Gå til innhold

Arveoppgjøret


Marvelous

Anbefalte innlegg

Syns moren i den siste familien var ei bra dame. Veldig pragmatisk og opptatt av hva som er bra for arvingene. Alt for mange belemrer sine arvinger med alle mulige ønsker og krav for hvordan ting skal tas vare på og bevares som det alltid har vært. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gliffy skrev (1 time siden):

Syns moren i den siste familien var ei bra dame. Veldig pragmatisk og opptatt av hva som er bra for arvingene. Alt for mange belemrer sine arvinger med alle mulige ønsker og krav for hvordan ting skal tas vare på og bevares som det alltid har vært. 

Enig! Jeg likte henne veldig godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig i at dattera i den siste episoden var så fæl. Synes det skinte ganske greit gjennom at sønnen ikke hadde tid eller engasjement eller nødvendigvis lyst til å bidra praktisk på «hytta» (les: imperiet). Kanskje datter var lei av å jobbe og sjaue, mens bror ikke bidrar men bruker og nyter ?

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pompeline said:

Ikke enig i at dattera i den siste episoden var så fæl. Synes det skinte ganske greit gjennom at sønnen ikke hadde tid eller engasjement eller nødvendigvis lyst til å bidra praktisk på «hytta» (les: imperiet). Kanskje datter var lei av å jobbe og sjaue, mens bror ikke bidrar men bruker og nyter ?

 

Jeg syns heller ikke hun var fæl, men syns det var rart at de trengte så mye hjelp til å komme til den helt åpenbare konklusjonen at det var best de tok hver sitt hus. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Gliffy said:

Jeg syns heller ikke hun var fæl, men syns det var rart at de trengte så mye hjelp til å komme til den helt åpenbare konklusjonen at det var best de tok hver sitt hus. 

Enig, som jeg har skrevet - det var et helt nydelig landssted med TO eiendommer. Klart to søsken må dele på det, han har jo attpåtil barn og kan bruke dette steder alle somre fremover. Ikke at jeg mener han fortjener stedet mer fordi han har barn, men det hadde vært veldig rart om hun og hennes samboer skulle hatt hele eiendommen og fått besøk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (På 5/1/2022 den 20.59):

Hun er handy og har ikke barn? Kanskje hun fortjener det på sett og vis. Hvis hun har mer tid og legger nede mer arbeid på tomten. 

Bare spør 🙂

Jeg fikk inntrykk av at hun mente hun fortjente det mer fordi hun er mer handy/"prosjektleder". Men tror hun er selvutnevnt "prosjektleder". Virker ikke som noen har sagt hun skal være det. 

Han har barn og mer å styre med. Klart han ikke har like mye tid. Men begge bør ha like mye rett til hele tomten/valg av hytte. Det finnes jo andre løsninger. Han kan jo kjøpe seg arbeidskraft i stedet for å gjøre alt selv. 

Det naturlige er at den som har barn får største hytten. Samtidig så kan det jo bli litt feil. Ikke alle har barn eller vil ha barn. Og hun kan jo like å ha gjester. 

Det beste er nok loddtrekning. Det er sikkert mulig å sette opp et lite uthus/bod som kan brukes som gjesterom/ekstra rom. Og hva med fordeling av areal? En vil kanskje ha det rolig rundt seg, den andre har barn som løper, roper og inviterer storfamilien. Tror slike delt hytte-greier passer best for de som er mer lik. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perleblomst skrev (23 timer siden):

Jeg fikk inntrykk av at hun mente hun fortjente det mer fordi hun er mer handy/"prosjektleder". Men tror hun er selvutnevnt "prosjektleder". Virker ikke som noen har sagt hun skal være det. 

Han har barn og mer å styre med. Klart han ikke har like mye tid. Men begge bør ha like mye rett til hele tomten/valg av hytte. Det finnes jo andre løsninger. Han kan jo kjøpe seg arbeidskraft i stedet for å gjøre alt selv. 

Det naturlige er at den som har barn får største hytten. Samtidig så kan det jo bli litt feil. Ikke alle har barn eller vil ha barn. Og hun kan jo like å ha gjester. 

Det beste er nok loddtrekning. Det er sikkert mulig å sette opp et lite uthus/bod som kan brukes som gjesterom/ekstra rom. Og hva med fordeling av areal? En vil kanskje ha det rolig rundt seg, den andre har barn som løper, roper og inviterer storfamilien. Tror slike delt hytte-greier passer best for de som er mer lik. 

Sier ikke at hun fortjener det mer (merk formuleringen "kanskje")

Jeg reagerte på den giftige tonen her som malte dette kvinnemennesket i et negativt lys. Jeg ønsket balanse.

Hvem vet her inne hva hun har gått gjennom? Arbeidet hun har lagt ned? Problemer hun har hatt og hva hytta betyr?

Passer man ikke inn i "firkanten" blir man blir mistenkeliggjort her inne. Jeg har fått fordeler av mine foreldre for å takle skolemobbing. Å behandle folk ulikt er å behandle folk likt - en regel med mange unntak såklart 😉

.

Endret av totti_1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (1 time siden):

Sier ikke at hun fortjener det mer (merk formuleringen "kanskje")

Jeg reagerte på den giftige tonen her som malte dette kvinnemennesket i et negativt lys. Jeg ønsket balanse.

Hvem vet her inne hva hun har gått gjennom? Arbeidet hun har lagt ned? Problemer hun har hatt og hva hytta betyr?

Passer man ikke inn i "firkanten" blir man blir mistenkeliggjort her inne. Jeg har fått fordeler av mine foreldre for å takle skolemobbing. Å behandle folk ulikt er å behandle folk likt - en regel med mange unntak såklart 😉

.

Det kan godt hende det er riktig det du sier. Men sitter igjen med at en fikk sagt mye, mens den andre barn lyttet og nikket?  

Hadde likt om advokaten tok en prat med hvert søsken alene for å høre deres tanker. Lett for at noen blir litt overkjørt, ikke tenker over sine rettigheter og ønsker fordi de ikke orker å gjørenle utav det.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny familie. Idag savnet jeg familieterapeuten igjen. Men her var det bare tre personer, og advokaten opptrådte litt som megler og rodde det hele i land.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snipa skrev (17 minutter siden):

Ny familie. Idag savnet jeg familieterapeuten igjen. Men her var det bare tre personer, og advokaten opptrådte litt som megler og rodde det hele i land.

 

Ja, advokaten var veldig dyktig til å roe ned situasjonen. Her var det største problemet den yngste datteren, som var veldig emosjonell, og som gikk rett i strupen på storesøsteren (hun som bodde på Sørlandet). De trengte nok en nøytral utenforstående til å hjelpe dem med å legge bort emosjonene. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (1 time siden):

Ja, advokaten var veldig dyktig til å roe ned situasjonen. Her var det største problemet den yngste datteren, som var veldig emosjonell, og som gikk rett i strupen på storesøsteren (hun som bodde på Sørlandet). De trengte nok en nøytral utenforstående til å hjelpe dem med å legge bort emosjonene. 

Det virket jo veldig urettferdig at gikk i strupen på søsteren- for den avtalen virket ekstremt skjevfordelt! Skjønner godt at storesøsteren stilte spørsmål ved avtalen. Og det bør man få lov til uten å bli anklaget for å ikke ville faren vel! 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pepsimaximus skrev (8 timer siden):

Det virket jo veldig urettferdig at gikk i strupen på søsteren- for den avtalen virket ekstremt skjevfordelt! Skjønner godt at storesøsteren stilte spørsmål ved avtalen. Og det bør man få lov til uten å bli anklaget for å ikke ville faren vel! 

Helt enig. Den yngste søsteren prøvde jo å få til en avtale som var gullkantet - for henne. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også avtalen virket veldig fin for lillesøster, et helt hus for 1 million liksom. Hjelper ikke så mye med tomter når det koster flere millioner å bygge på de…

I tillegg anklaget lillesøster storesøster med en gang de skulle snakke om det jo,  man må jo kunne stille spm uten å bli anklaget for sånt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser for meg at disse kan få problemer i tiden framover. Faren virka som han var veldig interessert i å selge tomtene samla, mens hun datteren på sørlandet virket interessert i å beholde en tomt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (13 timer siden):

Ja, advokaten var veldig dyktig til å roe ned situasjonen. Her var det største problemet den yngste datteren, som var veldig emosjonell, og som gikk rett i strupen på storesøsteren (hun som bodde på Sørlandet). De trengte nok en nøytral utenforstående til å hjelpe dem med å legge bort emosjonene. 

Helt klart, hun virket mindre oppegående. Gikk rett i offerrollen sin også, "hadde gjort det etter beste evne...bla bla".

Det viktigste her er å avklare tomtene; om de kan bygges på. Ellers har de ingen verdi.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (47 minutter siden):

Ser for meg at disse kan få problemer i tiden framover. Faren virka som han var veldig interessert i å selge tomtene samla, mens hun datteren på sørlandet virket interessert i å beholde en tomt. 

Ja. Min umiddelbare tanke var at jeg ikke ville anbefale dem å bygge hus på en av de ledige tomtene slik at begge bodde ved siden av hverandre, det blir fort trøbbel. Den yngste datteren hadde jo overkjørt både faren og søsteren sin. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når jeg ser disse programmene er jeg i grunnen glad for at foreldrene mine har solgt barndomshjemmet og flyttet inn i fresh leilighet innafor ring 3 i Oslo. Da blir det mindre følelser tilknyttet arven. 
 

Er en hytte i Drøbak søster og jeg evt må bli enige om et felleseie på, men ingenting blir aktuelt før begge foreldre faller fra og for spreke 70-åringer i dag kan jo det fort bli 20-25 år til. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandy27 skrev (På 2.5.2022 den 2.22):

Jeg er enig med dere i at søsteren virket temmelig selvsentrert. Jeg syntes også hun virket nokså umoden og slitsom å forholde seg til. Når det er sagt, helt til slutt stod det jo at de var blitt enige, uten loddtrekning!

Tipper mor har lovt gull og grønne skoger rundt oppussingen/renoveringen, kan ikke se for meg at det kvinnemennesket hadde godtatt å få noe som var verdt et øre mindre enn broren. Hun får nok et lite slott av mamma.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alt for mye som blir hengende i luften når episodene er slutt. Med mindre de kommer med mer utfyllende opplysninger i en avsluttende episode er det for mange løse tråder. Hva med de tomtene som skulle søkes kommunen om det var mulig å bygge noe på for eksempel.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva feiler hun mora? Gi de to søstrene en bruksrett!

Det er frekt å ikke gi de to i det minste én uke samlet hvert år.

For eksempel skoleferien 15 august til 25 august. Da er ikke bror der med barn uansett. 

Folk ass. Hva om han blir skilt og casher inn hytta?!

Edit: Øystein var gem, var bare mora som var så heslig

Endret av totti_1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...