Gå til innhold

Sånn slutter du med nesespray avhengighet!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare dele med dere som også er avhengig av nesespray, hvordan dere kan slutte. Jeg har akkurat sluttet selv, og synes det ligger veldig få råd der ute! 

Jeg kuttet ut nesesprayen helt, og begynte på rinexin tabletter, sammen med kortison tabletter. Tablettene får du hos legen

det var et par tre dager hvor nesen var helt tett, men etter dette løsnet den seg litt etter litt. Det tøffeste er nok de første nettene, hvor nesen er tett, selvom den periodevis er åpen på dagtid. 

alt i alt tok dette ca 1 uke, før jeg fikk nesen åpen igjen, både på dagtid og natta :) 

jeg har sluttet en gang før, men da uten tabletter. Da tok det meg minst to uker, og det var forferdelig! 

nesesprayen vil etterhvert slutte å fungere helt om man ikke slutter selv, det var dette som skjedde meg forrige gang. Hadde da vært avhengig i rundt 5-6 år. Da vil nesen bare hovne opp mer når man bruker sprayen, og man føler seg nesten kvalt, da blir man tvunget til å slutte. Mulig dette var grunnen til at det tok så lang tid å slutte sist. 

håper flere klarer å slutte helt med dette rådet <3 

Anonymkode: c112e...a74

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tipset. Jeg har sluttet mange ganger, men begynner igjen ved neste forkjølelse eller pollensesongen. Nå har jeg ikke sluttet på ca 4 år... kanskje på tide å gjøre det igjen. Hver gang jeg har sluttet før har jeg tenkt at det gikk mye bedre enn forventet. :)

Anonymkode: f1768...4fb

AnonymBruker
Skrevet

Brukte kortisonnesespray noen dager og ferdig med nesespray. Avhengig i 5 år. 

Anonymkode: 1a7e4...e3e

• Liker 1
Gjest Peanut
Skrevet

Jeg fikk allerginesespray av legen, og sluttet på dagen. Avhengig i 3 år. 

AnonymBruker
Skrevet

Kortison er ikke så bra heller da. Når jeg bruker nesespray så sprayer jeg ofte bare ett nesebord om gangen, og gjerne bare om natta. Da får jeg puste gjennom nesa om det ikke er begge bodene. Også bytter jeg på hvem jeg sprayer. Også pleier jeg å prøve å holde 10 dagers regelen. Bruker det bare når jeg er syk. 

Anonymkode: 4f98b...911

AnonymBruker
Skrevet

Avhengig i 20 år med ett opphold på ett pr år og sluttet helt i fjor… Begynte først med å trappe ned antall spray pr dag, så begynne med barnenesespray, så annenhver nesebor med barnesprayen men brukte kortisonnesespray i tillegg, kuttet så ned på kortisonnesespray og sluttet helt med barnesprayen.  Brukte så kun saltvannsnesespray en periode, men nå er jeg helt uten. Hele prosessen tok noen få måneder, men er fremdeles littegrann smårett i nesa i løpet av uka, men plager meg ikke og antar det vil avta helt om noen måneder. Har hatt Corona nå i mars og måtte bruke litt i tre dager, var litt spent på det, men klarte fint å slutte igjen denne gangen. Så vil si at det er ikke for sent å prøve å slutte selv etter mange år og man trenger ikke operere som mange ender opp med å gjøre. 

Anonymkode: f2875...12a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...