Gå til innhold

Hva skrive i kort til ikke-konfirmant?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fikk invitasjon til konfirmasjon, men ungdommen har ikke deltatt på konfirmasjonsundervisningen og skal derfor ikke konfirmeres. Selskapet avholdes som planlagt, og det er forventet at man kommer med gave. Hva skriver man på kortet? Vanligvis skriver man jo noen ord om konfirmasjonen, i det minste "Til lykke på konfirmasjonsdagen!" eller lignende gratulasjoner. Jeg er helt blank på hva jeg skal skrive på kortet. "Gratulerer med dagen" virker feil, for det er vel ikke noe å gratulere? Hva skriver dere som har vært invitert til non-firmasjon og slike selskaper? 

Anonymkode: c9d28...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Non-firmasjon, haha 😄 Vet ikke hva jeg ville skrevet "her har du et kort istedenfor gave"? Hvorfor forventer de gave til et vanlig selskap? Kunne heller hatt et større selskap i forbindelse med neste bursdag da.

Anonymkode: 43fa8...b69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meget spesielt å forvente gaver når ungdommen ikke har gjort noe for det...

Anonymkode: 186c0...e56

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har heldigvis ikke blitt invitert til noe så tullete. Så ingen konfirmasjonsundervisning i det hele tatt, ingen seremoni, kun fest hvor det forventes gaver i konfirmasjonsstørrelse? 
Sjansen er stor for at jeg hadde måttet jobbe turnus akkurat den ettermiddagen, gitt.

Anonymkode: 41ca5...381

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva står det egentlig i invitasjonen? Kaller de det konfirmasjon selv om det ikke er det? Den borgerlige seremonien er jo heller egentlig ingen konfirmasjon av noe, men i dette tilfellet er det altså verken det ene eller det andre? Kun en "få gave"-fest? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Herregud, det er da ingen stor bragd å gjennomføre konfirmasjonsundervisning heller, så hvorfor man "fortjener" gave da og ikke ellers er et tåpelig argument for meg.

Konfirmasjon uten den religiøse delen er en overgangsrituasle fra barn til voksen, og du finner det igjen alle kulturer i en eller annen variant, religiøs eller ei. Det var til og med et rituale lenge før kristendommen i det hele tatt kom. Skriv tillykke med voksenlivet. Kanskje et godt voksentips. 

Tenker du burde søke opp konseptet så du forstår hva det handler om i bunn og grunn. 

Anonymkode: 392d3...552

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«På din alder er de fleste konfirmanter - men du trenger visst ikke stå for presten for å få noen slanter!»

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jeg blitt invitert i konfirmasjon som ikke er konfirmasjon fordi konfirmanten ikke har giddet.  Da hadde hen ikke fått noe av meg 

Anonymkode: 43240...f47

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal personen kanskje bli russ også, uten og ha gått på videregående? Dette høres bare rart ut. Hadde det vært en humanetisk prosess skulle jeg ikke sagt noe, men dette høres jo bare ut som en "Hjelp til jul" annonse. 

Anonymkode: ff9e3...bd1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekle holdninger her inne.

En konfirmasjon kan markere mange ting, ikke kun religiøse valg. En konfirmasjon kan symbolisere overgangen fra barn til voksen, og som sagt finnes det i mange former og varianter.

Konfirmasjonsundervisning er verken et underverk eller nyttig å ha i livet, om man ikke er strengt religiøs. Da har man kanskje sentimental nytte av det. 

Med andre ord markerer de at barnet nærmer seg voksen alder. Selvsagt skal man komme med gaver og støtte dem! De tar egne valg i livet sitt, og slik er det bare. Man behøver ikke oppføre seg rottent av den grunn.

Jeg hadde skrevet:

"Til lykke med dagen og livet videre, klem fra X!"

Det er virkelig ikke så vanskelig å vise godhet. Noe så lite som å møte opp og gi en gave kan bety mye i andres liv.

Anonymkode: d5621...596

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes folk er raske til å dømme. 

Står ingenting om grunnen til at ungdommen ikke deltok på undervisningen. Hen kan ha vært syk, slite psykisk eller ha andre gyldige grunner.Vi vet jo ikke hva som ligger bak. 

Anonymkode: cda54...3fd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

TS her. 
Takk for gode tips! Likte godt "Til lykke med dagen!", kommer nok til å skrive det pluss noen "kloke" ord. :) 

For å svare på spørsmålene deres så skulle ungdommen konfirmeres borgerlig, men bestemte seg for ikke å følge opplegget etter at invitasjonene ble sendt ut, så på invitasjonen står det (borgerlig) konfirmasjon. Jeg vet ikke hva de kaller festen, og jeg vet heller ikke hva som er grunnen til hvorfor ungdommen har valgt bort konfirmasjon. Vi er litt fjernere familie, og bor et stykke unna så vi får ikke fulgt ungdommen i hverdagen. Vi fikk bare en SMS, som var sendt ut til alle, om at vi ikke skal møte ved seremoni-lokalet likevel fordi ungdommen ikke skal konfirmeres men at selskapet avholdes som planlagt. Det stod også noe om at de ønsker at flere holder taler, sånn at tiden fylles opp. Mer enn det vet jeg ikke. Regner med at det blir hyggelig med et familieselskap uansett, var bare litt usikker på hva jeg skulle skrive på kortet når det er en ikke-anledning. :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gratulerer med gavefesten? 🙈

Sorry altså, men konfirmasjonsfester følger et rituale, være det borgerlig, kirkelig eller et blot i skogen... Gidder man ikke gjøre det, så er det ikke noe rituale å feire og heller altså ingen gavedryss... 

Synes jeg ser jeg hadde invitert til bryllupsfest, men sorry folkens, vi gidder ikke gifte oss men vi skal ha fest og få gaver likevel...?

Anonymkode: 4c0eb...c07

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes jeg ser jeg hadde invitert til bryllupsfest, men sorry folkens, vi gidder ikke gifte oss men vi skal ha fest og få gaver likevel...?

Anonymkode: 4c0eb...c07

Det var faktisk en god ide. Vi går jo glipp av mange gaver hvis vi aldri gifter oss. Og hvis vi heller ikke får barn ryker jo dåpsgavene også, og vi mister muligheten til å sende liste over ting vi i hvert fall ikke ønsker oss.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk invitasjon til konfirmasjon, men ungdommen har ikke deltatt på konfirmasjonsundervisningen og skal derfor ikke konfirmeres. Selskapet avholdes som planlagt, og det er forventet at man kommer med gave. Hva skriver man på kortet? Vanligvis skriver man jo noen ord om konfirmasjonen, i det minste "Til lykke på konfirmasjonsdagen!" eller lignende gratulasjoner. Jeg er helt blank på hva jeg skal skrive på kortet. "Gratulerer med dagen" virker feil, for det er vel ikke noe å gratulere? Hva skriver dere som har vært invitert til non-firmasjon og slike selskaper? 

Står det på invitasjonen at det forventes gave? Noe så utrolig frekt. 

Foreldre nå i dag gir virkelig etter for ungdommen og deres bortskjemte holdning. Kjenner jeg blir direkte kvalm. Har man ikke konfirmert seg så får man heller ingen gave eller fest. Det har ungdommen i min familie vært klar over, og det burde være en selvfølge for alle. 

Hadde faktisk ikke dukket opp. Dette er stelt istand fordi ungdommen vil ha og ha, lurer på hvordan denne ungdommen kommer til å takle motgang her i livet? Ikke så bra kan jeg tenke meg. Nei, direkte kvalmt at det forventes gave fordi denne ungdommen ikke gidder å konfirmere seg. Ærlig talt. 

Endret av kraftwerk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ingen konfirmasjon = ingen feiring eller gaver heller.

Har man bursdag, så kan man jo selvfølgelig feire dette. Men det virker jo ikke sånn på det tråd-starter skriver her. 

Anonymkode: 850ac...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Herregud, det er da ingen stor bragd å gjennomføre konfirmasjonsundervisning heller, så hvorfor man "fortjener" gave da og ikke ellers er et tåpelig argument for meg.

Konfirmasjon uten den religiøse delen er en overgangsrituasle fra barn til voksen, og du finner det igjen alle kulturer i en eller annen variant, religiøs eller ei. Det var til og med et rituale lenge før kristendommen i det hele tatt kom. Skriv tillykke med voksenlivet. Kanskje et godt voksentips. 

Tenker du burde søke opp konseptet så du forstår hva det handler om i bunn og grunn. 

Anonymkode: 392d3...552

Ja, det er et overgangsrituale, men det ligger som regel noe mer i det enn fest og gaver. En slags prosess, uavhengig av om det er via kirke eller ei. Jeg konfirmerte meg via human etisk forbund. Ingen religion involvert. Men likevel litt innsats og generelt en slags "introduksjon" til voksenlivet, til holdninger og menneskesyn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du googler «dikt konfirmasjon» finner du innmari mange dikt og mange av disse kan lett brukes da de har religiøst innhold! 

Anonymkode: 03ae5...049

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...