AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #1 Skrevet 12. april 2022 Har en 20 åring som kom hjem på ferie nå som sier at han mister mye hår. Sier at hårfestet har blitt høyere. Kan det være noe med kostholdet? Han er jo student, så kostholdet er ikke på topp 🙃. Hvilke vitaminer bør han ta? Anonymkode: 792ef...889
Flintis Skrevet 12. april 2022 #2 Skrevet 12. april 2022 Du kan sende han til lege og sjekke hormoner og vitaminer og om det er noe virksomt middel mot hårtap. Det er stusselig å være tynn i håret og helt greit å være skallet. Bare sånn til oppmuntring. 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #4 Skrevet 12. april 2022 Hvordan så faren og bestefedrene ut på håret i 20-årene? Kan være genetisk, helt normalt. Anonymkode: 908a5...fd9 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #5 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan så faren og bestefedrene ut på håret i 20-årene? Kan være genetisk, helt normalt. Anonymkode: 908a5...fd9 Kan være arv fra mor siden også Anonymkode: 70db9...b14
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #6 Skrevet 12. april 2022 Ensidig kosthold og mangel på viktige vitaminer og mineraler er én faktor. Stress også. Det er gjerne d vitamin, b-12 og jern som er mest vanlig rundt håravfall. For mye selen kan også gi håravfall, jeg fikk det en periode hvor jeg spiste for mye paranøtter. Veldig vanlig å mangle d vitamin, altfor få sjekker det for sjeldent, og d vitaminmangel er veldig underdiagnosert. Også stor forskjell fra lege til lege hva de anser som normalt. Jeg tar tilskudd for alt under 80. 50, som noen leger mener er ok, er det flere leger som mener er altfor lavt. Svært viktig også for immunforsvar. Anonymkode: 2ad4f...730
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #7 Skrevet 12. april 2022 49 minutter siden, AnonymBruker said: Ensidig kosthold og mangel på viktige vitaminer og mineraler er én faktor. Stress også. Det er gjerne d vitamin, b-12 og jern som er mest vanlig rundt håravfall. For mye selen kan også gi håravfall, jeg fikk det en periode hvor jeg spiste for mye paranøtter. Veldig vanlig å mangle d vitamin, altfor få sjekker det for sjeldent, og d vitaminmangel er veldig underdiagnosert. Også stor forskjell fra lege til lege hva de anser som normalt. Jeg tar tilskudd for alt under 80. 50, som noen leger mener er ok, er det flere leger som mener er altfor lavt. Svært viktig også for immunforsvar. Anonymkode: 2ad4f...730 Og sink, det glemte jeg å ta med. Jeg måtte på sykehuset for å sjekke sink, da de ikke tok den testen hos fastlegen. Anonymkode: 2ad4f...730
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #9 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Propecia. Anonymkode: 864fa...cea Må ha resept? Anonymkode: 792ef...889
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #10 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Og sink, det glemte jeg å ta med. Jeg måtte på sykehuset for å sjekke sink, da de ikke tok den testen hos fastlegen. Anonymkode: 2ad4f...730 En blodprøve sier lite om mangel på mineraler som sink, kalsium og magnesium. Magnesium og kalsium lagres i skjelettet og nivået i blodet reguleres nøye. Kroppen har normalt en kilo kalsium og 25 gram magnesium på lager. Sink lagres i cellene i kroppen. Når nivået med sink i blodet synker under referansenivået, er det rimelig tomt i cellene. Hvis du har symptomer på mineralmangel, som f.eks. håravfall, er det enkleste å ta tilskudd og se om symptomene går over. Anonymkode: 68190...06a
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #11 Skrevet 12. april 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: En blodprøve sier lite om mangel på mineraler som sink, kalsium og magnesium. Magnesium og kalsium lagres i skjelettet og nivået i blodet reguleres nøye. Kroppen har normalt en kilo kalsium og 25 gram magnesium på lager. Sink lagres i cellene i kroppen. Når nivået med sink i blodet synker under referansenivået, er det rimelig tomt i cellene. Hvis du har symptomer på mineralmangel, som f.eks. håravfall, er det enkleste å ta tilskudd og se om symptomene går over. Anonymkode: 68190...06a Det er bedre å ta test enn å ta tilskudd i blinde. Nå spiser mange for næringsfattig mat og har nok godt av tilskudd av det meste, men det er uansett lurt å ta blodprøver først og fremst. Anonymkode: 2ad4f...730
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #12 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det er bedre å ta test enn å ta tilskudd i blinde. Nå spiser mange for næringsfattig mat og har nok godt av tilskudd av det meste, men det er uansett lurt å ta blodprøver først og fremst. Anonymkode: 2ad4f...730 Hvorfor må jeg til legen før jeg spiser mineraltilskudd , hvis jeg allerede har symptomer på mangel (f.eks. håravfall og tørr hud)? Er det farlig å ta mineraltilskudd? Anonymkode: 68190...06a
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #13 Skrevet 12. april 2022 23 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor må jeg til legen før jeg spiser mineraltilskudd , hvis jeg allerede har symptomer på mangel (f.eks. håravfall og tørr hud)? Er det farlig å ta mineraltilskudd? Anonymkode: 68190...06a Fordi det er greit å vite hva du evnt mangler og hvor vesentlig mangelen er. Lite vits i å ta tilskudd med magnesium hvis det er d vitamin du mangler. Har du et ensidig kosthold hvor du vet du ikke får i deg f.eks nok magnesium, så ta gjerne det. Men greit å ikke overse helheten. Anonymkode: 2ad4f...730
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå