Gå til innhold

Adhd spørsmål som mor

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har 2 barn som begge har fått diagnosen adhd. En har adhd, og den andre aad. 
Jeg selv kjenner meg igjen i barna som nå er ungdommer, da jeg var barn. 
De er begge medisinert og gjør det kjempebra på skolen og sosialt. 
Jeg fikk angstplager i tenårene, noe som er vanlig for de med adhd etter det jeg har lest. Går på cipralex og det fungerer bra. 
vurderer selv å utrede meg for adhd da det er arvelig og begge barna har det. 
Men er redd jeg blir stemplet som ei dårlig mor da de med adhd er ustrukturerte og lever i kaos. 
Jeg er både strukturert og har hatt fast jobb i 15 år. Har system og orden. Jeg må ha system i hverdagen, hadde ikke det som ungdom. 
kan en bruke adhd medisin parallelt med cipralex? 
noen med erfaring? 

Anonymkode: 63619...7f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du trenger bekymre deg for å ta adhd medisin før du engang har en diagnose. Og utifra det du skriver med at du har en okay hverdag så ser jeg ingen grunn til at du trenger medisin heller. Det er ikke sånn at man går på medisin bare for å gjøre det, når man har adhd.

Om du ikke sliter i hverdagen så er det ikke noe vits å utredes.

Anonymkode: 19237...466

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er arvelig så det er mulig at du har det også. Veit ikke hvordan barnefaren er, for det kan jo også komme fra han eller hans gener selvfølgelig. 

ADHD medisiner har hjulpet meg mye. Jeg ble diagnoser i 30 åra, og ting eller litt lettere med dem. Alle er forskjellige og det er noen som er bra på rydding og sånt og- kan ikke helt relatere til det 🙈 men det kommer vel litt an på hva som er viktig for deg. Ting som er kjedelig kan være vanskelig å gjennom føre. 

Anonymkode: 236c3...799

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror ikke du trenger bekymre deg for å ta adhd medisin før du engang har en diagnose. Og utifra det du skriver med at du har en okay hverdag så ser jeg ingen grunn til at du trenger medisin heller. Det er ikke sånn at man går på medisin bare for å gjøre det, når man har adhd.

Om du ikke sliter i hverdagen så er det ikke noe vits å utredes.

Anonymkode: 19237...466

Tipper du ikke har ADHD selv siden du sier det ikke er vits å utredes 🙄 det handler om å forstå seg selv. Først nå har jeg funnet ut hvor mye ADHD preger meg! 

Anonymkode: 236c3...799

Skrevet

Har det på samme måte som deg TS. Et barn skal utredes for ADHD nå, går på cipralex selv. Fikk også angstplager i tenårene og var ekstremt rotete og distre som barn/tenåring. Er derimot nå strukturert, fast jobb, liker å ha orden. Har mistenkt i flere år at jeg har ADHD selv. Har nevnt det for psykolog en gang, fikk da høre at "jeg har jo klart meg så fint". Men jeg tenker man kan klare seg fint, selv om man har mye uro inni seg. Vi damer er ofte ganske flinke å skjule symptomer og overkompensere for  f eks mangel på struktur. Har jeg lest. Det handler mye om å forstå seg selv som du siste skrev her! Tror ikke du, TS, trenger å være redd for å bli stemplet som en dårlig mor iallfall. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...