AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #1 Skrevet 14. april 2022 Jeg har de siste ukene hatt kraftig øresus. Det høres ut som en elektrisk lyd, hyling. Jeg har vært hos fastlegen, hos spesialist og jeg må innrømme at jeg føler ikke at jeg blir tatt helt på alvor eller at det er så mye de gjør. "Det går over". "Du får ta kontakt igjen om det blir for ille". "Vi kan sjekke noe mer, men du må sikkert bare slutte å tenke på at det er der". Er det noen som har erfaring med dette som kan si noe om hvor man kan gå for å få hjelp og hvor og når man må komme seg dit? Anonymkode: 0a74d...1a2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #2 Skrevet 14. april 2022 Jeg har medfødt og kronisk tinnitus, og er vel egentlig så vant til det, at det ville vært merkelig å IKKE ha det. Men nyoppstått øresus i voksen alder er nok mye verre å leve med. Be fastlegen din henvise deg til ØNH ved sykehuset. Anonymkode: 22a5c...c54
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #3 Skrevet 14. april 2022 Hva slags hjelp du kan få, er litt avhengig av hvor i landet du bor, men det er absolutt hjelp å få. Jeg vil anbefale deg å be om en henvisning til en rehabiliteringsinstitusjon eller en privatpraktiserende audiopedagog som jobber med tinnitus. Anonymkode: bd822...6f5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #4 Skrevet 14. april 2022 Bruker du nesespray i en eller annen form? Fikk dette i forbindelse med prøverørsforsøk, og nedregulering... Anonymkode: c2156...278
tussi680 Skrevet 14. april 2022 #5 Skrevet 14. april 2022 Har nylig fått hjelp for dette via legen. Fikk beskjed om å bløtgjøre ørevoksen med olje, (eller et preparat du får kjøpt på apoteket), Skulle gjøre dette i tre dg. så komme tilbake og de skyldte vekk ørevoksen med temperert vann til ørevoksen kom ut. Håper du ikke bor så langt unna legekontoret. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #6 Skrevet 14. april 2022 Ingen forslag om noe rense i øret eller noe bruk av spray, men jeg fikk henvisning til noe som heter "Hør" uten at jeg vet hva de skal gjøre eller når jeg kommer dit. Anonymkode: 0a74d...1a2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #7 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Ingen forslag om noe rense i øret eller noe bruk av spray, men jeg fikk henvisning til noe som heter "Hør" uten at jeg vet hva de skal gjøre eller når jeg kommer dit. Anonymkode: 0a74d...1a2 Ikke tips om å bruke spray. Spørsmål om du har brukt spray, i noen som helst form. Det kan skape øresus, som sitter i en stund. Anonymkode: c2156...278
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #8 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke tips om å bruke spray. Spørsmål om du har brukt spray, i noen som helst form. Det kan skape øresus, som sitter i en stund. Anonymkode: c2156...278 Har ikke brukt spray. Den ene legen mente det var stress, og jeg er helt utmattet (men det er jo pga øresusen ikke før den..). Hjelper ikke å få null forståelse hjemme heller som bare skaper enda mer stress. Anonymkode: 0a74d...1a2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #9 Skrevet 14. april 2022 Be om henvisning til hørselsentralen. Der tar de tester. Ikke gi deg. mJeg har tinnitus og bruker høreapparat/ lydgenerator Anonymkode: 49cff...107
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #10 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ingen forslag om noe rense i øret eller noe bruk av spray, men jeg fikk henvisning til noe som heter "Hør" uten at jeg vet hva de skal gjøre eller når jeg kommer dit. Anonymkode: 0a74d...1a2 Hør er et senter med privatpraktiserende autografer og audiopedagoger. Det er et seriøst sted for tinnitusbehandling, bare ikke kjøp lydgeneratorer der, for det får du gratis av det offentlige. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ikke brukt spray. Den ene legen mente det var stress, og jeg er helt utmattet (men det er jo pga øresusen ikke før den..). Hjelper ikke å få null forståelse hjemme heller som bare skaper enda mer stress. Anonymkode: 0a74d...1a2 Var du stresset eller utmattet før øresusen kom? Hvor i landet bor du? Anonymkode: bd822...6f5
tussi680 Skrevet 14. april 2022 #11 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har ikke brukt spray. Den ene legen mente det var stress, og jeg er helt utmattet (men det er jo pga øresusen ikke før den..). Hjelper ikke å få null forståelse hjemme heller som bare skaper enda mer stress. Anonymkode: 0a74d...1a2 Det skal visst ligge noe i akkurat det, at er den stressa over tid, urolig for noe, mye mas på jobben, så vil det oppstå. Googlet det. Har fått det igjen i dag, men slutter det ikke skal jeg ta øretest vaffal. Lykke til, du og.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #12 Skrevet 14. april 2022 tussi680 skrev (8 timer siden): Har nylig fått hjelp for dette via legen. Fikk beskjed om å bløtgjøre ørevoksen med olje, (eller et preparat du får kjøpt på apoteket), Skulle gjøre dette i tre dg. så komme tilbake og de skyldte vekk ørevoksen med temperert vann til ørevoksen kom ut. Håper du ikke bor så langt unna legekontoret. Lykke til! Så de noe i ørene dine? De så ingenting i mine… Anonymkode: 0a74d...1a2
tussi680 Skrevet 14. april 2022 #13 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så de noe i ørene dine? De så ingenting i mine… Anonymkode: 0a74d...1a2 Nei, alt var i orden på begge.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #14 Skrevet 14. april 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hør er et senter med privatpraktiserende autografer og audiopedagoger. Det er et seriøst sted for tinnitusbehandling, bare ikke kjøp lydgeneratorer der, for det får du gratis av det offentlige. Var du stresset eller utmattet før øresusen kom? Hvor i landet bor du? Anonymkode: bd822...6f5 Om man henvises dit på offentlig avtale hvor lang tid tar det? Bør jeg ta kontakt direkte? Jeg var ikke stresset før øresusen kom. Men den slet meg sakte men sikkert ut. Tenkte jeg skulle få hvile i ferien, men ektefellen takler dårlig at jeg er syk og har bare vekslet mellom å være sur, klage over hvor lite jeg bidrar og å kjefte på meg og barna selv om jeg er helt utslitt og har sagt klart ifra at jeg helt utslitt av dette her. Det er bare sympati i 5 min så er det på’an igjen med bjeffing. Vurderer seriøst å ta inn på hotell om ikke det var for barna… Anonymkode: 0a74d...1a2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2022 #15 Skrevet 14. april 2022 tussi680 skrev (5 minutter siden): Nei, alt var i orden på begge. Håper det virker! Da skal jeg prøve det selv om legen ikke sa noe… Hva slags lyd har du? Min er en slags piping, elektrisk lyd. Går litt opp og ned. Den verste er «skurrrelyden». Anonymkode: 0a74d...1a2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #16 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Om man henvises dit på offentlig avtale hvor lang tid tar det? Bør jeg ta kontakt direkte? Jeg var ikke stresset før øresusen kom. Men den slet meg sakte men sikkert ut. Tenkte jeg skulle få hvile i ferien, men ektefellen takler dårlig at jeg er syk og har bare vekslet mellom å være sur, klage over hvor lite jeg bidrar og å kjefte på meg og barna selv om jeg er helt utslitt og har sagt klart ifra at jeg helt utslitt av dette her. Det er bare sympati i 5 min så er det på’an igjen med bjeffing. Vurderer seriøst å ta inn på hotell om ikke det var for barna… Anonymkode: 0a74d...1a2 Jeg vet ikke hvor lange ventelister de har, men det er lurt å ta imot henvisning, ellers blir det fort dyrt. Du kan lese mer her: https://hoer.no/audiopedagog/ Anonymkode: bd822...6f5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #17 Skrevet 15. april 2022 Du har ørevoks som tetter. Skyll de hos legen, det hjelper Anonymkode: 47526...207
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #18 Skrevet 15. april 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Du har ørevoks som tetter. Skyll de hos legen, det hjelper Anonymkode: 47526...207 Det er absolutt ikke sikkert det er ørevoks. Du bør la være å påstå noe så bastant. Anonymkode: bd822...6f5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #19 Skrevet 15. april 2022 Få en henvisning til ØNH. Der kan de sjekke om du har ørevoks som må fjernes og så får du tatt en hørselstest. Tinnitus/øresus og nedsatt hørsel henger ofte sammen. Jeg har nedsatt hørsel, bruker høreapparat. Uten høreapparat er tinnitusen verre, dvs. høreapparatene maskerer tinnitusen. Andre ting som kan gi øresus er stoffskifteproblemer. Stress og utmattelse trigger også øresus/tinnitus. Anonymkode: 86cbc...a29
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #20 Skrevet 15. april 2022 Litt av grunnen til at legen ofte kan virke litt hjelpeløs i forhold til dette, er delvis at det ikke kan sees eller måles, men bare selvrapporteres, og delvis fordi det dessverre ofte ikke er noe det går an å gjøre med det. Er skaden skjedd må du nesten bare leve med det, og håpe det etterhvert går over. For mange gjør det aldri det. Å rense ørene er nok uansett en god idé. Kjøp olje og skylleballong på apoteket, og rens hver dag. Det kan være det har en effekt. For meg hjalp det noe, men skaden er nok minst delvis permanent. Anonymkode: cfd7c...065
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå