Gå til innhold

Fiskemiddager!


Gjest Rainbow

Anbefalte innlegg

Gjest Rainbow

Eller er det bare meg som er fantasiløs?

Barn+fiskemiddag= Myyye om og men, før man KANSKJE er så heldig å overtale noen til å i det minste SMAKE litt....

Er det noen som har deilige fiskemiddagforslag?

Gjerne lettvint og enkelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

på godfisk.no finner du mange spennende oppskrifter.

hjemmelagde fiskepinner i pita med salat er enkelt og godt.

Skjær fisk i strimler og vend den i mel, dypp i egg og så i brødsmuler. stekes som vanlige fiskepinner. Ha gjerne i litt krydder i lag med brødsmulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker å lage en ganske god fiskeform i ovnen med poteter, løk og tomat + fiskefilet.

Skjær poteter og løk i tynne skiver. Bland sammen med hakket hvitløk, rosamarin, salt og pepper i en ildfast form. Hell over saften av en sitron blandet med 2 ss smeltet smør eller olje. Dekk med alu.folie og la det stå i ovnen på 200 grader ca 30 min, til det begynner å bli mørt. Skjær 2-3 tomater i tykke skiver og legg oppå potetene. Jeg lar dette steke i 5 min før jeg leger fisken på, men det er ikke nødvendig. Legg på skinn og benfri fiskefilet (jeg bruker torsk) og hell over 2-3 ss pesto. Rasp over godt med parmesanost og la det steke i ovnen uten folie til fisken er ferdig, ca 10-15 minutter.

Dette er en kjempegod alt-i-ett form. Den er helelr ikke så mye arbeid, men den trenger altså litt tid i ovnen.

Endret av onyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd fiskegrateng? Det pleier barn å like. Fiskeburger pleier også å gå bra. Fisk i tomatbasert saus faller i smak hos noen, og stekt fisk med en klatt rømme til kan være populært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både fiskeform og fiskegrateng høres ut som gode forslag, synes jeg. :)

Jeg lager også en fiskeform med fløte, litt presset sitron, hakket persille, vårløk og hvitløk, hakkede friske tomater slik at det dekker fiskestykkene, og mozzarella på toppen. Pleier å ha ris til, gjerne med løk og gurkemeie i (kanskje knallgul ris er noe for barn?)

Ellers vil jeg anbefale stekt fisk med ovnsstekte potetbåter og ertepuré. Puréen er kjempeenkel: Gi frosne erter et oppkok, hell av vannet, bland med litt smør, crème fraîche, salt&pepper og evnt hvitløk og vårløk som du først har surret i litt olje - mos det hele med stavmikser. Godt både til hvit fisk og laks. (Jeg har fått fullstendig dilla på fersk stekt brosme i det siste, men det kan muligens være litt vanskelig å få tak i.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg skrevet om før men gjentar den gjerne for den er veldig god. Kanskje for barn også ;)

Fiskeform med ris til:

- frossen sei (sånn ekkel grå blokk som ligger i frysedisken, smaker bra og er billig)

- squasj

- purre

- paprika

- boks tomater, gjerne med litt smak på

- en pakke fløte

- hvitost til å strø over

Ha fisken i panna og stek den bare sånn at den blir hvit (kan sikkert trekke den og). Fisken vil dele seg opp i masse små biter med det er bare bra synes jeg.

Kutt opp purren i ringer og paprikaen i strimler. Squasjen deler jeg først på langs og så i skiver (halvmåner) Legg i en ildfast form og ha fisken oppi. Hell tomaten og fløten over. (Kan ha litt chilliketsjup eller lignede oppi også). Strø hvitost over og gjerne press litt nedi forma. Puttes i ovnen på husker ikke helt hvor mange grader til grønsakene begynner å bli møre og osten gylden. Serveres med jasminris.

Oppskriften er litt hjemmelaget som dere ser, med det er fakrisk utrolig godt! Jeg fryser ned i porsjoner og tar opp når jeg vil ha. Koker litt ris og vips kjempegod middag. Jeg får seks porsjoner av det! Sausen blir litt rosa nesten og med paprikaen ser det faktisk veldig flott ut.

Fint for da kan man spise det man vil ha og fryse resten.

Endret av siebaeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager også en fiskeform med fløte, litt presset sitron, hakket persille, vårløk og hvitløk, hakkede friske tomater slik at det dekker fiskestykkene, og mozzarella på toppen. Pleier å ha ris til, gjerne med løk og gurkemeie i (kanskje knallgul ris er noe for barn?)

Her manglet det visst noe: Stekes ved 225 grader i 20 min - med fersk filet av feks sei, torsk, lange, hyse (kjempegod fisk :) ) eller uer (enda bedre fisk ;) ).

Hvis man bruker frossen fisk er det vanskeligere å beregne tiden perfekt, synes jeg, fisken blir lettere overkokt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk fisk i lasagne istedet for kjøtt, fisk i folie er godt og med masse grønnsaker blir det lekkert og fargerikt også. Fisk i tomatsaus tror jeg de fleste barn liker (evt fiskeboller i tomatsaus). Hjemmelaget fiskegrateng (og ha noen håndfuller med frosne erter i bunnen så har du "lurt" inn litt grønnsaker også). Fiskekaker eller fiskeburgere (gjerne hjemmelagede) i hamburgerbrød eller pitabrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...