Boomshakalaka Skrevet 10. april 2022 #21 Skrevet 10. april 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Å ja, så det går ikke an å tenke på mat OG gjøre noe samtidig. OK. Anonymkode: 2dccd...589 Hvordan tror du det rådet skal hjelpe vedkommende? «Hey, bare tenkt på mat OG gjør noe samtidig så løser det seg! Jeg er verken psykolog eller erneringsfysiolog men stoool på meg!» 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #22 Skrevet 10. april 2022 Boomshakalaka skrev (Akkurat nå): Hvordan tror du det rådet skal hjelpe vedkommende? «Hey, bare tenkt på mat OG gjør noe samtidig så løser det seg! Jeg er verken psykolog eller erneringsfysiolog men stoool på meg!» Ja, det tipset fikk du gratis av meg, så take it or leave it. Kunne vært bra å prøve noe nytt eller hur? Om du bryr deg om noe mer enn du bryr deg om maten så blir det etter hvert ikke så viktig. Men så klart all forandring er vanskelig og det vil man jo unngå så da er det bedre å bare fortsette å spise. Det er helt opp til deg. Anonymkode: 2dccd...589
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #23 Skrevet 10. april 2022 Jeg overspiser men har konsentrert det til sunne ting og ting med kunstig søtning. Rett og slett fordi jeg er avhengig av å trykke i meg hver kveld foran tv. Jeg prøver også å spise middag så seint som mulig slik at det ikke blir tid til å spise så mye etter middag. Jeg prøver å holde matinntaket på dagtid til et minimum siden jeg skal trykke i meg mye på kvelden. Her er eksempler på ting jeg overspiser: - Fruitero mango ispinner. Bare 40 kalorier per is. spiser lett en pakke på seks is på en kveld - Double 0 yoghurt. Ryker med et par beger. - All slags frukt. Melon og mango er spesielt digg. Moser av og til en banan og blander med kakao og sukrin. Blir ganske godt med solsikkekjerner oppi - All slags grønnsaker. Hodekål er overraskende tilfredsstillende å knaske på. - oliven Ja, altså jeg trykker i meg ganske mye på en kveld, men det går greit med kiloene fordi det er sunne ting. Anonymkode: fdc18...99f 2 1
Boomshakalaka Skrevet 10. april 2022 #24 Skrevet 10. april 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, det tipset fikk du gratis av meg, så take it or leave it. Kunne vært bra å prøve noe nytt eller hur? Om du bryr deg om noe mer enn du bryr deg om maten så blir det etter hvert ikke så viktig. Men så klart all forandring er vanskelig og det vil man jo unngå så da er det bedre å bare fortsette å spise. Det er helt opp til deg. Anonymkode: 2dccd...589 Jeg tror du misser poenget ganske grovt. Kan forenkle det litt for deg. Mange overspiser pga emosjonelle årsaker f.eks gjemme vonde følelser. Ofte er det da masse man må ordne opp i på det empsjonelle plan, og da hjelper ikke «bare tenk på noe annet enn mat.» 8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #25 Skrevet 10. april 2022 Nei, men jeg overtrener. Trener flere ganger - hver eneste dag. Det som hjelper meg, er å være sosial. Ha noen avtaler så jeg ikke får trent, være sammen med "normale" folk, så jeg ser hvordan livet egentlig bør være. Har du mulighet til å være sosial nå som det er åpent samfunn igjen? Anonymkode: b0d87...09d
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #26 Skrevet 10. april 2022 Boomshakalaka skrev (3 minutter siden): Jeg tror du misser poenget ganske grovt. Kan forenkle det litt for deg. Mange overspiser pga emosjonelle årsaker f.eks gjemme vonde følelser. Ofte er det da masse man må ordne opp i på det empsjonelle plan, og da hjelper ikke «bare tenk på noe annet enn mat.» Det var ikke det jeg sa, jeg sa at hvis du har NOE annet i livet ditt som engasjerer deg på ekte så gjør mer av det. Sånne ting kan gi livet mening. Fotografi var grunnen til at Lene Marie Fossen ville kjempe videre og bli frisk selv om hun bare var skinn og bein. Ja alle veit at det er mye psykisk bak men det hjelper ikke bare å fokusere på maten eller problemene heller. Anonymkode: 2dccd...589 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #27 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg overspiser men har konsentrert det til sunne ting og ting med kunstig søtning. Rett og slett fordi jeg er avhengig av å trykke i meg hver kveld foran tv. Jeg prøver også å spise middag så seint som mulig slik at det ikke blir tid til å spise så mye etter middag. Jeg prøver å holde matinntaket på dagtid til et minimum siden jeg skal trykke i meg mye på kvelden. Her er eksempler på ting jeg overspiser: - Fruitero mango ispinner. Bare 40 kalorier per is. spiser lett en pakke på seks is på en kveld - Double 0 yoghurt. Ryker med et par beger. - All slags frukt. Melon og mango er spesielt digg. Moser av og til en banan og blander med kakao og sukrin. Blir ganske godt med solsikkekjerner oppi - All slags grønnsaker. Hodekål er overraskende tilfredsstillende å knaske på. - oliven Ja, altså jeg trykker i meg ganske mye på en kveld, men det går greit med kiloene fordi det er sunne ting. Anonymkode: fdc18...99f Må du sitte foran tv'en hele kvelden da? Anonymkode: 1e4e6...cfc 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #28 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Må du sitte foran tv'en hele kvelden da? Anonymkode: 1e4e6...cfc Jeg må ingenting, men de kveldene jeg ikke er sosial blir det ofte til at jeg ser på tv. Spesielt nå før det blir varmt nok ute til å gå tur. Anonymkode: fdc18...99f
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #29 Skrevet 11. april 2022 Jeg slet veldig med dette selv, men det begynner å komme seg nå. Jeg har ofte følt at når jeg sitter i sofaen og ser på tv så må jeg automatisk dytte noe inn i munnen. Ekstremt dårlig uvane. Jeg byttet ut med frukt og det funket ganske bra en periode. Nå prøver jeg å ha noe å drive med samtidig som jeg ser på tv. Enten om det er å spille på mobilen, strikke eller hva som helst. Jeg vil bare få bort uvanen med at MÅ spise når jeg ser på tv. Det går sakte, men sikkert fremover. I helgen har jeg lov. Det er vanskelig å kutte ut alt, og det er heller ikke nødvendig hvis man klarer å spise med måte. Anonymkode: e129e...829
Purple_Pixiedust Skrevet 11. april 2022 #30 Skrevet 11. april 2022 Du kan søke veiledning hos ROS. Både fysiske møter, chat og tlf. De har også en bra podcast som heter "uforstyrra". Den hører jeg mye på selv. Når du skal slutte med overspising så bør du ikke gå rett over i slanking. Start med å komme det ut av selve overspisingen. Stabiliser vekten din. Jobb med tankene dine. Deretter kan du evt begynne med (sakte!) vektnedgang. Du bør ikke gå ned en kg i uka da det kan trigge deg tilbake til overspising. 2-300 g I uken bør være maks. Skal det holde på sikt. Hva så om det tar 1-3 år å gå ned alt, hvis alternativet bare er sprekk etter sprekk og jojo mellom over- og underspising og en vekt som gradvis kryper opp? Ta deg GOD tid. 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #31 Skrevet 11. april 2022 Hei 😊 Så trist å høre at du sliter med overspising, jeg vet hvordan det er og det føles nesten umulig ut å se en ende på det. Jeg har slitt med overspising siden tenårene, jeg er nå 31. Det som hjalp meg var terapi, jeg måtte finne utav hvorfor jeg overspiste og så gjøre noe med det. Å gå inn i vanskelige opplevelser i barndom å bli ferdig med det gjorde meg frisk fra depresjon og overspising. Jeg var heldig og traff en utrolig flink psykolog, uten henne hadde jeg aldri hatt det så bra som jeg har det nå. Jeg har gått i noe som heter emosjonsfokusert terapi, og det har reddet livet mitt. Nå vet ikke jeg om du har opplevd noe traumatisk, men det er som regel en grunn bak alle usunne forsvarsmekanismer. Husk å være snill med deg selv, ikke snakk stygt til deg selv når du overspiser, det hjelper ingenting. Før tenkte jeg på mat hele tiden, nå har jeg et mye mer normalt forhold til maten og det er veldig befriende. Får heller ikke den samme "rusen" av den maten jeg pleide å overspise på. Har klart å gå ned i vekt og er veldig takknemlig. Håper du finner noe som kan hjelpe deg ❤️ Klem Anonymkode: c7d47...b34
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #32 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg gjorde det kun i en kort periode med angst/psykose, men ellers ville jeg aldri hatt samvittighet til det. Moren min hjalp meg ut av det ved å gi meg litt though love som alle kritiserer. Men altså, hun redda meg, og overspising burde ikke normaliseres! Anonymkode: 2dccd...589 Hva mener du med normaliseres? Over spising er kvalifisert som en spiseforstyrrelse og det må ikke ties i hjel. Det må snakkes om gang på gang sånn at flere som sliter med dette for hjelp. Og seriøst det hadde du ikke hatt samvittighet til hva slags kommentar er det egentlig? Anonymkode: aefc9...efd 8
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #33 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva mener du med normaliseres? Over spising er kvalifisert som en spiseforstyrrelse og det må ikke ties i hjel. Det må snakkes om gang på gang sånn at flere som sliter med dette for hjelp. Og seriøst det hadde du ikke hatt samvittighet til hva slags kommentar er det egentlig? Anonymkode: aefc9...efd Når man snakker om overspising så blir det ofte en begrepsforvirring. Onkelen min har alvorlig fedme, og venninnen min er "bare" overvektig. Begge overspiser. Onkelen min vil aldri innrømme at han har en spiseforstyrrelse, han er bare "glad i mat", men det er klart at det er noen psykologiske mekanismer som gjør at han ikke klarer å stoppe og spiser enorme mengder mat. Venninnen min anerkjenner at hun bruker mat for å regulere følelser. Hvem bør få hjelp mot overspisingen? Han som har spist på seg utallige fysiske lidelser, og sannsynligvis ikke vil leve noe særlig lenger enn pensjonistalder om han ikke klarer å ta tak i overspisingen, eller hun som er fysisk frisk med en BMI på (er ikke sikker 28 eller rundt det) og som anerkjenner matmisbruket? Det er i bunn og grunn det samme, og det er ikke kapasitet i psykiatrien til å behandle 20-30% av befolkningen. Anonymkode: a3060...a49 1
Gjest Adobyen Skrevet 11. april 2022 #35 Skrevet 11. april 2022 Det er jo ikke så lett å stoppe når maten er god. Skal ikke ødelegge tråden, men jeg snublet nettopp over en tragisk historie fra gamledager.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #36 Skrevet 11. april 2022 Slitt masse med det samme og pussig nok ble lavkarbo løsningen. Mett nesten hele tiden og har ikke lyst på noe Anonymkode: 992f5...d74 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #37 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva mener du med normaliseres? Over spising er kvalifisert som en spiseforstyrrelse og det må ikke ties i hjel. Det må snakkes om gang på gang sånn at flere som sliter med dette for hjelp. Og seriøst det hadde du ikke hatt samvittighet til hva slags kommentar er det egentlig? Anonymkode: aefc9...efd Det er jo ikke det jeg mener! Det jeg mener er at om du er forelder eller "pårørende" til en som gjør dette så skal du ikke bare kjøpe inn mer mat og la personen leve på den måten uten å overhode bry deg. Anonymkode: 2dccd...589
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #38 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er jo ikke det jeg mener! Det jeg mener er at om du er forelder eller "pårørende" til en som gjør dette så skal du ikke bare kjøpe inn mer mat og la personen leve på den måten uten å overhode bry deg. Anonymkode: 2dccd...589 Da må du skrive det da. Anonymkode: aefc9...efd 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #39 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (På 10.4.2022 den 22.43): Nei, men jeg overtrener. Trener flere ganger - hver eneste dag. Det som hjelper meg, er å være sosial. Ha noen avtaler så jeg ikke får trent, være sammen med "normale" folk, så jeg ser hvordan livet egentlig bør være. Har du mulighet til å være sosial nå som det er åpent samfunn igjen? Anonymkode: b0d87...09d Ja det er mye bedre nå som man kan være sosial igjen😊 Har begynt på ketogent kosthold og det gjør at jeg ikke fyser samt går ned i vekt og jeg elsker det rett og slett!! Hilsen TS Anonymkode: 2fd40...548
Gjest snipp80 Skrevet 27. april 2022 #40 Skrevet 27. april 2022 Purple_Pixiedust skrev (På 11.4.2022 den 12.54): Du kan søke veiledning hos ROS. Både fysiske møter, chat og tlf. De har også en bra podcast som heter "uforstyrra". Den hører jeg mye på selv. Når du skal slutte med overspising så bør du ikke gå rett over i slanking. Start med å komme det ut av selve overspisingen. Stabiliser vekten din. Jobb med tankene dine. Deretter kan du evt begynne med (sakte!) vektnedgang. Du bør ikke gå ned en kg i uka da det kan trigge deg tilbake til overspising. 2-300 g I uken bør være maks. Skal det holde på sikt. Hva så om det tar 1-3 år å gå ned alt, hvis alternativet bare er sprekk etter sprekk og jojo mellom over- og underspising og en vekt som gradvis kryper opp? Ta deg GOD tid. Tusen takk for tips❤❤ hilsen TS
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå