Gå til innhold

Bønner og proteininnhold


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt inn en del hermetiske bønner, fordi det er både godt, praktisk og sunt. Ikke minst bruker jeg dem i vegetarretter pga proteininnholdet. Men da jeg leste bakpå et par bokser i går ble jeg litt overrasket, de inneholdt jo bare 6-8 prosent protein, og det er vel ikke så mye?

Jeg har sett på pakker med tørre bønner at de inneholder over 20% proteiner. Nå regner jeg med at prosentandelen endrer seg etter bløtlegging og koking, men synes likevel det hørtes rart ut. Er det mer proteiner i bønner som man bløtlegger og koker selv enn i hermetiske bønner? Eller er ikke 6-8% proteiner så lite som jeg tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Catwoman

Jeg tror de bønnene du koker selv er mer næringsrike enn de du kjøper på boks. Fordi de taper noe av næringen når de utsettees for hermetikk-prosessen.

Men med proteinene vet jeg ikke, har i grunn lurt på det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres rimelig ut jeg. Hvor mye vann opptar tørre bønner før de blir kokt? Ganske mye!

Ellers har jeg ikke de store motforestillinger mot hermetikk, jeg har da lært at smak og næring holder seg lenge pga konserveringsmetoden.

Men boke-bønner kan inneholde "skjult" sukker, og vil du ha det så sunt som mulig, koker du dine egne! Myyye billigere er det også!

Jeg pleier legge i vann en hel pose, koke alt på en gang, og fryse i porsjoner. Lett å ta opp siden når jeg trenger til en middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres rimelig ut jeg. Hvor mye vann opptar tørre bønner før de blir kokt? Ganske mye!

Men de trekker vel ikke til seg nærmere 4 ganger sin egen vekt? Eller? :klø:

Men boke-bønner kan inneholde "skjult" sukker, og vil du ha det så sunt som mulig, koker du dine egne! Myyye billigere er det også!

Jeg pleier legge i vann en hel pose, koke alt på en gang, og fryse i porsjoner. Lett å ta opp siden når jeg trenger til en middag.

Jeg skjønner ikke helt hvordan bønner i saltlake kan inneholde sukker (det blir selvsagt noe annet med tomatbønner ol.). Og joda, jeg koker ofte bønner selv, men det er praktisk med bokser en gang i blant.

Men jeg lurer fortsatt på dette med proteininnholdet, da...... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest denandre gjesten

Bønner i saltlake inneholder sikkert ikke sukker om det ikke står på innholdsfortegnelsen. Jeg tenkte mer på red kidney beans jeg, de har en søt lake.

Jeg tror proteininnholdet er det samme i bokesbønner og tørre bønner som får svelle i vann. Har ingen tørre bønner å eksperimentere med, men har lagt i vann en halvkilo tørre gulerter, så kan jeg i det minste fortelle imorgen hvor mye de veide etter å ha tatt til seg vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Har ingen tørre bønner å eksperimentere med, men har lagt i vann en halvkilo tørre gulerter, så kan jeg i det minste fortelle imorgen hvor mye de veide etter å ha tatt til seg vann.

Det var snilt! :icon_smile:

Men hvis vi da antar at hjemmekokte og hermetisk bønner har omtrent samme proteininnhold, er virkelig bønner da så proteinrikt som man vil ha det til? Eller er kanskje 6-8% protein mer enn jeg tror? Synes bare det høres så lite ut.... Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var kjøkkeneksperimentet fullført...

Tørre erter trekker nøyaktig dobbelt sin vekt i vann (500 g erter ble til 1000 g). Dvs at nå er det "samlede" proteininnholdet "halvert" .

Det eneste jeg fikk sjekket av kjøtt igår var noe pålegg. Røkt skinke hadde 18 g protein, servelat 10 g. Jeg mener du må stole på at proteininnholdet i bønner er godt, uten å se deg blind på et tall. Du spiser jo ikke bare kokt skinke i et måltid heller?

Tittet for moros skyld på en ferdig porsjon finnebiff fra fryseren, de som har kokte poteter, saus og tyttebærsyltetøy med. Der var det samlede proteininnholdet i ferdigretten 4,4 g/100 g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Tusen takk for svar! :)

Neida, jeg skal ikke stirre meg blind på tall ;) . Jeg er fremdeles overbevist om at bønner er sunt (i tillegg til at det er veldig godt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...