Gå til innhold

10 åring og hygiene

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan pushe dette så barnet blir mer obs, uten å skape negative følelser. Barnet blir oppfordret til å bade og bytter tøy ofte (legger til rette for dette), men griser seg ufattelig fort til. Gjerne allerede etter skolen er alt fra ytterjakke og tøyet griset ned. Videre griser barnet ned bad og kjøkken når det holder på hjemme. Jeg gir påminnelser om å rydde opp og skifte ved søl, men barnet virker helt uanfektet. Konstante påminnelser virker nå som mer irritasjon enn lærdom for barnet, men barnet er såpass stort nå at litt ansvar selv for å rydde opp, være obs på søl på tøy etc skal jo egentlig være på plass i denne alderen. F.eks kan barnet finne på å legge halvspist brødskive på frokostbordet og gå fra det. Tørker av pålegget på fingrene på klærne.. 

Anonymkode: 2df27...2f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke negative følelser tenker du barnet skal få av å bli påmint det må vaske seg? 

Min 10åring får både lære om svette og kroppslig utvikling og viktigheten av å være renslig bla bla, men også at rent sosialt er det viktig å være hygienisk. Ingen vil være den andre prater om som stinker eller folk tar avstand fra fordi den er møkkete. 

Anonymkode: cb576...818

• Liker 4
Skrevet

Sett frem servietter/tørkepapir/engangskluter på kjøkkenbordet og terp på at det må brukes, eller at det må gå på badet å vaske hendene når det blir klissete/møkkete. Det er en dårlig vane som må brytes.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvilke negative følelser tenker du barnet skal få av å bli påmint det må vaske seg? 

Min 10åring får både lære om svette og kroppslig utvikling og viktigheten av å være renslig bla bla, men også at rent sosialt er det viktig å være hygienisk. Ingen vil være den andre prater om som stinker eller folk tar avstand fra fordi den er møkkete. 

Anonymkode: cb576...818

Barnet vasker kroppen hver dag enten ved å bade eller klut. Så akkurat det er greit og vanlig rutine. 
Det er tiden mellom morgenstell og kveldsstell det sklir helt fullstendig ut. Kommer hjem etter skolen med fullstendig nedgriset jakke f.eks, store flekker på genser og bukse. Passer altså ikke på å ikke søle såå mye på seg selv. Jeg vasker istykker jakka som var ny i år, liksom. Setter seg ned og maler men griser maling over klær og møbler samtidig, sprer malingsølet rundt. Samme når barnet smører seg mat; gris over benk, bord og klær. Det er glitter og maling helt plutselig over hele badet hvis barnet er der en times tid alene, da har barnet blandet sammen alt mulig i en eller annen fancy slimgreie.

Som sagt, barnet drar til skolen nyvasket og med rent tøy, men innen kvelden er omme ser det ikke ut som barnet har skiftet klær eller badet noensinne.

AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (14 minutter siden):

Sett frem servietter/tørkepapir/engangskluter på kjøkkenbordet og terp på at det må brukes, eller at det må gå på badet å vaske hendene når det blir klissete/møkkete. Det er en dårlig vane som må brytes.

Jeg har tørkepapir overalt i hele huset. Og har lagt et lass med kluter i favorittfargen  i en skuff og forklart at dette er barnets egne kluter som barnet kan bruke nårsomhelst. Barnet bruker de også-isj. Litt sånn halvhjerta, og slenger disse rundt. Så jeg må også gå rundt og plukke opp brukte kluter fra badegulvet. Det å legge noe i skittentøyet virker å være helt utenfor tankegangen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har tørkepapir overalt i hele huset. Og har lagt et lass med kluter i favorittfargen  i en skuff og forklart at dette er barnets egne kluter som barnet kan bruke nårsomhelst. Barnet bruker de også-isj. Litt sånn halvhjerta, og slenger disse rundt. Så jeg må også gå rundt og plukke opp brukte kluter fra badegulvet. Det å legge noe i skittentøyet virker å være helt utenfor tankegangen.

Hvordan er vennene? Er de like grisete, tørker fingrer på klær... om de ikke gjør det så la ungen gå tilgriset også får venner eller lærere kommentere det i stedet, for deg hører det tydeligvis ikke på.

Om barnet roter rundt seg med maling så får det ikke male, tørker det matsøl på genseren hjemme så blir det mat uten grenser på til neste måltid, dette er jo ting som skulle vært innlært for 5-7år siden.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg godt igjen (gutt, 11 år). Storebror som er to eldre hverken er eller har vært likedan, så det er stor forskjell. 
Han elsker å dusje, så den er grei, men ellers virker det nesten som om han sluntrer unna ting med vilje - å bruke deo, pusse tenner ordentlig (har kjøpt elektrisk tannbørste, men ser han sluntrer der også - holde tannbørsten nesten rolig inni munnen, ikke gjøre slik han har blitt opplært), dusje uten å ta på ren truse(!) eller ren t-skjorte, buksa er alltid gjennomskitten på kvelden (han innrømmer at han bruker buksa som håndkle når han vasker hender…)…. 

Jeg har bare innsett at han må følges opp nøye mtp personlig hygiene, og jeg priser meg lykkelig for at han liker å dusje. Han saboterer ting med vilje fordi han ikke gidder, og selv om vi har snakket om at den eneste han lurer hvis han f.eks sluntrer unna tannpussen er han selv (det er HAN som må borre!), så ser det ikke ut til å gå inn. Frustrerende. Men det går vel inn til slutt… 

Anonymkode: 32934...b53

AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (7 minutter siden):

Hvordan er vennene? Er de like grisete, tørker fingrer på klær... om de ikke gjør det så la ungen gå tilgriset også får venner eller lærere kommentere det i stedet, for deg hører det tydeligvis ikke på.

Om barnet roter rundt seg med maling så får det ikke male, tørker det matsøl på genseren hjemme så blir det mat uten grenser på til neste måltid, dette er jo ting som skulle vært innlært for 5-7år siden.

Problemet med det er jo at de andre barna gjerne reagerer lenge før barnet selv reagerer på de andre barnas reaksjon, og man risikerer jo at barnet blir utestengt/mobbet… Ikke kult å bli kjent som den skitne ungen som lukter. Her tror jeg det er bedre å følge opp nøye som forelder. 

Anonymkode: 32934...b53

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Barnet vasker kroppen hver dag enten ved å bade eller klut. Så akkurat det er greit og vanlig rutine. 
Det er tiden mellom morgenstell og kveldsstell det sklir helt fullstendig ut. Kommer hjem etter skolen med fullstendig nedgriset jakke f.eks, store flekker på genser og bukse. Passer altså ikke på å ikke søle såå mye på seg selv. Jeg vasker istykker jakka som var ny i år, liksom. Setter seg ned og maler men griser maling over klær og møbler samtidig, sprer malingsølet rundt. Samme når barnet smører seg mat; gris over benk, bord og klær. Det er glitter og maling helt plutselig over hele badet hvis barnet er der en times tid alene, da har barnet blandet sammen alt mulig i en eller annen fancy slimgreie.

Som sagt, barnet drar til skolen nyvasket og med rent tøy, men innen kvelden er omme ser det ikke ut som barnet har skiftet klær eller badet noensinne.

Det er jo ikke hygiene, men gris. Hva i alle dager greier han å grise med? Hva slags mat serverer dere??

Anonymkode: 90c29...245

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (29 minutter siden):

Jeg tror de færreste tiåringer holder på slik, egentlig. Jeg har holdt på å terpe på dette siden barnet var 4, altså. Det er noenganger nesten som å ha en 2 åring, snur jeg ryggen til er det gris.. barnet sier at det har det så gøy og glemmer seg bort. Barnet liker å eksperimentere med ulike slimkombinasjoner, ooops så ramlet boksen med glitter og spruter overalt. Sånn type maling for barn vil barnet gjerne blande oppi, rører ivrig så det spruter veggimellom. 
Vanskelig å gjemme bort maling, utstyr til slim, såper, sminke, glitter og lim såpass godt at en tiåring ikke finner det. 

Jeg sitter ot minner på å konse mens barnet spiser så maten ikke ramler i fanget, fordi det glemmer seg mens barnet prater med oss andre i familien og veiver gaffelen rundt mens barnet forteller ivrig så maten flyr rundt. Jeg vil jo ikke være pirke-mamma heller, er jo ikke gøy med irettesettelse år etter år på det samme heller..

har en på 7 som er i helt andre enden, er super nøye og bytter klær så fort det kommer en dråpe vann på buksa.. så det er nok genetikk og.

Skrevet

Bare en tanke: kan det være dette egentlig handler om dårlig finmotorikk? Du sier jo at barnet har normal kroppslig hygiene, men at det griser mye med mat/maling etc. Jeg vet ikke, men tenker kanskje at de fleste tiåringer klarer å spise en skive uten å få fingrene fulle av leverpostei? (Mulig jeg tar feil her altså…) Og hvis klærne er skikkelig møkkete når barnet kommer hjem (sammenliknet med jevnaldrende), så kan det jo hende barnet sliter med å håndtere ting som kan føre til gris? Henger barnet ditt kanskje litt etter de andre på finmotorikken?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er jo ikke hygiene, men gris. Hva i alle dager greier han å grise med? Hva slags mat serverer dere??

Anonymkode: 90c29...245

Vi serverer jo alt mulig rart, fra supper, gryteretter, lasagne, spagetti etc. barnet er opptatt med alt mulig annet mens det spiser, ofte da fortelling av historier fra dagen og veiver rundt med bestikk og tallerken og lener seg over maten etc. kan ikke akkurat servere tørrfór heller. Barnet liker å hente seg m

Sessan_ skrev (1 minutt siden):

Bare en tanke: kan det være dette egentlig handler om dårlig finmotorikk? Du sier jo at barnet har normal kroppslig hygiene, men at det griser mye med mat/maling etc. Jeg vet ikke, men tenker kanskje at de fleste tiåringer klarer å spise en skive uten å få fingrene fulle av leverpostei? (Mulig jeg tar feil her altså…) Og hvis klærne er skikkelig møkkete når barnet kommer hjem (sammenliknet med jevnaldrende), så kan det jo hende barnet sliter med å håndtere ting som kan føre til gris? Henger barnet ditt kanskje litt etter de andre på finmotorikken?

Jeg synes jo ikke egentlig det, for barnet er flink til slike ting som tegning og håndarbeid. Jeg tror barnet er distré og ivrig (spesielt da i egne prosjekter) og glemmer alt rundt dette med å ikke velte, søle seg til og holde flytende ting innenfor beholder.. etc. 

Skrevet

Høres rart ut at et så stort barn er så grisete...

Dette er jo ting man terper på i barnehagealder før skolen er i gang. Har ikke opplevd at verken guttungen eller vennene han har hatt noe problemer med søl og slikt under måltider, flinke til håndvask var de fleste og før koronatiden. Rydder etter seg og passer på at munn og hender er rene før de går videre.

Synes det er merkverdig at et barn som er normalt oppegående klarer å bli så skitten på en dag og ikke ser selv at hen må skifte klær.. . Synes ikke barnet selv det er ubehagelig å ha skitne klær da? Er vel noen av de andre som kommenterer det og det må jo være verre enn at du maser om renslighet og slikt. 

Du kommenterer dette med konsentrasjonen og at det virker som om hen er ukonsentrert, er han det når det kommer til skole og eller funker alt bra der?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (12 minutter siden):

Høres rart ut at et så stort barn er så grisete...

Dette er jo ting man terper på i barnehagealder før skolen er i gang. Har ikke opplevd at verken guttungen eller vennene han har hatt noe problemer med søl og slikt under måltider, flinke til håndvask var de fleste og før koronatiden. Rydder etter seg og passer på at munn og hender er rene før de går videre.

Synes det er merkverdig at et barn som er normalt oppegående klarer å bli så skitten på en dag og ikke ser selv at hen må skifte klær.. . Synes ikke barnet selv det er ubehagelig å ha skitne klær da? Er vel noen av de andre som kommenterer det og det må jo være verre enn at du maser om renslighet og slikt. 

Du kommenterer dette med konsentrasjonen og at det virker som om hen er ukonsentrert, er han det når det kommer til skole og eller funker alt bra der?

Skolen sier at barnet er faglig sett helt normal og konsentert. Venner kommenterer det og vi har hatt samtale med lærer, de liker heller ikke måten barnet spiser på- da det er gris med matpakken og. Jeg har derfor justert matpakken til å bli minst mulig gris, ikke smørbart pålegg f.eks. 
Jeg har tatt opp dette, og også sagt at venner reagerer og har kommet i en alder hvor dette absolutt ikke er innafor. Det er fortvilet for vi har tatt det opp gjennom mange år, og søskenet som er tre år yngre er nøye.

Jeg har f.eks utbrutt sjokkert når barnet kommer hjem med nedgrisete klær om barnet ikke så det?? Barnet har jo skifteklær på skolen også og kan bytte tøy på toalettet. Jeg vasker ytterjakka konstant, barnet bare ler når jakken er like møkkete etter én dag. Nå er den så skitten av jord og søle som har satt seg i stoffet selv om jeg vasker den at jeg vurderer å bare hive den i søpla. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skolen sier at barnet er faglig sett helt normal og konsentert. Venner kommenterer det og vi har hatt samtale med lærer, de liker heller ikke måten barnet spiser på- da det er gris med matpakken og. Jeg har derfor justert matpakken til å bli minst mulig gris, ikke smørbart pålegg f.eks. 
Jeg har tatt opp dette, og også sagt at venner reagerer og har kommet i en alder hvor dette absolutt ikke er innafor. Det er fortvilet for vi har tatt det opp gjennom mange år, og søskenet som er tre år yngre er nøye.

Jeg har f.eks utbrutt sjokkert når barnet kommer hjem med nedgrisete klær om barnet ikke så det?? Barnet har jo skifteklær på skolen også og kan bytte tøy på toalettet. Jeg vasker ytterjakka konstant, barnet bare ler når jakken er like møkkete etter én dag. Nå er den så skitten av jord og søle som har satt seg i stoffet selv om jeg vasker den at jeg vurderer å bare hive den i søpla. 

Hvordan reagerer barnet da når dere prater om dette? Hva sier hen, ler hen da og eller skjønner hen at det ikke helt vanlig?

Hen må jo nærmest rulle seg rundt i dritten for å få jakken så skitten på en dag... Har du sett barnet ditt når det leker og slikt, altså jeg lurer litt på hva hen gjør.

AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (9 minutter siden):

Hvordan reagerer barnet da når dere prater om dette? Hva sier hen, ler hen da og eller skjønner hen at det ikke helt vanlig?

Hen må jo nærmest rulle seg rundt i dritten for å få jakken så skitten på en dag... Har du sett barnet ditt når det leker og slikt, altså jeg lurer litt på hva hen gjør.

Kaster jakken på bakken, litt hvor som helst. Liker å rulle fort ned bakker. Sitter ofte på bakken, graver i jorda og lager suppe av det og vann.. vi har softshell bukse også til slikt til å ta utenpå buksen.. glemmer det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kaster jakken på bakken, litt hvor som helst. Liker å rulle fort ned bakker. Sitter ofte på bakken, graver i jorda og lager suppe av det og vann.. vi har softshell bukse også til slikt til å ta utenpå buksen.. glemmer det. 

Virker jo uansett som om du har gjort alt som er vanlig å gjøre men barnet ditt tar bare ikke til seg "lærdommen", veldig merkelig da for i den alderen er de jo mer opptatt av hva de rundt tenker. Og når det andre barnet ditt for det til så skjønner jeg frustrasjonen din når det andre barnet ikke får det til.

AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (9 minutter siden):

Virker jo uansett som om du har gjort alt som er vanlig å gjøre men barnet ditt tar bare ikke til seg "lærdommen", veldig merkelig da for i den alderen er de jo mer opptatt av hva de rundt tenker. Og når det andre barnet ditt for det til så skjønner jeg frustrasjonen din når det andre barnet ikke får det til.

Ja, jeg synes også at det er rart. Spesielt ettersom det bryr seg om hva andre mener om andre ting igjen, og er ansvarsfull på andre måter.
F.eks vaske hender etter toalettbesøk/kommer hjem er barnet veldig nøye med (men ikke etter spising eller under matlaging). 
Også morgen og kveldsstell med tannpuss, vask/bad og børsting av hår gjøres automatisk og dette er barnet nøye med. Barnet er også opptatt av hvilke klær barnet skal ha på seg, men tydelig ikke at tøyet og området rundt barnet skal holdes rent gjennom dagen. 
Det blir store utgifter på klær; de blir fort hullete, malingsflekker og andre rare flekker jeg ikke får vekk uansett hva jeg gjør. 
barnet får også lommepenger for å gjøre rent/rydde men da må konstant påminnes om oppgaven. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg maser, hver eneste dag. Jeg nekter å gå og rydde opp etter ungen. Ungen liker det ikke, det er greit det. Jeg liker ikke å mase heller.

Ungen har fått beskjed om at maset forsvinner når ungen gjør det en skal! Så enkelt er det. Jeg sier rett ut: heng opp jakka. Sett skoene til siden, kast det i søpla, sett det i oppvaskmaskine osv osv Jeg spør ikke, jeg kommanderer.

Også legger jeg til ett takk når det faktisk blir gjort.

Anonymkode: 1d7b3...27d

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at du har et fantastisk kreativt og lekende barn! Jeg foreslår leketøy for utelek (uten at det skal vaskes hele tiden) og malerklær/forkle til grisete inneleker. At ikke tørke hender på klær må bare mases på. 

Anonymkode: 1a354...e59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...