Gå til innhold

Skolemat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den eldste sønnen min er seks år, og går i første klasse. Han har en ganske lang periode hatt rimelig dårlig apetitt, og matpakkene vi smører om morgenen kommer gjerne i retur. I tillegg pirker han stort sett i frokosten. Jeg er fullt klar over at dette er et vanlig problem, men jeg har også forståelse for at guttungen kan synes hat et par skiver med feks leverpostei er kjedelig.

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan "sprite" opp nistepakkene litt. Gjerne linker på temaet???

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kan du kan bytte ut brødskiva med frukt og grønt?

Jeg baker foccacia med tomatsaus, ost og skinke som jeg fryser ned enkeltvis. Pakker en hver dag sammen med mandariner og en liten kakebit hvis vi har det i hus. Nå er min pode 15, så det er kanskje litt lettere da, men jeg vet at de fleste i klassen gjerne vil ha hans matpakke!

Har de skolemelk? I så fall kan du kanskje sende med cornflakes eller annen frokostblanding som han liker og en skje?

Eller knekkebrød/flatbrød og litt syletøy i et lite glass ved siden av?

Endret av Brunhilde
Skrevet

Bruk andre typer brød enn "kjedelige" brødskiver, f.eks. maistriangler, rundstykker, horn eller baguetter. Omelett som pålegg er veldig godt, rester av middag er også en mulighet eller hva med bare en boks med salat, f.eks. kyllingsalat eller skinkesalat, med kokt pasta, eggebåter, osteterninger og annet som er godt og mettende.

Skrevet

Det har kommet en bok ut om skolemat.

Kanskje det kunne være noe?

Den skal visst være full av tips og ideer.

Skrevet

Gå inn på Mat og drikke og søk etter "matpakke". Burde dukke opp litt av hvert da...;)

Skrevet

Rundstykker, horn med forskjellig innbakt fyll må være en genial matpakke. :) Kanskje ikke hver dag men i blant.

Gjest også mamma
Skrevet

Førsteklassingen min spiser mye mer hvis det er noe annet, feks. ostbaguett eller horn, gjerne med innbakt fyll så det minner om pizza. På noen matbutikker selger de pålegg i minipakninger, alle sorter, leverpostei, makrell, syltetøy, smøreost (og nugatti!). Det synes han er veldig kuuult :kgblunk: Har funnet ut at det beste er at det varierer, så det ikke blir det samme hele tida. Finnes mye forskjellig, knekkebrød, grov kjeks.. Lykke til!

Skrevet

Ja, det reagerte jeg på også. Litt vanskelig å si nei til min lille gullunge når "alle andre får". Jeg syns ikke kake hører hjemme i matpakka! (litt annerledes når han er 15 da, så dette er ikke noe angrep på deg Brunhilde...)

Skrevet

Guttungen her hadde også dårlig matlyst i en periode og jeg viste ikke ,min arme råd! Hva vil du ha på maten i matpakka spurte jeg! Nugatti, svarte han og det fikk han! Etter et par dager med nugatti kom matlysten tilbake og vi varierer nå med kjøttpålegg og ost!

Jeg tror ikke det har noe å si for et par dager! bare sånn for å få opp matlysten igjen!

Nå er han 12 år og har aldri hatt hull i tennene eller vært syk! En god og robust gutt! :)

Skrevet (endret)
Kake i matpakka?? :sjokkbla:

Ja - men du kan slippe! :overrasket: - og jeg kan ikke ser hvorfor det skulle sjokkere deg. Kan du forklare det for meg?

Jeg tror ikke en lite kakebit skader hvis det er det som skal til for at matpakke blir spist og kake er det av og til i matpakka - hvis vi har!

Endret av Brunhilde
Skrevet

Helt enig med deg Brunhilde! Hvis det skal en liten bit med kake til så hvorfor ikke! Kaken kan jo også byttes ut med havrekjeks etterhvert! Husk også å putte med en gulrot eller frukt! Det er veldig viktig at ungene får i seg litt mat i løpet av dagen! Både kroppen og ikke minst hjernens utvikling har behov for næring!

Skrevet

Legg f. eks på agurkskiver på leverposteien, paprika (barn liker som regel den oransje best) på osten. Reddikkskiver eller et par halve druer er også bra på ost, og tomatskiver på egg, italiensk salat med servelat og agurk på er også veldig godt. Send med en skrelt gulrot, eple eller pære evt. en youghurt.

Synes dette er appetittvekkende, sundt og bra uten at mor må stå på kjøkkenet mer enn 1/2 time om kvelden for å smøre matpakke til familien.

En god ide, som kom fram i en annen liknende tråd er å la barnet selv være med å smøre matpakken sin. Når barnet er såpass lite som ditt tar det nok litt tid og han må ha mye hjelp i begynnelsen, men han kommer sikkert til å synes matpakka smaker mye bedre hvis han har vært med i prosessen!

Skrevet

Kake og kjeks hører ikke hjemme i skolematpakka. James Oliver hadde skreket! Norge er heldigvis et såpass godt land å leve i at barn ikke dør av sult her. Det er da heller ikke nødvendige å bli hysteriske dersom barna ikke spiser opp all maten vi mener de bør spise, og servere dem kaker og kjeks for at de skal få i seg noe..bare det er noe.. Kaker og kjeks gir barna ingenting annet enn en sukkerhunger som ikke er forenlig med skolearbeid og konsentrasjon. Da er det bedre med frukt eller andre sunne alternativer som kan lages enkelt til men som samtidig ser forfriskende og spennende ut.

La barna få være med å lage matpakka slik som Varja sier. God ide. Ungene mine spiser aldri så mye som de gjør når de får lage maten sin selv. Og nå gjør de det selv til hver eneste måltid og min tidligere så småspiste gutt spiste hele 4 skiver til kvelds her i dag.

Barn bør ikke lære at å være vrang i matveien gir premie i form av annet godt. De kan få masse å velge mellom, men de voksne bestemmer hva valget består i ;)

Skrevet

Selvfølgelig har kake noe å gjøre i matpakka, bare det ikke blir for ofte og for mye.

Hva Jamie Oliver ville sagt bryr jeg meg veldig lite om...

Skrevet
Kake og kjeks hører ikke hjemme i skolematpakka. James Oliver hadde skreket!

Hvem bryr seg vel om James Oliver når ungen kommer hjem hver dag i et halvt år uten å spise matpakka!? Heldigvis så lever vi i et fritt land og jeg bestemmer hva som er best for mitt barn! Hvis det trengs en liten godbit for å få i gang matlysten igjen så har jeg ingen betenkligheter med det! Barn er ikke bare barn men små mennesker med forskjellige behov!

Skrevet
Barn er ikke bare barn men små mennesker med forskjellige behov!

Der er vi veldig enige, du og jeg!

Skrevet

Jeg er i mot alt som heter kaker og kjeks i matpakken. Av den enkle grunn at det er nok kaker, kjeks og søtt både i hverdagen og i helgene. Det er stadig bursdagsfeiringer, og et barn blir ofte feiret både på skolen ( de aller minste barna) med barneselskap hjemme, og kanskje også på Sfo. Barn får i dag i seg mer enn nok sukker, og det finnes mange gode og sunne alternativ til kaker i matpakken.

Hovedregelen bør være at det skal være grovt brød med pålegg, en frukt eller gulrot i matpakken. Så kan man heller overraske innimellom med litt annerledes og mer spennende matpakker.

Enig med Varja om at barnet skal få være med på å smøre matpakken sin selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...