Gå til innhold

Anniken Jørgensen

Aleksandraa

Anbefalte innlegg

3 timer siden, CecilieX skrev:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/ngxdwa/Kan-ikke-dra-Knausgard-kortet--Anne-Ullmann-Tordal

Godt innlegg i debatten og her forklares forskjellen på Knausgårds forfatterskap og Annijor sin bok. 

Den var veldig forklarende syns jeg :Nikke: 

Jeg håper denne debatten som går nå setter en stopper for lignende bøker i fremtiden. Så får de heller bruke litt lenger tid, og få litt hjelp av ghostwriter hvis de trenger det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest CecilieX

Jeg vet ikke helt @Newroz

Jeg har fulgt debatten rundt Vigdis Hjort sin «Arv og miljø». Hun var veldig unnvikende på hvor mye som var sannhet og hvor mye som var fiksjon. Sikkert et lurt trekk, juridisk sett. Likevel sitter hennes familie igjen og er dypt fortvilet. For det blir jo opp til leseren å vurdere og spekulere i dette. Noen vil vurdere at mesteparten er sannhet og familien vil ha dette hengende over seg, man kan jo ikke forsvare seg mot det som andre tenker. Det er nesten like mye et overgrep som en biografisk bok ville ha vært. Der kan man jo imøtegå påstandene i det minste, ikke bare famle mot påstander som kanskje/kanskje ikke var rettet mot en. 

Jeg hadde stor sympati med Vigdis Hjort etter å ha lest boka hennes, for jeg leste det som en biografi nettopp fordi hun la seg så VELDIG tett opp til virkeligheten. Så leste jeg Helga Hjort sin svar-roman og ble veldig berørt av den. Min sympati med Vigdis Hjort sank. Hun har etterlatt familien sin i et vakum, der hun ikke vil gi dem muligheten til å forsvare seg, og gjemmer seg bak at «dette er en roman» og overlater til leseren å dømme hva som er sannhet og hva som er fiksjon. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok virkelighetslitteraturen i romanform er kommet for å bli, men biografisk litteratur som Annjor har skrevet, uten at det er grundig gjennomgått av alle som er nevnt, vil det kanskje ikke bli mer av. For strengt talt så er det jo greit, om alle som er nevnt godtar det på forhånd. Da er det ikke noe problem, og faktisk bedre enn virkelighetslitteratur i romanform? 

Jeg har ikke lest Hjort-søstrenes bok, litt av prinsipp, men fulgte mye med på debatten. Jeg syns det er dypt problematisk at forfattere kan skjule seg bak roman-tittelen, og dermed bli uangripelige. Det eneste man kan gjøre, er vel som Helga Hjort gjorde: skrive en bok som et svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 7.10.2018 den 9.15, CecilieX skrev:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/ngxdwa/Kan-ikke-dra-Knausgard-kortet--Anne-Ullmann-Tordal

Godt innlegg i debatten og her forklares forskjellen på Knausgårds forfatterskap og Annijor sin bok. 

For å si det sånn; familien er ikke fornøyd med at alle disse bøkene har kommet ut; bøker som er en blanding av løgn, sannhet og overdrivelser. 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Knausgård eller Hjorth sine romaner er "innafor" er egentlig ikke et poeng i diskusjonen om Annijor sin bok er "utafor". Det er nettopp det at de kalles romaner som gjør at de ikke kan ettergås på samme måte som en biografi (selv om det er ugreit for familiene). Når Annijor sin bok er utgitt som biografi kan man ikke påberope seg samme spillerommet som en roman har, fordi man sier jo direkte at "alt jeg har skrevet er sant og fra virkeligheten". Det er sjangeren de bommer på når de sammenligner seg med Knausgård. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Regnskapssekretær

Du ser jo sjøl på bloggen hvem som står i kø for å få kjøpt signert bok.  Tenåringsjenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Puffin skrev:

Om Knausgård eller Hjorth sine romaner er "innafor" er egentlig ikke et poeng i diskusjonen om Annijor sin bok er "utafor". Det er nettopp det at de kalles romaner som gjør at de ikke kan ettergås på samme måte som en biografi (selv om det er ugreit for familiene). Når Annijor sin bok er utgitt som biografi kan man ikke påberope seg samme spillerommet som en roman har, fordi man sier jo direkte at "alt jeg har skrevet er sant og fra virkeligheten". Det er sjangeren de bommer på når de sammenligner seg med Knausgård. 

Et nylig intervju om boken, av søsteren til Vigdis Hjort. Det er jammen blitt mye PR rundt boken 😊https://www.dagbladet.no/kultur/helga-hjorth-om-anniken-jorgensens-bok---utlevering-selger-i-botter-og-spann/70282789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Justlooking skrev:

Et nylig intervju om boken, av søsteren til Vigdis Hjort. Det er jammen blitt mye PR rundt boken 😊https://www.dagbladet.no/kultur/helga-hjorth-om-anniken-jorgensens-bok---utlevering-selger-i-botter-og-spann/70282789

Den var god, ja! 

Kjenner jeg er sjelglad for at ingen i familien min er forfattere så de kan finne på å gjøre noe sånt. Håper ingen venner i fremtiden heller gjør det. Det må være helt grusomt. Syns det var særlig interssant det hun sa om at det kanskje er verre med den type litteratur Knausgår driver med, fordi man kan seg kunstrikse friheter og gjøre personen verre om man ønsker 😮

Jeg tror absolutt det selger godt. Folk er nysgjerrige, og mange liker å få innblikk i andres liv som de ellers ikke ville fått - det er vel en grunn til at SE og HØR har solgt godt i mange år, og at flere bloggere utleverer hele livet sitt, og familien sitt. Og i litteratur føles det kanskje nærmere når du vet at det er egne opplevelser, og når du vet det er sant? Desto verre for de ufrivillig blir dratt med... 

Jeg forstår ikke helt hva Helga Hjort sikter til når hun skriver: En reguleringsmekanisme burde ført til en omarbeiding av boka, eller at den ikke var blitt gitt ut i det hele tatt. Og når den først ble utgitt, burde folk som ønsket å melde noe i sakens anledning ha et sted å gå med sin melding.

Sørge for at alle som blir nevnt blir godkjenner det på forhånd liksom? Jeg trodde det var standard at man gikk igjennom boka og sørget for at alt var lovlig og i orden, jeg :klo:

Siste setning der syns jeg er veldig bra: det burde vært en klagemulighet, annet enn at man må gå til sak liksom. 

Endret av Newroz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Newroz skrev:

Den var god, ja! 

Kjenner jeg er sjelglad for at ingen i familien min er forfattere så de kan finne på å gjøre noe sånt. Håper ingen venner i fremtiden heller gjør det. Det må være helt grusomt. Syns det var særlig interssant det hun sa om at det kanskje er verre med den type litteratur Knausgår driver med, fordi man kan seg kunstrikse friheter og gjøre personen verre om man ønsker 😮

Jeg tror absolutt det selger godt. Folk er nysgjerrige, og mange liker å få innblikk i andres liv som de ellers ikke ville fått - det er vel en grunn til at SE og HØR har solgt godt i mange år, og at flere bloggere utleverer hele livet sitt, og familien sitt. Og i litteratur føles det kanskje nærmere når du vet at det er egne opplevelser, og når du vet det er sant? Desto verre for de ufrivillig blir dratt med... 

Jeg forstår ikke helt hva Helga Hjort sikter til når hun skriver: En reguleringsmekanisme burde ført til en omarbeiding av boka, eller at den ikke var blitt gitt ut i det hele tatt. Og når den først ble utgitt, burde folk som ønsket å melde noe i sakens anledning ha et sted å gå med sin melding.

Sørge for at alle som blir nevnt blir godkjenner det på forhånd liksom? Jeg trodde det var standard at man gikk igjennom boka og sørget for at alt var lovlig og i orden, jeg :klo:

Tydeligvis ikke.. Annijor må kanskje møte i retten i morgen om ikke partene har inngått et slags forlik. SE sin bok er litt omgjort i forhold til yrke og alder på HT, så hun slipper unna. Men hun skriver antagelig mye «rart» om forholdet som er sant, og det må da være litt ubehagelig fordi folk likevel vet det det er ham..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Justlooking skrev:

Tydeligvis ikke.. Annijor må kanskje møte i retten i morgen om ikke partene har inngått et slags forlik. SE sin bok er litt omgjort i forhold til yrke og alder på HT, så hun slipper unna. Men hun skriver antagelig mye «rart» om forholdet som er sant, og det må da være litt ubehagelig fordi folk likevel vet det det er ham..

Det må være kjempefælt hvis man føler på det, og at man også er mer rettsløs bare fordi det er elementer som er fiksjon, og boka er kategorisert som roman er rett og slett for dårlig gjort, i mangel på andre begreper. 

Får håpe personen som SE skriver om er informert, og har godtatt at han har blitt en romanfigur. Eller ikke bryr seg i det hele tatt. 

Endret av Newroz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
1 time siden, Newroz skrev:

Den var god, ja! 

Siste setning der syns jeg er veldig bra: det burde vært en klagemulighet, annet enn at man må gå til sak liksom. 

Så lenge man kun skriver om seg selv, og ikke navngir de andre man snakker om, så ser jeg ikke problemet. Jeg synes det er bra at man kan være 100 % ærlig om eget følelsesliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annijor reklamerer for klær fra Gina Tricot på instastory nå. Alt er merket som annonse. Samtidig publiserer hun ut et bilde på Instagram av seg selv iført én av jakkene hun reklamerer for, men uten å merke. Hun får spørsmål i kommentarfeltet under bildet, og svarer da at hun har kjøpt jakken selv. Samme jakke som hun samtidig reklamerer for med annonselenke og annonsemerking på story. Hvorfor er det så ufattelig vanskelig for denne bloggeren å sette seg inn i reglene? Det er jobben hennes. Er jo på grunn av sånne som henne at regjeringen må sette av penger til bloggpoliti - en nyhet hun selv reagerte kraftig på. Blir så oppgitt. 

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Newroz skrev:

Det må være kjempefælt hvis man føler på det, og at man også er mer rettsløs bare fordi det er elementer som er fiksjon, og boka er kategorisert som roman er rett og slett for dårlig gjort, i mangel på andre begreper. 

Får håpe personen som SE skriver om er informert, og har godtatt at han har blitt en romanfigur. Eller ikke bryr seg i det hele tatt. 

Dette er svart på i media: Vedkommende er anonymisert. Det er bl. a. endret bittelitt på alder osv for at han skal være mindre gjenkjenngelig. Har likevel inntrykk av at "alle" vet hvem det er og det er ikke spesielt vanskelig å finne ut med et kjapt googlesøk.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
5 timer siden, ssophie skrev:

Annijor reklamerer for klær fra Gina Tricot på instastory nå. Alt er merket som annonse. Samtidig publiserer hun ut et bilde på Instagram av seg selv iført én av jakkene hun reklamerer for, men uten å merke. Hun får spørsmål i kommentarfeltet under bildet, og svarer da at hun har kjøpt jakken selv. Samme jakke som hun samtidig reklamerer for med annonselenke og annonsemerking på story. Hvorfor er det så ufattelig vanskelig for denne bloggeren å sette seg inn i reglene? Det er jobben hennes. Er jo på grunn av sånne som henne at regjeringen må sette av penger til bloggpoliti - en nyhet hun selv reagerte kraftig på. Blir så oppgitt. 

Caroline Berg Eriksen har fortalt at de sammen med regnskapsfører har funnet ut at det er bedre å kjøpe varen selv og så fakturere firmaet for reklame etterpå. Kanskje det er slik Annijor gjør det også? Dog skal det merkes uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, CecilieX skrev:

Caroline Berg Eriksen har fortalt at de sammen med regnskapsfører har funnet ut at det er bedre å kjøpe varen selv og så fakturere firmaet for reklame etterpå. Kanskje det er slik Annijor gjør det også? Dog skal det merkes uansett. 

Jeg tror rett og slett Anniken glemmer seg. Hun har ofte uttalt at hun ikke ‘kan’ merke alt fordi det åpenbart ‘går ikke’. Hun er vel den av bloggerne jeg kan se som både offentlig uttaler at hun ikke liker å merke, og som heller lar være om anledningen byr seg

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Jegskulleønskeat
På 8.10.2018 den 9.10, Trude.lutt skrev:

Nå håper jeg hun er ferdig med denne kjærlighet sorgen......

Det er så voldsomt å ha kjærlighetssorg så lenge at det blir nødt til å ligge noe mer bak.

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...