang 😊Takk ❤ her var det falsk alarm nonstop som satt seg fast 🤣 Anonymkode: 72eff...5cb
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #8 Skrevet 15. april 2022 19 minutter siden, AnonymBruker said: Det skal jeg huske på til neste gang 😊Takk ❤ her var det falsk alarm nonstop som satt seg fast 🤣 Anonymkode: 72eff...5cb 🤣 Så godt at du fant det ut. Ekkelt når barna får svarte flekker på tennene man ikke vet hva er😅 Anonymkode: fe0b8...66a
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #9 Skrevet 15. april 2022 Haha, godt det bare var non-stop 😉 Sønnen min hadde hull når vi var på kontroll når han var 3 1/2. Jeg fikk så sykt klump i magen og dårlig samvittighet. Vet jeg er en knakanes god mor, men her hadde jeg totalt feilet og følte meg altså som verdens verste mor. Han var rabiat når det gjaldt tannpuss, beit tenna sammen og nekta frem til han ble rundt 3. Men det er ingen unnskyldning, jeg visste jo så alt for godt at dette var min skyld. Vi pusset jo, men noen ganger var det så vidt jeg kom til. Eldste har aldri hatt hull og er snart ni. Så for meg behandling av dette hullet med skrekk, slet med å sove i ukene frem mot timen som var satt opp mens dette sirklet i hodet på meg Heldigvis fikk vi verdens beste tannlege. Fikk borret og fikset tannen på en halvtime. Ingen tårer, bedøvelse eller fremtidig tannlegeskrekk etter den opplevelsen. (han vil gjerne tilbake dit) Vi var heldige og nå er jeg totalt nazi på tannpuss! Anonymkode: 65737...d00
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #10 Skrevet 15. april 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja de kan få hull når de er så små hvis dere ikke pusser godt to ganger om dagen og bruker fluor. Et usunt kosthold med mye sukker og småspising mellom måltidene kan også være uheldig for tannhelsa. Jeg vil anta at dersom et så lite barn får hull, så vil varsellampene lyse hos tannlegen. Dette fordi hull utvikles over tid og med så ferske tenner som hos en toåring, så forutsetter det dårlig tannhygiene. Anonymkode: 99e92...56b Det er ikke nødvendig med flourtabletter om man pusser tennene skikkelig morgen og kveld. Anonymkode: 1200d...f47
Heln Skrevet 15. april 2022 #11 Skrevet 15. april 2022 De kan helt klart få hull, og det trenger ikke nødvendigvis gå på dårlig tannpuss selv om det ofte er de man hører om. Min 2 åring er født uten emalje på tennene, helt nye tenner har kommet opp med hull i seg.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #12 Skrevet 15. april 2022 En 2-åring skal ikke bruke fluortabletter, med mindre du får beskjed av tannlege om å bruke det. Tannpuss to ganger daglig holder. Anonymkode: ed31d...002
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #13 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ja de kan få hull når de er så små hvis dere ikke pusser godt to ganger om dagen og bruker fluor. Et usunt kosthold med mye sukker og småspising mellom måltidene kan også være uheldig for tannhelsa. Jeg vil anta at dersom et så lite barn får hull, så vil varsellampene lyse hos tannlegen. Dette fordi hull utvikles over tid og med så ferske tenner som hos en toåring, så forutsetter det dårlig tannhygiene. Anonymkode: 99e92...56b Nei, "varsellampene" vil overhodet ikke automatisk lyse hos tannlegen. Jeg jobber som tannhelsesekretær og du skulle bare visst hvor vanlig det faktisk er med kariesangrep hos små barn. Barn kan få hull av forskjellige årsaker, og det trenger ikke nødvendigvis være pga dårlig tannhygiene. Noen barn har mineraliseringsforstyrrelse og får lettere hull. Hos andre kan problemet være at de småspiser ofte. Noen ganger er syreskader en årsak, samme med medisiner (ja, det finnes små barn som bruker en del medisiner). Det som derimot garantert vil får varsellampene til å lyse er hvordan foreldrene velger å håndtere situasjon videre. Hvis f.eks tannlegen forsøker å samarbeide med å gi gode råd og tiltak foreldre kan gjøre som ikke blir fulgt opp, er ikke dette et godt tegn. Fra de årene jeg har jobbet i den offentlige sektoren har derimot alle foreldre alltid gjort det de kan for å følge opp sin barns tannhelse. Også når man må ta steget videre med behandling (da oftest legger man midlertidig fylling på de aller minste barna, evt legger fylling eller trekker). De eneste tilfellene jeg personlig har vært med å sett tannlegen bli så bekymret at barnevernet er et tema er ved de barna som er svært ofte inne på akutte timer hvor de har fått traumer i munnen. Og da snakker vi ikke 2 eller 3 ganger på et år f.eks, men mye hyppigere, hvor skadene er ganske omfattende. Barnevernet skal også varslet forøvrig om barn ikke møter til timer opptil 2 ganger på rad hvor man ikke får kontakt med foreldrene. Anonymkode: c918b...a60
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå