Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 54 år og arbeidssøker etter lengre utdanning og bred kompetanse i helsesektoren. 

Stillingene jeg søker er ettertraktet. Det er nok også flere som går videre til ansatte internt. 

Selv om jeg vet at jeg er på topp og har verdifull kunnskap, er aldersdiskrimineringen høyst reell. 

Mange stillinger har vært som skreddersydd til meg, men jeg hører aldri noe og får ikke intervju. 

Akkurat nå kjenner jeg meg litt motløs og lurer på om jeg orker mer avslag. Er man som 54 åring helt uaktuell, eller kan det være som jeg har mistenkt, at de attraktive stillingene går internt?

Anonymkode: 560fc...383

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Er 54 år og arbeidssøker etter lengre utdanning og bred kompetanse i helsesektoren. 

Stillingene jeg søker er ettertraktet. Det er nok også flere som går videre til ansatte internt. 

Selv om jeg vet at jeg er på topp og har verdifull kunnskap, er aldersdiskrimineringen høyst reell. 

Mange stillinger har vært som skreddersydd til meg, men jeg hører aldri noe og får ikke intervju. 

Akkurat nå kjenner jeg meg litt motløs og lurer på om jeg orker mer avslag. Er man som 54 åring helt uaktuell, eller kan det være som jeg har mistenkt, at de attraktive stillingene går internt?

Det er vel mer sannsynlig at de andre søkerne er mer kvalifiserte enn deg. Som 54 år har du fremdeles mange år igjen i arbeidslivet, så tviler på at det spiller en spesielt stor rolle. 

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (4 minutter siden):

Det er vel mer sannsynlig at de andre søkerne er mer kvalifiserte enn deg. Som 54 år har du fremdeles mange år igjen i arbeidslivet, så tviler på at det spiller en spesielt stor rolle. 

Du tar helt fullstendig feil, alder spiller en stor rolle i rekruttering og aldersdiskriminering er reelt.

Mange vil bare ha "unge og fremadstormende" mennesker. 

Les og lær:

https://www.linkedin.com/posts/fredrik-fornes_rekruttering-merkevarebygging-alderisme-activity-6912321360744587264-wE3_/?utm_source=linkedin_share&utm_medium=member_desktop_web

Vanskelig å komme rundt det da, man må jo nesten bli innkalt til intervju for å overbevise arbeidsgiver om at man ikke er utdatert og slapp og bare skal sulle seg inn i pensjonist-tilværelsen. Mulig man kan adressere det i søknad/CV på et vis.

Men i bunn og grunn så må man vel bare søke på enormt mange mer jobber før man får napp.

Anonymkode: 928bc...5e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har skjelden fått jobb via søknad. Man blir bare et navn i en stooor bunke. 

Anonymkode: 1de2b...016

AnonymBruker
Skrevet

Det er nesten umulig å få jobb om man ikke kjenner riktige personer i Norge.

Anonymkode: 52406...19c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det nødvendigvis må være alderen din. Arbeidsmarkedet er jo beintøft for alle nå for tiden. Spesielt inne helsesektoren har jeg inntrykk av. Har flere venninner som har forsøkt å få seg ny jobb i mange år. Og de er unge.

Har du fått fram dine personlige egenskaper godt nok i søknadrn? Jeg har lest en del søknader selv og merker at det er forskjell på kvaliteten blant yngre og mer voksne mennesker. Mange unge legger enormt mye arbeid inn i cv og jobbsøknad. Det er virkelig profesjonelt arbeid. Mens de som er litt eldre ikke legger like flid i cv og søknad. Tror det er en generasjonsting. 🤷‍♀️

Anonymkode: c5992...287

AnonymBruker
Skrevet

Tror at når man blir eldre som over 45, teller kontakter myyye mer enn mår man er under 45. Man må også vise til tidligere utført arbeid som har gitt resultater. Ville ha forsøkt å bygge nettverk i større grad enn å sende inn søknader. 

Anonymkode: 6ad96...3ff

• Liker 1
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du tar helt fullstendig feil, alder spiller en stor rolle i rekruttering og aldersdiskriminering er reelt.

Mange vil bare ha "unge og fremadstormende" mennesker. 

Les og lær:

https://www.linkedin.com/posts/fredrik-fornes_rekruttering-merkevarebygging-alderisme-activity-6912321360744587264-wE3_/?utm_source=linkedin_share&utm_medium=member_desktop_web

Vanskelig å komme rundt det da, man må jo nesten bli innkalt til intervju for å overbevise arbeidsgiver om at man ikke er utdatert og slapp og bare skal sulle seg inn i pensjonist-tilværelsen. Mulig man kan adressere det i søknad/CV på et vis.

Men i bunn og grunn så må man vel bare søke på enormt mange mer jobber før man får napp.

Anonymkode: 928bc...5e8

Du har åpenbart ikke lest og lært selv, personen som omtales i artikkelen har tilsynelatende ikke utdannelse og søker på generelle markedsføringsjobber hvor det er ekstremt mange om benet. Om det er 700 søkere på hver stilling skal det godt gjøres å få jobben, spesielt når du ikke har noe som gjør at du skiller deg ut. Det er nok svært mange 20-30 åringer som også ville gått arbeidsledig svært lenge om de også manglet utdannelse og var så selektiv i hvilke jobber de søkte på. 

TS omtaler seg selv som å ha en lengre helsefaglig utdannelse og søker på "ettertraktede" stillinger, altså stillinger hvor det er logisk og rimelig å anta at det kreves både relevant utdannelse og yrkeserfaring for å være en aktuell kandidat. Altså er hun i en helt annen situasjon enn personen omtalt i artikkelen. Om du eksempelvis ser aldersspennet til de som ansettes i ulike lederstillinger i helsevesenet virker det heller å være en fordel at en er eldre, ikke motsatt. 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nesten umulig å få jobb om man ikke kjenner riktige personer i Norge.

Anonymkode: 52406...19c

Mhm. Den skyhøye arbeidsledigheten i Norge tilsier virkelig omfattende korrupsjon og kameraderi.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke det handler om alder men om å ha oppdatert kunnskap.

Anonymkode: 7f04f...62b

AnonymBruker
Skrevet
Ilmodric skrev (3 timer siden):

Mhm. Den skyhøye arbeidsledigheten i Norge tilsier virkelig omfattende korrupsjon og kameraderi.

Er det skyhøy arbeidsledighet nå? Jeg er 45 og har fått flere jobbtilbud det siste året 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: fff48...53a

Gjest Lucius
Skrevet

Utdatert er man vel når man ligger i grava? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken utdannelse har du og hvilke jobber søker du i helsevesenet? 

Anonymkode: f0638...18d

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å "glemme" å skrive alderen din? Og ikke nødvendigvis utelate, men gjøre det mindre tydelig av arbeidserfaringen din hvor gammel du er? Det hadde jeg gjort. 

Anonymkode: eeb5f...c8d

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det skyhøy arbeidsledighet nå? Jeg er 45 og har fått flere jobbtilbud det siste året 🤷🏼‍♀️

Neida, den er på et sunt nivå. Dårlig forsøk på ironi fra min side.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tror ikke det nødvendigvis må være alderen din. Arbeidsmarkedet er jo beintøft for alle nå for tiden. Spesielt inne helsesektoren har jeg inntrykk av. Har flere venninner som har forsøkt å få seg ny jobb i mange år. Og de er unge.

Har du fått fram dine personlige egenskaper godt nok i søknadrn? Jeg har lest en del søknader selv og merker at det er forskjell på kvaliteten blant yngre og mer voksne mennesker. Mange unge legger enormt mye arbeid inn i cv og jobbsøknad. Det er virkelig profesjonelt arbeid. Mens de som er litt eldre ikke legger like flid i cv og søknad. Tror det er en generasjonsting. 🤷‍♀️

Anonymkode: c5992...287

Beintøft? Mange bransjer skriker etter arbeidskraft, inkludert helsesektoren, som TS vel søker innen? Jeg har venner som driver egne bedrifter som rett og slett ikke klarer å få tak i arbeidskraft (nødvendig med høy kompetanse). 
TS, hvis du vet at stillingene er ettertraktet, betyr jo det at det er mange om beinet. Er det innen helsesektoren? De kan ha interne kandidater klare. Er det utenfor helsesektoren? Ikke sikkert de ser hvordan din kompetanse kan benyttes i ny bransje (jobb med CV og søknad). Du har mange år igjen i arbeidslivet, og for jobber hvor det kreves kompetanse og erfaring, burde ikke en alder som 54 være et problem. 

Anonymkode: 3f161...143

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva med å "glemme" å skrive alderen din? Og ikke nødvendigvis utelate, men gjøre det mindre tydelig av arbeidserfaringen din hvor gammel du er? Det hadde jeg gjort. 

Anonymkode: eeb5f...c8d

Man kan jo ikke det, man må fylle ut fødselsdato. Og får som regel feilmelding hvis man ikke fyller ut obligatoriske felt. 

Anonymkode: 3f161...143

AnonymBruker
Skrevet

I det firmaet jeg jobber i, har de ansatt mange over 50år ila de par siste år. De vil heller ha voksne med mye erfaring enn unge.

Anonymkode: b8ada...05a

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

I det firmaet jeg jobber i, har de ansatt mange over 50år ila de par siste år. De vil heller ha voksne med mye erfaring enn unge.

Tror faktisk den nye sjefen min nærmer seg 60

AnonymBruker
Skrevet
Ilmodric skrev (6 timer siden):

Arbeidsledigheten er lav. Derfor ønsker man å sette opp renta for å roe ned økonomien og kjøpekraften slik at folk ikke går bananas på shopping og lønningene fyker i taket i mangel på folk. 

Samtidig som det er et dilemma rundt det med høyere kostnader om dagen. 

Anonymkode: b4ba9...7bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...