Gå til innhold

Deprimert.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lang historie kort så mistet jeg min far i 2009, så nå bor jeg hjemme med min mor og lillebror på 21 år.

Mamma måtte uheldigvis slutte på jobben sin for 2 år siden ettersom hu fikk sykdommen demens. Siden da er det egentlig jeg som har tatt meg av alt husarbeid hjemme + lage mat ved siden av fulltidsjobb i barnehage. Sykdommen gjør at henne kan bli fort sur og kjefte uten en grunn som har gjort at jeg mange ganger går i en deprimert fase. Vi kommer fra en annen kultur som gjør at det å passe på eldre/syke er viktig. Men jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer det uten å få hjelp.. jeg er 25 år gammel og er så utslitt. 

Anonymkode: da761...c09

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan forstå din situasjon veldig godt, hvertfall med den kjeftingen og masingen som på daglig base bare gjør at man mister all energi og motivasjon i livet. 

Jeg har selv foreldre som bare maser og kjefter, det er nesten som om de ikke vet hva positivitet er. Det har gått så langt at jeg har utviklet dyp depresjon, hvor jeg hver dag våkner med null motivasjon til livet. Slik var det ikke før i det hele tatt, da gledet jeg meg hver eneste dag for ingen som helst grunn. 

Jeg anbefaler deg virkelig til å finne hjelp hos familie/slektninger, eller kanskje gamlehjem. Skjønner godt at i ulike kulturer at det er på en måte "skam" å sende foreldre over på gamlehjem (har flere venninner fra andre kulturer), men slik må det bare være når du ikke har noe annet valg? Du har jo ditt eget liv, det er ikke slik at du må leve livet ditt for å ta vare på henne. Du har jo ting du også skal gjøre. 

Jeg mener ikke å være veldig ufølsom nå, men prøv med familie eller slektninger først. Noen må kunne stille opp. Det er jo synd på henne, kanskje det sinnet hennes kommer fra det hun har opplevd de siste årene... 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det så mye husarbeid med 3 voksne da? Hvis du sender henne på hjem må du sjekke opp i økonomien, hvordan dere kan betale for dere der du og broren din bor nå sammen med moren deres. 

Få oversikt over medisiner, snakk med henne når hun er rolig å legg en plan. 

Anonymkode: b1846...03d

AnonymBruker
Skrevet

Send henne på gamlehjem.

Anonymkode: e1628...94b

Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Med vennlig hilsen
Rhodiola, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...