Mariecurie Skrevet 12. april 2022 #1 Del Skrevet 12. april 2022 Jeg holder på å klikke over en feil jeg ser «over alt» for tiden. «Hvordan hund anbefaler dere?». «Hvordan by bor du i?». Det heter HVILKEN! Flere som har lagt merke til dette? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #2 Del Skrevet 12. april 2022 Jeg har ikke fått med meg den feilen. Men hører og leser til stadig den feilen der «hvem» benyttes for «hvilken», samt talefeilen på kj-lyden som uttales som skj-lyd. Helt grusomt å høre at slike feil sprer seg! Anonymkode: 82a19...a3a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariecurie Skrevet 12. april 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 12. april 2022 Ja! De blandes også. Det knyter seg inni meg når jeg hører/leser det. Det som er synd er at slike feil blir normalen til slutt. Ungdommen sliter fælt med skj-lydene. Føler meg som ei gammel røy når jeg sitter og irriterer meg over slike ting😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #4 Del Skrevet 13. april 2022 Tror «hvem» brukes konsekvent i stedet for «hvilken» i enkelte dialekter på østlandet. I alle fall kan jeg huske å ha observert denne «feilen» fra folk to generasjoner eldre enn meg selv (40), blant annet i telemarkstraktene. Anonymkode: 5f95f...600 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KristineS Skrevet 15. april 2022 #5 Del Skrevet 15. april 2022 Jeg har fint kontroll på hva som er forskjellen selv, men ser at mange elever jeg har sliter fordi de på dialekta si bruker samme ord for både "hvordan" og "hvilken". F.eks. "kossn bil har du?" og "kossn gjør du det?" Ikke en unnskyldning for hvorfor de gjør feil, men en mulig årsak til det. Gjerne kombinert med at det leses stadig mindre og man derfor blir mindre eksponert for hvordan de to ordene brukes på bokmål. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå