AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #1 Skrevet 10. april 2022 Jeg sliter veldig om dagen med overspising. Har alltid hatt et anstrengt forhold til mat men etter koronaen kom mtp isoleringen og alt som fulgte med så ble alt mye verre. Har lagt på meg mye og nå kommer jeg meg ikke ut av det! Noen som sliter med det samme og som har noen tips gor å få kontroll over matinntaket? Anonymkode: 2fd40...548 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #2 Skrevet 10. april 2022 Har slitt enormt med det samme selv. I alle år. Har brukt mat som trøst og bestevenn. Bestemte meg for en uke siden at jeg må ta grep. Jeg er FEIT. Minst 7kg overvektig over høyest anbefalt BMI. Jeg fikk sjokk da jeg skulle se meg selv bakfra i speilet, i midjen var det nesten en valk. Ikke en valk som står ut, men når huden bretter seg over hverandre. F faen så jævelig ekkel jeg følte meg da. Skikkelig gris! Så jeg tok tak. Tenkte på hvor grusom jeg så ut i speilet hver gang jeg fikk lyst på for mye mat eller godteri. Har vært kjernesunn den siste uken og håper jeg klarer å ta meg sammen videre. Faktisk frister ikke sukkervarer lenger. Det er påsketilbud på sjokolade, men jeg tenker ikke at jeg skal kjøpe noe av det. Det er jo det psykologiske jeg burde jobbe med, men det er ingen steder man får hjelp til slike ting i det offentlige. Jeg bruker nok penger på privat psykolog for å deale med alt mulig annet, har ikke råd til å bruke penger på privat psykolog for å fikse dette i tillegg. Håper egentlig at jeg får fikset opp i maten som konsekvens av å fikse opp i det andre jeg sliter med. Men du er ikke alene. Det er så enkelt for de som ikke sliter med mat å si hva man burde gjøre. Men problemet er jo at jeg selv vet hva som er bra for meg og ikke, men jeg har ikke klart å styre følelsene mine og dermed har jeg overspise for å døyve følelsene. Føler virkelig med deg! Anonymkode: 40c28...043 7 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #3 Skrevet 10. april 2022 For ti år siden, var 50% av Norges befolkning overvektige. Nå er det enda flere. Anonymkode: e60a9...108
Gjest Ghostface Skrevet 10. april 2022 #4 Skrevet 10. april 2022 Ja, mest på grunn av kjedsomhet, dessverre.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #5 Skrevet 10. april 2022 Ja plages veldig med overspising dessverre, i perioder iallefall. Har blitt skikkelig tjukk og føler meg fæl 24/7, men jobber nå med å gå ned i vekt og ta kontroll over meg selv igjen. For min del hjelper det å ta en dag av gangen, og om man har et tilbakefall en dag er det viktig å ikke gå helt ned i bakken! Plukk deg selv opp og fortsett det sunne kostholdet dagen etterpå selv om du glapp en dag, det er vanlig å ha glipper. Føler også det hjelper å notere ned hva jeg spiser, for å ha mer oversikt over hva jeg faktisk inntar Anonymkode: c0375...f10 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #7 Skrevet 10. april 2022 Ja. Jeg døyver følelser med mat. Jeg hadde fått mer hjelp om jeg brukte alkohol istedenfor mat. For min del er det lettere å spise kun to ganger om dagen. En gang til lunsj og en gang til middag. Noe annet tillater jeg meg ikke selv å spise. For starter jeg så er det så håpløst å begrense det. Da faller jeg tilbake til dårlige vaner med en gang. Anonymkode: 45a9c...503 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #8 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): For ti år siden, var 50% av Norges befolkning overvektige. Nå er det enda flere. Anonymkode: e60a9...108 Er nok veldig avhengig av hvor man bor. For her i utkanten av en større by kanskje 10%. Anonymkode: 1e4e6...cfc
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #10 Skrevet 10. april 2022 Jeg gjorde det kun i en kort periode med angst/psykose, men ellers ville jeg aldri hatt samvittighet til det. Moren min hjalp meg ut av det ved å gi meg litt though love som alle kritiserer. Men altså, hun redda meg, og overspising burde ikke normaliseres! Anonymkode: 2dccd...589 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #11 Skrevet 10. april 2022 Ja, og det er et problem. Har lagt på meg 5 kg siden jul og jeg hater det. Jeg klarer likevel ikke å stoppe, jeg bare stapper i meg. Blir kvalm av meg selv. Har klart å stoppe i lengre perioder, men nå er det ille. Tenker på mat hele tiden, og spiser til jeg blir uvel. Anonymkode: 3b1bd...d7e 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #12 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, og det er et problem. Har lagt på meg 5 kg siden jul og jeg hater det. Jeg klarer likevel ikke å stoppe, jeg bare stapper i meg. Blir kvalm av meg selv. Har klart å stoppe i lengre perioder, men nå er det ille. Tenker på mat hele tiden, og spiser til jeg blir uvel. Anonymkode: 3b1bd...d7e Du burde få deg en annen interesse å bry deg om. Anonymkode: 2dccd...589 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #13 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du burde få deg en annen interesse å bry deg om. Anonymkode: 2dccd...589 Av alle svar i tråden, hvorfor plukket du ut mitt - og hva mener du med den kommentaren? Anonymkode: 3b1bd...d7e 7 2
Lill3My Skrevet 10. april 2022 #14 Skrevet 10. april 2022 Fiks hodet først; deretter kroppen. Finn ut av HVORFOR du overspiser: når skjer det? Hva er anledningen/sammenhengen. Bruk noen dager på å samle data; vær nysgjerrig og ikke dømmende. Deretter bruker du denne informasjonen til noe positivt. Hva kan du gjøre for å bryte mønsteret? Fokuser på noe du SKAL gjøre fremfor å tenke på det du ikke skal gjøre (overspise). Ernæringsmessig: prioriter proteinkilde i alle måltider (metter godt) samt grønnsaker; mer enn du er vandt til. Tenk også over HVORDAN du spiser. Sakte, tygg, registrer smak og konsistens heller enn å spise foran TV/skjerm. 1
Tarzani Skrevet 10. april 2022 #15 Skrevet 10. april 2022 (endret) Jeg spiser for lite mat. Og så overspiser jeg snop😬 Er i øvre grense av normalvektig. Er totalt avhengig av alt som er godt, og bytter velvillig ut mat for å kunne spise gjærbakst, kake og snop! Hver gang jeg skjerper meg og kutter ut det usunne, flyr jeg ned i vekt.. Galskap, men jeg er svak🙈 Endret 10. april 2022 av Tarzani 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #16 Skrevet 10. april 2022 Ja, dessverre. Har tenkt mye på hvorfor, og holder derfor på med å kartlegge årsaken til overspisingen. Har funnet ut at jeg skal "kose" meg og slappe av etter legging av barn. Men har også merket at jeg trøstespiser ved stress, som dårlig råd, barn som ikke adlyder eller tanken på ting jeg burde gjort. Mistrivsel i bolig fører også til en type stress, samt dårlige jobbdager. Et siste punkt er ensomhet... Har blitt betatt av en fyr, og innser at jeg kanskje ikke trives så godt som singel som jeg liker å tro.... Tenker derfor å ta tak i disse problemområdene. Har i tillegg begynt å kjøpe mindre fristende ting (kan ikke ha det liggende), samt ta kromtilskudd.... Anonymkode: 24604...dcf 3 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #17 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Av alle svar i tråden, hvorfor plukket du ut mitt - og hva mener du med den kommentaren? Anonymkode: 3b1bd...d7e Du sier du tenker på mat hele tiden, altså tenk på noe annet. Det var ikke vondt ment, men det er også hva man sier til folk med anorexi at de må finne noe annet å bry seg om. Anonymkode: 2dccd...589
Boomshakalaka Skrevet 10. april 2022 #18 Skrevet 10. april 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du sier du tenker på mat hele tiden, altså tenk på noe annet. Det var ikke vondt ment, men det er også hva man sier til folk med anorexi at de må finne noe annet å bry seg om. Anonymkode: 2dccd...589 Dette er det døveste, mest ukloke og minst empatiske svaret jeg har sett. Minner meg om når folk lider av f.eks depresjon, så er det alltid en gjøk som må svare «bare skjerp deg da». 10 1
Lea Skrevet 10. april 2022 #19 Skrevet 10. april 2022 Ja dessverre. Tenker på mat hele tiden og er alltid sulten. Kan bare spise to måltider om dagen fordi ellers så overspiser jeg når jeg først begynner å spise. Jeg klarer ikke å stoppe. 🙈 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #20 Skrevet 10. april 2022 Boomshakalaka skrev (2 minutter siden): Dette er det døveste, mest ukloke og minst empatiske svaret jeg har sett. Minner meg om når folk lider av f.eks depresjon, så er det alltid en gjøk som må svare «bare skjerp deg da». Å ja, så det går ikke an å tenke på mat OG gjøre noe samtidig. OK. Anonymkode: 2dccd...589
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå