Marvelous Skrevet 14. april 2022 #1 Del Skrevet 14. april 2022 Noen her som har sett på det? Hva tenker dere om første episode? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snipa Skrevet 14. april 2022 #2 Del Skrevet 14. april 2022 Jeg tenker at det så litt ut som Rydderevolusjonen, bare at denne damen samler på eiendommer. Og så tenker jeg at de kanskje hadde trengt en familieterapeut i tillegg til advokat og programleder. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 14. april 2022 #3 Del Skrevet 14. april 2022 Jeg skjønner meg ikke på folk som velger å stå fram med slike ting på tv... 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totti_1 Skrevet 14. april 2022 #4 Del Skrevet 14. april 2022 Teatrica skrev (2 timer siden): Jeg skjønner meg ikke på folk som velger å stå fram med slike ting på tv... Ditto. Litt kleint for å bruke et nå gammelt utrykk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perleblomst Skrevet 14. april 2022 #5 Del Skrevet 14. april 2022 Tror det var bra denne familien tok et oppgjør. Tipper det kunne blitt problemer om ikke. Fikk inntrykk av at de ikke virket så nær? Og veldig ulik. Mulig pga ulike fedre. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totti_1 Skrevet 14. april 2022 #6 Del Skrevet 14. april 2022 Perleblomst skrev (7 minutter siden): Tror det var bra denne familien tok et oppgjør. Tipper det kunne blitt problemer om ikke. Fikk inntrykk av at de ikke virket så nær? Og veldig ulik. Mulig pga ulike fedre. Magne var skuffet over å ikke få et hus på Smestad med rabatt. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marvelous Skrevet 15. april 2022 Forfatter #7 Del Skrevet 15. april 2022 (endret) totti_1 skrev (10 timer siden): Magne var skuffet over å ikke få et hus på Smestad med rabatt. Ja, men syntes også hun eldste barnet virket å gribbe til seg mest mulig. Endret 15. april 2022 av Marvelous 23 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perleblomst Skrevet 15. april 2022 #8 Del Skrevet 15. april 2022 Marvelous skrev (1 time siden): Ja, men syntes også hun eldste barnet virket å gribbe til seg mest mulig. Det jeg la merke til også. Hun kommenterte jo noe om at han ville ha huset raskest mulig. Men det var jo hun selv som ville ha sitt hus raskest ferdig med oppussing osv. Men de snakket ikke noe om tomtene på hytten, plassering, størrelse osv. Tror det vil fungere fint at de to yngste overtar selve hytten. De gjorde ikke noe ut av seg og virket ikke som personer som blir vanskelige. 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 15. april 2022 #9 Del Skrevet 15. april 2022 Som underholdning var det direkte kjedelig og som å øke forståelsen rundt arv var det ikke i nærheten (sånn bortsett fra helt åpenbare greier om at uavklart arv fra forrige generasjon må avklares før neste arvetrinn og at mine/dine/våre barn fordrer en ektepakt). Å arve en rett til å bygge en hytte på Bømlo er jo ikke en gang praktisk mulig - det er det jo kommunen der som avgjør. Dermed ble det bare følelsen av å snoke i andres liv igjen. Og så spennende var ikke disse to gribbene + kommunistbarna. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sign Skrevet 15. april 2022 #10 Del Skrevet 15. april 2022 Selve konseptet synes jeg er interessant, altfor mange vegrer seg for å snakke om økonomi. Tror mange familiekrangler ville vært unngått ved at man snakker om det i forkant. Første episode fenget ikke så mye, kanskje mest fordi situasjonen var veldig forskjellig fra min egen. Litt spesielt med eldste datteren som var igang med riving/renovering av et hus hvor arveoppgjøret ikke var avklart og som hun dermed ikke eide. Som arving ville jeg nok ikke sette pris på det. Virket som at «mor» som eide alle eiendommene hadde problem med å kvitte seg med eiendommer som en gang hadde betydd noe for henne. Vanskelig å fordele eiendommer og samtidig være rettferdig. Veldig glad for at det kun er ungene mine som skal arve meg, men samtidig fikk programmet meg i tenkeboksen når det gjelder framtidsfullmakt samt det å faktiske snakke sammen om arv. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totti_1 Skrevet 15. april 2022 #11 Del Skrevet 15. april 2022 Marvelous skrev (4 timer siden): Ja, men syntes også hun eldste barnet virket å gribbe til seg mest mulig. Enig. Hun var lite sympatisk! 15 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totti_1 Skrevet 15. april 2022 #12 Del Skrevet 15. april 2022 (endret) Sign skrev (1 time siden): Selve konseptet synes jeg er interessant, altfor mange vegrer seg for å snakke om økonomi. Tror mange familiekrangler ville vært unngått ved at man snakker om det i forkant. Første episode fenget ikke så mye, kanskje mest fordi situasjonen var veldig forskjellig fra min egen. Litt spesielt med eldste datteren som var igang med riving/renovering av et hus hvor arveoppgjøret ikke var avklart og som hun dermed ikke eide. Som arving ville jeg nok ikke sette pris på det. Virket som at «mor» som eide alle eiendommene hadde problem med å kvitte seg med eiendommer som en gang hadde betydd noe for henne. Vanskelig å fordele eiendommer og samtidig være rettferdig. Veldig glad for at det kun er ungene mine som skal arve meg, men samtidig fikk programmet meg i tenkeboksen når det gjelder framtidsfullmakt samt det å faktiske snakke sammen om arv. Fremtidsfullmakt bør alle ha. Koster 3-4000 hos advokat og den bør være veldig enkel. Det handler om å fordele deler eller hele arven likt hvis du blir dement. Sånn at barna kan få deler av arven mens pappa/mamma er dement e.l. Mange kompliserer dette, men jeg har skrevet min med mine foreldre hos god advokat og den bør være no nonsense Det er veldig sjeldent de brukes i praksis Endret 15. april 2022 av totti_1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 15. april 2022 #13 Del Skrevet 15. april 2022 (endret) Marvelous skrev (5 timer siden): Ja, men syntes også hun eldste barnet virket å gribbe til seg mest mulig. Tja, jeg skjønner jo hva hun mente. Huset på Smestad var jo åpenbart verdt mest, og det var åpenbart at den eldste gutten så på det som en selvfølge at det huset var hans, og det skulle han ha snarest. For nå skulle han etablere seg. Han hadde selv sost bort sin farsarv, og han hadde sikkert bodd meget billig i et dyrt strøk i Oslo i mange år, og så skulle han liksom bare fortsette å få fordeler… Han må jo betale ut mye til søsknene for at det skal være i nærheten av å være rettferdig. Så jeg skjønner søsteren, men hun kunne kanskje vært litt mer diplomatisk. Men hvis dere sitter rundt et bord og skal diskutere arv, og så kommer broren din og sier at han vil ha den desidert dyreste eiendommen (som også vil stige mest i verdi framover), og helt åpenbart mener at han har rett på den… Så skjønner jeg at hun reagerer. Særlig i en situasjon hvor hun nok er veldig sliten pga den uavklarte arvestriden rundt det huset hun selv ønsket å overta (selv om jeg IKKE skjønner hvorfor hun gadd å legge energi inn i det huset før arveoppgjøret i generasjonen over var klarlagt). Hun har nok også innsett at en totalrenovasjon av det huset hun ønsket seg kom til å bli veldig dyrt, og var preget av det. I det hele tatt virket begge de to eldste både bortskjemte og privilegerte (men ikke i tilstrekkelig grad klar over det selv). Å ha bodd i moras vestkanthus i årevis til man er godt over 30 og har samboer, og basere hele sin boligreise på arv… Det er få forunt. Endret 15. april 2022 av Mmmwhatever 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vesi Skrevet 15. april 2022 #14 Del Skrevet 15. april 2022 Perleblomst skrev (3 timer siden): Det jeg la merke til også. Hun kommenterte jo noe om at han ville ha huset raskest mulig. Men det var jo hun selv som ville ha sitt hus raskest ferdig med oppussing osv. Men de snakket ikke noe om tomtene på hytten, plassering, størrelse osv. Tror det vil fungere fint at de to yngste overtar selve hytten. De gjorde ikke noe ut av seg og virket ikke som personer som blir vanskelige. Når det er så stor aldersforskjell på barna, er det viktig at de yngste også blir ivaretatt. Har sett det i nær familie. Ungdom som enda er student og bor hjemme har ikke samme mulighet til å vite hva de har lyst til, og har ofte ikke samme evne til å se verdier. Kun fordi de er yngre og har mindre livserfaring. Fort å bli utnytta av eldre søsken som da ser muligheten til å få mest mulig. Hun eldste virka veldig usympatisk. De blikkene hun kom med, og plutselig så interessert i bunadene.. 19 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 15. april 2022 #15 Del Skrevet 15. april 2022 Vesi skrev (2 timer siden): Når det er så stor aldersforskjell på barna, er det viktig at de yngste også blir ivaretatt. Har sett det i nær familie. Ungdom som enda er student og bor hjemme har ikke samme mulighet til å vite hva de har lyst til, og har ofte ikke samme evne til å se verdier. Kun fordi de er yngre og har mindre livserfaring. Fort å bli utnytta av eldre søsken som da ser muligheten til å få mest mulig. Hun eldste virka veldig usympatisk. De blikkene hun kom med, og plutselig så interessert i bunadene.. Jeg fikk litt inntrykk av at det var i ferd med å skje her. Ikke minst siden foreldrene (mest mor) nå lå an til å gi mye i forskudd på arv til de to eldste. Men foreldrene kan jo leve i mange år til, og de kan ikke gi bort alt de eier og leve på ingen ting i et telt de siste 20-30 årene av livet sitt. Å arve en hytte hjelper ikke så mye, så lenge man ikke selger den. Det er fint å arve en tomt, men det vil jo lett koste fem millioner å bygge på den, og de pengene har man ikke nødvendigvis. Så i verste fall kan de to yngste måtte vente veldig lenge før de har mulighet til å etablere seg (evt de må gjøre det på egenhånd, i motsetning til de to eldste, som har fått MYE hjelp). Det mest rettferdige hadde jo egentlig vært å selge det huset på Smestad, og delt pengene på fire. Evt på tre, så kunne den eldste datteren fått det huset hun ønsket (avhengig av verdivurderingene). Da kunne eldste sønn kjøpt seg noe på Smestad hvis han hadde hatt råd, evt kjøpt seg noe billigere et annet sted (som alle vi andre må!), og de to yngste ville hatt tilgang på midler for å etablere seg i yngre alder, hvis de ønsket det. Men dessverre tenkte nok ikke mor særlig rasjonelt når det gjaldt det huset, og i tillegg var sønnen fast bestemt på at det MÅTTE han bo. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snipa Skrevet 15. april 2022 #16 Del Skrevet 15. april 2022 Enig med siste innlegg her. Som sagt, denne damen samler på eiendommer.... I NRK-artikkelen ser det ut som eldstesønn allerede har overtatt Smestad-huset. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totti_1 Skrevet 16. april 2022 #17 Del Skrevet 16. april 2022 Magne var ihvertfall villig til å betale (om enn veldig naiv type) Søstera skulle ha eiendommer, bunader og hindre utbygging for de andre 🤣 16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shalott Skrevet 16. april 2022 #18 Del Skrevet 16. april 2022 Dette programmet, i alle fall den første episoden, hadde liten verdi for meg som seer, både underholdningsmessig og i forhold til å lære om arv. Litt uggent å si det, og jeg forstår godt at familien ikke ønsket å snakke om kroner og øre, men så lenge jeg som seer ikke aner verdien på de ulike objektene, blir det vanskelig å se hvor (u)rettferdig dette eventuelt blir. Personlig synes jeg ektemann/far/stefar var mest fornuftig, der han snakket om å selge i det minste noen av eiendommene. Mor virket egentlig som hun ville at alt skulle være som før, uansett. Eldste generasjon her har (forhåpetligvis) mange år igjen i livet, svært mye kan endre seg på den tiden. Men at arv er komplisert og følelsesmessig vanskelig, absolutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hengebuksvinet Skrevet 16. april 2022 #19 Del Skrevet 16. april 2022 Synes de fremstod som en åpen og fin familie. Eldstesøster ga litt dårlig inntrykk, men tror hun bare var veldig stresset for at det skulle bli urettferdig. Ellers var alle runde i kantene, og åpne for at det ikke ville bli akkurat som de ønsket. Men... de to yngste. Får de ingenting før foreldrene er for gamle til å bruke hytte/ hus? Mulig jeg misforsto her. Greit å ikke tenke millimeter når det gjelder rettferdighet, men dette blir jo veldig rotete. Søsteren har fått en del, Magne skal kjøpe ut de andre fra Smestad, de yngste Får ikke noe på mange år? Litt trist egentlig, at mor endatil må ta bilde av hvilke søljer som hører til hvilken bunad. Det virker jo som dette var det eneste som betydde noe for yngste søster. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linebekk Skrevet 16. april 2022 #20 Del Skrevet 16. april 2022 Anne-sofie var jo nydelig da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå