Gå til innhold

Barn som kommenterer andres utseende

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan takler dere det? Skriv gjerne barnets alder.

Jeg sliter litt med en gutt på 9 som har munndiaré og sier det han tenker hele tiden. Jeg har måttet be ham 100 ganger å ikke peke på folk, og han gjør det likevel.

Han kan også lett kommentere andre. Det er greit når det er i egen familie (selv om jeg heller ikke synes det er hyggelig), men ikke andre. Idag kommenterte han magen til tanten sin, og jeg merket etterpå at hun ble ganske mutt og stille. 

Jeg synes han er altfor stor for dette nå. Far er tydeligvis ikke enig med meg, han tenker at ting "fra barnemunn" er noe voksne ikke skal ta så alvorlig. Men han har selv et veldig avslappet forhold til kropp.

Jeg er veldig opptatt av å ta tak i dette nå. Jeg tenker man kan se gjennom fingrene på det når et barn er 4-5, men ikke så stort. Far mener jeg hauser det veldig opp. Skal sies at jeg kommer fra en familie der det har vært mye fokus på kropp og vekt, og jeg er litt sensitiv på det. Men jeg vet jo at mange andre også er det.

Hvordan reagerer dere på sånt?

Anonymkode: 88c10...201

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Siden du/dere ser gjennom fingrene når det kommer til sånn oppførsel, har sikkert ungen lært seg at han bare kan oppføre seg sånn. Du burde sagt ifra selv da barnet var 4-5 år gammelt, men det er kanskje ikke for sent nå.

Men du må vise at det er du som er den voksne og ikke la ungen bestemme. Alt for mange foreldre lar barna bestemme og da blir det ofte mye tull, for barn er jo bare barn..

Anonymkode: c0d58...d18

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette ville jeg vært skikkelig streng med! Dette er ikke ok fra en 9-åring uten diagnoser. 

Du må fortelle han i klare ordlag at han skal slutte å kommentere andres utseende. 

Med tante ville jeg sagt i fra skarpt der og da. Å bli korrigert foran andre kan være mer effektivt 

Anonymkode: 486b6...87f

• Liker 18
  • Nyttig 2
Gjest Ghostface
Skrevet

Jeg opplevde det hele tiden på barneskolen. De begynner tidlig med kommentering. Vet at jeg så annerledes ut, men de trengte ikke å påpeke det, hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Men fordi dere godtar det når han kommenterer familie, og ikke vilt fremmede, det viser jo egentlig at det er greit då? 

Her har vi nulltoleranse for å kommentere andre, vi får kun lov å bruke fin, pen, søt og kul. 

Vi skal aldri kommentere kroppen til noen, alle er akkurat fine som de er. Og alle er forskjellige og det er supert. 

Og hvis det likevel skulle skje, at ungen sier "oj, hun var høy", så sier vi "ja, vi er alle forskjellige. Hun har fint hår også!". 

Jeg ville kanskje satt en stopper. Han er stor nå og sagt at nå er det nok ved å kommentere andres utseende. Noen kan bli lei seg! Å si at noen er tynn eller tjukk eller har stor mage eller små bein, kan gjøre at personen blir lei seg, selvom han/hun er vakker akkurst som hun er. 

Anonymkode: f98a0...88e

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Siden du/dere ser gjennom fingrene når det kommer til sånn oppførsel, har sikkert ungen lært seg at han bare kan oppføre seg sånn. Du burde sagt ifra selv da barnet var 4-5 år gammelt, men det er kanskje ikke for sent nå.

Men du må vise at det er du som er den voksne og ikke la ungen bestemme. Alt for mange foreldre lar barna bestemme og da blir det ofte mye tull, for barn er jo bare barn..

Anonymkode: c0d58...d18

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nei, dette ville jeg vært skikkelig streng med! Dette er ikke ok fra en 9-åring uten diagnoser. 

Du må fortelle han i klare ordlag at han skal slutte å kommentere andres utseende. 

Med tante ville jeg sagt i fra skarpt der og da. Å bli korrigert foran andre kan være mer effektivt 

Takk for svar. Dette var egentlig bekreftelsen jeg trengte. 

Denne ferien har det vært veldig mye. Gutten sliter meg fullstendig ut og vi har hatt noen konfrontasjoner der jeg har måttet være hard med ham. Frem til situasjonen med tante hadde han egentlig en god dag, så jeg tror far ikke ville at jeg skulle ødelegge med mer kjefting. Men akkurat denne typen ting har jeg nulltoleranse på.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke akseptert kommentarer fra barnet når det/de var 5 år heller. Det er noe jeg har lært de veldig tidlig. Har snakket med de om det hvis de har gjort det og forklart hvorfor. Det er veldig frekt og spesielt at en 9-åring ikke vet bedre. Dette må du slå hardt ned på. 

Anonymkode: 00f03...fae

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

T.o.m barn MED diagnoser vet som oftest hvordan oppføre seg med andre 😅

Anonymkode: 35701...8ec

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo forklare hvorfor vi ikke kommenterer andres utseende. 

Ta eksempler, forklar i det småe hva de kan føle, at folk kanskje ikke kan noe for det selv. At selv om han ikke har noe å påpeke så kan noe skje som fører med seg at andre kan kommentere han. Osv. Osv. 

Anonymkode: f2fc7...a2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes han er altfor stor for dette nå. Far er tydeligvis ikke enig med meg, han tenker at ting "fra barnemunn" er noe voksne ikke skal ta så alvorlig. 

Det er ofte sannheten da. Voksne har bare lært å holde kjeft når det er ting som kan såre.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

T.o.m barn MED diagnoser vet som oftest hvordan oppføre seg med andre 😅

Var egentlig et forbehold i tilfelle gutten har autisme. Under utredning av autisme er et av spørsmålene om barnet kommenterer andres utseendet uten å forstå at det kan såre..

Men når det er sagt, alle barn trenger å lære sosiale kjøreregler 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

folkeskikk lærer man først og fremst hjemmefra. Eller ikke....       

Anonymkode: 32b86...17f

• Nyttig 1
Skrevet

Synes det er rimelig spesielt at dere ikke har lært barnet deres dette før..? Altså dette lærer man jo barna fra de er minst 3-4 år. Har ikke opplevd at så store barn kommenterer kroppen til andre faktisk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (4 minutter siden):

Synes det er rimelig spesielt at dere ikke har lært barnet deres dette før..? Altså dette lærer man jo barna fra de er minst 3-4 år. Har ikke opplevd at så store barn kommenterer kroppen til andre faktisk.

Jeg var ikke i barnets liv på det tidspunktet. Men det er fint å få bekreftet her det jeg føler med at det burde vært tatt tak i. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var ikke i barnets liv på det tidspunktet. Men det er fint å få bekreftet her det jeg føler med at det burde vært tatt tak i. 

TS

Merkelig at far ikke har fått høre det fra andre da at man ikke kommenterer andre sin kropp, slikt har de jo om i barnehagen og.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Var egentlig et forbehold i tilfelle gutten har autisme. Under utredning av autisme er et av spørsmålene om barnet kommenterer andres utseendet uten å forstå at det kan såre..

Men når det er sagt, alle barn trenger å lære sosiale kjøreregler 

Ja, det var (ironisk nok) autisme jeg også siktet til da jeg selv har et barn med den diagnosen, som til tross, aldri har kommentert andres utseendet eller mangler.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jenta min på 8 år kommenterer aldri noen. Dessuten er det en alder barn normalt ikke kommenterer utseende til folk høylytt.  Jeg har siden hun var gammel nok til å forstå sagt at det er noe jeg absolutt ikke tolererer og selvsagt forklart hvorfor.

Det er veldig lite sjarmerende når barn kommenterer utseende til folk og jo eldre jo mer uspiselig. Dette går utover barnet til slutt, med å feks bli venneløs.

Bra du tar tak i det. Du kan jo også få hjelp av helsesykepleier på skolen, de har mange gode verktøy og kan ha samtaler med barnet.

Anonymkode: ecf65...c9d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...