Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest komsomolets
Skrevet
http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/5197536.html

Når kommer dette til Oslo?

Raseopptøyene i Paris har helt klart en sammenheng med den fremmedkulturelle masseinnvandringen og det seriekulturelle samfunnet.

Er det raseopptøyer?

Jeg oppfatter det som klassekamp - de som har mot de som ikke har.

På hvilken måte representerer opptøyene en rase mot en annen, og er årsaken kulturer som kolliderer?

Me think not.

Skrevet

nå er det da ikke så uvanelig med opptøyer i Frankrike.

det som egentlig er den største faren er at det vil spre seg og

starte den 5 eller 6 revelusjonen siden 1789.

Skrevet
Er det raseopptøyer?

De etniske overtonene er ikke spesielt vanskelig å få øye på. De som bor i disse bydelene, hvor opptøyene pågår, tilhører ikke den franske urbefolkningen.

Jeg oppfatter det som klassekamp - de som har mot de som ikke har.

På hvilken måte representerer opptøyene en rase mot en annen, og er årsaken kulturer som kolliderer?

Så det er bare en tilfeldighet at det er fattige arabere som star bak opptøyene, og ikke fattige franskmenn? Det har jeg vanskelig for å tro.

For øvrig har jeg også vanskelig for å tro at det er sant at noen kan tro at masseinnvandring og det seriekulturelle samfunnet ikke leder til etniske spenninger. Men jeg ser jo med mine egne øyne at det er sant.

Skrevet
det som egentlig er den største faren er at det vil spre seg og

starte den 5 eller 6 revelusjonen siden 1789.

Jeg håper virkelig på revolusjonen som kaster kulturrelativismen på dør.

Gjest komsomolets
Skrevet
De etniske overtonene er ikke spesielt vanskelig å få øye på. De som bor i disse bydelene, hvor opptøyene pågår, tilhører ikke den franske urbefolkningen.

Det er forsåvidt sant, men har opptøyene sin bakgrunn i kulturkonflikt?

Du ser bort fra det som leder til opptøyene; fattigdom og manglende muligheter for arbeid.

At de som deltar er mørke i huden lurer bare den som tar et overfladisk blikk på årsaken til slike opptøyer. Dette er klassekamp.

Så det er bare en tilfeldighet at det er fattige arabere som star bak opptøyene, og ikke fattige franskmenn? Det har jeg vanskelig for å tro.

For øvrig har jeg også vanskelig for å tro at det er sant at noen kan tro at masseinnvandring og det seriekulturelle samfunnet ikke leder til etniske spenninger. Men jeg ser jo med mine egne øyne at det er sant.

Hva i all verden er en etnisk overtone? :ler: Og er det arabere som lager opptøyer? Jeg aner en generalisering her.

Du trekker en slutning om at jeg aldri vil innse at det flerkulturelle samfunnet kan før til spenninger. Det er feil. Men årsaken til disse opptøyene ligger i manglende fremtidsutsikter for en voksende gruppe mennesker som utgjør den nye arbeiderklassen i Frankrike, og som deler et fellestrekk i tillegg til fattigdom: mørk hud - altså ikke-hvit. Det er ikke deres kultur som kræsjer med den franske og skaper konflikten, det er manglende mulighet for å lykkes i det neokapitalistiske samfunnet grunnet hudfarge og dårlig utgangspunkt

De fleste av demonstrantene som ble intervjuet snakker glimrende fransk, og så ut som hvilke som helst ungdommer.

Gjest TomKrus
Skrevet (endret)

Da vi ikke har den samme fattigdommen og urettferdigheten her på bjerget som i Paris, takket være Bønna og cos radikale filantropiske aksjoner i fattige nordmenns navn, vil nok slike opptøyer aldri skje her.

Mener du at det er kulturforskjeller som har ført til raseopptøyer i usa?

Endret av TomKrus
Skrevet (endret)
Det er forsåvidt sant, men har opptøyene sin bakgrunn i kulturkonflikt?

Du ser bort fra det som leder til opptøyene; fattigdom og manglende muligheter for arbeid.

Nei, jeg ser ikke bort i fra det. Det er klart det er en medvirkende årsak. Og så fremt ikke den norske velferdsstaten drukner under tyngden av innvandringen, vil velferdsstaten virke som en brannslukker på slikt vi observerer i Paris forsteder i disse dager.

Derimot ser du helt bort i fra at etnisitet har en forsterkende effekt i forhold til sosiale spenninger.

At de som deltar er mørke i huden lurer bare den som tar et overfladisk blikk på årsaken til slike opptøyer. Dette er klassekamp.

Jeg vil si at den som har det overfladiske blikket er den som ignorerer den etniske faktoren.

Og er det arabere som lager opptøyer? Jeg aner en generalisering her.

Det er iallfall ikke representanter fra den franske urbefolkningen som står bak opptøyene i arabernes bydeler. Men du ser vel en rasist hver gang du ser en hvit mann?

Du trekker en slutning om at jeg aldri vil innse at det flerkulturelle samfunnet kan før til spenninger. Det er feil.

Det er jo nettopp å ignorere at det seriekulturelle samfunnet fører til spenninger du gjør.

Det er ikke deres kultur som kræsjer med den franske og skaper konflikten, det er manglende mulighet for å lykkes i det neokapitalistiske samfunnet grunnet hudfarge og dårlig utgangspunkt

Det heterogene seriekulturelle samfunnet virker åpenbart forsterkende på sosiale spenninger.

Ikke bare det, det hittil beste virkemiddelet mot det neokapitalistiske samfunnet - velferdsstaten - synes å ha mindre oppslutning i heterogene samfunn. Oppslutningen om velferdsstaten har vist seg å være størst i homogene samfunn, som de nordiske.

De fleste av demonstrantene som ble intervjuet snakker glimrende fransk, og så ut som hvilke som helst ungdommer.

Psss… Man går ikke av veien for virkelighetsbenektelser for å forsvare den kulturrelativistiske ideologien, skjønner jeg. Men selv dere klarer ikke å vri dere unna det faktum at det er arabere som dominerer forstedene i Paris.

Jeg finner det særdeles useriøst å antyde at de moderne raseopptøyenes lim og drivkraft er klassetilhørighet, slik det var under de store arbeiderkampene i begynnelsen av forrige århundre.

Endret av Bønna
Skrevet (endret)
Mener du at det er kulturforskjeller som har ført til raseopptøyer i usa?

Nei, ikke kulturforskjeller. I Usa er det ikke så stor kulturell forskjell mellom negrene og germanerne. De snakker det samme språket, spiser den samme maten og går i de samme klærne etc. De små kulturelle forkskjellene, som tross alt er der, skyldes at etnisiteter tenderer mot å utdefinere hverandre ved å danne særegne koder.

I Usa var etniske spenninger helt klart en av de drivende faktorene bak opptøyene. Det kan ganske enkelt ikke stemme at det bare var sosioøkonomiske faktorer. Hvis så var tilfelle skulle man sett flere hvite opptøyer, da den solide majoriteten av de fattige i Usa faktisk er hvite.

*sjokkerer kulturrelativistene med virkeligheten*

Men så vidt jeg vet har aldri grupper av fattige hvite startet opptøyer på et sosioøkonomisk grunnlag. De eneste hvite, som jeg kjenner til, som har startet opptøyer i Usa er såkalt radikal ungdom fra de øvre klasser. Og da definitivt ikke på et sosioøkonomisk grunnlag. Ei heller ikke på vegne av andres sosioøkonomiske grunnlag.

Jeg finner det særdeles useriøst å antyde at de moderne raseopptøyenes lim og drivkraft er klassetilhørighet, slik det var under de store arbeiderkampene i begynnelsen av forrige århundre.

Endret av Bønna
Skrevet
Nei, ikke kulturforskjeller. I Usa er det ikke så stor kulturell forskjell mellom negrene og germanerne. De snakker det samme språket, spiser den samme maten og går i de samme klærne etc. De små kulturelle forkskjellene, som tross alt er der, skyldes at etnisiteter tenderer mot å utdefinere hverandre ved å danne særegne koder.

I Usa var etniske spenninger helt klart en av de drivende faktorene bak opptøyene. Det kan ganske enkelt ikke stemme at det bare var sosioøkonomiske faktorer. Hvis så var tilfelle skulle man sett flere hvite opptøyer, da den solide majoriteten av de fattige i Usa faktisk er hvite.

Tror ikke du kom med nye opplysninger her som har vært opp til debatt tidligere her i forumet. *sjokkere nyhetsoppleseren med informasjonen at han bedriver reprisevirksomhet*.

Da hvite er i flertall så er det ikke så rart at det også finnes flere hvite blant de fattige. Dette forandrer ikke det faktum at du trenger en sosioøkonomisk faktor for å få til raseopptøyer i et land hvor diskrimineringen ikke er så institusjonell og synlig at den alene vil føre til opptøyer. Hadde svarte i usa primært vært en del av middeklassen ville du ikke sett brennende biler i down town LA, hvor forøvrig de svarte er i majoritet. De fattige hvite er spredd rundt omkring i hillbilly-land, og du har ikke den samme konsentrasjonen av dem som du har av svarte fattige i de større byene.

Men nei, sos-øk. faktorer er ikke de eneste, men de er nok essensielle i slike opptøyer. Føler du deg ikke fremmedgjort, fortvilet, undertrykket (berettiget eller ikke) og forsømt er det nok en høyere terskel for å bli dratt med i slike opptøyer.

Gjest Onkel Blå
Skrevet

Hadde desse innvandrerghettoene vert fylt opp av ungdom i jobb og skole og med et innholdsrikt liv,hadde det ikke blitt opptøyer i denne forstaden.

Dette handler ikke først og fremst om rase og kultur,men om klassekamp.

Mange er tredjegenrasjons franskmenn,men har ikke en sjangs i helvete til å stable seg opp til et normalt liv som en normal borger.Muligheten er ikke der...

Gjest ..videre
Skrevet

Når det gjelder USA,så er det en helt annen historie som USA må stå ansvarlig for.

Folka der kom ikke frivillig for å arbeide,for å si det slik...

Gjest komsomolets
Skrevet
Nei, jeg ser ikke bort i fra det. Det er klart det er en medvirkende årsak. Og så fremt ikke den norske velferdsstaten drukner under tyngden av innvandringen, vil velferdsstaten virke som en brannslukker på slikt vi observerer i Paris forsteder i disse dager.

Derimot ser du helt bort i fra at etnisitet har en forsterkende effekt i forhold til sosiale spenninger.

Jeg vil si at den som har det overfladiske blikket er den som ignorerer den etniske faktoren.

Det er iallfall ikke representanter fra den franske urbefolkningen som står bak opptøyene i arabernes bydeler. Men du ser vel en rasist hver gang du ser en hvit mann?

Det er jo nettopp å ignorere at det seriekulturelle samfunnet fører til spenninger du gjør.

Det heterogene seriekulturelle samfunnet virker åpenbart forsterkende på sosiale spenninger. Ikke bare det, det hittil beste virkemiddelet mot det neokapitalistiske samfunnet - velferdsstaten - synes å ha mindre oppslutning i heterogene samfunn. Oppslutningen om velferdsstaten har vist seg å være størst i homogene samfunn som de nordiske.

Psss… Man går ikke av veien for virkelighetsbenektelser for å forsvare den kulturrelativistiske ideologien, skjønner jeg. Men selv dere klarer ikke å vri dere unna det faktum at det er arabere som dominerer forstedene i Paris.

Jeg skjønner at du har sterk antipati mot mørkhudede - det går frem av de fleste innlegg du har postet her. Å debattere ut fra hvilken hudfarge folk har begynner å bli nokså uinteressant for; enten skjønner man den store sammenhengen eller man skjønner den ikke.

Du burde i alle fall holde orden på begrepene; flerkulturell har en definisjon - seriekulturell har ikke.

Skrevet

Men så vidt jeg vet har aldri grupper av fattige hvite startet opptøyer på et sosioøkonomisk grunnlag. De eneste hvite, som jeg kjenner til, som har startet opptøyer i Usa er såkalt radikal ungdom fra de øvre klasser. Og da definitivt ikke på et sosioøkonomisk grunnlag. Ei heller ikke på vegne av andres sosioøkonomiske grunnlag.

Du kan da ikke mene at kulturen til det svarte og de hvite i USA er bortimot lik?

Selv er jeg delvis svart amerikaner,og vet at mye det er mange kulturelle forskjeller mell et afroamerikansk hjem og et fks angelosaksisk el indiansk.

Det er heller ikke det det dreier seg om,opptøyer ,enten det fordi de blir diskriminert pga hudfarge el pga klasseforskjeller,at de gjør det bare fordi de ER.

De gjør det fordi de BLIR gjort noe med el ikke.

De lager ikke opprør og bråk bare fordi de fks er puertoricanere.Det må vere enn årsak. Derfor skjønner jeg ikke argumentasjonen til Bønna om at flerkulturelle og seriekulturelle land avler bråk i seg selv.

Gjest Onkel Blå
Skrevet

Germaner er forresten en definisjon som ikke står i USA sine pass.

Det står kaukasisk.

Germaner er en definisjon skapt i emningen av det tredje rike,en samlebetegelse på alle "verdifulle folkeslag",sett fra nasjonalsosialismens ståsted.

Gjest Onkel Blå
Skrevet

Og vi har da massevis av eksempel på potta tette etnisk homogene nasjoner som opp gjennom åra har opplevd opptøyer og revolusjon KUN på grunn av sosioøkonomiske årsaker?

Skrevet (endret)

Poenget er at etnosentrisme er det normale, og at seriekulturelle samfunn dermed skaper unødvendige sosiale spenninger. Når så kulturrelativistene kjemper for det flerkulturelle fellesskapet, akkurat som om vi alle er barn av regnbuen og vandrer hånd i hånd over jorda, må det være tillatt å stille spørsmål ved holdbarheten i denne visjonen.

Hvorfor endre demografien i Norge, basert på en løgn, en utopi uten rot i virkeligheten? Like barn leker best! Det er ingenting som tilsier at det er et fellesskap på tvers av kulturer og etnisitet.

Tvert i mot ser man at det normale er at de forskjellige folkeslagene og kulturene, der hvor de deler det samme geografiske området, søker seg til sine egne og segregerer seg fra hverandre. Det er bare i liten grad det foregår ekteskap og sosial omgang på tvers av de etniske og kulturelle gruppene.

Det er dette som er virkeligheten. Og i virkeligheten eksisterer det ikke noe flerkulturelt fellesskap. I virkelighetens ”flerkulturelle fellesskap” lever de forskjellige kulturene og folkegruppene side om side, og danner det seriekulturelle samfunn.

Hvilket betyr at i praksis er nasjonalstaten og homogene samfunn mer i tråd med menneskets natur. Den utopiske visjonen til kulturrelativistene har ganske enkelt ingen rot i virkelighetens verden.

Jeg har også sagt meg helt og fullstendig enig i at raseopptøyene i Paris har en sosioøkonomisk faktor. Mitt poeng er at dette ikke er den eneste faktoren bak disse raseopptøyene, verken i Clichy-sous-Bois, South Central eller Brixton.

Kulturrelativistene hevder at disse opptøyene utelukkende er en klassekamp, lik den vi så under de store arbeiderkampene i begynnelsen av forrige århundre. Hvis det er tilfelle, hvorfor ser man ingen hvite som starter slike opptøyer?

Som påpekt er majoriteten av de fattige i Usa faktisk hvite. Er deres sosioøkonomiske status bedre stilt enn negrenes og arabernes? Hvorfor gjør ikke de opprør? Hvorfor danner ikke de felles sak med araberne og negrene, hvis klassekamp er det sentrale elementet i disse opptøyene?

Sannheten er at det i dag ikke finnes en klassebevissthet, lik den vi så under de store arbeiderkampene i begynnelsen av forrige århundre. Da hjelper det ikke at klasse er minst like relevant i dag som den gang. Bevisstheten om klasse er ganske enkelt ikke til stede. Verken blant germanere, negre eller arabere.

Limet og drivkraften bak disse opptøyene er dermed etnisitet. Noe som bare bekreftes av det faktum at de hvite ikke gjør opprør. For de hvite har i dag verken klassebevissthet eller etnisk bevissthet. Ergo mangler de hvite det organisatoriske grunnlaget for opprør.

Galskapen har pågått lenge nok. Det er på tide nasjonalstaten får sin renessanse. Homogene samfunn er en organisasjonsmodell som er mer i tråd med den menneskelig natur.

Det er neppe en tilfeldighet at oppslutningen om velferdsstaten er størst i homogene samfunn, slik som i Skandinavia. Og hva i alle verdens navn og rike er det om er så fryktelig galt med homogene samfunn?

Endret av Bønna
Skrevet
Det er neppe en tilfeldighet at oppslutningen om velferdsstaten er størst i homogene samfunn, slik som i Skandinavia. Og hva i alle verdens navn og rike er det om er så fryktelig galt med homogene samfunn?

Homogene samfunn som Sør-Korea og Japan? Usikker på om du har hvert der, men dette er ikke land som er kjent for en velferdsstat. Dette er er land hvor du er en sosial taper hvis du har behov for hjelp fra andre enn familien.

Hva slags vås er det du kommer med? Det er langt flere faktorer som spiller inn enn de enkle og overflatiske du ser. På tide å sette seg ned og lese litt mer? Virker som om du har lest ett avsnitt på en internettblogg, og repeterer innholdet i den uke etter uke i innlegg etter innlegg.

Skrevet
Homogene samfunn som Sør-Korea og Japan? Usikker på om du har hvert der, men  dette er ikke land som er kjent for en velferdsstat. Dette er er land hvor du er en sosial taper hvis du har behov for hjelp fra andre enn familien.

Hva slags vås er det du kommer med? Det er langt flere faktorer som spiller inn enn de enkle og overflatiske du ser. På tide å sette seg ned og lese litt mer? Virker som om du har lest ett avsnitt på en internettblogg, og repeterer innholdet i den uke etter uke i innlegg etter innlegg.

VÆRT der.

Ille skriveleif.

Skrevet (endret)
Homogene samfunn som Sør-Korea og Japan? Usikker på om du har hvert der, men  dette er ikke land som er kjent for en velferdsstat. Dette er er land hvor du er en sosial taper hvis du har behov for hjelp fra andre enn familien.

Ja, mange av de asiatiske samfunnene er ganske bedritne, ja. Særlig det japanske. Der har det til og med vært flere tilfeller av at ungdom har gått til angrep på uteliggere, fordi de er uteliggere.

Og da kommer vi inn på dette med kultur. Er dette en kultur vi ønsker skal dras inn til Norge? Er denne kulturen kompatibel med den norske velferdsstaten?

Endret av Bønna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...