Billiebi Skrevet 1. mai 2022 #41 Del Skrevet 1. mai 2022 mirenena skrev (16 minutter siden): Herregud, Inger i familie Skjærholt er så selvopptatt og egoistisk. Var helt grusomt å se på. Ville ha absolutt alt for seg selv! Skjønner hvorfor moren vil ordne opp i dette så fort som mulig, hun ser at Ingen kommer til å pushe en dårlig løsning over Arne, etter mor blir borte. Skamfull rett og slett. Helt enig. På slutten da hun sier de må komme til enighet om hvem som skal få de to tomtene.. Men for henne betyr jo bare enighet at hun skal få den nye store hytten! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mirenena Skrevet 1. mai 2022 #42 Del Skrevet 1. mai 2022 Billiebi skrev (2 minutter siden): Helt enig. På slutten da hun sier de må komme til enighet om hvem som skal få de to tomtene.. Men for henne betyr jo bare enighet at hun skal få den nye store hytten! Skjønner ikke helt hvorfor hun vil ikke ha den gamle hytta, spesielt når moren skal betale for oppgradering og Inger har allerede planer for hva som skal gjøres og er den "naturlig prosjektleder". Har en følelse at hun er bare bestemt at hun skal alltid få det som er "best", selv om hun egentlig hadde vært veldig fornøyd med "prosjektet" sitt. Også litt rart å ha så lite selvinnsikt og være villig til å vise en så stygg side av seg selv på tv. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Billiebi Skrevet 1. mai 2022 #43 Del Skrevet 1. mai 2022 mirenena skrev (1 minutt siden): Skjønner ikke helt hvorfor hun vil ikke ha den gamle hytta, spesielt når moren skal betale for oppgradering og Inger har allerede planer for hva som skal gjøres og er den "naturlig prosjektleder". Har en følelse at hun er bare bestemt at hun skal alltid få det som er "best", selv om hun egentlig hadde vært veldig fornøyd med "prosjektet" sitt. Også litt rart å ha så lite selvinnsikt og være villig til å vise en så stygg side av seg selv på tv. Ja. Helt enig. Og bare det at hun selv hadde tenkt i sitt hode at en rettferdig fordeling var at broren skulle få bilen, mens hun hele den digre tomten og alle hyttene… (!) Helt totalt urimelig 🙈 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mirenena Skrevet 1. mai 2022 #44 Del Skrevet 1. mai 2022 Billiebi skrev (Akkurat nå): Ja. Helt enig. Og bare det at hun selv hadde tenkt i sitt hode at en rettferdig fordeling var at broren skulle få bilen, mens hun hele den digre tomten og alle hyttene… (!) Helt totalt urimelig 🙈 JA! Nesten glemt hun sa det ja, flaut å si noe sånn egentlig. Stakkars Arne, føler at han kommer til å bli overkjørt til slutt 😞. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mperle Skrevet 1. mai 2022 #45 Del Skrevet 1. mai 2022 Hvor mange ganger ble det sagt prosjektleder i den siste episoden😂😂 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totti_1 Skrevet 1. mai 2022 #46 Del Skrevet 1. mai 2022 Billiebi skrev (3 timer siden): Helt enig. På slutten da hun sier de må komme til enighet om hvem som skal få de to tomtene.. Men for henne betyr jo bare enighet at hun skal få den nye store hytten! Hun er handy og har ikke barn? Kanskje hun fortjener det på sett og vis. Hvis hun har mer tid og legger nede mer arbeid på tomten. Bare spør 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Billiebi Skrevet 1. mai 2022 #47 Del Skrevet 1. mai 2022 totti_1 skrev (2 minutter siden): Hun er handy og har ikke barn? Kanskje hun fortjener det på sett og vis. Hvis hun har mer tid og legger nede mer arbeid på tomten. Bare spør 🙂 Fortjener det mer fordi hun ikke har barn? Da kan man jo snu på argumentet og si at han som har stor familie trenger det største huset på tomten. Fikk heller ikke inntrykk av at han ikke var handy? 😊 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totti_1 Skrevet 1. mai 2022 #48 Del Skrevet 1. mai 2022 Billiebi skrev (2 minutter siden): Fortjener det mer fordi hun ikke har barn? Da kan man jo snu på argumentet og si at han som har stor familie trenger det største huset på tomten. Fikk heller ikke inntrykk av at han ikke var handy? 😊 Jeg er klar over det paradokset, men synes vedkommende som bruker hytta mest (pga. ingen barn) fortjener det mest jeg. Men nå synes jeg menneske med barn er utrolig privilegerte generelt sett. Med en Jaguar til 3,5 millioner kroner vil Syden-ferien være kort unna. Skikkelig luksus-problemer dette og jeg liker ikke programmet særlig godt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mirenena Skrevet 1. mai 2022 #49 Del Skrevet 1. mai 2022 totti_1 skrev (24 minutter siden): Jeg er klar over det paradokset, men synes vedkommende som bruker hytta mest (pga. ingen barn) fortjener det mest jeg. Men nå synes jeg menneske med barn er utrolig privilegerte generelt sett. Med en Jaguar til 3,5 millioner kroner vil Syden-ferien være kort unna. Skikkelig luksus-problemer dette og jeg liker ikke programmet særlig godt. Hun høres ekstremt privilegert og bortskjemt ut, hun vil helst ha ALT og at broren får ingenting. Han med barn har mye mer kompromissvilje, men diskusjonen har ingenting med barn å gjøre. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
icock Skrevet 1. mai 2022 #50 Del Skrevet 1. mai 2022 (endret) ... Endret 16. juli 2022 av icock 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snipa Skrevet 1. mai 2022 #51 Del Skrevet 1. mai 2022 (endret) icock skrev (På 1.5.2022 den 21.55): Ja, ihvertfall nå når den har vært vist fram på tv. Endret 6. august 2022 av Snipa Fjernet slettet sitat. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandy27 Skrevet 2. mai 2022 #52 Del Skrevet 2. mai 2022 Jeg er enig med dere i at søsteren virket temmelig selvsentrert. Jeg syntes også hun virket nokså umoden og slitsom å forholde seg til. Når det er sagt, helt til slutt stod det jo at de var blitt enige, uten loddtrekning! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gulvplanke Skrevet 2. mai 2022 #53 Del Skrevet 2. mai 2022 Løsningen de landet på var jo virkelig den beste, mener jeg. Hun fikk det gamlehuset, men mor betalte for oppgradering. Familiefar fikk et hus hvor det faktisk var plass til en barnefamilie. Men det som slår meg når jeg ser hva folk skal arve - fy fadern så heldige dere er! Det landstedet var et skikkelig drømmested! Jeg klarer ikke å skjønne at Inger i det hele tatt tenkte tanken på at hun skulle overta hele det stedet. Ingen bruker et landssted året rundt med mindre de har flyttet dit, selvfølgelig må man dele på et sånt sted! 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjueto Skrevet 2. mai 2022 #54 Del Skrevet 2. mai 2022 Molly85 skrev (På 16.4.2022 den 22.54): Så lenge dette ikke ligger hos Tingretten er det null verdt. Hvorfor det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snipa Skrevet 2. mai 2022 #55 Del Skrevet 2. mai 2022 Sto det ikke at hun fikk nyhuset/hytta og broren bygger nytt? Jeg syns familien var veldig... fokusert rundt den avdøde faren. De mente at de måtte beholde bilen som han hadde hatt (veldig eksklusiv sak, det skal sies), og asken hans var strødd ved fritidseiendommen så da er den liksom uselgelig - man selger ikke gravstedet til foreldrene ut av familien... Kunne ikke la være å tenke på hvordan hadde det blitt dersom mor fant seg en ny mann? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gulvplanke Skrevet 2. mai 2022 #56 Del Skrevet 2. mai 2022 1 hour ago, Snipa said: Sto det ikke at hun fikk nyhuset/hytta og broren bygger nytt? Jeg syns familien var veldig... fokusert rundt den avdøde faren. De mente at de måtte beholde bilen som han hadde hatt (veldig eksklusiv sak, det skal sies), og asken hans var strødd ved fritidseiendommen så da er den liksom uselgelig - man selger ikke gravstedet til foreldrene ut av familien... Kunne ikke la være å tenke på hvordan hadde det blitt dersom mor fant seg en ny mann? Nei, broren fikk det nye huset og Inger det gamle. Moren var jo åpen for å selge huset, hun var egentlig ikke for en sameie-løsning. Men jeg syns løsningen med at de fikk hvert sitt bygg var det beste. Jeg tror kanskje ikke det er så vanlig å gifte seg på nytt når man er 70+, så da ville jo barna fremdeles hatt krav på arven, med mindre de skrev et spesifikt testamente. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 2. mai 2022 #57 Del Skrevet 2. mai 2022 Tjueto skrev (4 timer siden): Hvorfor det? Fordi om personen som opprettet testamentet dør er det ingen som automatisk gir beskjed til advokaten om at så har skjedd. Det ligger tusenvis av testamenter rundt omkring hos diverse advokatkontor, men pårørende er ikke klar over dem, og de blir dermed ikke hensyntatt i arveoppgjøret. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjueto Skrevet 2. mai 2022 #58 Del Skrevet 2. mai 2022 totti_1 skrev (På 15.4.2022 den 15.53): Fremtidsfullmakt bør alle ha. Molly85 skrev (På 16.4.2022 den 22.54): Så lenge dette ikke ligger hos Tingretten er det null verdt. Tjueto skrev (7 timer siden): Hvorfor det? Molly85 skrev (2 timer siden): Fordi om personen som opprettet testamentet dør er det ingen som automatisk gir beskjed til advokaten om at så har skjedd. Det ligger tusenvis av testamenter rundt omkring hos diverse advokatkontor, men pårørende er ikke klar over dem, og de blir dermed ikke hensyntatt i arveoppgjøret. Men en fremtidsfullmakt er noe annet enn et testament. Vergemålslova § 78 definerer en fremtidsfullmakt slik: "En fremtidsfullmakt er en fullmakt til én eller flere personer om å representere fullmaktsgiveren etter at fullmaktsgiveren på grunn av sinnslidelse, herunder demens, eller alvorlig svekket helbred ikke lenger er i stand til å ivareta sine interesser innen de områdene som omfattes av fullmakten." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-03-26-9?q=vergemål#KAPITTEL_10 Arvelova § 40 sier at et testament inneholder bestemmelser om fordelingen av arv, såkalte dødsdisposisjoner. Det vil si at de skal oppfylles først når testator dør. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-6-1#KAPITTEL_2-6-1 Fremtidsfullmaktene derimot gjelder livsdisposisjoner, altså at de skal oppfylles mens fullmektigen lever. Fremtidsfullmakter kan ikke deponeres hos tingretten, bare testamenter. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 3. mai 2022 #59 Del Skrevet 3. mai 2022 Snipa skrev (22 timer siden): Sto det ikke at hun fikk nyhuset/hytta og broren bygger nytt? Jeg syns familien var veldig... fokusert rundt den avdøde faren. De mente at de måtte beholde bilen som han hadde hatt (veldig eksklusiv sak, det skal sies), og asken hans var strødd ved fritidseiendommen så da er den liksom uselgelig - man selger ikke gravstedet til foreldrene ut av familien... Kunne ikke la være å tenke på hvordan hadde det blitt dersom mor fant seg en ny mann? Jeg synes også fokuset på faren, som hadde vært død lenge, var i meste laget. Helt ærlig tenker jeg det er galskap å beholde en bil som man potensielt kan få 3,5 millioner for. Det må jo koste en formue bare å forsikre den, de må betale garasjeplass, reparasjoner og nye deler er sikkert ikke billig… Og hvis de skulle kræsje er det ikke bare en bil til 3 mill som blir totalvrak, det er en dødsfelle!!! Jeg syntes ikke søsteren var så ille, jeg - jeg leste kommentarene deres før jeg så episoden, og jeg hadde forventet at hun var helt b*tch. Og hun var tydelig, men det er jo greit - hele poenget var jo at alle skulle kommunisere sine ønsker, og så tok man det derfra. Løsningen de kom fram til var den absolutt beste, med unntak av at de skulle solgt den gamle Jaguaren. 🤣 Det hadde tatt meg fem minutter å bestemme meg for å kvitte meg med den, altså! 🤣 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 3. mai 2022 #60 Del Skrevet 3. mai 2022 Tjueto skrev (18 timer siden): Men en fremtidsfullmakt er noe annet enn et testament. Vergemålslova § 78 definerer en fremtidsfullmakt slik: "En fremtidsfullmakt er en fullmakt til én eller flere personer om å representere fullmaktsgiveren etter at fullmaktsgiveren på grunn av sinnslidelse, herunder demens, eller alvorlig svekket helbred ikke lenger er i stand til å ivareta sine interesser innen de områdene som omfattes av fullmakten." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-03-26-9?q=vergemål#KAPITTEL_10 Arvelova § 40 sier at et testament inneholder bestemmelser om fordelingen av arv, såkalte dødsdisposisjoner. Det vil si at de skal oppfylles først når testator dør. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-6-1#KAPITTEL_2-6-1 Fremtidsfullmaktene derimot gjelder livsdisposisjoner, altså at de skal oppfylles mens fullmektigen lever. Fremtidsfullmakter kan ikke deponeres hos tingretten, bare testamenter. Da kan du mer om dette enn jeg gjør, så da lister jeg meg ut😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå