Gå til innhold

Bernt Hulsker

Centimeteren

Anbefalte innlegg

Gjest CecilieX
AllahBallah skrev (30 minutter siden):

Dette gjelder selvfølgelig også pedofile i barnehage? Fått sin straff og rehabilitert så kan de jobbe med barn igjen?

Eller voldsforbrytere?

Jeg er ikke så glad i å dra slike paralleller, men meg bekjent er det svært vanskelig å rehabilitere pedofile da det skyldes helt andre ting enn dårlige holdninger og fordomsfullhet. 

Vi får holde oss til det saken handler om; rasisme og sexisme eller som han etterforskes for: hatefulle ytringer. 

Endret av CecilieX
Korrekt betegnelse på det han etterforskes for.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest CecilieX
Lill :) skrev (17 minutter siden):

Jeg står for alt jeg skriver, mens du derimot hopper glatt over det som ikke passer inn i diskusjonen. Hvorfor svarer du ikke på dine spekulasjoner om at kollegaer tar ansvar fordi de ikke vil bli kansellert? Hvor tar du det fra? 

Jeg tar det fra en lang rekke saker der dette skjer, det er jo selve essensen i kansellering. Det er jo derfor kanselleringskulturen er så skremmende. Det er en måte å skremme folk, og trusselen er reell i og med at folk nå har plattformer der de kan sette i gang kampanjer. Alle trues med kansellering slik at ingen tørr å annet enn å ta avstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet for en stund siden, men synes den står like sterkt i dag. Jeg har ikke lov å sitere mye pga kg-regler, men les gjerne!

https://antibloggeren.wordpress.com/2011/04/04/ikke-dra-selvmordskortet/

«Det er et hån mot Tore Tønne å bruke hans historie hver gang noen er kritisk til deg i media. Og det er med på å undergrave medias mulighet til å være ordentlig kritiske når det trengs. Ta dere sammen.»

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
CecilieX skrev (21 minutter siden):

Jeg tar det fra en lang rekke saker der dette skjer, det er jo selve essensen i kansellering. Det er jo derfor kanselleringskulturen er så skremmende. Det er en måte å skremme folk, og trusselen er reell i og med at folk nå har plattformer der de kan sette i gang kampanjer. Alle trues med kansellering slik at ingen tørr å annet enn å ta avstand. 

For det første så mener jeg ikke å skrive  «ansvar» men «avstand», og for det andre så undrer jeg meg over at tanken på at andre mediepersoner faktisk tar avstand skal være rart.  Rasisme  og vold er faktisk noe man bør velge å ta avstand fra når man er en offentlig person,  det betyr ikke at de ikke mener det eller redde for å bli kansellert av den grunn. Det er en helt normal oppegående oppførsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, CecilieX said:

Skremme? Trussel? For hva da? Hvorfor skulle man ikke ta avstand til rasisme, vold og seksuell trakassering? 

Har du et eksempel på at denne påståtte kanselleringskulturen har tatt «feil» person, eller hva det nå enn som du mener er feil med at folk sier ifra? 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (3 timer siden):

Jeg er uenig. 
Han ytret ikke dette i sin jobb i TV-ruta. Om han hadde vært rasistisk eller sexistisk på jobb så ville saken stilt seg annerledes. Da ville han ville vist seg uskikket til jobb offentlig. 

Tror du ikke på rehabilitering? At folk evner å endre atferd? 

Han oppførte seg slik i jobbsammenheng. Det var en jobbfest, og da representerer man fremdeles arbeidsplassen sin. Hadde jeg oppført meg sånn i forbindelse med jobbfest, hadde jeg mistet jobben jeg også. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX
Hedy Lamarr skrev (44 minutter siden):

Skrevet for en stund siden, men synes den står like sterkt i dag. Jeg har ikke lov å sitere mye pga kg-regler, men les gjerne!

https://antibloggeren.wordpress.com/2011/04/04/ikke-dra-selvmordskortet/

«Det er et hån mot Tore Tønne å bruke hans historie hver gang noen er kritisk til deg i media. Og det er med på å undergrave medias mulighet til å være ordentlig kritiske når det trengs. Ta dere sammen.»

Jeg hadde vært enig med deg dersom Hulsker selv hadde dratt «Tønne-kortet» og truet til seg medlidenhet. Men det har han ikke gjort, snarere tvert i mot. Han uttaler selv at han aksepterer å aldri få muligheten igjen. 

«Jeg håper jeg med tiden kan vise folk hvem jeg egentlig er, og hvilke verdier jeg har. Om det tar lang tid forstår jeg og aksepterer det, men kanskje det aldri skjer. Da godtar jeg det også.»

https://www.vg.no/rampelys/i/7dv4dK/bernt-hulsker-ikke-lenger-tilknyttet-managementselskapet-max-social

Det er det som er mitt poeng: Han har lagt seg flat, tar ansvar og prøver ikke å bortforklare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med at han må se utenfor underholdningssektoren etter jobb. En revisor som blir tatt i økonomisk utroskap må jo også bytte bransje. 

Hvordan man ter seg i det offentlige er jo i høyeste grad relevant når jobben din er å være kjendis. Klarer man ikke å tegne sånn nogenlunde innafor streken så mister man jo jobben. Det er sånn i alle bransjer. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Lill :) skrev (21 minutter siden):

For det første så mener jeg ikke å skrive  «ansvar» men «avstand», og for det andre så undrer jeg meg over at tanken på at andre mediepersoner faktisk tar avstand skal være rart.  Rasisme  og vold er faktisk noe man bør velge å ta avstand fra når man er en offentlig person,  det betyr ikke at de ikke mener det eller redde for å bli kansellert av den grunn. Det er en helt normal oppegående oppførsel. 

Licorne skrev (5 minutter siden):

Skremme? Trussel? For hva da? Hvorfor skulle man ikke ta avstand til rasisme, vold og seksuell trakassering? 

Har du et eksempel på at denne påståtte kanselleringskulturen har tatt «feil» person, eller hva det nå enn som du mener er feil med at folk sier ifra? 

Som jeg har sagt flere ganger: det er forskjell på å ta avstand fra handlinger og å ta avstand fra person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
CecilieX skrev (2 minutter siden):

Som jeg har sagt flere ganger: det er forskjell på å ta avstand fra handlinger og å ta avstand fra person. 

I min verden som ikke er svart/hvitt, så er ikke å nekte en person med dårlige holdninger sendetid å ta avstand fra «personen«. Det er å ta avstand fra holdningene. At man ikke ønsker å se en slik person på TV er heller ikke å ta personen, men vise at slike holdninger ikke hører hjemme i det offentlige rom. Hverken mer eller mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, CecilieX said:

Men det er nå en person som har gjort disse tingene. Jeg personlig kan ta avstand fra Bernt Hulsker så mye jeg vil, og hverken han eller de som heier på han kan kreve at han skal bli elsket, hyllet eller støttet etter forferdelig (og potensielt ulovlig) oppførsel. 

Hva familien hans og hans nære velger å gjøre er selvfølgelig helt opp til de, og det er fint at folk tar vare på han. Men at folk her på KG sier at de ikke ønsker å se han igjen på TV-skjermen er ikke kanselleringskultur, hets, mobbing, eller oppmuntring til selvmord. 

Det er ingen menneskerett å være på TV. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (10 minutter siden):

Jeg hadde vært enig med deg dersom Hulsker selv hadde dratt «Tønne-kortet» og truet til seg medlidenhet. Men det har han ikke gjort, snarere tvert i mot. Han uttaler selv at han aksepterer å aldri få muligheten igjen. 

«Jeg håper jeg med tiden kan vise folk hvem jeg egentlig er, og hvilke verdier jeg har. Om det tar lang tid forstår jeg og aksepterer det, men kanskje det aldri skjer. Da godtar jeg det også.»

https://www.vg.no/rampelys/i/7dv4dK/bernt-hulsker-ikke-lenger-tilknyttet-managementselskapet-max-social

Det er det som er mitt poeng: Han har lagt seg flat, tar ansvar og prøver ikke å bortforklare. 

Jeg leser det litt mindre bokstavelig, jeg tenker at «hånet mot Tore Tønne og hans historie» som hun beskriver, gjelder alle som trekker «Tønne-kortet».

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Lill :) skrev (15 minutter siden):

I min verden som ikke er svart/hvitt, så er ikke å nekte en person med dårlige holdninger sendetid å ta avstand fra «personen«. Det er å ta avstand fra holdningene. At man ikke ønsker å se en slik person på TV er heller ikke å ta personen, men vise at slike holdninger ikke hører hjemme i det offentlige rom. Hverken mer eller mindre. 

Du motsier deg selv når du sier at du ikke ønsker å se «en slik person», da sidestiller du handlinger og person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, CecilieX said:

Du motsier deg selv når du sier at du ikke ønsker å se «en slik person», da sidestiller du handlinger og person. 

Dette er jo umulig i praksis da? 😂 «Nei, ABB kan seff være med på Farmen fordi handlingene hans er igjen i fengsel, men han som PERSON kan bli TV-kjendis». 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Hedy Lamarr skrev (12 minutter siden):

Jeg leser det litt mindre bokstavelig, jeg tenker at «hånet mot Tore Tønne og hans historie» som hun beskriver, gjelder alle som trekker «Tønne-kortet».

I den grad noen trekker et kort her (grøss) så er det vi som ser på den offentlige gapestokken som gjør det. Det er vår fordømte plikt å minne om hva som kan skje med et menneske under stort press. Ingen «trekker kortet» for at han skal slippe straff (slik man kritiserer i blogginnlegget). Straffen utdeles i en rettsstat av domsstolene. De sørger for at straffen står i forhold til handlingen som er begått. Og ingen domsstol velger lenger at straffen skal være offentlig gapestokk. Det sier mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muffin man
Licorne skrev (3 minutter siden):

Dette er jo umulig i praksis da? 😂 «Nei, ABB kan seff være med på Farmen fordi handlingene hans er igjen i fengsel, men han som PERSON kan bli TV-kjendis». 

Herregud..

Disse sammenlikningene i denne tråden..

Endret av Muffin man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at media må tenke seg om og sørge for å holde mediadekningen på er fornuftig nivå, og ha den menneskelige faktoren i tankene når de velger hva og hvor mye de publiserer om denne saken og hvor mye mediepress de legger på de involverte.

Samtidig mener jeg at det er helt innafor at han nå opplever å miste oppdrag på grunnlag av hva han har gjort. Jeg og mange andre hadde nok også kunnet miste jobben om vi oppførte oss sånn på en fest i jobbsammenheng. Det er en helt naturlig konsekvens.

Så får tiden vise om det blir plass til ham i rampelyset igjen. Den tiden er uansett ikke nå. I mellomtiden ønsker jeg ham alt godt.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Licorne skrev (2 minutter siden):

Hva mener du egentlig nå? Argumenterer du for at en person er sine handlinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Muffin man said:

Herregud..

Disse sammenlikningene i denne tråden..

Hehe, jeg sammenliknet åpenbart ikke hva de hadde gjort, men at det blir vanskelig å skulle få Hulsker på TV uten at handlingene hans er relevant. 

1 minutt siden, CecilieX said:

Hva mener du egentlig nå? Argumenterer du for at en person er sine handlinger? 

Ja, seff? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Licorne skrev (4 minutter siden):

Hehe, jeg sammenliknet åpenbart ikke hva de hadde gjort, men at det blir vanskelig å skulle få Hulsker på TV uten at handlingene hans er relevant. 

Ja, seff? 

Det betyr jo at en person som har gjort en dårlig handling aldri noensinne kan få en ny start. Handlingene dine vil forfølge deg hele livet uansett personlig utvikling, læring, endring så vil de hefte ved deg til evig tid. 

Jøye meg, da er vi mange som vil få tunge åk å bære etterhvert. Det ville ikke være nok psykologer i hele verden til å hjelpe folk med all den skammen som folk ville lide under. 

Jeg skjønner at vi står på helt ulike sider i forhold til hvordan vi tenker om mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...