AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #1 Skrevet 11. april 2022 Jeg har fundert litt på dette en stund, hva skal til for at en rase blir motehund og hva er definisjonen av motehund? Selvfølgelig har det noe med popularitet å gjøre, men jeg vil ikke kategorisere border collie som en motehund? Eller tar jeg feil? Det begynte jo med Paris Hilton og chihuahua. Veskehunder var superpopulært. Kjendiser brukte jo bikkjer som accessoirer, derav oppstod begrepet motehund. Så ble fransk bulldog og doodler/cobberdog ekstremt populære. De har jo totalt forskjellige utseender så det virker ikke som det er utseende folk går etter. Eller tar jeg feil her også? Eller er det fordi kjendiser skaffer seg dem? Jeg vil jo også påstå at setter har blitt motehund, hvertfall blant folk med litt penger. Vest i Oslo florerer det av settere og fuglehund, men i det siste så har flere og flere fått cobberdog. Men det har kanskje noe med pris å gjøre, jo dyrere bikkje jo høyere status? Eller er jeg alt for stereotypisk? Jeg har alltid hatt en fascinasjon for sjeldne raser, så det er vel derfor jeg ikke forstår hvorfor folk på død og liv skal ha samme bikkje som krompen, naboen, popstjerna eller influensern. Anonymkode: bdc91...d08
Tarzani Skrevet 11. april 2022 #2 Skrevet 11. april 2022 Jeg liker ikke helt ordet motehund.. Jeg har feks australsk cobberdog, men har overhodet ikke kjøpt den fordi den er ‘på mote’ for tida. Jeg har hatt jakthund proppet i instinkt tidligere, som røytet og trengte mye aktivitet, og da den ble gammel ønsket jeg meg en roligere hannhund som ikke røyter. Valgte cobberdog, og kunne gjerne ha ønsket at den ikke var så populær, for da hadde jeg ikke trengt å betale så mye. Nordmenn er glade i å ha kjæledyr, og hund er nr 1. Folk er oppegående og har endelig skjønt at de må prøve å finne en hund som passer deres livsstil. Jeg skulle selvsagt aldri hatt en jakthund, siden jeg bodde i en by og hadde lite tid til timeslange turer.. Har heldigvis lært, og valgte denne gangen en hund som passer min livsstil langt bedre. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #3 Skrevet 11. april 2022 Tarzani skrev (3 timer siden): Jeg liker ikke helt ordet motehund.. Jeg har feks australsk cobberdog, men har overhodet ikke kjøpt den fordi den er ‘på mote’ for tida. Jeg har hatt jakthund proppet i instinkt tidligere, som røytet og trengte mye aktivitet, og da den ble gammel ønsket jeg meg en roligere hannhund som ikke røyter. Valgte cobberdog, og kunne gjerne ha ønsket at den ikke var så populær, for da hadde jeg ikke trengt å betale så mye. Nordmenn er glade i å ha kjæledyr, og hund er nr 1. Folk er oppegående og har endelig skjønt at de må prøve å finne en hund som passer deres livsstil. Jeg skulle selvsagt aldri hatt en jakthund, siden jeg bodde i en by og hadde lite tid til timeslange turer.. Har heldigvis lært, og valgte denne gangen en hund som passer min livsstil langt bedre. Men hvorfor en blandingshund og ikke bare en renrasa puddel? Det var jo ikke sikkert hunden din ville bli røytefri. Anonymkode: e63de...9db 5 2
Tarzani Skrevet 11. april 2022 #4 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvorfor en blandingshund og ikke bare en renrasa puddel? Det var jo ikke sikkert hunden din ville bli røytefri. Anonymkode: e63de...9db Mest fordi de pudlene jeg kjenner til trenger veldig mye pelsstell. De får raskt floker og bør børstes hver dag. Og så er de fryktelig sta! Kan bli litt tverr og egenrådige om de kjeder seg. De har iallfall enormt mye større behov for aktivisering enn cobberdogen min. og så syns jeg rett og slett ikke at renrasede pudler er pene. Totalt politisk ukorrekt å si, men sånn er det. 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #5 Skrevet 11. april 2022 Det er vel samme mekanisme som gjør at folk vil ha en rase på moten som at du fasineres av de som er sjeldne? De vil ha noe som er forutsigbart - du vil ha noe som viser at du Ikke er som de andre. Anonymkode: 8d263...03f 3
Anonymbruker*** Skrevet 11. april 2022 #6 Skrevet 11. april 2022 Jeg har border collie, og det har jeg absolutt ikke fordi det er en populær rase. Eller, på en måte har jeg det. En populær rase er gjerne lett tilgjengelig. Både mange oppdrettere å velge mellom og gjerne mange til omplassering når det gjelder populære raser. Egentlig så kunne jeg tenkt meg en gjeterhund av sjeldnere rase, eller ihvertfall en bc med sjeldnere tegninger. Men det ble nå en svart og hvit bc som jeg er fryktelig glad i. Med neste hund ser jeg for meg en gjeterhund av sjeldnere art, men det spørs jo om jeg orker å stå på venteliste i 2 år og reise land og strand for en valp. Spesielt når det så fort dukker opp en bc valp eller unghund til omplassering.
Minime94 Skrevet 11. april 2022 #7 Skrevet 11. april 2022 Tarzani skrev (1 time siden): Mest fordi de pudlene jeg kjenner til trenger veldig mye pelsstell. De får raskt floker og bør børstes hver dag. Og så er de fryktelig sta! Kan bli litt tverr og egenrådige om de kjeder seg. De har iallfall enormt mye større behov for aktivisering enn cobberdogen min. og så syns jeg rett og slett ikke at renrasede pudler er pene. Totalt politisk ukorrekt å si, men sånn er det. Ikke for å virke kranglete med du valgte Labradoodle for enklere pels? Nå er det vell kjent at Labradoodle kan ha mye vanskeligere pels enn en puddel ref. Humdefrisører 7 1
Tarzani Skrevet 11. april 2022 #8 Skrevet 11. april 2022 Jeg børster aldri min cobberdog.. klipper han 3 ganger i året, og bader han Max 2 ganger i året utenom når han klippes😊 3
Minime94 Skrevet 11. april 2022 #9 Skrevet 11. april 2022 Tarzani skrev (8 minutter siden): Jeg børster aldri min cobberdog.. klipper han 3 ganger i året, og bader han Max 2 ganger i året utenom når han klippes😊 Hatt flaks da for jeg vet det er mange som sliter 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #10 Skrevet 11. april 2022 Tarzani skrev (3 timer siden): Mest fordi de pudlene jeg kjenner til trenger veldig mye pelsstell. De får raskt floker og bør børstes hver dag. Og så er de fryktelig sta! Kan bli litt tverr og egenrådige om de kjeder seg. De har iallfall enormt mye større behov for aktivisering enn cobberdogen min. og så syns jeg rett og slett ikke at renrasede pudler er pene. Totalt politisk ukorrekt å si, men sånn er det. Men blander du en røytefri rase(puddel) med en røyter(labrador) så får du jo en skikkelig forferdelig pels. Det er total mismatch. Anonymkode: e63de...9db 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #11 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er vel samme mekanisme som gjør at folk vil ha en rase på moten som at du fasineres av de som er sjeldne? De vil ha noe som er forutsigbart - du vil ha noe som viser at du Ikke er som de andre. Anonymkode: 8d263...03f Ts. Det er kanskje noe i det. Jeg er mest fascinert av primitive raser og urhunder, men jeg eier ikke en slik hund fordi de ikke passer til min livsstil. Nå har jeg en kooiker, ikke ekstremt sjelden eller ekstremt populær. En av grunnene til at jeg valgte kooiker var fordi den ikke var populær, men allikevel en veldig fin rase gitt at du legger ned litt arbeid. Ikke en førstegangshund. Siden raser/blandinger som regnes som motehunder er mer kjent blant folk flest, er det kanskje det førstegangsvalpekjøpere ser og dermed velger? Det finnes jo et hav av diverse hunder så det er nok ikke alle som gidder å lese seg opp. I tillegg så virker det som om folk har dårlig tid når de skal skaffe seg hund. En mer populær rase har vel flere oppdrettere. Problemet med motehunder er at det ofte dukker opp useriøse oppdrettere, som ser sitt snitt til å tjene penger. Raseklubben for staffordshire bullterrier har sagt at de så en stor økning av useriøse aktører etter at populariteten til rasen skøyt i været. Folk er jo opptatt av å følge trender, om det er bil, sko, klær osv. Jeg tror at man kanskje følger noen av disse trendene ubevisst. Anonymkode: bdc91...d08
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #12 Skrevet 11. april 2022 Kanskje det har med status å gjøre. Jeg har lurt litt på det der som du er inne på om de ønsker at rasen skal definerer de som person og den livsstilen de har. Likevel er det kanskje noen som velger mer etter hvilken livsstil de ønsker å ha enn hva de i realiteten har da som kanskje spesielt setterene på vestkanten er et godt eksempel på, som for meg blir litt spesielt da jeg vet hvor mye aktivitet de trenger når jeg har vokst opp med en. Stusser for så vidt også alltid når jeg ser huskyer i byen. Likevel er det ikke barebare for de populære «motehundene». Det begynte faktisk lenge før Paris Hiltons Chihuahua. Chihuahua fikk sin storhetstid gjennom tv som bla lovlig blond og mange raser har faktisk blitt populære etter de har blitt sett på tv og film, og nå også sosiale medier. Det betyr jo mer og mer hunder i omløp, mer useriøse aktører og det som da følger med… Dalmantinere «101» hadde jo sin stortid, så shäfer «rex» , collie «lassie» og border collie «babe», og senest chihuahua. Puddelblandinger har lenge vært i vinden og nå skal jo alle kjendiser ha pomeranian. Vet ikke helt hva som gjorde pomeranian så populær, kanskje Pomeranianen Bo? Prisen blir jo deretter, da den styres av etterspørsel og hva markedet er villig til å betale. Og når det er stor etterspørsel så… Statusen blir vel deretter. Anonymkode: d99b9...ab4 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #13 Skrevet 11. april 2022 Tarzani skrev (13 timer siden): Jeg liker ikke helt ordet motehund.. Jeg har feks australsk cobberdog, men har overhodet ikke kjøpt den fordi den er ‘på mote’ for tida. Jeg har hatt jakthund proppet i instinkt tidligere, som røytet og trengte mye aktivitet, og da den ble gammel ønsket jeg meg en roligere hannhund som ikke røyter. Valgte cobberdog, og kunne gjerne ha ønsket at den ikke var så populær, for da hadde jeg ikke trengt å betale så mye. Nordmenn er glade i å ha kjæledyr, og hund er nr 1. Folk er oppegående og har endelig skjønt at de må prøve å finne en hund som passer deres livsstil. Jeg skulle selvsagt aldri hatt en jakthund, siden jeg bodde i en by og hadde lite tid til timeslange turer.. Har heldigvis lært, og valgte denne gangen en hund som passer min livsstil langt bedre. Rart at «alle» velger samme rase da, hvis alle ser etter hund som passer deres livsstil? Naboen her på 80 har skaffet seg eurasier. Personlig mener jeg vel at 80-åringer ikke burde skaffe seg valp i det hele tatt, men kan ikke tro at valget falt på eurasier av noen annen grunn enn at de har sett alle andre har det. Synes også det er påfallende mye setter på Oslo vest for tiden. Gjerne løse settere mellom 1 og 2 år. Rart at alle plutselig begynte å jakte fugl. Anonymkode: 1c41e...bab 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #14 Skrevet 11. april 2022 Minime94 skrev (6 timer siden): Hatt flaks da for jeg vet det er mange som sliter Jeg har også cobberdog og har helt likt pelsstell på min. Sosial hund med godt gemytt som er happy, kvikk, atletisk og aktiv. Om jeg måtte sammenligne med en "ekte" rase ift gemytt, pels og type hund må det være portis, ikke puddel. Anonymkode: 4e3d0...bf1 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #15 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Kanskje det har med status å gjøre. Jeg har lurt litt på det der som du er inne på om de ønsker at rasen skal definerer de som person og den livsstilen de har. Likevel er det kanskje noen som velger mer etter hvilken livsstil de ønsker å ha enn hva de i realiteten har da som kanskje spesielt setterene på vestkanten er et godt eksempel på, som for meg blir litt spesielt da jeg vet hvor mye aktivitet de trenger når jeg har vokst opp med en. Stusser for så vidt også alltid når jeg ser huskyer i byen. Likevel er det ikke barebare for de populære «motehundene». Det begynte faktisk lenge før Paris Hiltons Chihuahua. Chihuahua fikk sin storhetstid gjennom tv som bla lovlig blond og mange raser har faktisk blitt populære etter de har blitt sett på tv og film, og nå også sosiale medier. Det betyr jo mer og mer hunder i omløp, mer useriøse aktører og det som da følger med… Dalmantinere «101» hadde jo sin stortid, så shäfer «rex» , collie «lassie» og border collie «babe», og senest chihuahua. Puddelblandinger har lenge vært i vinden og nå skal jo alle kjendiser ha pomeranian. Vet ikke helt hva som gjorde pomeranian så populær, kanskje Pomeranianen Bo? Prisen blir jo deretter, da den styres av etterspørsel og hva markedet er villig til å betale. Og når det er stor etterspørsel så… Statusen blir vel deretter. Anonymkode: d99b9...ab4 Ts. Hadde helt glemt at dalmantiner ble superpoppis etter 101 dalmantinere🙈 Etter å ha grubla en stund nå så tror jeg også at jeg heller mot at folk skaffer seg motehund som et slags statussymbol. Hver gang hertuginne Kate dukker opp i et nytt plagg, så blir det plagget utsolgt med en gang. Ser bare hvordan ungdommer klær seg, de går jo med det samme tøyet alle sammen. Det har jo også gått sport i å ha de dyreste veskene på skolen... Hvis folk hadde tenkt fornuftig og tatt gjennomtenkte valg, så tror jeg ikke raser som fransk bulldog (helseproblemer) eller blandinger som doodler (useriøse oppdrettere) hadde blitt så ekstremt populære. Jeg er en person som ikke har vært opptatt av trender og har heller ikke vært redd for å skille meg ut. For meg så er det uforståelig at noen velger å kjøpe syke raser eller støtter oppdrettere som helt tydelig ikke bryr seg om eller har kunnskap om avl, hundehelse, genetikk osv fordi de skal tjene raske penger på å produsere så mange valper som mulig. Anonymkode: bdc91...d08 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #16 Skrevet 12. april 2022 Tarzani skrev (På 2022-4-11 den 14.33): Mest fordi de pudlene jeg kjenner til trenger veldig mye pelsstell. De får raskt floker og bør børstes hver dag. Og så er de fryktelig sta! Kan bli litt tverr og egenrådige om de kjeder seg. De har iallfall enormt mye større behov for aktivisering enn cobberdogen min. og så syns jeg rett og slett ikke at renrasede pudler er pene. Totalt politisk ukorrekt å si, men sånn er det. Dette er jo tull fra ende til annen. Kjenner du i det hele tatt til pudler? Pudler er det motsatte av sta og egenrådige. De er nemlig kåret til verdens 2. Smarteste hunderase basert på samarbeidsviljen. Kun slått av border collie som derimot er kjent for å lage seg oppgaver dersom de ikke blir stimulert nok. Puddel er kjent for og være en myk samarbeidsvillig rase som er "på" ute og være rolig og avbalansert inne. Det at du har en cobberdog med enkel pels er ren flaks, du kan spørre hvilken hudefrisør som helst om dette. Cobberdog er ikke en røytefri rase, etter 3. Generasjon så er røytingen dominerende og 9 av 10 hvalper røyter. Og det må jevnlig blandes inn puddel eller portis for å bevare røytefriheten. Så det er nok mye mer puddel/portis i cobberdogen enn noe annet. Har du dessuten sett hvordan en puddel uten barbert snute ser ut? Eller er du en av de som tror at puddel kommer med utstillingsfrisyre. Sorry, men dette kan ikke få stå uimotsagt. Og ja jeg har puddel og kjenner mange pudler og vet hva jeg snakker om. Anonymkode: c7f29...66f 4 1 1
Tarzani Skrevet 12. april 2022 #17 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er jo tull fra ende til annen. Kjenner du i det hele tatt til pudler? Pudler er det motsatte av sta og egenrådige. De er nemlig kåret til verdens 2. Smarteste hunderase basert på samarbeidsviljen. Kun slått av border collie som derimot er kjent for å lage seg oppgaver dersom de ikke blir stimulert nok. Puddel er kjent for og være en myk samarbeidsvillig rase som er "på" ute og være rolig og avbalansert inne. Det at du har en cobberdog med enkel pels er ren flaks, du kan spørre hvilken hudefrisør som helst om dette. Cobberdog er ikke en røytefri rase, etter 3. Generasjon så er røytingen dominerende og 9 av 10 hvalper røyter. Og det må jevnlig blandes inn puddel eller portis for å bevare røytefriheten. Så det er nok mye mer puddel/portis i cobberdogen enn noe annet. Har du dessuten sett hvordan en puddel uten barbert snute ser ut? Eller er du en av de som tror at puddel kommer med utstillingsfrisyre. Sorry, men dette kan ikke få stå uimotsagt. Og ja jeg har puddel og kjenner mange pudler og vet hva jeg snakker om. Anonymkode: c7f29...66f Skjønner godt at du har puddel. De fleste som har det hater cobberdoger.. Og det er helt greit det.. Jeg svarte bare på hvorfor jeg valgte den type hund. Jeg har aldri likt pudler, basert på de individene jeg har møtt på tidligere. Derfor valgte jeg ikke det. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #18 Skrevet 12. april 2022 Tarzani skrev (1 time siden): Skjønner godt at du har puddel. De fleste som har det hater cobberdoger.. Og det er helt greit det.. Jeg svarte bare på hvorfor jeg valgte den type hund. Jeg har aldri likt pudler, basert på de individene jeg har møtt på tidligere. Derfor valgte jeg ikke det. Hater ikke cobberdoger i det hele tatt, elsker alle hunder jeg. Men jeg hater den kyniske bedriften som selger hunder til millioner hvert år med "garanti" som en vedlikeholdsfri vare som verken trenger pelsstell eller stimuli. Kun en sofahund som eeeelsker barn. Når realiteten er det 2 arbeidshunder (ja, både puddel og labrador er apporterende fuglehunder) som er krysset sammen, og resultatet er varierende. Det er dessuten 2 raser som i utgangspunktet er friske, men de sykdommene som går igjen er like hos begge rasene (hd, øye/øreproblemer), så å blande disse 2 har ingenting for seg helsemessig. Tvert i mot. Sikker på cobberdoger er fine hunder, har ikke fått inntrykk av noe annet. Anonymkode: c7f29...66f 3 1
Tarzani Skrevet 12. april 2022 #19 Skrevet 12. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hater ikke cobberdoger i det hele tatt, elsker alle hunder jeg. Men jeg hater den kyniske bedriften som selger hunder til millioner hvert år med "garanti" som en vedlikeholdsfri vare som verken trenger pelsstell eller stimuli. Kun en sofahund som eeeelsker barn. Når realiteten er det 2 arbeidshunder (ja, både puddel og labrador er apporterende fuglehunder) som er krysset sammen, og resultatet er varierende. Det er dessuten 2 raser som i utgangspunktet er friske, men de sykdommene som går igjen er like hos begge rasene (hd, øye/øreproblemer), så å blande disse 2 har ingenting for seg helsemessig. Tvert i mot. Sikker på cobberdoger er fine hunder, har ikke fått inntrykk av noe annet. Anonymkode: c7f29...66f Tror du blander sammen labdradoodle og cobberdog her. Husk også på at mange av cobberdog-eiere er like interessert og opptatt av å få en frisk hund. Disse hundene går gjennom nøyaktig de samme testene innen avl som puddel og andre renrasede raser. Bortsett fra det så er jeg enig i flere av poengene dine. Endret 12. april 2022 av Tarzani 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #20 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hater ikke cobberdoger i det hele tatt, elsker alle hunder jeg. Men jeg hater den kyniske bedriften som selger hunder til millioner hvert år med "garanti" som en vedlikeholdsfri vare som verken trenger pelsstell eller stimuli. Kun en sofahund som eeeelsker barn. Når realiteten er det 2 arbeidshunder (ja, både puddel og labrador er apporterende fuglehunder) som er krysset sammen, og resultatet er varierende. Det er dessuten 2 raser som i utgangspunktet er friske, men de sykdommene som går igjen er like hos begge rasene (hd, øye/øreproblemer), så å blande disse 2 har ingenting for seg helsemessig. Tvert i mot. Sikker på cobberdoger er fine hunder, har ikke fått inntrykk av noe annet. Anonymkode: c7f29...66f Du overdriver kraftig. Vi fikk grundig innføring i blant annet pelsstell, valpehåndtering og aktivisering når vi hentet hos vår oppdretter. Ingen ga inntrykk av at en valp ikke må jobbes med for å bli en velfungerende familiehund. Har kontakt med oppdretter, pluss eier av hundens mor om stort og smått som dukker opp underveis, så her bommer du. At du setter din lit til skrekkhistoriene som verserer, må du ta på din kappe. At 9 av 10 røyter? Hvor har du dette fra? Årsmøtet til puddelklubben? Anonymkode: 4e3d0...bf1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå