Gå til innhold

Overspiser du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2022 den 13.04):

Hei 😊 Så trist å høre at du sliter med overspising, jeg vet hvordan det er og det føles nesten umulig ut å se en ende på det.

Jeg har slitt med overspising siden tenårene, jeg er nå 31. Det som hjalp meg var terapi, jeg måtte finne utav hvorfor jeg overspiste og så gjøre noe med det. Å gå inn i vanskelige opplevelser i barndom å bli ferdig med det gjorde meg frisk fra depresjon og overspising. Jeg var heldig og traff en utrolig flink psykolog, uten henne hadde jeg aldri hatt det så bra som jeg har det nå. Jeg har gått i noe som heter emosjonsfokusert terapi, og det har reddet livet mitt. Nå vet ikke jeg om du har opplevd noe traumatisk, men det er som regel en grunn bak alle usunne forsvarsmekanismer. Husk å være snill med deg selv, ikke snakk stygt til deg selv når du overspiser, det hjelper ingenting. 

Før tenkte jeg på mat hele tiden, nå har jeg et mye mer normalt forhold til maten og det er veldig befriende. Får heller ikke den samme "rusen" av den maten jeg pleide å overspise på. Har klart å gå ned i vekt og er veldig takknemlig.

Håper du finner noe som kan hjelpe deg ❤️ Klem

Anonymkode: c7d47...b34

Så fantastisk å høre din historie og tusen takk for tips og råd❤ Hilsen TS

Anonymkode: 2fd40...548

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2022 den 22.14):

Slitt masse med det samme og pussig nok ble lavkarbo løsningen. Mett nesten hele tiden og har ikke lyst på noe :vetikke:

Anonymkode: 992f5...d74

Det ble løsningen for meg også❤ keto her da! Hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg sliter også til tider med overspising. Merker at jeg får et stort behov for å stappe i meg søtsaker og andre usunne greier når jeg er sliten og trøtt, eller har ekstra tankekjør. Og det er jo et klassisk symptom på nettopp overspising. Men jeg kjenner det ikke bare "emosjonelt", men også "fysisk". Det er akkurat som at jeg havner inn i en sånn fysiologisk syklus når jeg er sliten, da sultfølelsen bare øker maksimalt og jeg craver salt, sukker og fett.

Prøver å jobbe med saken - bli mer bevisst på egne matvaner. Jeg forbinder mat i stor grad med kos, men det har blitt mer en belastning egentlig. Så tar det rolig, prøver å holde et sunt kosthold, uten å bli ekstrem. Men jeg merker at noen dager er hardere enn andre - i går hadde jeg f.eks. en tung dag på jobb, som resulterte i å kjøpe med brus og wienebrød på vei hjem!!

Anonymkode: 25dee...3db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, jeg sliter også til tider med overspising. Merker at jeg får et stort behov for å stappe i meg søtsaker og andre usunne greier når jeg er sliten og trøtt, eller har ekstra tankekjør. Og det er jo et klassisk symptom på nettopp overspising. Men jeg kjenner det ikke bare "emosjonelt", men også "fysisk". Det er akkurat som at jeg havner inn i en sånn fysiologisk syklus når jeg er sliten, da sultfølelsen bare øker maksimalt og jeg craver salt, sukker og fett.

Prøver å jobbe med saken - bli mer bevisst på egne matvaner. Jeg forbinder mat i stor grad med kos, men det har blitt mer en belastning egentlig. Så tar det rolig, prøver å holde et sunt kosthold, uten å bli ekstrem. Men jeg merker at noen dager er hardere enn andre - i går hadde jeg f.eks. en tung dag på jobb, som resulterte i å kjøpe med brus og wienebrød på vei hjem!!

Anonymkode: 25dee...3db

Uff ja jeg kan så relatere meg til den😬 Dårlig dag på jobb resulterer ofte i skolebrød-fella for meg på vei hjem fra jobb. Men etter jeg begynte med ketogent kosthold ble både humør, søvn og fysingen betydelig bedre❤

Gjest Ghostface
Skrevet

Ja, mest på grunn av kjedsomhet og ensomhet, ikke fordi jeg er sulten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med spiseforstyrrelser i 40 år, anoreksi, så bulimi, så klarte jeg å slutte å kaste opp,men overspisingen klarte jeg ikke å slutte med.

Jeg overspiser ikke mat, spiser sunn mat, og lite mat. Men her er det mest is jeg overspiser. Har flere ganger prøvd å få hjelp, men får det ikke. Gikk på DPS en periode i traume behandling, men fikk beskjed om at spiseforstyrrelsen kunne de ikke hjelpe meg med, da jeg har hatt den i alt for mange år. Og jeg hadde da bmi på ca 30, noe som ikke er farlig.

Anonymkode: 35b59...92e

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men prøver å holde meg til 3-4 regelmessige måltider om dagen nå, trangen blir faktisk mindre av det. Før spiste jeg kanskje bare et (sunt) måltid om dagen og så binge om kvelden. Men jobber fortsatt med dette!

Anonymkode: a7f09...ba6

• 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2022 den 19.20):

Har slitt enormt med det samme selv. I alle år. Har brukt mat som trøst og bestevenn.

Bestemte meg for en uke siden at jeg må ta grep. Jeg er FEIT. Minst 7kg overvektig over høyest anbefalt BMI. Jeg fikk sjokk da jeg skulle se meg selv bakfra i speilet, i midjen var det nesten en valk. Ikke en valk som står ut, men når huden bretter seg over hverandre. F faen så jævelig ekkel jeg følte meg da. Skikkelig gris!

Så jeg tok tak. Tenkte på hvor grusom jeg så ut i speilet hver gang jeg fikk lyst på for mye mat eller godteri.

Har vært kjernesunn den siste uken og håper jeg klarer å ta meg sammen videre. Faktisk frister ikke sukkervarer lenger. Det er påsketilbud på sjokolade, men jeg tenker ikke at jeg skal kjøpe noe av det.

Det er jo det psykologiske jeg burde jobbe med, men det er ingen steder man får hjelp til slike ting i det offentlige. Jeg bruker nok penger på privat psykolog for å deale med alt mulig annet, har ikke råd til å bruke penger på privat psykolog for å fikse dette i tillegg. Håper egentlig at jeg får fikset opp i maten som konsekvens av å fikse opp i det andre jeg sliter med.

Men du er ikke alene.

Det er så enkelt for de som ikke sliter med mat å si hva man burde gjøre. Men problemet er jo at jeg selv vet hva som er bra for meg og ikke, men jeg har ikke klart å styre følelsene mine og dermed har jeg overspise for å døyve følelsene.

Føler virkelig med deg! 

Anonymkode: 40c28...043

Slet også veldig med overspising, men det var før jeg fikk adhd medisiner. Det står en plass at ADHD og overspising kan ha en sammenheng. Men hvis du ikke har det, så kan du jo prøve å snakke med legen din angående en medisin som heter Saxenda. Saxenda er en medisin som skal hjelpe på vektreduksjon. Flere jeg har hørt om har gått ned 5 kg på en uke, men er også noen som ikke går ned like mye selv om de bruker den medisinen. Men anbefales. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har overspist i mange år. Men etter at jeg begynte  hos en PT for 2 måneder siden  har jeg klart å få mer kontroll på det. Jeg følte at jeg forpliktet meg til treningen på en annen måte enn tidligere, og det ble viktig for meg å spise riktig for å få best utbytte av det. Synes faktisk trening, spesielt styrketrening, har blitt skikkelig gøy! Det at jeg i tillegg har klart å gå ned 8 kg kommer som et bonus.. 

Føler jeg endelig har kommet inn i nye spise-/trenings-vaner som jeg vil klare å holde over tid. 

Anonymkode: dfc32...e85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...