AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #1 Skrevet 8. april 2022 Pga sykdom og samarbeid med både lege og ernæringsfysiolog, skal jeg fremover spise middager på 500 kalorier. (Får dekket resterende kalori inntak på de andre måltidene, sånn at KG ikke sletter tråden min 😊) Jeg spiser 3 måltider om dagen, og middag er den siste, men nokså så sent. Blir på en måte en blanding av middag/kveldsmat. Men jeg selv ønsker den skal være en varmrett, eller noe typisk middag. Men jeg sliter med inspirasjon! Jeg tåler alt, og helse personale har gitt meg frie tøyler på middagene, med eneste mål at det skal være 500 kalorier. Er ikke krise om det blir 600 kalorier heller, men som oftest helst 500. Får i meg det meste av vitaminer og mineraler på de andre måltidene, så dere trenger ikke tenke at det skal være så sunt. Men posjonen må være stor nok slik at jeg blir mett! 😅 Er særlig tilbehør jeg sliter med fantasi på… Er veldig glad i brokkoli, men jeg går jo sabla lei om jeg spiser det hver dag 😂 Nå er det jo litt forskjellig på hva som er «mett» for forskjellige folk, men spiser jeg 3 wiener pølser med lompe så er jeg helt stappa 🤷🏼♀️ Anonymkode: 1c778...78e
AnonymBruker Skrevet 8. april 2022 #2 Skrevet 8. april 2022 3 god og mager wienerpølser med lompe blir jo ca 450kcal. Kyllingfilet, wokede grønnsaker og soyasaus (du måler opp mengde på kyllingen så det blir riktig) En laksefilet stekt i ovnen, potet og mye kokte grønnsaker (feks brokkoli, rosenkål og gulrot) En omelett av 3egg, litt melk, spinat, skinkepålegg oppskjært, paprika og løk. «Mere» ferdigsupper, disse er gode og kalorifattige, så du får sikkert inn litt godt brød til. Anbefaler deg å kjøpe inn en kjøkkenvekt. Da er det lett å holde oversikt over kaloriene. Kan jeg spørre om legen anbefaler dette for at du skal opp eller ned i vekt? Anonymkode: e2efe...833
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #3 Skrevet 9. april 2022 Enhver middag kan jo bli 500 kalorier, det handler bare om mengder☺️ Fetasalat med kylling og pasta, frittatta, hamburger, hva som helst. Anonymkode: 81aea...232
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #4 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (På 8.4.2022 den 13.02): Pga sykdom og samarbeid med både lege og ernæringsfysiolog, skal jeg fremover spise middager på 500 kalorier. (Får dekket resterende kalori inntak på de andre måltidene, sånn at KG ikke sletter tråden min 😊) Jeg spiser 3 måltider om dagen, og middag er den siste, men nokså så sent. Blir på en måte en blanding av middag/kveldsmat. Men jeg selv ønsker den skal være en varmrett, eller noe typisk middag. Men jeg sliter med inspirasjon! Jeg tåler alt, og helse personale har gitt meg frie tøyler på middagene, med eneste mål at det skal være 500 kalorier. Er ikke krise om det blir 600 kalorier heller, men som oftest helst 500. Får i meg det meste av vitaminer og mineraler på de andre måltidene, så dere trenger ikke tenke at det skal være så sunt. Men posjonen må være stor nok slik at jeg blir mett! 😅 Er særlig tilbehør jeg sliter med fantasi på… Er veldig glad i brokkoli, men jeg går jo sabla lei om jeg spiser det hver dag 😂 Nå er det jo litt forskjellig på hva som er «mett» for forskjellige folk, men spiser jeg 3 wiener pølser med lompe så er jeg helt stappa 🤷🏼♀️ Anonymkode: 1c778...78e Jeg foretrekker gryter og supper og dette er mine go to 😊 Brokkolisuppe (ops fire porsjoner) 2 ss vanlig olivenolje 1 kg brokkoli, fint hakket, inkludert stilk 1 stk. purre, skåret i tynne skiver 1 fedd hvitløk, most 1 ss ingefær, finhakket 80 g babyspinat 7 ½ dl vann 2 tsk soyasaus 1 boks kokosmelk flaksalt sprøstekt løk kokosflak rundstykke 1.Varm 1 ss av olivenoljen på middels varme i en tykkbunnet, stor kjele og tilsett 150 g av brokkolien. Stek til den er myknet og svakt brunet, ca. 3–4 minutter, og sett til side. 2.Hell resten av olivenoljen i kjelen sammen med purre, hvitløk og ingefær. Stek på middels varme i 3–4 minutter til purren har myknet. 3.Tilsett resten av brokkolien, babyspinat, vann og fiskesaus, sett på lokk og kok i ca. 10 minutter til brokkolien er myk. Hell i kokosmelk og kok i ytterligere 2 minutter. 4.Fjern kjelen fra varmen. Kjør suppen til en jevn puré med en stavmikser. Varm opp igjen, smak til med flaksalt og server toppet med de gylne brokkolibitene, sprøstekt løk,kokosflak og rundstykke. Blomkålcurry(dobbelporsjon) 1 stk blomkål 0,5 stor rødløk 1 stk hvitløksfedd 0,5 stk rød chili , renset for frø 0,5 ss frisk ingefær , revet eller finhakket 0,5 ss rød curry paste 0,5 boks kokosmelk salt frisk koriander og/eller mynte til pynt 1.Rens og skjær løken i tynne skiver. Finhakk chilien. Skrap skallet av ingefæren med en teskje. 2.Riv eller finhakk ingefær og hvitløk, og rens og del blomkålen i buketter. 3. Varm oljen i en romslig stekepanne. Fres løk, hvitløk, ingefær og chili over middels varme til løken blir myk og gyllen. 4.Tilsett karri-pasta og fres videre et lite minutt. 5.Ha i blomkålbukettene og litt salt, rør alt godt sammen. Hell i kokosmelken. 6.Gi det hele et oppkok og la det småkoke i ca. 5 minutter til blomkålen er mør. Smak til med mer salt om nødvendig. Pynt med mint og/eller koriander og spis med nan 300 g søtpotet 175 g blomkål 1rød chili 1 feddhvitløk 1løk 1 ss karri 1 ts gurkemeie 1 ss olivenolje 125 grøde linser 1 boks kokosmelk light (kan bruke vanlig,’men da havner man nærmere 600 kcal) 4 dl grønnsaksbuljong 100 g spinat havsalt og kvernet pepper 1.Skrell søtpotetene og skjær dem i store biter og Del blomkålen i buketter. 2.Fjern kjernene i chilien, og hakk den sammen med hvitløk og løk. 3.Fres hvitløk, løk, chili, karri og gurkemeie i olje i en kjele i 1 minutt. Tilsett søtpotet og blomkål, og la det steke i 3–4 minutter. 3.Tilsett linser, kokosmelk og buljong. La retten putre i 10 minutter på svak varme, til linsene er møre. 4.Tilsett spinaten og la det koke i et par minutter til. Smak til med salt og pepper Anonymkode: fdab8...935 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #5 Skrevet 9. april 2022 Sjekk oppskrifter fra Grete Roede. De oppgir kaloriinnholdet, så det er veldig fint og lettvint. Anonymkode: c91af...e47 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #6 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (På 4/8/2022 den 13.02): Pga sykdom og samarbeid med både lege og ernæringsfysiolog, skal jeg fremover spise middager på 500 kalorier. (Får dekket resterende kalori inntak på de andre måltidene, sånn at KG ikke sletter tråden min 😊) Jeg spiser 3 måltider om dagen, og middag er den siste, men nokså så sent. Blir på en måte en blanding av middag/kveldsmat. Men jeg selv ønsker den skal være en varmrett, eller noe typisk middag. Men jeg sliter med inspirasjon! Jeg tåler alt, og helse personale har gitt meg frie tøyler på middagene, med eneste mål at det skal være 500 kalorier. Er ikke krise om det blir 600 kalorier heller, men som oftest helst 500. Får i meg det meste av vitaminer og mineraler på de andre måltidene, så dere trenger ikke tenke at det skal være så sunt. Men posjonen må være stor nok slik at jeg blir mett! 😅 Er særlig tilbehør jeg sliter med fantasi på… Er veldig glad i brokkoli, men jeg går jo sabla lei om jeg spiser det hver dag 😂 Nå er det jo litt forskjellig på hva som er «mett» for forskjellige folk, men spiser jeg 3 wiener pølser med lompe så er jeg helt stappa 🤷🏼♀️ Anonymkode: 1c778...78e 250g indrefilet med rotgrønnsaker og løk. + en liten dærsj rødvinsaus. Et herremåltid Anonymkode: 1d0e3...bd0
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #7 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (På 8.4.2022 den 13.02): Pga sykdom og samarbeid med både lege og ernæringsfysiolog, skal jeg fremover spise middager på 500 kalorier. (Får dekket resterende kalori inntak på de andre måltidene, sånn at KG ikke sletter tråden min 😊) Jeg spiser 3 måltider om dagen, og middag er den siste, men nokså så sent. Blir på en måte en blanding av middag/kveldsmat. Men jeg selv ønsker den skal være en varmrett, eller noe typisk middag. Men jeg sliter med inspirasjon! Jeg tåler alt, og helse personale har gitt meg frie tøyler på middagene, med eneste mål at det skal være 500 kalorier. Er ikke krise om det blir 600 kalorier heller, men som oftest helst 500. Får i meg det meste av vitaminer og mineraler på de andre måltidene, så dere trenger ikke tenke at det skal være så sunt. Men posjonen må være stor nok slik at jeg blir mett! 😅 Er særlig tilbehør jeg sliter med fantasi på… Er veldig glad i brokkoli, men jeg går jo sabla lei om jeg spiser det hver dag 😂 Nå er det jo litt forskjellig på hva som er «mett» for forskjellige folk, men spiser jeg 3 wiener pølser med lompe så er jeg helt stappa 🤷🏼♀️ Anonymkode: 1c778...78e 150 g kyllingfilet med 100 g grønnsaker (som vokser over bakken) og en teskje olje i panna. Ish. Anonymkode: e1ef9...e06
Purple_Pixiedust Skrevet 10. april 2022 #8 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): 150 g kyllingfilet med 100 g grønnsaker (som vokser over bakken) og en teskje olje i panna. Ish. Anonymkode: e1ef9...e06 Det blir godt under 500 kcal det der da. 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #9 Skrevet 10. april 2022 28 minutter siden, AnonymBruker said: 150 g kyllingfilet med 100 g grønnsaker (som vokser over bakken) og en teskje olje i panna. Ish. Anonymkode: e1ef9...e06 Og hvem har sakt at ikke TS kan spise underjordiske grønnsaker? Altså karbohydrater? Anonymkode: 3cc48...282 2
Embla Othea Skrevet 18. april 2022 #10 Skrevet 18. april 2022 Proteinkilde (ca. 150 g) + 200 g grønnsaker + 100 g ris\ poteter\ pasta blir ca. 500 kcal. Noen gode kombinasjoner er: Laks med brokkoli og quinoa\ søtpotet\ brun ris Laks med litt rød pesto, ovnsbakte grønnsaker og brun ris Kyllingfilet med grønnsaker og bulgur Torsk med rotgrønnsaker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå