AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #1 Skrevet 9. april 2022 Vil du fortelle litt om hvordan du oppdaget sykdommen? Hvordan var dine første attakk? Har du lammelser som ikke går tilbake, i så fall hvor? Har selv under utredning og har flere i familien med MS. Både den progressive og den "vanlige" typen. Lurer på hva jeg kan ha i vente, da jeg allerede har begynnende lammelser. Anonymkode: c7947...639
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #2 Skrevet 10. april 2022 Det startet for meg med at jeg mistet følelsen høyre siden under brøystet og prikking i fingrene. Merket det særlig når jeg dusjet. Startet med utredning da, tok spinal punksjon og flere mr bilder. Så skjedde det ikke noe mer. Etter dette gikk det flere år før jeg fikk en rar følelse under det ene beinet som varte en mnd ca. Føltes som å ha en pute i skoen. Etter dette ble det tatt nye mr som viste litt forandringer og jeg startet med medisiner. Merker ingen ting til sykdommen og kun en håndfull vet at jeg har det. Går til mr og oppfølging på sykehus hver år. Anonymkode: 43c08...31f
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #3 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det startet for meg med at jeg mistet følelsen høyre siden under brøystet og prikking i fingrene. Merket det særlig når jeg dusjet. Startet med utredning da, tok spinal punksjon og flere mr bilder. Så skjedde det ikke noe mer. Etter dette gikk det flere år før jeg fikk en rar følelse under det ene beinet som varte en mnd ca. Føltes som å ha en pute i skoen. Etter dette ble det tatt nye mr som viste litt forandringer og jeg startet med medisiner. Merker ingen ting til sykdommen og kun en håndfull vet at jeg har det. Går til mr og oppfølging på sykehus hver år. Anonymkode: 43c08...31f Takk for svar. Hadde du ingen funn på MR og spinalpunksjon første gangen? Anonymkode: c7947...639
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #4 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for svar. Hadde du ingen funn på MR og spinalpunksjon første gangen? Anonymkode: c7947...639 Det var svake funn på mr, tok 3-4 stykker. Spinalpunksjonen viste at det hadde vært "en hendelse" som kunne knyttes opp til noe annet, de var altså ikke helt sikre ved første runde. Ettersom det skjedde noe en stund etter, fikk jeg satt diagnosen satt da. Anonymkode: 43c08...31f
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #5 Skrevet 10. april 2022 Hos meg skjedde det "over natten". Begynte å miste kraft i armene og i kroppen, gikk på butikken og opplevde at jeg mistet synet på høyre øye, gikk å la meg og var helt lik dagen etter -da dro jeg på legevakten og ble lagt inn med en gang. Hadde lammelser over hele kroppen i flere uker, og ble liggende på sykehus en måned. Etter det hadde jeg fortsatt lammelser pluss flere andre symptomer (det gikk "strøm" igjennom kroppen f.eks, noe jeg har enda i nakken men ikke så mye av det). Var ingen tvil hos meg, prøvene fortalte alt med en gang. Attaksvis og ikke progressiv heldigvis. Men var uheldigvis i den dårligste livssitasjonen jeg kunne vært i da det slo ut, så det tok flere år før jeg fikk skikkelig hjelp. Anonymkode: 826e4...6df
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå