Gå til innhold

Hjemmelaget potetmos...


Gjest Rainbow

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Tristessa

Jeg pleier å koke potetene til de er myke (kutter gjerne i biter, tar ikke så lang tid da), heller av vannet og lar de dampe godt av. Moser med potetmoser med noen klatter smør og sper med melk til ønsket konsistens, smaksetter med salt og pepper. Vil jeg slå litt på stortromma bruker jeg fløte i stedet for melk. Ikke verre enn som så. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrift slettet grunnet utbredt oppskriftstyveri fra KG-journalister. Om noen ønsker den kan de sende meg en PM

Endret av Fakse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker også oftest både melk og litt fløte, samt skikkelig meierismør, selvsagt (hos oss er potetmos helgemat ;) ).

Noen variasjonsforslag: Bland inn pastinakk og sellerirot med potetene, evnt også noen hele hvitløksfedd. Røttene gjør mosen lettere, krydret og søtlig - særlig godt til kylling.

Kjør melk/fløte i stavmikser el. foodprocessor med masse frisk basilikum før du blander i mosen. Godt med hakket soltørket tomat og pinjekjerner også, og kanskje litt parmesan? Alle mulige friske urter kan brukes på samme måte.

Bløt opp noen safrantråder i et par spiseskjeer kokende vann og surr hakket sjalottløk i litt smør/olje - bland i potetmos som er god som tilbehør til feks laks eller kveite.

(Nå ble jeg rett og slett litt sulten - godt det snart er middag. :ler: )

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager potetmos av en blanding av poteter og sellerirot, gjerne 50/50. Kutter poteter og sellerirot i biter og koker med 2-4 hele fedd hvitløk. Når de er møre heller jeg av kokevannet og lar de dampe av litt. Moser med litt smør, melk/fløte, salt og pepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å si det, men vi bruker selvfølgelig også smør (alltid ekte meierismør) i potetmosen. Noen ganger er det godt å kryddre med revet muskatnøtt. Synes det passer bra sammen med pølser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på kurs med Trond Moi, han lærte oss følgende måte: Mandelpoteter kokes sammen med en hel, skrelt kinesisk hvitløk. (Sånn uten fedd) Moses, og spes med meierismør og kremfløte. Til slutt til salt og kvernet (hvit) pepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å koke poteter sammen med et par gulrøtter og litt kålrot, alt sammen i biter for da går det mye raskere. Dette moser jeg og tilsetter så litt smør og fløte (eller melk hvis jeg ikke har fløte) som jeg bare rører inn til den får en fin konsistens. Salte og pepre til slutt, etter smak. Dette går egentlig utrolig raskt, og med tanke på at det er endel sunnere enn posepotetmos synes jeg det er verdt de 10 ekstra minuttene.

Hvis jeg klarer på planlegge, så kutter jeg opp poteter og røtter kvelden før og legger det i vann, da er det enda kjappere å tilberede når jeg kommer fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...