Gå til innhold

Ungdom og dop

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tenåringsmamma og heldigvis (bank i bordet) er de både skoleflinke, fornuftige og gar sunne interesser som jakt og fiske, motor o.l  vi foreldre drikker ikke alkohol, ikke fordi vi er avholds, men fordi vi ikke er særlig glad i det. 
Ungdommene er heller ikke opptatt av alkohol og synes det er teit. 
Ofte hører jeg at både den ene og den andre som har gått i klasse med mine barn har vært fulle og noen har brukt narkotika. Dette er barn som kommer fra gode hjem og som var mye sammen med våre barn i oppveksten. 
Det er skremmende og jeg blir en smule hysterisk! 
vår yngste ungdom sitter mye inne i helgene og spiller fifa og spiser godteri. 
mamma maser om at han må dra ut og møte venner osv. politiet i kommunen vår sier det florerer med dop blant de unge. 
da jeg var ung var vi ute hver helg og hadde det gøy. 
Er det slik det er nå i 2022 er det like greit han sitter inne med godteskåla si foran pc’n 

Den dopen som florerer er et helvete. 
Da min yngste sønn var på butikken en dag stoppet det en bil og spurte om han ville sitte på.. han sa nei, og gikk videre. 
Dette er en av verstingene som holder på med dop. 
Hva tenker de på? Er det for å rekruttere de yngre? Min yngste er bare 14 år..  aldri snakket med mannen før. 
Jeg vil helst bare ta med meg ungdommen og flytte til ei sydhavsøy og leve på bananer, sol og glede til de er 30.. (ironi) 

hvordan er det der dere bor? Er det mye dop? 

Anonymkode: 64b7b...fa1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ungene kan fint være ute og finne på masse gøy uten å ta dop. Ja det er mye dop overalt. Snakk med ungene om det på nøkternt vis med alvor men uten skremselspropaganda. Dopmiljøer driver ikke med aktiv rekruttering, de har nok med seg og sitt. 

Anonymkode: 64e3a...bbc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i flere forskjellige dopmiljøer over mange år, og aldri hørt om noen som har prøvd å rekruttere noen. Så akkurat det tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for.

De som selger til unger blir sett sterkt ned på.

Det er gjennom venner man blir introdusert til stoffer.

Anonymkode: a95b0...f70

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært i flere forskjellige dopmiljøer over mange år, og aldri hørt om noen som har prøvd å rekruttere noen. Så akkurat det tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for.

De som selger til unger blir sett sterkt ned på.

Det er gjennom venner man blir introdusert til stoffer.

Uff.. selv om ungdommen er fornuftige, så vet en aldri. De kan få feil venner. Ingen planlegger å bli narkomane, men kan bli det om de kommer inn i feil miljø og det går for langt. 
Driver du med dop nå? Hvorfor startet du? Miljø? Spør av nyskjerrighet 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ungene kan fint være ute og finne på masse gøy uten å ta dop. Ja det er mye dop overalt. Snakk med ungene om det på nøkternt vis med alvor men uten skremselspropaganda. Dopmiljøer driver ikke med aktiv rekruttering, de har nok med seg og sitt. 

Anonymkode: 64e3a...bbc

Håper du har rett. Skjønte bare ikke hvorfor han stoppet og spurte om han ville sitte på, da han aldri har sett han før 

Skrevet

Ja det er mye dop. Ved å engasjere dere selv og vise at dere er sammen med ungdommen og det de holder på med så holdes disser tullingene unna. 

Hvis de dopfolka blir for nærgående er det bare ta litt i et tak så skremmer du dem en del. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uff.. selv om ungdommen er fornuftige, så vet en aldri. De kan få feil venner. Ingen planlegger å bli narkomane, men kan bli det om de kommer inn i feil miljø og det går for langt. 
Driver du med dop nå? Hvorfor startet du? Miljø? Spør av nyskjerrighet 

Startet vel bare av nysgjerrighet. Hadde/har også livsprpblemer jeg ikke fikk hjelp for som gjorde det lettere for meg å gi faen tror jeg.

Begynte med alkohol først da jeg var 17, og så et år etter var det noen venner som røykte cannabis som jeg spurte om å få prøve. Gikk greit å bruke det av og til i et år uten at det skapte problemer, helt til en av vennene mine hadde fått tak i amfetamin av en han kjøpte cannabis av. Hadde jo blitt fortalt av voksne og samfunnet at cannabis var kjempefarlig, men det oppdaget jeg raskt at det ikke var, så da var sikkert ikke andre stoffer det heller. Der tok jeg feil.

Deretter ble det en nedoverspiral med involvering i dopmiljøer og mye sterke stoffer. Skulle ønske det hadde vært mulig å kjøpe cannabis lovlig, da hadde man ikke blitt fristet til eller engang kommet i kontakt med noen som solgte tunge stoffer..

Bruker ikke noe særlig nå, har kuttet ut alle de tungste stoffene unntatt alkohol, som det blir for mye av en uke i kvartalet. Røyker noen ganger i året. Er ikke i noe miljø lengre.

AnonymBruker
Skrevet

Det er digg med rus, folk som ikke "ruser" seg på det som er normalt. Går ofte rundt med andre aksepterte lidelser, sukker avhengighet, mobil, mat etc.

Lett for en overvektig og finne feil, på noen som "ruser" seg...

Min kropp, mine valg.

Anonymkode: 484e7...0c0

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet

Min erfaring er at de eldre i rusmiljøet holder seg hovedsakelig for seg selv. De som har vært i det lenge og vet hva det går i ønsker selvsagt ikke å dra inn unge i denne dritten.

Men det har blitt en økning i yngre mennesker som oppdretter for eksempel snapchatbrukere hvor de holder konkurranser og selger rus, hvor de ikke bryr seg om hvem de selger til. Jeg ville vært obs på dette som forelder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...