Gå til innhold

Bernt Hulsker

Centimeteren

Anbefalte innlegg

Gjest Kattedama
CecilieX skrev (1 time siden):

Dette er et offentlig forum, hvor det vi skriver leses av andre. Du har rett til å mene, jeg har rett til å være uenig og argumentere mot det du skriver. Vi stiller relativt likt der. 

Ja det er opp til de som ble offer for dette og påtalemyndigheten å reagere på dette, det er poenget. De færreste har unnskyldt BH, og det er ikke det mine innlegg handler om. Men det handler om hvorvidt vi som samfunn (og det er vi som enkeltpersoner som tilsammen utgjør samfunnet) skal behandle andre mennesker. Det er en grei leveregel å ikke sparke noen som ligger nede, forumdeltager eller ikke. Denne kanselleringskulturen er en gruppedynamikk som hører hjemme i en annen tid. 

Jeg venta på den siste kommentaren din, om influencere med shady bakgrunn. Forskjellen ligger i om man tar selvkritikk og endrer seg. Det var det som var inngangen min til debatten. BH har gjort noe som svært mange andre ikke gjør i en slik situasjon. Han har lagt seg flat, erkjent å ha vært idiot og søkt hjelp. Likevel argumenterer du for livstidsstraff i form av aldri å få mulighet til å komme tilbake i jobb. 

Så BH har kun en jobbmulighet? Det er ingen menneskerett å være en medieperson. Det er heller ikke slik at selv om man ber om unnskyldning så betyr det at det som er gjort er glemt eller at skaden som er skjedd er uopprettelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Justlooking skrev (9 timer siden):

Det er mange ting mange kan reagere på på den ene eller andre måten. Mange er slemme mot andre dessverre, også uten at det får konsekvenser. Men nå er dette politianmeldt og da får vi se responsen på det - hvor alvorlig politiet finner ut at det var. Dessverre igjen, så et det mye som blir anmeldt av alvorligere ting som blir henlagt - det ser man stadig i media for politiet har ikke ressurser. Får håpe at denne saken får en gjennomgang så det kommer et svar på alvorlighetsgraden ihht politiet. Vi andre kan ha forskjellige synspunkter men nå er det altså opp til politiet å finne ut av det.

Selvsagt skal politiet finne ut om han skal bør straff for det han har gjort, eller om det blir henlagt. Jeg er ikke ute etter å gi Hulsker en eventuell bot. Akkurat det bryr jeg meg svært lite om. Jeg er heller ikke ute etter at Hulsker skal ha det helt jævlig, jeg håper at han har noen støttepersoner rundt seg.

Men det betyr ikke at jeg syns handlingene hans på noe måte er ok uansett. Jeg syns handlingene hans er så hinsides dårlig, at jeg velger å ta fullstendig avstand fra det. Jeg syns at det er viktig å ta avstand fra sånne handlinger, for å vise et eksempel for andre som syns at det Hulsker gjorde var kult. Og som tror det plutselig bare er å kjøre på med drittsekk-oppførsel på byen, bare man sier unnskyld etterpå..

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinder skrev (1 time siden):

Hva mener du? Er det mitt og andre sitt ansvar at Bernt skal bli frisk igjen etter hva han har gjort? Det er Bernt sitt ansvar, ene og alene. Vi kan ikke bare tenke at det Bernt har gjort er greit, bare fordi det er synd i han som er ble sykemeldt etter noe han kunne for helt selv. Skal dørvakten bare glemme hele situasjonen, bare fordi noen syns synd i Bernt? 

Det handler overhodet ikke om å være politisk korrekt. Jeg bryr meg lite om akkurat det. Det handler om å si i fra at sånt som Bernt gjorde ikke er greit. Eller skal det være fritt frem for alle å gjøre som Bernt, bare man sier unnskyld etterpå?

Det er ene og alene hans eget ansvar, men man trenger jo ikke å gjøre det mange ganger verre for fyren. Fyren ligger nede og kaver i søla. Er det da riktig å tråkke han ytterligere ned (hvis det er mulig)? 

Har jeg noensinne ytret at det han gjorde var greit? Virkelig ikke. Forkastelig oppførsel. Men han er et menneske, mennesker er ikke ufeilbarlige. Jeg tror kanskje han har lært.

Tror nok ikke dørvakta (eller de som ble forsøkt kysset) kommer til å glemme denne episoden, men det er fullt mulig å ta imot en unnskyldning. Det er snakk om en drita fyr som gikk helt ut av egen karakter, ikke en fyr som ved sine fulle fem ondsinnet oppførte seg slik! Det virker ikke helt som at folk forstår det. Intensjon er et viktig nøkkelord her. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Kinder skrev (2 timer siden):

Selvsagt skal politiet finne ut om han skal bør straff for det han har gjort, eller om det blir henlagt. Jeg er ikke ute etter å gi Hulsker en eventuell bot. Akkurat det bryr jeg meg svært lite om. Jeg er heller ikke ute etter at Hulsker skal ha det helt jævlig, jeg håper at han har noen støttepersoner rundt seg.

Men det betyr ikke at jeg syns handlingene hans på noe måte er ok uansett. Jeg syns handlingene hans er så hinsides dårlig, at jeg velger å ta fullstendig avstand fra det. Jeg syns at det er viktig å ta avstand fra sånne handlinger, for å vise et eksempel for andre som syns at det Hulsker gjorde var kult. Og som tror det plutselig bare er å kjøre på med drittsekk-oppførsel på byen, bare man sier unnskyld etterpå..

Det er fullt mulig å ta avstand fra handlingene uten å samtidig ta avstand fra ham som menneske. På samme måte som det ikke er greit å utsette folk for trakassering er det jo heller ikke greit å gjøre Bernt Hulsker til persona non grata.

Ingen her forsvarer handlingene, men man kan likevel mane til forsiktighet i hva man bidrar til ved å koble seg på en slik massiv fordømmelse. 

Jeg synes Will Smith - saken viser akkurat hvor stor makt menigmann har. Vinden blåste den veien og nå kappes alle om hvem som kan ta mest avstand fra han. Siden det er vi som publikum som langt på vei styrer hva som lønner seg, så er det også vi som påvirker hva de som tjener penger på disse menneskene velger å gjøre. Så når vi roper «korsfest, korsfest», så er det vi som i realiteten bestemmer hvem som er inne og hvem som er ute. Det er en makt man bør forvalte med stor forsiktighet. 

Jeg er ikke fan av å trekke frem Tore Tønne - saken, eller minne om hva som i ytterste konsekvens kan skje med et menneske i krise, men vi gjør all klokt i å ha det i bakhodet før vi kobler oss på fordømmelsens godstog. Samfunnet har  systemer for å håndtere dom og straff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
CecilieX skrev (35 minutter siden):

Det er fullt mulig å ta avstand fra handlingene uten å samtidig ta avstand fra ham som menneske. På samme måte som det ikke er greit å utsette folk for trakassering er det jo heller ikke greit å gjøre Bernt Hulsker til persona non grata.

Ingen her forsvarer handlingene, men man kan likevel mane til forsiktighet i hva man bidrar til ved å koble seg på en slik massiv fordømmelse. 

Jeg synes Will Smith - saken viser akkurat hvor stor makt menigmann har. Vinden blåste den veien og nå kappes alle om hvem som kan ta mest avstand fra han. Siden det er vi som publikum som langt på vei styrer hva som lønner seg, så er det også vi som påvirker hva de som tjener penger på disse menneskene velger å gjøre. Så når vi roper «korsfest, korsfest», så er det vi som i realiteten bestemmer hvem som er inne og hvem som er ute. Det er en makt man bør forvalte med stor forsiktighet. 

Jeg er ikke fan av å trekke frem Tore Tønne - saken, eller minne om hva som i ytterste konsekvens kan skje med et menneske i krise, men vi gjør all klokt i å ha det i bakhodet før vi kobler oss på fordømmelsens godstog. Samfunnet har  systemer for å håndtere dom og straff. 

Du gir kvinneguiden for mye plass i det store samfunnsbildet. Det er ikke meningene på kvinneguiden som styrer samfunnet, bare nevner det. Tenker at å trekke paralleller til grove kriminelle handlinger eller andre kriminelle handlinger i denne saken er skivebom. Det er ikke slik verden fungerer. Her er det ikke per definisjon ( i dag) gjort kriminelle handlinger, men brudd på så åpenbare moralske og etiske retningslinjer innenfor samfunnets normer. At man tenker at en slik person skal bli hele Norges Bernt Hulsker etter rehabilitering og beklagelser er noe naivt. Vi trenger gode forbilder i dette landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Vetikka skrev (1 time siden):

Det er ene og alene hans eget ansvar, men man trenger jo ikke å gjøre det mange ganger verre for fyren. Fyren ligger nede og kaver i søla. Er det da riktig å tråkke han ytterligere ned (hvis det er mulig)? 

Har jeg noensinne ytret at det han gjorde var greit? Virkelig ikke. Forkastelig oppførsel. Men han er et menneske, mennesker er ikke ufeilbarlige. Jeg tror kanskje han har lært.

Tror nok ikke dørvakta (eller de som ble forsøkt kysset) kommer til å glemme denne episoden, men det er fullt mulig å ta imot en unnskyldning. Det er snakk om en drita fyr som gikk helt ut av egen karakter, ikke en fyr som ved sine fulle fem ondsinnet oppførte seg slik! Det virker ikke helt som at folk forstår det. Intensjon er et viktig nøkkelord her. 

Problemet er at han gikk ikke ut av sin «karakter», han bare mistet kontrollen over den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lill :) skrev (1 time siden):

Du gir kvinneguiden for mye plass i det store samfunnsbildet. Det er ikke meningene på kvinneguiden som styrer samfunnet, bare nevner det. Tenker at å trekke paralleller til grove kriminelle handlinger eller andre kriminelle handlinger i denne saken er skivebom. Det er ikke slik verden fungerer. Her er det ikke per definisjon ( i dag) gjort kriminelle handlinger, men brudd på så åpenbare moralske og etiske retningslinjer innenfor samfunnets normer. At man tenker at en slik person skal bli hele Norges Bernt Hulsker etter rehabilitering og beklagelser er noe naivt. Vi trenger gode forbilder i dette landet. 

…og meningene på kvinneguiden representerer en viss andel av meningene til Norges befolkning, hvilket Bernt Hulsker ikke er skånet for. 

Kunne ikke vært mer enig med CecilieX som snakker om at man må være forsiktig med massiv fordømmelse og å gjøre noen til persona non grata.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Lill :) skrev (2 timer siden):

Det vi trenger er at alle er gode forbilder, hvilket innebærer at vi feks er i stand til å ta på oss andres sko, sette oss inn i hvordan de har det og agerer deretter. Dersom noen begår kriminelle handlinger lar vi rettssystemet ta seg av det og så tar vi i mot dem når de har sonet straffen sin og gjort opp for seg. For det er slik det fungerer, det utmåles en straff som, når ferdig sonet, gjør at man anses som å ha gjort opp for seg.  

Hvis standpunktet ditt nå er at Bernt Hulsker ikke har gjort kriminelle handlinger forstår jeg enda mindre av hvorfor han skal «kanselleres herfra til evigheten». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (2 timer siden):

Problemet er at han gikk ikke ut av sin «karakter», han bare mistet kontrollen over den. 

Så indirekte sier du at Bernt Hulsker er rasist?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
CecilieX skrev (15 minutter siden):

Det vi trenger er at alle er gode forbilder, hvilket innebærer at vi feks er i stand til å ta på oss andres sko, sette oss inn i hvordan de har det og agerer deretter. Dersom noen begår kriminelle handlinger lar vi rettssystemet ta seg av det og så tar vi i mot dem når de har sonet straffen sin og gjort opp for seg. For det er slik det fungerer, det utmåles en straff som, når ferdig sonet, gjør at man anses som å ha gjort opp for seg.  

Hvis standpunktet ditt nå er at Bernt Hulsker ikke har gjort kriminelle handlinger forstår jeg enda mindre av hvorfor han skal «kanselleres herfra til evigheten». 

Du leser åpenbart ikke det jeg skriver, men ønsker å score billige poeng gjennom å overdrive og sette ting på spissen. Det er ikke bare kriminelle handlinger som man måler etter. Hørt om normer i samfunnet? Her har jo B.H uten tvil brutt flere av de. Jeg er smigret over at mine meninger om B.H blir tilegnet så mye betydning, at det skal diskuteres over flere sider. Og at man i tillegg putter mine subjektive meninger inn i er samfunnsperspektiv. Den var ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Vetikka skrev (4 minutter siden):

Så indirekte sier du at Bernt Hulsker er rasist?

Er det normalt å kalle en persons som gjør jobben sin for en N ordet? Eller gjøre Nazihilsen fordi man er dritings? Jeg har til gode å erfare det isåfall. I tillegg har han vært verbal utagerende tidligere, så ikke noe nytt med denne karakteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
AllahBallah skrev (På 22.4.2022 den 21.14):

Leit og trist, men hva gjelder Hulsker finnes det ingen unnskyldning tenker jeg.

Hadde han gjort nazi-hilsen i et lukket rom som en slags ironisk teit gest. Greit nok, usmakelig. Men ikke noe å lage en stor sak ut av.

Men altså. Han har kalt en person av utenlandsk opprinnelse, hvis eneste forbindelse til Hulsker var at han tilfeldigvis var på jobb den kvelden, for en «jævla neger».

Ingen vei tilbake til offentligheten etter dette. 

Også usmakelig hvordan media har unnlatt å skrive om dette, før TV2 tok opp saken. Snakker om å beskytte sine egne.

AllahBallah skrev (16 timer siden):

Snakker om å gjøre en fjær til fem høns.. Påta rollen som dommer og bøddel? Må da være lov å mene noe om oppførselen hans på et anonymt forum? Som at hva 5-6 brukere her skriver om saken har noe betydning for ham videre. Mener dessuten det må være tillat å ikke lengre ha sansen for en kar som har gitt flere kvinner uønsket seksuell oppmerksomhet samt kalt en person «jævla neger» og gjort nazi-hilsen helt uprovosert. Er jo du som tar på deg dommer-rollen ved å mene det er feil å reagere på, ta avstand til og å vise avsky over oppførselen hans. 

Vi vel påstå at du utmåler straff, til og med på livstid» når du konkluderer med at det «ikke er noen vei tilbake til offentligheten etter dette». Det er noe mer enn å «mene noe om oppførselen». At du «ikke har sansen» er greit, men det å snakke om den typen konsekvenser er av en helt annen art. 

Det er derfor vi har et rettssystem som utmåler straff som faktisk står i forhold til det du har gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
CecilieX skrev (2 minutter siden):

Vi vel påstå at du utmåler straff, til og med på livstid» når du konkluderer med at det «ikke er noen vei tilbake til offentligheten etter dette». Det er noe mer enn å «mene noe om oppførselen». At du «ikke har sansen» er greit, men det å snakke om den typen konsekvenser er av en helt annen art. 

Det er derfor vi har et rettssystem som utmåler straff som faktisk står i forhold til det du har gjort. 

Hvordan kan rettssystemet utmåle straff i denne saken hvis det ikke  blir vurdert til at dette er en kriminell handling? Og hva i all verden har rettssystemet  med veien til offentlighet å gjøre? 

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX
Lill :) skrev (4 minutter siden):

Du leser åpenbart ikke det jeg skriver, men ønsker å score billige poeng gjennom å overdrive og sette ting på spissen. Det er ikke bare kriminelle handlinger som man måler etter. Hørt om normer i samfunnet? Her har jo B.H uten tvil brutt flere av de. Jeg er smigret over at mine meninger om B.H blir tilegnet så mye betydning, at det skal diskuteres over flere sider. Og at man i tillegg putter mine subjektive meninger inn i er samfunnsperspektiv. Den var ny.

Du må nesten stå for det du skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (3 timer siden):

Jeg ser mange her forsvare handlingene til Bernt, gjerne med at andre gjør lignende og verre ting. Eller at alle gjør ting de er flau over.. 

Som jeg skrev, så håper jeg at han har noen støttepersoner rundt seg. Og det er jeg ganske sikker på at han har også. 

Det er handlingene hans i situasjonen som fordømmes, men tviler ikke på at han har gode sider også. Alle har jo det. Men jeg syns likevel at det sier noe om hans karakter, når han finner på å gjøre og si disse tingene, selv om han var full. Og det er klart at samarbeidspartnere er skeptisk til å bruke han som forntperson/deltager i jobbsammenheng nå. De må jo selvsagt ta stilling til hva de vil bli assosiert med. Og nazihilsen, rasisme og seksuell trakassering er vel noe de færreste ønsker å bli assosiert med. Hadde jeg oppført meg på samme måte, særlig mens kollegaer hadde sett det så det hadde nådd ledelsen, ville jeg nok mistet jobben. 

Vetikka skrev (4 timer siden):

Nå kjenner ikke jeg Bernt privat, så hvorvidt han gikk helt ut av egen karakter vet jeg ikke noe om. Selvsagt er det fullt mulig å ta i mot en unnskyldning, men det betyr ikke at skaden handlingen har gjort går over av den grunn. Og jeg håper at han har lært, jeg også. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
CecilieX skrev (5 minutter siden):

Du må nesten stå for det du skriver. 

Jeg står for det jeg skriver, så den hersketeknikken kan du gjerne dele et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest CecilieX
Lill :) skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan rettssystemet utmåle straff i denne saken hvis det ikke  blir vurdert til at dette er en kriminell handling? Og hva i all verden har rettssystemet  med veien til offentlighet å gjøre? 

Det er jo poenget. Han anmeldes for dette, politiet etterforsker og dersom det tas ut tiltale får han en rettssak der alle sider av saken blir belyst. Så kommer det straffeutmåling som står i forhold til vanlig straffenivå for liknende saker. 

Om det konkluderes med ingen kriminell handling, så er det ikke opp til de som ikke er fornøyd med utfallet å utmåle egne straffer som feks å argumentere for kansellering eller ingen mulighet for å komme tilbake til jobb i offentligheten. Da har påtalemyndigheten vurdert alvorligheten og bedømt at han ikke straffes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Kinder skrev (5 minutter siden):

Jeg ser mange her forsvare handlingene til Bernt, gjerne med at andre gjør lignende og verre ting. Eller at alle gjør ting de er flau over.. 

Som jeg skrev, så håper jeg at han har noen støttepersoner rundt seg. Og det er jeg ganske sikker på at han har også. 

Det er handlingene hans i situasjonen som fordømmes, men tviler ikke på at han har gode sider også. Alle har jo det. Men jeg syns likevel at det sier noe om hans karakter, når han finner på å gjøre og si disse tingene, selv om han var full. Og det er klart at samarbeidspartnere er skeptisk til å bruke han som forntperson/deltager i jobbsammenheng nå. De må jo selvsagt ta stilling til hva de vil bli assosiert med. Og nazihilsen, rasisme og seksuell trakassering er vel noe de færreste ønsker å bli assosiert med. Hadde jeg oppført meg på samme måte, særlig mens kollegaer hadde sett det så det hadde nådd ledelsen, ville jeg nok mistet jobben. 

Nå kjenner ikke jeg Bernt privat, så hvorvidt han gikk helt ut av egen karakter vet jeg ikke noe om. Selvsagt er det fullt mulig å ta i mot en unnskyldning, men det betyr ikke at skaden handlingen har gjort går over av den grunn. Og jeg håper at han har lært, jeg også. 

Ingen her forsvarer handlingene, heller ikke Bernt Hulsker selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
CecilieX skrev (22 minutter siden):

Det er jo poenget. Han anmeldes for dette, politiet etterforsker og dersom det tas ut tiltale får han en rettssak der alle sider av saken blir belyst. Så kommer det straffeutmåling som står i forhold til vanlig straffenivå for liknende saker. 

Om det konkluderes med ingen kriminell handling, så er det ikke opp til de som ikke er fornøyd med utfallet å utmåle egne straffer som feks å argumentere for kansellering eller ingen mulighet for å komme tilbake til jobb i offentligheten. Da har påtalemyndigheten vurdert alvorligheten og bedømt at han ikke straffes. 

Aha, så det er sånn det fungerer? Nei, det er faktisk ikke det. Du kan da ikke dømmes i en rett til å inneha sexistiske, rasistiske eller voldelige tendenser/holdninger. Dette er oppførsel man bør ha nulltoleranse ovenfor. Dritings eller ikke. Og vil man ha en person med slike holdninger til å fronte bedriften sin utad, for å være politisk korrekt å vise at man ikke dømmer til evig tid og har høy toleranse? Tviler. Anbefaler å lese denne, ikke første arbeidsiver som sliter med oppførselen hans. Ikke første dørvakt som har blitt utsatt for dette heller Og B.H har lagt seg flat tidligere. https://www.aftenposten.no/sport/fotball/i/MRP8d5/bernt-er-tydelig-preget-av-dette

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (12 minutter siden):

Ingen her forsvarer handlingene, heller ikke Bernt Hulsker selv. 

Tja, ser mye forsvar her jeg. Selv om noen skriver at de ikke forvarer han, selv etter et innlegg som kun består av en lang forsvarstale.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...