Gå til innhold

Anniken Jørgensen

Aleksandraa

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Ja, da skjønner jeg. Jeg har ikke fulgt henne så lenge, så vet ikke så mye om hvilke feil hun har gjort tidligere. 

Det er bare til å bla seg bakover i tråden å lese. 😊 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jegskulleønskeat
Akkurat nå, Snaskesnusken skrev:

Hun har hatt flere brøler med merking av reklamen og fått beskjed om dette med alkohol før. Jørgensen er ikke en uskyldig pike som skriver en dagbok, hun er eier av en kommersiell virksomhet som hun livnærer seg av! Skal en drive butikk må en jammen meg sette seg inn i lovverket og opptre der etter! 

Ja, da er jeg selvsagt enig. Har man fått innføring i riktige regler og vet hvor man kan finne informasjon om man eventuelt måtte ha noen spørsmål, så er det selvsagt viktig at man overholder dette. Jeg kan se for meg at det er mange regler å forholde seg til, og jeg har forståelse for at man kan glippe, men er dette gjentakende så burde hun ta tak i seg selv og lese reglene på nytt. Det nytter ikke å klikke eller hva hun gjorde. Det fikk jeg ikke med meg? Er det noen som kan si noe om hvor det stod, evt linke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Ja, da er jeg selvsagt enig. Har man fått innføring i riktige regler og vet hvor man kan finne informasjon om man eventuelt måtte ha noen spørsmål, så er det selvsagt viktig at man overholder dette. Jeg kan se for meg at det er mange regler å forholde seg til, og jeg har forståelse for at man kan glippe, men er dette gjentakende så burde hun ta tak i seg selv og lese reglene på nytt. Det nytter ikke å klikke eller hva hun gjorde. Det fikk jeg ikke med meg? Er det noen som kan si noe om hvor det stod, evt linke?

Sjekk pm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg irriterer meg grøn når bloggarar seier at lovverket er så vanskeleg eller gjer ting og seier etterpå at dei ikkje visste det var ulovleg, og så vert sure og går i forsvarsposisjon. Enkelte av oss jobbar i yrke der me har ei heil rekke av (til tider svært kompliserte) lovverk å forhalda oss til, og det kan få alvorlege konsekvensar viss me velg å tolka det sjølv. Er eg i tvil søker eg hjelp hjå dei som har meir kompetanse. Kvifor skal dette vera så mykje vanskelegare for bloggarar, som tross alt ikkje har så frykteleg vanskelege lovverk å halda seg til. Klart at ei feiltolkning hjå meg fører til litt meir alvorlege konsekvensar, men alle må forhalda seg til lovverket uansett kor urettferdig ein syns det er.

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

De er som sagt pliktige til selv å sette seg inn i gjeldende regelverk.   På lik linje med alle andre som driver "business".  Hvis de ikke klarer det,  må de enten søke ekstern hjelp eller vurdere om det er for krevende for dem å være Influencer. 

Personlig er jeg lei av at influencere som unnskylder brudd med at reglene endrer seg "hele tiden",  eller det er så vanskelig å forstå,  og så er det ikke tilfelle.  Hvis De ønsker å bli tatt seriøst,  er det på tide at de finner  ut hvilke lover gjelder for min virksomhet,  og hva betyr det for meg.  Nå virker det som de sitter og venter på at noen andre skal ta ansvar og informere dem.  Slik fungerer ikke samfunnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Hun skal ikke måtte få en innføring i reglene som gjelder i hennes bransje, det er hennes plikt å søke seg opp og sette seg inn i reglene. Influencerne ser ut til å være de eneste som tror regelverket ikke gjelder fordi man ikke vet om det, ikke har satt seg godt nok inn i det, og ikke har forstår hva det betyr. Da må man oppsøke noen som kan hjelpe en med å få oversikt, ikke klage på at det er vanskelig og tungvint.

Problemet her er jo at det ofte er svært unge mennesker som plutselig har gjort hobby om til jobb og tror ikke det angår noen andre enn dem selv. I de fleste andre yrker får man i det minste opplæring eller har krav om utdanning, og slik er det jo ikke med influencere. Hadde de hatt vett nok til å oppsøke noen som kunne informert og hjulpet dem, hadde de sluppet slike situasjoner. Problemet er at de tror det ikke er deres eget ansvar å sette seg inn i gjeldende regelverk, og at de alltid ønsker å finne gråsoner for å tjene mest mulig. 

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
34 minutter siden, halvehimmelen skrev:

Hun skal ikke måtte få en innføring i reglene som gjelder i hennes bransje, det er hennes plikt å søke seg opp og sette seg inn i reglene. Influencerne ser ut til å være de eneste som tror regelverket ikke gjelder fordi man ikke vet om det, ikke har satt seg godt nok inn i det, og ikke har forstår hva det betyr. Da må man oppsøke noen som kan hjelpe en med å få oversikt, ikke klage på at det er vanskelig og tungvint.

Problemet her er jo at det ofte er svært unge mennesker som plutselig har gjort hobby om til jobb og tror ikke det angår noen andre enn dem selv. I de fleste andre yrker får man i det minste opplæring eller har krav om utdanning, og slik er det jo ikke med influencere. Hadde de hatt vett nok til å oppsøke noen som kunne informert og hjulpet dem, hadde de sluppet slike situasjoner. Problemet er at de tror det ikke er deres eget ansvar å sette seg inn i gjeldende regelverk, og at de alltid ønsker å finne gråsoner for å tjene mest mulig. 

Sant. Er veldig lei av at influencere fraskriver seg alt av ansvar for det de sier og gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne se imgur eller få PM av denne IG-klikken. At det går an.

Syns det er så tragikomisk når hun legger ut stories med "all men are children". Nei, Annijor, det er de ikke. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jegskulleønskeat skrev:

Sant. Er veldig lei av at influencere fraskriver seg alt av ansvar for det de sier og gjør.

Jeg kan faktisk skjønne at det ikke er like lett for bloggere å få oversikt over lover og regler som gjelder dem, det er ikke like mye info samla i fine pakker og veiledere på nett som det gjør for andre bransjer.

Det jeg derimot ikke skjønner, er å ikke engang følge med på hva som skjer i egen bransje. Bloggere og alkoholreklame har da jevnlig vært diskutert i media over siste årene? Senest i fjor fikk vel edit: _fotball_frue refs fra helsedirektoratet for å ha brutt alkohollovgivningen (igjen) 

Jeg skjønner heller ikke, at disse bloggernettverkene ikke selv tar initiativ til å samle ressurser og tilgjengeliggjøre lover, regler, etiske retningslinjer etc som gjelder for dem. Sånn etter at flere av dem har gått i baret, gang på gang. 

https://www.nrk.no/ostfold/_fotballfrue_-brot-loven-om-alkoholreklame-1.13582789

Endret av inox
feil frue + link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som Makeup Mekka har sletta de kritiske kommentarene også. Nå står det kun en rosende kommentar om hvor jordnær Anniijor er...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Angeleye skrev:

Ser ut som Makeup Mekka har sletta de kritiske kommentarene også. Nå står det kun en rosende kommentar om hvor jordnær Anniijor er...

De er like useriøse som bloggeren selv.. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Angeleye skrev:

Jeg tar det bare opp igjen jeg.

Enkelt å greit.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, J.. skrev:

Jeg tar det bare opp igjen jeg.

Enkelt å greit.

Flott! Jeg ble blokkert av Anniijor fordi jeg likte kommentaren din hos Makeup Mekka 🤔 Veldig seriøst.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, Angeleye skrev:

Tok du screenshot under Make up Mekka? Vil gjerne se. 

Jeg sendte Anniken en DM på insta der jeg forklarte henne hvor lett loven er. Alle vet at å reklamere for alkohol og tobakksrelaterte varer er forbudt. Har ikke blitt blokkert. Ennå. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Viking-girl skrev:

Tok du screenshot under Make up Mekka? Vil gjerne se. 

Jeg sendte Anniken en DM på insta der jeg forklarte henne hvor lett loven er. Alle vet at å reklamere for alkohol og tobakksrelaterte varer er forbudt. Har ikke blitt blokkert. Ennå. 

Desverre ikke. Tok bare screenshot av selve reklameinnlegget til Annijor...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen hun bør få seg en seriøs reality-check. En saftig bot hun sent vil glemme. Blir så provosert over oppførselen hennes. Det er direkte pinlig. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Barn sulter i Afrika, så da behøver vel ikke en stakkars, litt uopplyst, men veldig indignert blogger følge loven. :filer:

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...