AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #1 Del Skrevet 11. april 2022 Hvilke vanlige garnmerker er regnet som god kvalitet og hvilke er dårlige? Hva mener dere og hvorfor? Og hvem har gode og dårlige oppskrifter? Anonymkode: cda32...bf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #2 Del Skrevet 11. april 2022 Petiteknit har veldig gode oppskrifter. De er grundige og godt forklart, og det er laget hjelpevideoer. Mine favorittgarnprodusenter er (i alfabetisk rekkefølge) - Filcolana - Hillesvåg ullvarefabrikk - Hjelholdt uldspinneri - Isager - Knitting for olive - Rauma ull - Sandnesgarn - Telespinn Det er jevne, solide, lange fibre. Få eller ingen knuter på garnet. Garnet holder seg pent etter vask og mye bruk. Hillesvåg og Telespinn bruker vel kun norsk ull, og også andre kvaliteter, f.eks. pelsull, enn man får fra de store produsentene. Dette er også viktig for meg. Rauma og Sandnesgarn bruker også en del norsk ull, spesielt Rauma. Sandnesgarn har garnet Sunday og Double sunday, som er supermykt og veldig godt å strikke med. En favoritt. Knitting for olive er dog favoritten når det gjelder mykhet. Deres merino er fantastisk, og soft silk mohair er (i likhet med den fra Isager) helt fantastisk myk, mykere enn den fra Sandnesgarn. Det aller, aller mykeste garnet jeg har strikket med, er Compatible cashmere. Virkelig et luksusgarn i kasjmir. Jeg trodde kasjmir kunne få et mindte pent utseende og nuppe mye fordi kasjmirfibrene er litt kortere enn vanlig ull, men tror kasjmirfibrene er ganske lange (og dermed flottere), for jeg har ikke opplevd noe nupping. Anonymkode: 3252d...cfd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #3 Del Skrevet 11. april 2022 Dette synes jeg er veldig individuelt. Har strikket av alle de norske 'leverandørene', og utallige utenlandske. Noen garn, fra de forskjellige, er en fryd å strikke av, andre ikke - kommer helt an på fiberinnhold. Kvalitet på garn, gjelder samme - hva det inneholder, og hvordan det er spunnet. Har stort sett ikke mye med hvilket merke man velger. Garn som holder gjennom generasjoner, er rent ullgarn, spunnet fast, og som også strikkes fast. Alle nye garntyper har en viss levetid, det sier seg selv, og det er stort sett ikke bedre eller dårligere kvalitet på disse. Anonymkode: 7968a...c40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #4 Del Skrevet 12. april 2022 Takk for svar. Skjønner at det også kommer an på innholdet i garnet, men har fått inntrykk av at folk mener det er kvalitetsforskjell på produsentene. Og det er jo stor variasjon i pris. Hva med Du store alpakka? Anonymkode: cda32...bf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #5 Del Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Skjønner at det også kommer an på innholdet i garnet, men har fått inntrykk av at folk mener det er kvalitetsforskjell på produsentene. Og det er jo stor variasjon i pris. Hva med Du store alpakka? Anonymkode: cda32...bf3 Du store alpakka har også godt garn. Jeg liker ikke å strikke med alpakka, så det er mange år siden jeg har brukt garn fra dem. Jeg har også strikket en turgenser med garnet Alagosloppi fra Istex. Det var veldig godt å strikke med, garnet ble mye mykere etter skylling (bruktr kaldt vann), og den er kjempegod i bruk. Anonymkode: 3252d...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 12. april 2022 #6 Del Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Petiteknit har veldig gode oppskrifter. De er grundige og godt forklart, og det er laget hjelpevideoer. Mine favorittgarnprodusenter er (i alfabetisk rekkefølge) - Filcolana - Hillesvåg ullvarefabrikk - Hjelholdt uldspinneri - Isager - Knitting for olive - Rauma ull - Sandnesgarn - Telespinn Det er jevne, solide, lange fibre. Få eller ingen knuter på garnet. Garnet holder seg pent etter vask og mye bruk. Hillesvåg og Telespinn bruker vel kun norsk ull, og også andre kvaliteter, f.eks. pelsull, enn man får fra de store produsentene. Dette er også viktig for meg. Rauma og Sandnesgarn bruker også en del norsk ull, spesielt Rauma. Sandnesgarn har garnet Sunday og Double sunday, som er supermykt og veldig godt å strikke med. En favoritt. Knitting for olive er dog favoritten når det gjelder mykhet. Deres merino er fantastisk, og soft silk mohair er (i likhet med den fra Isager) helt fantastisk myk, mykere enn den fra Sandnesgarn. Det aller, aller mykeste garnet jeg har strikket med, er Compatible cashmere. Virkelig et luksusgarn i kasjmir. Jeg trodde kasjmir kunne få et mindte pent utseende og nuppe mye fordi kasjmirfibrene er litt kortere enn vanlig ull, men tror kasjmirfibrene er ganske lange (og dermed flottere), for jeg har ikke opplevd noe nupping. Anonymkode: 3252d...cfd Enig! I tillegg liker jeg alafosslopi og lettlopi👏🏽 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå