Gå til innhold

Bære valp til parken

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nå en søt og snill liten valp på snart 11 uker. Vært mest ute i bakgården og i hagen hos mine foreldre siden hun kom hit. Vi bor i byen når vi ikke er på landlig besøk hos mine foreldre (hvor hun stortrives), men begynt med miljøtrening når leiligheten min ligger midt i byen. Virker til å ikke bry seg/ reagere på bybråk.  

Idag tok jeg henne med til en park oppom leiligheten. Siden hun enda ikke skal gå så lange turer, for å komme oss dit bærte jeg henne. Der fikk hun oppleve mye nytt, fugler, barnevogner og få andre hunder (rolig tid på dagen). 
Men som nybakt førstegangseier kom en person med valp (større rase) bort til meg, de hilste og vi kom i prat. Er åpen for tips og konstruktive tilbakemeldinger, er påmeldt valpekurs- fikk av denne personen tilbakemelding på at jeg ikke burde bært henne til parken. Altså bare dra plasser hun kan gå hele veien selv. 
Er det riktig? Flere meninger rundt dette? 

Vil gjøre alt riktig men her ble jeg usikker. Vil at valpen min skal bli trygg og utforske nye ting/steder jevnlig… da kan vi vell ikke bare holde oss rundt leiligheten og ikke få gress å utforske? 
Skjønner at det hadde vært annerledes om vi hadde kjørt en plass og så utforsket, men bør jeg da kjøre opp til parken som er 10 min å gå til da?🙈 Fikk tydelig beskjed av denne personen hehe

Anonymkode: cc291...c88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er 10 min å gå til parken, så skjønner jeg i utgangspunktet ikke hvorfor du og valpen ikke bare kunne gå dit?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ingen problem å bære valpen. 

Anonymkode: f6bfd...93c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
FeiteFrida skrev (Akkurat nå):

Hvis det er 10 min å gå til parken, så skjønner jeg i utgangspunktet ikke hvorfor du og valpen ikke bare kunne gå dit?

10 minutter for meg å bære dit. Valpen min hadde trengt lengre tid og føler jeg kjenner dens begrensninger godt når vi går på turer fra leiligheten ellers.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Du trenger ikke å bære valpen. Den kan gå selv. Det som menes med at valper ikke skal gå lange turer er at de ikke skal presses til å gå lenger og fortere enn de egentlig orker. En valp bør altså ikke gå heldags fjellturer, men det er ikke noe problem å rusle ti minutter gatelangs til nærmeste park på valpens premisser og la det ta den tiden det tar. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (3 minutter siden):

Du trenger ikke å bære valpen. Den kan gå selv. Det som menes med at valper ikke skal gå lange turer er at de ikke skal presses til å gå lenger og fortere enn de egentlig orker. En valp bør altså ikke gå heldags fjellturer, men det er ikke noe problem å rusle ti minutter gatelangs til nærmeste park på valpens premisser og la det ta den tiden det tar. 

Okei takk for svar😊 det gir mening!

AnonymBruker
Skrevet

Valper skal ikke trimmes/mosjoneres, men det er ikke noe problem å være ute med dem i lengere tid så lenge tempoet er på valpens premisser. Det viktigste er at valpen ikke må gå lange turer i ditt tempo på jevnt hardt underlag. Men hvis valpen får utforske og snuse, gå på litt forskjellig underlag osv. kan turen være litt lenger. 

Men du burde heller ikke la valpen hilse på andre hunder på tur, da ender du bare opp med en hund som i voksen alder forventer å få hilse på andre den møter. Det blir fryktelig slitsomt når de girer seg opp bare de ser en annen hund på tur. I tillegg har du ingen garanti for at valpen din ikke utsettes for ubehagelige situasjoner, de aller fleste mennesker er ræva på å lese hundespråk og da skjer det fort, noe som kan føre til annen problemadferd ovenfor andre hunder som voksen. I tillegg er den ikke ferdig vaksinert enda ved 11 uker. 

Anonymkode: 9f7ee...358

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ingen problemer med å bære valpen. Jeg bodde alene og hadde en eldre hund som trengte trim når minste var valp. Da satt den i bæresele og fikk godbiter mens den eldste fikk seg en times tur, med en lengre pause eller to hvor valpen fikk komme ned og snuse og utforske verden i forskjellige miljø. 

Anonymkode: 32e70...d99

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også tenker at den kan gå selv de minuttene og heller bære den litt hvis du ser at den er sliten og trøtt. Ellers er jeg ikke helt enig i at den ikke skal hilse på andre hunder. Det er sosialisering og med på å gjøre den tryggere i møte med andre hunder. Men en skal være forsiktig og ikke la den hilse på alle den møter. Vet aldri hvordan andre hunder er. 

Anonymkode: eb738...53b

• Liker 1
Skrevet

Her ville jeg tenkt mest på at ved 11 uker er den ikke fullvaksinert. Så jeg hadde nok bært min også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke la den hilse på fremmede hunder før den er fullvaksinert🤭

Anonymkode: 3068a...27c

• Liker 3
Skrevet

Hva er egentlig argumentet for at man ikk skal bære valpen over lengre avstander den ikke kan gå? Valp er valp en god stund. Ønsker man å gå lengre enn valpen tåler ser jeg ikke hva som er i veien med å putte den i sekken å traske avgårde (med tilvenning slik at valpen er rolig). Man transporterer jo både hunden og seg selv over lengre avstander og høyere hastighet enn man klarer selv i bil for å komme dit man vil. Ser ikke at å bære valpen er noe annerledes egentlig. 

• Liker 4
  • 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ser denne er gammel men jeg ser heller ikke problemet med at den ble bært til parken, så kan den få utforske et nytt sted i fred og ro sammen med deg. Blir jo samme som om en med bil kjører valpen til en park for å miljøtrene, ingen som vil si det er feil - så bare bær den med deg om det er det som blir riktig for deg :) 

Anonymkode: 3b6fd...b6b

AnonymBruker
Skrevet

En hund har 4 bein, den kan fint gå. Problemet med å bære valpen er jo at den blir vandt til det. La valpen gå i sitt tempo og utforske ting.

Anonymkode: 85426...b3d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

En hund har 4 bein, den kan fint gå. Problemet med å bære valpen er jo at den blir vandt til det. La valpen gå i sitt tempo og utforske ting.

Ja, det er spennende for en valp og utforske ting, og la den gå i sitt eget tempo. Om man ønsker å komme raskt til en park, så er ikke det løsningen, da må den bæres. Dessuten må man være obs på andre hunder når den går selv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.4.2022 den 16.39):

Da satt den i bæresele og fikk godbiter mens den eldste fikk seg en times tur, med en lengre pause eller to hvor valpen fikk komme ned og snuse og utforske verden i forskjellige miljø. 

Haha bæresele faktisk. Mon tro hvordan disse hundene i det hele tatt klarte å vokse opp for hundre år siden når man ikke behandla de som babybarn? 

Anonymkode: ff268...126

AnonymBruker
Skrevet

Aldri skjønt det med å bære hund rundt.

Anonymkode: d13b7...c52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hanne67 skrev (5 minutter siden):

Ja, det er spennende for en valp og utforske ting, og la den gå i sitt eget tempo. Om man ønsker å komme raskt til en park, så er ikke det løsningen, da må den bæres. Dessuten må man være obs på andre hunder når den går selv. 

For alldel bær valpen deres. Ser bare jævlig dumt ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For alldel bær valpen deres. Ser bare jævlig dumt ut. 

Jeg skrev jo at det er en fordel at den går! Klarer du ikke å lese?

Men om man skal til en park, så tar det lang tid, og ikke vil man vel at valpen skal bli angrepet av en stor hund.

Ser ikke noe problem med at en 3 mnd gammel valp blir båret et lite stykke. 

Har ikke hund selv forøvrig.

Anonymkode: 38487...57d

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man skal venne valpen til ulike miljøer, er jo bæring genialt når valpen er så liten at det går. Da kommer man raskere fram dit man vil, og man slipper å bruke tid på de samme strekkene rundt huset enda flere ganger enn man alt gjør.

Jeg bar min lille valp en god del for å utvide området vi beveget oss i, og jeg bar i begynnelsen også på t-bane og buss når der var trangt. Han var liten og lett å tråkke på, og det ønsket jeg ikke å utsette han for. 

Hvis valpen aldri får gå selv, er det et problem. Men de fleste bærer ikke valpen sin 24/7. Jeg tenker en del av det å få hund, er å lære seg å jatte med alle som skal ha meninger om dette og mangt, og finne ut hvordan man ønsker at eget hundehold skal fungere uavhengig av hva alle andre måtte mene.

Anonymkode: 7f46e...d78

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...