AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #1 Skrevet 11. april 2022 Hei, hvor lenge møte dere vente for å få operasjon mot endometriose? Vet det er avhengig av formen og tilstanden, men lurer generelt på hvor lenge dere måtte vente. Og hvor lenge var dere sykemeldt etter operasjonen? Anonymkode: 5cba3...bf1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #2 Skrevet 11. april 2022 Hva skal du operere? Jeg har fjernet en eggstokk og noen cyster på første operasjon. Andre eggstokk skulle de prøve og fjerne cyster og edovev fra. Gikk ikke langt tid før jeg fikk infeksjon som jeg fikk intravenøs antibiotika Dette hjelpe ikke, så måtte fjerne alt. Og har det mye bedre nå. Men jeg ventet ikke lenge på noen av operasjonene Anonymkode: e681a...bd4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #3 Skrevet 12. april 2022 Spørs helt hvor du skal operere? Endometriose kan i prinsippe sitte i alle vevstyper i kroppen, inkl hjernen Anonymkode: b1c2f...649
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #4 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Spørs helt hvor du skal operere? Endometriose kan i prinsippe sitte i alle vevstyper i kroppen, inkl hjernen Anonymkode: b1c2f...649 Merkelig spørsmål 😅 Det er sjeldent at det sitter andre steder enn underliv/tarmer/urinrør osv - det man ser via lapraskopi. Men til TS: Jeg ble hentet akutt med ambulanse, og skulle egentlig opereres der og da. Men ble feilvurdert fordi en idiot på ei legevakt hadde notert en feilopplysning (med vilje). Så etter maaaaaaange timers venting og mye greier dro jeg hjem og summa summarum havnet jeg i den ordinære køen med rundt 5-6 mnd ventetid. Ringte kvinneklinikken for å settes på liste i tilfelle avlysning, og ble dermed operert etter 3 mnd istedet. Jeg hadde store mengder betent vev, og måtte fjerne en endocyste. De opererte i 1,5 timer, og jeg ble ganske dårlig etterpå og overnattet derfor 1 natt. De visste jeg ikke bodde alene, så ble bokstavelig talt kastet ut av sykehuset (not even kidding). Var hjemme i 2 uker etterpå, tok såpass med tid for min del som hadde mye «aktivt» veldig betent vev osv. Ikke alt kunne fjernes heller fordi det lå inntil urinblære. Anonymkode: 8d500...340
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #5 Skrevet 12. april 2022 Jeg hadde endometriosevev i bukhulen Anonymkode: ee5cc...6d3 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #6 Skrevet 12. april 2022 Venta vel 4 mnd, men det er flere år siden. Anbefaler Ullevål. Var sykemeldt 1 uke, men kunne helst hatt 2. Tok 4-5 uker før jeg kunne trene og alt føltes normalt. Anonymkode: 39876...21e
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #7 Skrevet 12. april 2022 Nå er det flere år siden jeg ble operert, så ventetider er nok ikke det samme nå. Ble operert på Ullevål. De fjernet masse vev i bukhulen, på livmoren og blæren. Jeg var student, så var ikke sykemeldt. Var tilbake på skolen etter tre dager. Var overraskende i fin form. Nå flere år etter har plagene kommet tilbake, har daglige smerter. Anonymkode: 8c102...f53
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #8 Skrevet 12. april 2022 En ting jeg fikk beskjed om var at man må ha hatt minst 3 sykluser før man får operasjon. Jeg hadde hatt 2 stk når jeg hadde time på sykehuset, der de bestemmer om du får operasjon eller ikke. Og operasjon fikk jeg ca 1,5 mnd etter den time. Jeg var satt som prioritert på listen, da jeg allerede hadde vært av p-pillene i 3 mnd før den timen. Fra jeg var hos gyn som sendte inn henvisning og til jeg fikk lap gikk det rundt 5 mnd. Etter operasjonen fikk jeg sykemelding ut uken (operasjon på en tirsdag). Jeg hadde en fysisk krevende jobb. Kirurgen mente jeg kunne vært tilbake på jobb dagen etter om jeg hadde hatt en kontorjobb. Og jeg kan si aldri i livet kunne jeg vært tilbake på noen som helst jobb dagen etter. Jeg fikk sykemelding ut uken. Søndag ringte jeg sjefen og sa at jeg må forlenge sykemeldingen, for kirurgen virkelig ga med falske forhåpninger. Fikk 1 uke til hos fastlegen. Jeg hadde så litt planlagt ferie, og var tilbake på jobb på dag 17 etter operasjonen. Og det var tungt. Jeg slet med å bare sitte i kontorstolen. Fikk tilrettelegging i forhold til fysiske tunge arbeidsoppgaver de neste 6 ukene. Du kan være heldig og komme deg fortere enn meg, men jeg skriver dette for å kanskje gi deg en litt bedre forberedelse på tiden etter 😅 En annen ting. Jeg slet skikkelig med å tisse etter operasjonen. Jeg vet fra å ha snakket med andre fra andre land at der får man ikke gå hjem uten å ha tisset, for det er en vanlig bivirkning av narkose, og blæra er ofte treig med å starte. Jeg burde vært lagt inn eller gitt opplæring i hvordan bruke kateter. Jeg slet skikkelig, måtte bruke absolutt alt jeg hadde av all kraft på å tvinge ut væske. Fikk ikke tømt blæra når jeg gikk, var helt utkjørt hver gang og fikk kraftige smerter av å måtte bruke musklene i mageregionen såpass. Bare ha det i tankene, for ingen nevnte dette. Ingen spurte om noe. Jeg var ikke klar over at det var en greie, og sa derfor heller ikke noe til dem. Anonymkode: 3f8a2...d7b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #9 Skrevet 12. april 2022 Jeg ble henvist i oktober/november og ble satt opp til operasjon i slutten av mars. Anonymkode: 296f2...a43
ajarRun Skrevet 12. april 2022 #10 Skrevet 12. april 2022 Min bedre halvdel fikk den en dag etter at hun kollapset av smerter. Det gikk veldig fort.
Gjest Ghostface Skrevet 12. april 2022 #11 Skrevet 12. april 2022 Jeg takket nei til operasjon a det var risikabelt at jeg kunne få stomi.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #12 Skrevet 12. april 2022 Ghostface skrev (2 timer siden): Jeg takket nei til operasjon a det var risikabelt at jeg kunne få stomi. Håper du fikk den beskjeden etter diagnostisk lapraskopi? Hvis nei så kan de ikke se noe som helst. Om du hadde mye vev på tarmene som de så under lapraskopien er det jo noe annet. Anonymkode: 8d500...340 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå