Gå til innhold

Vil overraske min samboer, men kan ikke lage mat :-(


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Min samboer har bursdag snart, og jeg skulle så gjerne ha imponert ham med en bedre middag. Men jeg er helt dust når det gjelder matlaging, så håper noen har tips å komme med!

Må være noe som ikke er for avansert/tidkrevende, men som ser imponerende ut - og som smaker herlig.

Har kikket litt i kokebøker og oppskrifter på nettet, men synes alt virker veldig komplisert.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest PostIt(ikke innlogget)

Enkelt - og godt, syns jeg....

1/3 kremfløte

1 hvitløk

1 buljongterning m/basilikum

Masse kvernet pepper

Skrell hvitløken (hele) og kok sammen med fløte til passe tykk saus - rør, så ikke den svir i bunnet. Knus hvitløksfedden (nå er de myke). Sausen er klar.

Server denne med båndspagetti (tagliatelle) og kyllingfilet. (Den steker du noen minutter på hver side)

Litt salat ved siden - og nystekte baguetter (fra frysedisken :lol: ).. Rødvin og stearinlys...

Lykke til (uansett hva du lager) og kos dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dr. ian

Fårikål!

Dette lager jeg akkurat nå...*snuse...snufse...SULT!*.. og noe enklere skal du lete lenge etter.

Ingredienser:

Lamme- eller fårekjøtt, ca. 1,5 - 1,7 kg (m/bein)

Ca. 1,2 - 1,5 kg kål (et digert kålhue :ler: )

3-4 ss hvetemel

2 ts hele pepper

1-2 ts salt (smake til)

1 ss smør eller margarin

5 - 6 dl kokende vann

Here goes:

Kutt kål og kjøtt i passende stykker og sleng det i en diger gryte. Passende stykker er sånn ca en stor appelsinbåt på kålen og doble fyrstikkesker på kjøttet :blunke:

Du kan gjerne starte med smørklatten og så legge kjøtt og kål lagvis på denne (kjøtt nederst). Avslutt hvert lag med noen festlige meldryss og salt og pepperkorn.

Til slutt koker du opp vannet i en annen kjele og heller det over.

På med lokket, og la det koke opp.

Kokes på vanlig varme (ikke fosskok) i ca. 1,5 - 2 timer.

Hvis det ser litt puslete ut med vann, husk at kålen avgir mye vann ettersom den koker.

Serveres med poteter.

dorian - snart er det MAAAAT :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dr. ian

*romle...romle...*

Ja, det spør om det hadde blitt noe igjen :ler:

Men, ok, kunne løpt ned etter mere kål og kjøtt jeg :sjarmor:

dorian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dr. ian

Hvor mye vits er det forressten i å ha salt i potetvannet når du koker dem med skallet på?

Ikke mye?

Nei?

Tenkte meg det.

Jaja, dem takke skade av det!

dorian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Steik reinstyrskav og shampignon, ha over fløte og la det koke en stund. Gjerne uten lokk, slik at fløten kan trekke godt inn i kjøttet. Server med poteter og tyttebær. KJEMPEGODT.

(Også renskåret grillet kylling i biter er godt med shampignon og fløte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potet-tips:

Vask potetene godt, skrelles ikke. Deles opp i båter og legges på bakepapir på stekeplate. Pensle med olje og krydre med f.eks. paprika krydder, pmmes frites krydder, salt/pepper. Stekes i ovnen på 200 grader i 20-30 minutter.

Passer ti de fleste retter og er MYYYE bedre enn kokte poteter, ikke noe avansert er det å lage det heller.

Ltkke til med middag til samboeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay,takk @lfa :D

Det er registrert i kokeboken jeg prøver å lage i mitt lille hode.

Det kan ta sin tid med mine kunnskaper :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dr. ian

...burp... :ler:

Pass på, Madison - kanskje @lfa egentlig svarte på fåreslekt-spørsmålet mitt :ler:

dorian - 2. runde fårikål var grei den og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan aldri tenke meg potetene skal kokes før de skal ligge nesten 30 min i 200 grader, Madison. Enig?

Ellers er hvitløksspettet langstekt lammestek med fløtegratinerte poteter og kokte grønnsaker min favoritt... Ikke vanskelig å lage i det hele tatt! Bare regne god tid på steken, men den lager jo omtrent seg selv, bare krydre og puppe (ja, jeg bare er sånn..he he) hvitløk i. Skive poteter, salte og pepre, helle fløte over, gjerne litt hvitløk i (igjen ;.)), strø med ost og putt i stekovnen mens lammesteken hviler seg. Av grønnsaker er alt fra rosenkål til brokkoli godt; blir etter smak og behag.

For grader og tider på stek og poteter må jeg sjekke med en kokebok.

Men nå skal jeg sjekke sengen først ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oops:

Her er jenta som kan fint lite om matlaging, godt det er snille folk her som kan hjelpe. (noe må inn med teskje..)

Takker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Neida, det var svar på potetspørsmålet jeg kom med, da. :ler:

Men jeg tror jeg skal ligge langt unna den fårikålgryta likevel... man vet jo aldri.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er oppskriften på en nydelig men enkel pastarett med skalldyr:

du trenger:

1 boks krepsehaler i lake

1 boks creme fraiche

1/2 løk (gjerne rød)

frisk basilikum

1-2 fedd hvitløk

evt. litt tabasco

litt maisenna

pasta (gjerne grønn, fersk bånd spagetti)

kutt løken i småbiter og stek den forsiktig i en gryte. hell over laken fra krepsehalene og kok opp. rør i litt maisenna til sausen blir passe tykk. rør i boksen med creme fraiche, en god neve hakket basilikum, og presset hvitløk og kanskje et par dråper tabasco. smak til med salt og pepper.

når pastaen er ferdigkokt, og alt annet er klart putter du krepsehalene i sausen. gi dem 1 min på varmen før du serverer (hvis de blir liggende og koke blir de seige).

pynt med basilikumblader, og server gjerne med varme baguetter.

lykke til

klem fra tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...