Gå til innhold

Valpen gråter/uler/bjeffer i ekstreme grader

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg hentet valp for 4 dager siden. Hun er veldig trygg og får mye stimuli. Jeg går ofte ut med henne, har ikke hatt uhell inne siden hun kom hit. Jeg tar henne med nye plasser, lar henne løpe og aktivisere seg før leggetid.

Jeg driver med burtilvenning nå, fordi hun må være i bur når jeg er på jobb (om 3 uker da, men begynner med trening nå). Hun må være i bur da hun biter på alt, siden hun fortsatt er valp. Planetene, alle ledninger jeg ikke kan fjerne. Redd hun skader seg selv. Så frem til hun ikke gjør dette mer så blir det bur. Samme med min 5 år gamle hund. Hun var i bur i begynnelsen, men går fritt nå. Vil ikke ha ulykker hjemme mens jeg jobber.

Bor nærme så kan komme bort i pause osv. For å sjekke til henne og ta henne ut for å tisse.

TIL POENGET: Jeg har prøvd å gi henne godbiter inne i buret, gjøre det til en koselig plass. Gi henne godbiter om hun er stille og øke tiden til neste godbit. Men så fort jeg stopper med det(uansett hvor mye hun får, og jeg må stoppe fordi hun er liten og kan ikke ha mye hundegodt) så hyyyyler hun, altså det høres ut som om hun dør. Hun uler, klynker og «hyler». Hun har nettopp gått på do(nr 1 og 2) før buret hver gang, fått hjernetrim, lekt og en liten løpetur i hagen. Så hun er ikke understimulert, eller overstimulert for jeg har grenser og merker når nok er nok. Men hun roer seg etterhvert, men det tar så sykt lang tid.

På natta også, da blir jeg gal. Hun sovner og våkner om hverandre og begynner å hyle midt på natta, jeg tar henne ut. Og setter henne inn igjen og samme skjer. Hun ligger siste del av søvnen i senga mi. Men tørr ikke å ha henne i senga hele natta siden hun ikke er stueren enda. Men ofte så tar det så ekstremt lang tid og så begynner hun etter litt igjen. Stopper jo etterhvert. Men tar så lang tid, og det høres jo ut som om hun dør kår hun holder på. Og jeg er rett ved henne. Vil ikke åpne buret når hun hyler da jeg vil hun skal roe seg ned først. 

Lurer bare på om dette er normalt? Jeg husker ikke særlig mye fra valpetiden til min på 5 år. Og dette er en mye mer «snakkesalig» rase, og hun er mer aktiv, vill og nyskjerrig. En stor dose energi. 

Anonymkode: 2a783...fb4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror du må lese deg opp på burtrening... Ha døren åpen, og gjør valpen trygg i buret før du så smått lukker døra. Små små steg, du har gått altfor fort frem. Den er bare en liten baby som akkurat har blitt skilt fra mor og søsken, gjerne sov sammen med den på en madrass på gulvet hvis du ikke vil ha hund i senga. Hva med å bruke valpegrind istedet?

Anonymkode: 95ff3...564

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du må lese deg opp på burtrening... Ha døren åpen, og gjør valpen trygg i buret før du så smått lukker døra. Små små steg, du har gått altfor fort frem. Den er bare en liten baby som akkurat har blitt skilt fra mor og søsken, gjerne sov sammen med den på en madrass på gulvet hvis du ikke vil ha hund i senga. Hva med å bruke valpegrind istedet?

Anonymkode: 95ff3...564

Jeg har gjort dette;) Hver dag. Hun har også åpent bur ved senga som jeg holder hånden ned og snakker med henne. Hun gir seg jo. 
Jeg har lest meg opp, har massevis av erfaring om burtrening😂. Gir henne godbiter når buret er åpent, hun trives der inne og får masse godt. Har trent mye med dette før jeg lukket igjen døra. Hun kan være stille lenge men hun er en rase som er kjent for mye snakking. 
Hun har valpegrind, jeg har kjøpt inn alt mulig. Men hun uler så fort hun er nede. Stopper etter litt, men er så høyt og grusomt at det høres ut som om hun dør. Hun klarer ikke å sove med meg da hun bare løper rundt. Så jeg må ha henne innegjerdet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har gjort dette;) Hver dag. Hun har også åpent bur ved senga som jeg holder hånden ned og snakker med henne. Hun gir seg jo. 
Jeg har lest meg opp, har massevis av erfaring om burtrening😂. Gir henne godbiter når buret er åpent, hun trives der inne og får masse godt. Har trent mye med dette før jeg lukket igjen døra. Hun kan være stille lenge men hun er en rase som er kjent for mye snakking. 
Hun har valpegrind, jeg har kjøpt inn alt mulig. Men hun uler så fort hun er nede. Stopper etter litt, men er så høyt og grusomt at det høres ut som om hun dør. Hun klarer ikke å sove med meg da hun bare løper rundt. Så jeg må ha henne innegjerdet.

Er det en basenji du har fått, eller en husky? 

Anonymkode: 016d8...491

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du har trent "masse" med henne og har massevis av erfaring, og likevel er det bare fire dager siden du hentet hjem den lille valpen? Hadde du sagt fire UKER, så ja, men det er jo ingenting med bare fire dager! Du har gått altfor fort frem, og hunder er ikke burdyr. De vantrives innesperret, så hva forventer du egentlig? At hunden bare skal godta å bli sperret inne?

Anonymkode: 24734...bd6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Først. En liten valp kan ikke oppholde seg i bur både på natta og på dagen. Det er altfor mange timer innesperret. 

Tre uker tilvenning er normalt sett altfor kort tid til å venne de til å være alene på dagtid. 

Jeg foreslår du bruker en stor grind og gjerder inn en del av stua feks. Forlat valpen der når du går på do, henter posten osv. 

Om du må på jobb etter tre uke anbefaler jeg å kombinere alene hjemme med å ligge i bilen. De fleste hunder er rolig når de blir forlatt i bilen.

På natta er det en god ide å ha henne i senga. Det vil gjøre henne raskere trygg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

4 dager bare?? Er du litt utålmodig eller? Gi valpen tid. Alt er nytt for den enda. Og ikke lukk burdøren enda.

Anonymkode: f50fd...d40

AnonymBruker
Skrevet

Du er jo helt virkelighetsfjern, du har en baby i hus, og du har ikke trent masse på fire dager. Og du beskriver et ekstremt problem i overskrifte, samtidig som du påstår at du er erfaren og det går kjempebra når du får kritiske spørsmål. Tror du må stikke fingeren i jorda og justere forventningene dine. Ellers gode råd i tråden. 

Anonymkode: f602e...311

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff, får litt vondt inni meg over at du har tenkt å forlate valpen hjemme alene etter bare 3-4 uker. Den vil mest sannsynlig ikke være klar for det, og sitte og lide mens du er på jobb. 

Jeg ville sett meg om etter en hundepasser ASAP, som kan være med valpen mens du er på jobb, og trene gradvis på å være alene. Kanskje den er klar om 2-3 måneder, om du er heldig. 

Anonymkode: d6cc3...7dc

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2022 den 12.56):

Gir henne godbiter når buret er åpent, hun trives der inne og får masse godt.

AnonymBruker skrev (På 15.4.2022 den 10.49):

så hyyyyler hun, altså det høres ut som om hun dør. Hun uler, klynker og «hyler». Hun har nettopp gått på do(nr 1 og 2) før buret hver gang, fått hjernetrim, lekt og en liten løpetur i hagen. Så hun er ikke understimulert, eller overstimulert for jeg har grenser og merker når nok er nok. Men hun roer seg etterhvert, men det tar så sykt lang tid.

På natta også, da blir jeg gal. Hun sovner og våkner om hverandre og begynner å hyle midt på natta, jeg tar henne ut. Og setter henne inn igjen og samme skjer. Hun ligger siste del av søvnen i senga mi. Men tørr ikke å ha henne i senga hele natta siden hun ikke er stueren enda. Men ofte så tar det så ekstremt lang tid og så begynner hun etter litt igjen. Stopper jo etterhvert. Men tar så lang tid, og det høres jo ut som om hun dør kår hun holder på. Og jeg er rett ved henne. Vil ikke åpne buret når hun hyler da jeg vil hun skal roe seg ned først. 

Hun trives jo helt tydelig ikke i buret. Litt rart at du påstår det - da hadde du vel ikke hatt ett problem å skrive om her i utgangspunktet? 

Anonymkode: 4b34d...67b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar med valpen i senga. Hun slår seg til ro når jeg er rolig. Hun sover gjennom hele natta da. Om du er redd for uhell finnes det beskyttelselaken og kladder. Og vaskemaskin. Det første og siste jeg gjør før vi legger oss/står opp er en tissetur ut. Rutiner er viktig, feks når jeg går runden for å slokke lys vet hun at vi skal inn for å legge oss og hun følger etter. Det er viktig at valpen, en baby, føler seg trygg da den nettopp har forlatt mammaen sin.

Anonymkode: ff7e8...52b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...