Gå til innhold

Usikker på barn nr 4 - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to tette på 5 og 6 1/2 år. Så fikk vi lyst på et barn til som nå er 4 måneder gammel. Under graviditeten ble vi åpne for et fjerde barn, altså at vi får to og to tette. Men på grunn av mye bekkenløsning samt fødsel som endte i katastrofesnitt er vi nå usikre på om vi heller skal gi oss på tre barn.

Jeg er yngst i min søskenflokk på 3 da jeg er atpåkladd (7 1/2 og 10 år eldre søsken). Jeg følte meg alltid utenfor og skulle aldri ha atpåkladd selv.

Er det noen som har erfaring med tilsvarende aldersforskjeller som vår flokk som kan fortelle om søskendynamikken? Våre to eldste elsker babyen og gir henne masse oppmerksomhet nå, men jeg lurer litt på hvordan det blir når de blir eldre (alle barna er jenter). De to eldste har alltid lekt mye sammen og er bestevenner. Jeg ønsker jo veldig at sistemann skal oppleve det samme, samtidig som et nytt svangerskap og fødsel/potensielt keisersnitt ikke frister i det hele tatt. Jeg begynner også å bli gammel, så hvis det blir et fjerde barn ser vi for oss en graviditet til høsten/vinteren.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to tette x to, men de er litt nærmere i alder da det bare er 3 år mellom de to eldste og de to yngste. Det har fungert bra for vår del, men er veldig bra for at aldersforskjellen ikke er større mellom eldste og yngste. Knappe seks år. Det gjør det litt enklere å finne på ting sammen.

Har også to gutter og to jenter, vet ikke hvordan det er med samme kjønn. 

Men, det er absolutt ikke for alle å få fire barn. Det krever mer energi enn gjennomsnittet, evt. redusert jobb. 

Anonymkode: 914ac...561

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Personlig anbefaler jeg å få nr 4. Vi har også 2 tette som nå begge går på ungdomskolen og nr 3 i 2 klasse. Mini detter ofte utenfor og de 2 eldste gidder ikke alltid å henge med mini. Skjønner jo det selvsagt, men sårt for mini å føle seg utenfor. Angrer litt på at vi ikke fikk nr 4 tett i alder til nr 3.

Anonymkode: 20cbd...972

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mtp. helsa ville jeg snakket med helsepersonell om det er forsvarlig å få flere barn. Og ikke minst, hvor lang tid det bør gå før evt. 4 barn så kroppen din får hentet seg inn.

Anonymkode: c6681...2a9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes dynamikken i familien ble perfekt da vi fikk nummer 4. Nå har vi barn på 2, 4, 7 og 9. Angrer ikke et sekund! 

Anonymkode: a09f6...577

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gikk inn her fordi mannen maser om nr 4 og jeg er skeptisk. Forventet meg mye drit fra troll som ellers på kg men var fint å se positive svar for en gangs skyld 🙏🏻 Vi har også to tette også en baby nå som jeg er redd skal falle utenfor 🥺 samtidig kjenner jeg meg ganske klar med fødsler og sistemann endte med akutt keisersnitt og et T snitt på toppen av det så jeg hadde helt enorme smerter og jeg får aldri føde vaginalt igjen. Jeg vet ikke om jeg orker en graviditet og et keisersnitt til 

Anonymkode: 97225...c70

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gikk inn her fordi mannen maser om nr 4 og jeg er skeptisk. Forventet meg mye drit fra troll som ellers på kg men var fint å se positive svar for en gangs skyld 🙏🏻 Vi har også to tette også en baby nå som jeg er redd skal falle utenfor 🥺 samtidig kjenner jeg meg ganske klar med fødsler og sistemann endte med akutt keisersnitt og et T snitt på toppen av det så jeg hadde helt enorme smerter og jeg får aldri føde vaginalt igjen. Jeg vet ikke om jeg orker en graviditet og et keisersnitt til 

Ikke la deg presse :) Og kjenn godt etter, gjerne ta en grundig sjekk av kroppen. Det er en stor påkjenning, om det koster deg mye så må du jo vurdere om det er verdt å ta en ny runde. Mtp. hva du risikerer av varige plager. 

Anonymkode: c6681...2a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Brud2014 said:

Vi har to tette på 5 og 6 1/2 år. Så fikk vi lyst på et barn til som nå er 4 måneder gammel. Under graviditeten ble vi åpne for et fjerde barn, altså at vi får to og to tette. Men på grunn av mye bekkenløsning samt fødsel som endte i katastrofesnitt er vi nå usikre på om vi heller skal gi oss på tre barn.

Jeg er yngst i min søskenflokk på 3 da jeg er atpåkladd (7 1/2 og 10 år eldre søsken). Jeg følte meg alltid utenfor og skulle aldri ha atpåkladd selv.

Er det noen som har erfaring med tilsvarende aldersforskjeller som vår flokk som kan fortelle om søskendynamikken? Våre to eldste elsker babyen og gir henne masse oppmerksomhet nå, men jeg lurer litt på hvordan det blir når de blir eldre (alle barna er jenter). De to eldste har alltid lekt mye sammen og er bestevenner. Jeg ønsker jo veldig at sistemann skal oppleve det samme, samtidig som et nytt svangerskap og fødsel/potensielt keisersnitt ikke frister i det hele tatt. Jeg begynner også å bli gammel, så hvis det blir et fjerde barn ser vi for oss en graviditet til høsten/vinteren.

Vi har to tette som nå er 11 og 12 år, og en til som er 5 år gammel. To tette er virkelig sammensveiset på mange måter men de passer tredjemann ga ske fint. Den første leker best med ham. Han måler seg ikke med ham og ikke leker som likestilte men som en eldre bror. Den andre leker med ham som om ham er likestilt og det byr på litt problemer. Det positive er at de leker nå sammen, tross aldersforskjellen, ute og inne. Det var litt stressende når han var liten,men nå,5 år gammel, leker de fint. Ute lekte de fotball feks. De passer på ham mens de leker fotball.

Anonymkode: d24da...eca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått for nr 4. Jeg var i samme som du er nå, og det hadde blitt nr 4 om jeg ikke ble så dårlig av en fødselsdepresjon..innså at ikke ville klare nr 4. 

Frøkna er 9 år nå og merker jo at hun er "enebarn" selv om brødrene er 15 og 18. 

Så er du i slag og klar, gå for nr 4

Anonymkode: 9acb9...4ed

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine søsken er 5,5 og 7,5 år eldre enn meg. Hadde ikke noe nært forhold til de i barndom og oppvekst. Idet jeg var utav babystadiet mistet de interessen og den store aldersforskjellen gjorde at det bare ble sånn. Var vel 17-18 før jeg fikk ett reelt forhold til de. 

Anonymkode: 6648f...384

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da lar du selvfølgelig være. Helsa må komme først! Hva hvis det skjer noe alvorlig med deg under neste fødsel? 

Anonymkode: f3f77...729

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har to på 6 og 7, og en på 3, venter nr 4 nå!

Anonymkode: 28274...b54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Synes dynamikken i familien ble perfekt da vi fikk nummer 4. Nå har vi barn på 2, 4, 7 og 9. Angrer ikke et sekund! 

Anonymkode: a09f6...577

Dynamikk? Ja, dere lever jo opp til «navnet» sex når dere tilsammen er seks. Hva er galt med fire tilsammen? 

Anonymkode: ab2d4...6c4

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Gikk inn her fordi mannen maser om nr 4 og jeg er skeptisk.

sistemann endte med akutt keisersnitt og et T snitt på toppen av det så jeg hadde helt enorme smerter og jeg får aldri føde vaginalt igjen. Jeg vet ikke om jeg orker en graviditet og et keisersnitt til 

Aldri skjønt menn som maser om flere unger når dama tydelig har hatt det vondt.   
Du får bare bite tennene sammen da og utføre en graviditet med keisersnitt til, du er jo tross alt en fødemaskin. 

Anonymkode: ab2d4...6c4

AnonymBruker
Skrevet

Håper du velger antall barn etter hvor mange dere ønsker dere/føler der kan følge opp!

Å få en til fordi minste nå ikke skal føle seg «alene» synes jeg er veldig merkelig. Du har jo ingen garanti for at de to går bra sammen, eller at noen av de tre/fire vil være gode venner i oppveksten (eller voksen alder…)

Uansett lykke til med ny baby dere har fått nå🙋‍♀️

Anonymkode: d6352...b3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

4 utløser som regel ny bil og logistiske utfordringer. Det blir flere å kjøre rundt til aktiviteter o.l. Arve ting går fint, men nr 4 vil ofte være en attpåklatt. Da moren min fikk nr 4 fikk hun svangerskapsdepresjon og alle barna fikk merke det på kroppen. Man har et ansvar for de andre 3 også. Med mye bekkenløsning vil du være mindre mobil akkurat mens minste begynner å bli mer mobil. Mannen din og de andre barna må sa steppe inn mer og minste må raskere i barnehage. Jeg ville ha ventet, men alle er forskjellige.

Anonymkode: 4fd8b...22e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en mann som ønsker seg nr 4. vi har to jenter som er bestevenner(7 og 5 år) og har en liten kar på 1,5 år. De er så flinke med han, men ser for meg at han kommer til å savne en å leke med han også. Mannen mener vi er supermennesker som kan klare så mange barn vi vil, men jeg er litt skeptisk 😂

Anonymkode: 7d09b...745

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...