Gå til innhold

Katastrofe idag med eldste barnet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Idag har jeg ikke klart å være på topp. Mannen min jobber denne helgen hele dagen, jeg har slitsom eggløsning som gjør meg øm i låra og Pms. 

Jeg er alene med ei på 5 og en på ett år. 

Idag har eldste virkelig testet grenser. Jeg vil ikke gå detaljert, men å møte henne med godhet og kjærlighet har gjort at hun har krevd enda mer enn jeg kan gi. Akkurst som om det jeg gjør ikke er godt nok, det har ihvertfall ikke funka fordi det har blitt verre. Oppførselen hennes har vært langt utenfor det normale og vanligvis greier jeg å takle det greit,.. Men det gjorde jeg ikke idag. Det ble alt for mye kjefting og smelling og dagen endte med at hun sa jeg ikke er glad i henne og kan ta med meg lillebror å flytte langt vekk så kan hun være igjen med pappa... Hjalp ikke å motsi henne heller. Tilslutt så jeg at hun måtte slutte å grine. 

Jeg er så lei. Jeg har ikke klart å være det jeg anser som en god mamma, jeg har kjeftet over alt. Skjønte fort at jeg måtte velge mine kamper i dag, men det har vært overveldende. 

Vanligvis så gleder jeg meg til en ny dag i øyeblikket begge barna sovner, men nå sitter jeg bare og gruer meg og håper mannen min blir syk eller arbeidsplassen hans blir konfiskert slik at jeg slipper det samme i morgen. 

Hva kan jeg gjøre for at dagen i morgen ikke blir sånn? På hvilken måte kan vi få oss ut døra i morgen uten at eldste merker at hun har gått igjennom grunnleggende hygiene, fått mat og rene klær? 

Anonymkode: 55ad0...d88

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sender bare en klem❤️ Har ikke så mange råd! Ikke tenk på at du er en dårlig mor, det er helt greit å ha dårlige dager innemellom😊 Det er menneskelig.

Positivt at du søker etter råd.

Anonymkode: 3eb74...7cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du forvente at 5-åringen skal klare å regulere egne følelser når mor ikke klarer det selv? 

Anonymkode: bf021...ace

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg sender bare en klem❤️ Har ikke så mange råd! Ikke tenk på at du er en dårlig mor, det er helt greit å ha dårlige dager innemellom😊 Det er menneskelig.

Positivt at du søker etter råd.

Anonymkode: 3eb74...7cd

Takk 💕❤️

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan kan du forvente at 5-åringen skal klare å regulere egne følelser når mor ikke klarer det selv? 

Det er ikke følelsene hennes som er problemet kjære, men oppførselen hennes jeg ikke taklet. Jeg spør om hvordan jeg kan takle det bedre i morgen 🙃 

Skrevet

Du starter morgendagen med å be 5 åringen om unnskyldning for oppførselen din. Og så finner dere på noe gøy sammen😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
beige skrev (1 minutt siden):

Du starter morgendagen med å be 5 åringen om unnskyldning for oppførselen din. Og så finner dere på noe gøy sammen😊

Selvsagt 😉💕

Skrevet

Hva skal dere i morgen? Er det noe 5 åringen gleder seg til som kan motivere henne?

AnonymBruker
Skrevet

Det er her ordtaket "ny dag, nye muligheter" spiller fint inn. 

Se på det som et blankt ark. Men på det blanke arket er konturene av gårsdagen ikke blitt visket helt bort. For å virkelig kunne starte med ett bledahvitt ark må du be om unnskyldning for gårsdagen og kanskje snakke litt om det. Da visker du bort konturene og er klar for å lage mange fine farger på arket uten de kjipe konturene som ødelegger bildet dere lager. 

Alle har kjipe dager. Du er ikke en dårlig mor for det. Men jeg kjenner følelsen du har noen ganger. Da synes jeg det er viktig å snakke om det med barnet, lære henne å snakke om følelser og tanker. Viser at vi voksne også kan gjøre feil, men gå som et godt eksempel og snakke om følelsene våre og lytte til andres følelser. 

Anonymkode: 68757...0e2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du er en utrolig god mamma og grunnen til at jeg sier det er at du innser at i dag lå utfordringen hos deg. Du hadde en dårlig dag og gjorde ikke ting som du burde. Når det er sagt, så er set helt vanlig å ha en dårlig dag, og det kommer barnet til å oppleve mange ganger i løpet av livet…fra dere, lærere, venninner , sjefer osv. Hvis vi skal forberede barna på det virkelige lov, så må vi også la de få se /oppleve helt normale resksjoner/følelser. Keg ville bar helt enkelt sagt i morgen» I går var set veldig dumt , mamma hadde ikke en bra dag. Men i dag prøver vi på nytt og skal ha en fin dag». Også ville jeg ha litt tannpuss være tannpuss for en dag, og ville hun hatt på en skitten bukse så la det gå. Noen dager må man bare la det skure og gå og heller fokusere på kosen/hyggen❤️❤️

Anonymkode: 30236...75b

• Hjerte 1
Skrevet

Mange har det sånn, du er ikke alene.

Kan det hjelpe å gjøre utendørs som dere syntes er gøy? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Takk 💕❤️

Det er ikke følelsene hennes som er problemet kjære, men oppførselen hennes jeg ikke taklet. Jeg spør om hvordan jeg kan takle det bedre i morgen 🙃 

Hva mener du oppførselen hennes reflekterer da, om ikke følelsene hennes? 

beige skrev (14 minutter siden):

Nei nei og nei. Barnet skal overhode ikke si «unnskyld» på oppfordring fordi det dagen før hadde vanskelige følelser som det ikke klarte å sette ord på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
beige skrev (4 minutter siden):

Hva skal dere i morgen? Er det noe 5 åringen gleder seg til som kan motivere henne?

Har ingen konkrete planer, håper å få oss en tur til lekeplassen 💕 hun sa hun vil være hjemme og se tv.. 🙃

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er her ordtaket "ny dag, nye muligheter" spiller fint inn. 

Se på det som et blankt ark. Men på det blanke arket er konturene av gårsdagen ikke blitt visket helt bort. For å virkelig kunne starte med ett bledahvitt ark må du be om unnskyldning for gårsdagen og kanskje snakke litt om det. Da visker du bort konturene og er klar for å lage mange fine farger på arket uten de kjipe konturene som ødelegger bildet dere lager. 

Alle har kjipe dager. Du er ikke en dårlig mor for det. Men jeg kjenner følelsen du har noen ganger. Da synes jeg det er viktig å snakke om det med barnet, lære henne å snakke om følelser og tanker. Viser at vi voksne også kan gjøre feil, men gå som et godt eksempel og snakke om følelsene våre og lytte til andres følelser. 

Anonymkode: 68757...0e2

Dette var veldig fint ❤️ Takk! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei nei og nei. Barnet skal overhode ikke si «unnskyld» på oppfordring fordi det dagen før hadde vanskelige følelser som det ikke klarte å sette ord på. 

Les innlegget til Beige engang til…

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å❤️Sender deg en god klem! Slike dager har alle foreldre i blant. Jeg også. Og vet du at det går fint an å reparere i morgen? Si unnskyld for at du ble sint, se at du så hun ble lei seg. Si at du vil dere prøver igjen. Det er mye læring i det å se deg reparere! Og det kan styrke båndet deres.

Det kan være fryktelig utfordrende å være alene med to når man er sliten selv! Håper du får deg en god natts søvn. Vær raus med deg selv, du gjør så godt du kan. Det er lov å gjøre feil, du lærer av det du også.

Og så må du vel ikke ut av døra med to små i morgen hvis du er sliten? Det er lov med en rolig kosedag, det er lov å droppe dusj, og det er lov med litt tv eller nettbrett. Man må ikke være på topp hele tiden. Det som er viktig, er at du kobler deg på barnet ditt. Gjør det som skal til for at du orker det! 

Og barn tåler at man blir sinte og setter grenser. Det er en naturlig del av livet. Det er hva man sier når man blir sint som er viktig. Si «Jeg vil at du hører når jeg sier ..» Og unngå «Du er helt umulig!» osv. 

Anonymkode: e9c62...22f

AnonymBruker
Skrevet

Det der høres helt normalt ut. Noen dager er bare dritt. C'est la vie. Men ta deg en god prat med 5 åringen, unnskyld deg selv, og hør hva hun ønsker av dagen.

Anonymkode: 010fb...4f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan du ikke lese?

Anonymkode: 7acf5...b47

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker du er en utrolig god mamma og grunnen til at jeg sier det er at du innser at i dag lå utfordringen hos deg. Du hadde en dårlig dag og gjorde ikke ting som du burde. Når det er sagt, så er set helt vanlig å ha en dårlig dag, og det kommer barnet til å oppleve mange ganger i løpet av livet…fra dere, lærere, venninner , sjefer osv. Hvis vi skal forberede barna på det virkelige lov, så må vi også la de få se /oppleve helt normale resksjoner/følelser. Keg ville bar helt enkelt sagt i morgen» I går var set veldig dumt , mamma hadde ikke en bra dag. Men i dag prøver vi på nytt og skal ha en fin dag». Også ville jeg ha litt tannpuss være tannpuss for en dag, og ville hun hatt på en skitten bukse så la det gå. Noen dager må man bare la det skure og gå og heller fokusere på kosen/hyggen❤️❤️

Tusen takk for fint råd 💕❤️ jeg føler jeg kjeftet for mye og for høyt, og det var jo sikkert skremmende for henne.. Synes seriøst synd på henne.. Det MÅ bli bedre i morgen. 😢

minister-mio skrev (1 minutt siden):

Mange har det sånn, du er ikke alene.

Kan det hjelpe å gjøre utendørs som dere syntes er gøy? 

Håper det, jeg tenker å ta henne med på lekeplassen..😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ingen konkrete planer, håper å få oss en tur til lekeplassen 💕 hun sa hun vil være hjemme og se tv.. 🙃

Dette var veldig fint ❤️ Takk! 

Ta med noe godt å spise/drikke til lekeplassen, kanskje det hjelper😊 «Når vi kommer fram har mamma en overraskelse» ♥️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja du har rett i det, det må jo være NOE som gjør at hun oppførte seg slik. Jeg vet bare ikke hva.. Dagen startet med påskeegg jakt, jeg ville ha henne med i lek, hun ville ikke fordi hun ville se tv, noe jeg sa ok til.. Utover det kom denne oppførselen Uten at kan sette fingeren på hva som kan ha utløst det. 

Kanskje for mye snop.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Idag har jeg ikke klart å være på topp. Mannen min jobber denne helgen hele dagen, jeg har slitsom eggløsning som gjør meg øm i låra og Pms. 

Jeg er alene med ei på 5 og en på ett år. 

Idag har eldste virkelig testet grenser. Jeg vil ikke gå detaljert, men å møte henne med godhet og kjærlighet har gjort at hun har krevd enda mer enn jeg kan gi. Akkurst som om det jeg gjør ikke er godt nok, det har ihvertfall ikke funka fordi det har blitt verre. Oppførselen hennes har vært langt utenfor det normale og vanligvis greier jeg å takle det greit,.. Men det gjorde jeg ikke idag. Det ble alt for mye kjefting og smelling og dagen endte med at hun sa jeg ikke er glad i henne og kan ta med meg lillebror å flytte langt vekk så kan hun være igjen med pappa... Hjalp ikke å motsi henne heller. Tilslutt så jeg at hun måtte slutte å grine. 

Jeg er så lei. Jeg har ikke klart å være det jeg anser som en god mamma, jeg har kjeftet over alt. Skjønte fort at jeg måtte velge mine kamper i dag, men det har vært overveldende. 

Vanligvis så gleder jeg meg til en ny dag i øyeblikket begge barna sovner, men nå sitter jeg bare og gruer meg og håper mannen min blir syk eller arbeidsplassen hans blir konfiskert slik at jeg slipper det samme i morgen. 

Hva kan jeg gjøre for at dagen i morgen ikke blir sånn? På hvilken måte kan vi få oss ut døra i morgen uten at eldste merker at hun har gått igjennom grunnleggende hygiene, fått mat og rene klær? 

Jeg synes det første du skal gjøre for å redusere sjansen for nok en slik dag er å ta dette opp med barnet med en gang dere er oppe (og i våken tilstand). Fortell barnet hvor lei deg du er for at gårsdagen ble som den ble (bruk eksemplene slik at hun husker det som skjedde). Forklar at du ikke var en bra mamma, og at du er lei deg for det. At det ikke er så lett å være bra mamma heeeele tiden, at mammaer også har vanskelige dager. Men at vi allikevel skal være voksen og trygg og at du i dag vil prøver å være det på en bedre måte. Avslutt med hvor høyt du elsker henne. Og at du elsker henne også når hun er sint og sur, og når dere er uenige.

deg vil iaf ta brodden av en haug oppdemte følelser etter dagen i dag, og hvem vet hva mer det fører med seg. Oftest bare bra ting når man klarer å være ærlig om egne følelser til barna, uten å legge følelsene over på dem eller skylde på barnet for det. 

Anonymkode: 0fd94...4a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...