Gå til innhold

Skolemat

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvem bryr seg vel om James Oliver når ungen kommer hjem hver dag i et halvt år uten å spise matpakka!?  Heldigvis så lever vi i et fritt land og jeg bestemmer hva som er best for mitt barn!  Hvis det trengs en liten godbit for å få i gang matlysten igjen så har jeg ingen betenkligheter med det!  Barn er ikke bare barn men små mennesker med forskjellige behov!

Snakk om å henge seg opp i en liten kommentar i et innlegg. :overrasket: Jamie Oliver er faktisk en reser når det gjelder mat og går i bresjen for en omveltning når det gjelder barns matvaner og viktigheten av et sunt kosthold for å yte bedre i skolen. De skolene han fikk gjennomslag for å droppe drittmaten ungene fikk servert, og byttet den ut med skikkelig kost svarer for seg. Barna var drittsure, men etterhvert ble de vant til maten og spiste av hjertets lyst. Og skoleprestasjonene ble til de grader bedre. Skal barna få bestemme, ville mange av de levd på kaker, boller og cola. Foreldre skal liksom gå foran som et godt eksempel, og veilede barnet på dets vei.

Det går da an å lese litt mellom linjene og bruke hodet litt.

Ja, du gjør hva du vil med ditt barn, men det går da an å diskutere sunn fornuft.

Hvis du synes det er sunn fornuft å premiere barnet ditt med kaker og kjeks fordi det ikke spiser matpakka uten, så værså god for meg. Barna lærer mye bra om de holdningene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvem bryr seg vel om James Oliver når ungen kommer hjem hver dag i et halvt år uten å spise matpakka!?  Heldigvis så lever vi i et fritt land og jeg bestemmer hva som er best for mitt barn!  Hvis det trengs en liten godbit for å få i gang matlysten igjen så har jeg ingen betenkligheter med det!  Barn er ikke bare barn men små mennesker med forskjellige behov!

Herregud er det rart ungene blir feite og uregjerlige.

Skrevet

Gutta mine får med seg yougurt 2.hver da på skole/bhg i tillegg til to grove skiver med pålegg: bacon-ost, kaviar, honning, servelat+sennep, salami, prim,leverpostei...

De andre dagene får de med seg en liten boks rosiner eller gulerot og dipp (med kesam!!) og skiver. (Jeg har kjøpt små plastikkbokser ( str. 5 x 5 x 5) som fylles med 2-3 ss dipp.)

Maten spises som regel opp. :)

Dippen er veldig populær, og gutta deler villig vekk med de som "sikler" fra klassen/bhg...;)

Skrevet
Hovedregelen bør være at det skal være grovt brød med pålegg, en frukt eller gulrot i matpakken. Så kan man heller overraske innimellom med litt annerledes og mer spennende matpakker.

Jeg er sikker på at hovedregelen for Brunhilde, og de aller fleste andre, også er at man skal ha sunn og god matpakke. Men en kakebit en gang i blandt er det ingen som blir syk av. Alle baker jo kaker nå og da, er det noen forskjell på om man spiser et stykke til lunsj på skolen eller om kvelden til kaffen?

Skrevet
Jeg er sikker på at hovedregelen for Brunhilde, og de aller fleste andre, også er at man skal ha sunn og god matpakke. Men en kakebit en gang i blandt er det ingen som blir syk av. Alle baker jo kaker nå og da, er det noen forskjell på om man spiser et stykke til lunsj på skolen eller om kvelden til kaffen?

Jeg syns ikke at en 6 åring skal få med seg kake på skolen hver dag. Jeg har ikke nevnt Brunhilde, hun har en tenåring, og det er stor forskjell på en på 6 år og en på 15-16 år (eller en voksen)

Jeg skrev om små barn som feirer bursdag både på skolen/sfo og med barneselskap hjemme. Når det er kanskje så mange som 25 barn i en klasse så sier det seg selv at det blir mer enn nok kaker på skolen for en 6 åring da.

Dessverre så har det vist seg at det er svært mange barn som ikke har en sunn matpakke med seg, og det er flere barn enn hva man tror. Loff med sjoko og saft hver dag er nok en realitet. Om man putter et kakestykke i tillegg oppi matboksen, så har ikke barnet nok næring til å være våken, konsentrert og opplagt gjennom skoledagen.

Derfor skrev jeg at hovedregelen bør være at det skal være grovt brød med pålegg, frukt eller gulrot. Om man ønsker å bytte ut dette så kan man gjøre det, men da med andre sunne ting som flere her nevner: Omelett, grove horn, grove rundstykker, pastasalat yoghurt med lite sukker osv. Noen er flinkere enn andre til å variere barnas skolemat, og sender med hjemmelaget bakst. Og det er jo kjempeflott.

Skrevet

Enig med Marillia og gjesten som skrev om Jamie Olivers kamp for sunt kosthold i skolen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...