AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #1 Skrevet 11. april 2022 Har møtt veggen og kjenner at alt er tiltak. Liker normalt å trene, men ikke trent på lenge nå, knapt nok kommet meg ut på rusletur 😏 Sover ikke godt heller, så alt blir en vond sirkel. Men vet at jeg hadde hatt utbytte av trening, men hvordan finne «grensen» for hva jeg tåler og ikke bli mer utslitt? Noen tips/erfaringer? Kan fysioterapeut hjelpe der? Anonymkode: 87915...cf8
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #2 Skrevet 11. april 2022 Har du mye tankekjør om dagen eller hvordan står det til med det? I forhold til fysisk aktivitet så må du kanskje bare ta det forsiktig og teste litt hva som funker for deg. Å gå turer er jo en start.Yoga er typisk bra og lite stressende også. Anonymkode: 7b2df...43f
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #3 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Har du mye tankekjør om dagen eller hvordan står det til med det? I forhold til fysisk aktivitet så må du kanskje bare ta det forsiktig og teste litt hva som funker for deg. Å gå turer er jo en start.Yoga er typisk bra og lite stressende også. Anonymkode: 7b2df...43f Tankekjør er ikke det verste nå heldigvis..Men heller sliten, vondt i hele kroppen 😔 Ja må nok begynne på bunn og klatre opp igjen..Syns yoga er vanskelig, men kanskje gi det et nytt forsøk. ts Anonymkode: 87915...cf8
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #4 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har møtt veggen og kjenner at alt er tiltak. Liker normalt å trene, men ikke trent på lenge nå, knapt nok kommet meg ut på rusletur 😏 Sover ikke godt heller, så alt blir en vond sirkel. Men vet at jeg hadde hatt utbytte av trening, men hvordan finne «grensen» for hva jeg tåler og ikke bli mer utslitt? Noen tips/erfaringer? Kan fysioterapeut hjelpe der? Anonymkode: 87915...cf8 Vile!!! Du må vile en stund og slappe av. Se til og få søvn. Du trenger ingen ”måsten” nå! Etter hvart så kan du starte med tur ute på dagstid. Gå en tur 30-50 min var dag. Og sen trene og ta vare på deg Etter hvart. Men vile er viktig! Anonymkode: 47a03...729 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #5 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har møtt veggen og kjenner at alt er tiltak. Liker normalt å trene, men ikke trent på lenge nå, knapt nok kommet meg ut på rusletur 😏 Sover ikke godt heller, så alt blir en vond sirkel. Men vet at jeg hadde hatt utbytte av trening, men hvordan finne «grensen» for hva jeg tåler og ikke bli mer utslitt? Noen tips/erfaringer? Kan fysioterapeut hjelpe der? Anonymkode: 87915...cf8 Om aktiviteten ikke gir deg overskudd men tapper deg for energi eller gjør deg verre så bør du ta det ned ett hakk. Vet ikke hvitmalende du har slitt med utmattelse men om du er «nysyk» så sliter man gjerne med å finne balansen og man overdriver gjerne «trening». Ikke sikkert du skal drive med trening -men hyggelige små aktiviteter som er overkommelige for deg. Anonymkode: 160de...c6a 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #6 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om aktiviteten ikke gir deg overskudd men tapper deg for energi eller gjør deg verre så bør du ta det ned ett hakk. Vet ikke hvitmalende du har slitt med utmattelse men om du er «nysyk» så sliter man gjerne med å finne balansen og man overdriver gjerne «trening». Ikke sikkert du skal drive med trening -men hyggelige små aktiviteter som er overkommelige for deg. Anonymkode: 160de...c6a Skulle stå «hvor lenge» og ikke «hvitmalende»🙈 Anonymkode: 160de...c6a
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #7 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tankekjør er ikke det verste nå heldigvis..Men heller sliten, vondt i hele kroppen 😔 Ja må nok begynne på bunn og klatre opp igjen..Syns yoga er vanskelig, men kanskje gi det et nytt forsøk. ts Anonymkode: 87915...cf8 Kanskje du skal begynne veldig rolig? Yoga kan være tungt, men kan også være rolig og nærende. Feks: https://www.youtube.com/watch?v=jHZPtn15agE&t=812s Selv om dette "bare" er 20 minutters veldig rolig yoga så er det noe med den gode følelsen man får når man gir kroppen noe den trenger, og ikke minst kan si til seg selv "i dag gjorde jeg yoga". Anonymkode: 5d3ca...332
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #8 Skrevet 12. april 2022 Vanskelig å gi råd uten å vite hva som er årsaken til utmattelsen. Nå har det vært en lang vinter og det er mange som har altfor lave nivåer av d vitamin. Dette kan gi utmattelse, smerter, depresjon, dårlig immunforsvar, etc. Så mitt beste tips er å dra til legen å ta en fullsjekk av de vanlige vitaminene og mineraler for å se om det er noe å ta tak i der. Ha I bakhodet at leger er uenige om hva som anses som lavt/ikke lavt av særlig d vitamin. Noen har 50 som nedre grense, andre har 75. Min egen erfaring er at jeg må være over 75, og helst godt over. Anonymkode: aac0e...322 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #9 Skrevet 12. april 2022 Tusen takk for gode tips 🥰 Skal absolutt prøve yoga på nytt ☺️ tar gjerne imot alt av tips ellers til en bedre hverdag 🙏🏻 -ts Anonymkode: 87915...cf8
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #10 Skrevet 12. april 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk for gode tips 🥰 Skal absolutt prøve yoga på nytt ☺️ tar gjerne imot alt av tips ellers til en bedre hverdag 🙏🏻 -ts Anonymkode: 87915...cf8 Se svaret over. Ei venninne hadde kraftig utmattelse (og depresjon), kom seg knapt ut av sengen. Legen sjekket t.o.m d vitamin og mente det var ok (under 40!). Hun tok høye tilskudd og fikk nivåene opp på over 80, og utmattelse og depresjon ble helt borte. Anonymkode: aac0e...322 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #11 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vanskelig å gi råd uten å vite hva som er årsaken til utmattelsen. Nå har det vært en lang vinter og det er mange som har altfor lave nivåer av d vitamin. Dette kan gi utmattelse, smerter, depresjon, dårlig immunforsvar, etc. Så mitt beste tips er å dra til legen å ta en fullsjekk av de vanlige vitaminene og mineraler for å se om det er noe å ta tak i der. Ha I bakhodet at leger er uenige om hva som anses som lavt/ikke lavt av særlig d vitamin. Noen har 50 som nedre grense, andre har 75. Min egen erfaring er at jeg må være over 75, og helst godt over. Anonymkode: aac0e...322 Takk for tips 🥰 Jeg tar d-vitamin fast, fikk resept av legen i fjor da jeg hadde for lite d-vitamin. Skal be om å få tatt nye prøver neste time, greit å få sjekket ja ☺️ Vet ikke selv grunn for utmattelsen, så tror det bare har bygd seg opp over tid og nå smalt det 😔 -ts Anonymkode: 87915...cf8
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #12 Skrevet 12. april 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for tips 🥰 Jeg tar d-vitamin fast, fikk resept av legen i fjor da jeg hadde for lite d-vitamin. Skal be om å få tatt nye prøver neste time, greit å få sjekket ja ☺️ Vet ikke selv grunn for utmattelsen, så tror det bare har bygd seg opp over tid og nå smalt det 😔 -ts Anonymkode: 87915...cf8 Ja lurt å sjekke hver senhøst og vår, hvert år. Da får man et reelt bilde, man trenger stadig påfyll siden lagrene tømmes. Så er det viktig at dosene man tar er høye nok. Jeg tar opp til 10 000 ie vinterhalvåret. Anonymkode: aac0e...322
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #13 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja lurt å sjekke hver senhøst og vår, hvert år. Da får man et reelt bilde, man trenger stadig påfyll siden lagrene tømmes. Så er det viktig at dosene man tar er høye nok. Jeg tar opp til 10 000 ie vinterhalvåret. Anonymkode: aac0e...322 Vil jo tro at jeg har nok d-vitamin når jeg tar tilskudd hver dag? Men greit å få sjekket uansett, eller evnt øke dosen. Prøver å spise sunt også, når matlysten er der hvertfall..ts Anonymkode: 87915...cf8
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #14 Skrevet 12. april 2022 Hvil. Husk at å hvile nå ikke er det samme som å hvile når du er frisk. Film, serier, spill, vennekvelder kan ta på. Sørg for å ha minst 2-3 timer om dagen uten mobil eller lyder, bare ligg og hvil ca 30 min av gangen. Prioritere det som gjør deg glad. Anonymkode: 10929...3ab
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #15 Skrevet 12. april 2022 33 minutter siden, AnonymBruker said: Vil jo tro at jeg har nok d-vitamin når jeg tar tilskudd hver dag? Men greit å få sjekket uansett, eller evnt øke dosen. Prøver å spise sunt også, når matlysten er der hvertfall..ts Anonymkode: 87915...cf8 Det kommer jo helt an på dosene du tar, og hvor godt du tar opp d vitamin. Anonymkode: aac0e...322
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #16 Skrevet 13. april 2022 14 hours ago, AnonymBruker said: Hvil. Husk at å hvile nå ikke er det samme som å hvile når du er frisk. Film, serier, spill, vennekvelder kan ta på. Sørg for å ha minst 2-3 timer om dagen uten mobil eller lyder, bare ligg og hvil ca 30 min av gangen. Prioritere det som gjør deg glad. Anonymkode: 10929...3ab Dette er et godt tips! Vet ikke hvordan det er med deg TS, men jeg sliter med å slappe av uten noe skjerm eller lyd. Har funnet ut at en rolig podkast i en time er god trening for meg på å hvile uten skjerm. Da ligger jeg i senga eller sofaen med lukkede øyne og prøver å puste dypt. Det høres ut som du er såpass sliten nå at du skal være forsiktig med fysisk aktivitet. Ville begynt å gå i 10-15 minutter ute av gangen, med mål om 30-40 minutter om en stund. Yoga er også et veldig godt tips, du kan holde deg til rolig Yin yoga i starten. For meg har det også hjulpet å få en hobby hjemme som er analog, jeg har begynt å sy. Dette krever jo litt overskudd, men hvis du kunne tenke deg å sy eller strikke så er det bevist at hjernen får masse endorfiner og blir brukt på en veldig sunn måte. Man blir rett og slett veldig beroliget av det. Anonymkode: 68954...865 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2022 #17 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er et godt tips! Vet ikke hvordan det er med deg TS, men jeg sliter med å slappe av uten noe skjerm eller lyd. Har funnet ut at en rolig podkast i en time er god trening for meg på å hvile uten skjerm. Da ligger jeg i senga eller sofaen med lukkede øyne og prøver å puste dypt. Det høres ut som du er såpass sliten nå at du skal være forsiktig med fysisk aktivitet. Ville begynt å gå i 10-15 minutter ute av gangen, med mål om 30-40 minutter om en stund. Yoga er også et veldig godt tips, du kan holde deg til rolig Yin yoga i starten. For meg har det også hjulpet å få en hobby hjemme som er analog, jeg har begynt å sy. Dette krever jo litt overskudd, men hvis du kunne tenke deg å sy eller strikke så er det bevist at hjernen får masse endorfiner og blir brukt på en veldig sunn måte. Man blir rett og slett veldig beroliget av det. Anonymkode: 68954...865 Hm jeg kan godt høre på podcast men da gjør jeg som regel husarbeid/baker eller noe sånt samtidig. Så spørs om jeg må finne noe annet sånn sett. Ja jeg føler meg ganske sliten og syns det er vanskelig å koble av. Har planer om å få testet ut yoga ja, stresser ikke med det men håper å få testet det snart. Føler meg så stiv i kroppen, så det blir spennende å prøve. Så bra du har funnet noe som funker for deg, håper jeg finner noe jeg også ☺️ -ts Anonymkode: 87915...cf8 1
Embla Othea Skrevet 13. april 2022 #18 Skrevet 13. april 2022 AnonymBruker skrev (På 11.4.2022 den 19.49): Har møtt veggen og kjenner at alt er tiltak. Liker normalt å trene, men ikke trent på lenge nå, knapt nok kommet meg ut på rusletur 😏 Sover ikke godt heller, så alt blir en vond sirkel. Men vet at jeg hadde hatt utbytte av trening, men hvordan finne «grensen» for hva jeg tåler og ikke bli mer utslitt? Noen tips/erfaringer? Kan fysioterapeut hjelpe der? Anonymkode: 87915...cf8 Det som har funket for meg, er å prioritere søvn, hvile og riktig mat. Ikke spis junk, man blir bare mer deprimert. Ta en pause fra treningen hvis du ikke er motivert eller i form. Mikrotrening (gå tur, lett styrketrening osv.) er helt greit når du er sliten. Da tar du deg en uke fri til å samle krefter og overskudd - jeg lover deg at du kommer sterkere tilbake. Tror ikke fysio er veien å gå - denne balansen har jeg (dessverre) måttet finne selv - du kjenner deg selv best. God bedring ❤️ 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå