Gå til innhold

Psykisk helse i Norge

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det sånn at mange med psykiske lidelser ikke for hjelpen de trenger? Hvorfor er det så mange deprimerte i Norge? Hvorfor får ikke alle som søker om hjelp, hjelpen de trenger? Tallene på selvmord stiger hvert år, hvorfor?

Anonymkode: 0545e...71a

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det sånn at mange med psykiske lidelser ikke for hjelpen de trenger? Hvorfor er det så mange deprimerte i Norge? Hvorfor får ikke alle som søker om hjelp, hjelpen de trenger? Tallene på selvmord stiger hvert år, hvorfor?

Selvmordtallene er stabile. Hvor har du tallene dine fra? 

Det er alt for mange som tror de er deprimerte(selvdiagnosiert) seg selv, og forventer at legen skal gi de diagnosen også. 

De som er syke får hjelp, er du ikke alvorlig syk blir du fulgt opp av din fastlege. Spesialisthelsetjenesten er forbeholdt de som oppfyller kravene. Noe ventetid må forventes, slik de med somatiske skader må vente. 

Tenker hi er skrevet av en ung person som leser overskrifter på nettaviser eller lar seg påvirke av sosiale medier som ikke gjengir korrekt informasjon. 

Anonymkode: 6473e...7d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Legene hører ikke etter, og tar ikke folk alvorlig nok. 

2. Mulig pga det er lite sol? Høye krav til alt?

3. Enten pga legene ikke hører etter, skriver gode nok henvisninger eller om personen har problemer med å forklare seg. 

Jeg brukte 12 år, før jeg fikk hjelp. Hvorfor? Legene hørte ikke på meg, tok det ikke seriøst, selvom jeg sa det samme hver eneste gang. 
og nå, nå sliter jeg skikkelig pga jeg ikke har fått hjelp. Vet ikke om jeg klarer og komme tilbake i arbeid. Og det er isåfall legene sin feil pga de bare føyer vekk alt. 

Anonymkode: aef40...89e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler at man ikke får hjelp helt til man prøver å ta livet sitt. Hvis man bestemmer seg for å ta selvmord, ja da får du hjelpen din. Det kan også være pga været her, vi kommer hjem fra jobb og vi orker ikke en dritt, muligens pga været? Når dagene blir varmere blir alle mye blidere, vi ender opp med å hoppe rundt omkring når temperaturen stiger bittelitt opp i været. Corona har gjort ting enda verre enn det de allerede er også. Legene tar ikke oss på alvor, og manglende ressurser. Mange får ikke hjelpen de trenger og det kan skape skikkelige konsekvenser. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Fordi nesten alle har psykiske lidelser i Norge og systemet er fullstendig overbelastet.  Jeg har god kjennskap til psykiatrien gjennom arbeid  og det er trist å se at systemet er fylt opp av den yngre generasjon med ymse angstediagnoser og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelser som er på jakt etter førstepremien, ung ufør.

Det er helt jævlig å se mennesker med virkelige tunge problemer ikke få hjelpen fordi de blir nedprioritert til fordel for spesielt kvinner i starten av tjueårene som bare trenger ett spark i ræva og endrede holdninger.

Anonymkode: 42a06...20c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er alt for mange som tror de er deprimerte(selvdiagnosiert) seg selv, og forventer at legen skal gi de diagnosen også. 

Jeg vil si at problemet er motsatt. For mange går ikke til fastlegen/psykolog før depresjonen har holdt på svært lenge. Med depresjon som med alle andre sykdommer så gjelder det å starte behandlingen på så tidlig tidspunkt som mulig. For når man først er deprimert og ikke i behandling har man lett for å ta valg som gjør ting verre og verre over tid. Man får velidg svart/hvitt tankegang/tunellsyn og ser ikke grepene man burde ta. 

Anonymkode: 9805c...cc8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hva gjør dere selv for å komme dere ut av det vanskelige? Går dere bare å venter på at ting skal bli bedre, eller at dere skal få hjelp? Egeninnsats har også stor betydning. Og det er MYE man kan gjøre på egenhånd for å komme seg ut av en depresjon. 

Anonymkode: 7f09a...a3c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hva gjør dere selv for å komme dere ut av det vanskelige? Går dere bare å venter på at ting skal bli bedre, eller at dere skal få hjelp? Egeninnsats har også stor betydning. Og det er MYE man kan gjøre på egenhånd for å komme seg ut av en depresjon. 

Anonymkode: 7f09a...a3c

Alle som har vært til behandling for depresjon vet at det er omtrent kun egeninnsats som hjelper. Psykologene er der kun for å gi råd, lytte og passe på at ting ikke eskalerer til selvmord.  Alt arbeidet må pasienten gjøre selv. 

Anonymkode: 5d9e6...b72

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg føler at man ikke får hjelp helt til man prøver å ta livet sitt. Hvis man bestemmer seg for å ta selvmord, ja da får du hjelpen din. Det kan også være pga været her, vi kommer hjem fra jobb og vi orker ikke en dritt, muligens pga været? Når dagene blir varmere blir alle mye blidere, vi ender opp med å hoppe rundt omkring når temperaturen stiger bittelitt opp i været. Corona har gjort ting enda verre enn det de allerede er også. Legene tar ikke oss på alvor, og manglende ressurser. Mange får ikke hjelpen de trenger og det kan skape skikkelige konsekvenser. 

Dette er bare ja jeg vet ikke hva jeg skal si. Nei alle blir ikke blir noe sola dukker opp, det er mange som gruer seg til sol og sommer og stuper inn i en depresjon så fort mørkt forsvinner.

Anonymkode: ad4c7...878

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi nesten alle har psykiske lidelser i Norge og systemet er fullstendig overbelastet.  Jeg har god kjennskap til psykiatrien gjennom arbeid  og det er trist å se at systemet er fylt opp av den yngre generasjon med ymse angstediagnoser og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelser som er på jakt etter førstepremien, ung ufør.

Det er helt jævlig å se mennesker med virkelige tunge problemer ikke få hjelpen fordi de blir nedprioritert til fordel for spesielt kvinner i starten av tjueårene som bare trenger ett spark i ræva og endrede holdninger.

Det her er jo bare tull. Ingen kilder bare babbel og påstander. 

AnonymBruker
Skrevet

Alt er ikke nødvendig å behandle. Det å være deprimert er så mangt, for mange misbruker den diagnosen uten å i det hele tatt har diagnosen. Får du ikke hjelp så er det med god grunn. Selvmordstallene stiger ikke hvert år. 

Det er mer åpenhet rundt psykiske lidelser i dag. Det er mange som misbruker psykiske lidelser for oppmerksomhet og som sykelig gjør vanlige livskriser. Men det var nok like mye psykiske lidelser før i tiden også. De som vokste opp på 1960-1980 har nok like mange, om ikke så flere, psykiske problemer enn dagens 30-20 åringer. Problemet før i tiden, for bare 40 år siden, så var det nesten ikke noe som het dissosiativ lidelse og kompleks PTSD. Den gang så var psykiske lidelser typ psykose, sterk autisme og grensen til sinnssyk og pleietrengende. Alt annet var normalt. Dagens 30-20 åringer hadde en helt annen oppvekst enn barn født i 2020. Det var mildt sagt lite pedagogisk tilnærming rundt barneoppdragelse den gang. Vold og psykiskvold i oppdragelsen var en selvfølge. 

Dersom du har kreft, uten å ha fått det påvist av en lege. Så det går uoppdaget til du dør. Så har du fortsatt hatt kreft. Diagnosen kommer ikke først. Bare fordi de ikke hadde ord for ting før i tiden, så betyr det ikke at det ikke eksisterte. De hadde traumer og psykiske lidelser før i tiden også, men de fikk aldri et ord for de plagene de hadde. Så det er ikke mer dårlig psykisk helse i dag enn før. 

Anonymkode: 0756b...55e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det som er enda tristere er at det enda finnes mennesker som har fordommer mot mennesker med EUPF. Dette er alvorlig syke mennesker. 70 % av disse har vært utsatt for traumer i oppvekst, som omsorgssvikt, vold eller seksuelle overgrep. Det er mennesker som i mange tilfeller ikke har hatt omsorgspersoner til å lære dem å regulere følelser som barn. Greit, så har folk møtt en og annen med diagnosen som har oppført seg helt uspiselig, men det gjelder ikke alle. Ikke alle med diagnosen er like. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Alt er ikke nødvendig å behandle. Det å være deprimert er så mangt, for mange misbruker den diagnosen uten å i det hele tatt har diagnosen. 

Depresjon vil jeg si er en diagnose man kan sette på seg selv, så lenge man skjønner kriteriene og at depresjon er på en glideskala. Går man til fastlegen så spør han deg bare noen spørsmål, han tar ikke noen fysiske tester på om du er deprimert. 

AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (32 minutter siden):

Det som er enda tristere er at det enda finnes mennesker som har fordommer mot mennesker med EUPF. Dette er alvorlig syke mennesker. 70 % av disse har vært utsatt for traumer i oppvekst, som omsorgssvikt, vold eller seksuelle overgrep. Det er mennesker som i mange tilfeller ikke har hatt omsorgspersoner til å lære dem å regulere følelser som barn. Greit, så har folk møtt en og annen med diagnosen som har oppført seg helt uspiselig, men det gjelder ikke alle. Ikke alle med diagnosen er like. 

Det stemmer ikke at flertallet av de med eupf har traumer. Nettopp gjort forskning på dette nemlig. Genetikk forklarer mer. Det er nok et overraskende funn, men det er altså slik det er. 

Anonymkode: 6a1dd...b9f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

"Selvmordtallene er stabile. Hvor har du tallene dine fra? 

De som er syke får hjelp, er du ikke alvorlig syk blir du fulgt opp av din fastlege. Spesialisthelsetjenesten er forbeholdt de som oppfyller kravene. Noe ventetid må forventes, slik de med somatiske skader må vente. 

Tenker hi er skrevet av en ung person som leser overskrifter på nettaviser eller lar seg påvirke av sosiale medier som ikke gjengir korrekt informasjon. "

Og hvor har du dette i fra? Du må slutte å lese overskrifter til du vet hva du snakker om. 

Anonymkode: 977f3...b32

AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi er for individualistiske. Alle skal klare seg selv og vi er ikke "avhengig" av hverandre, derfor velger vi hverandre bort fordi det er lettere der og da, også glemmer vi at vi faktisk er flokkdyr av natur og vi trenger hverandre! 

Anonymkode: f9ad2...06b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Depresjon vil jeg si er en diagnose man kan sette på seg selv, så lenge man skjønner kriteriene og at depresjon er på en glideskala. Går man til fastlegen så spør han deg bare noen spørsmål, han tar ikke noen fysiske tester på om du er deprimert. 

I teorien så kan man det. Men folk diagnotiserer seg selv etter et par dager. Du fyller ikke kriteriene så raskt. På lik linje med PTSD. Mange som tar normale traumereaksjoner som psykiske lidelsen PTSD. 

Skrevet

Tråden er ryddet for nedsettende innhold og innlegg som bryter med opphavsretten (siteringsregel). 

- Matas, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...