Gå til innhold

Lurer på ang kaloriunderskudd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forbrenner ca 3500 kalorier pr dag. Spiser ca 1800 kalorier mat, litt mer på lørdager. Synes det holder i massevis med mat, holder meg mett og har jevn energi ut dagen. Jeg skal ned 10 kilo. Trener også mye styrke, så egentlig mer opptatt av cm enn kilo.

Kostholdet består av masse grønt, litt frukt/nøtter/frø, visse oljer og mager kjøtt. Så får i meg mye god næring. 

Men er jo et kaloriunderskudd på 1700 kalorier 🤔 Er det innafor? 

Anonymkode: 6a2ed...be8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke gunstig, men er du sikker på at du forbrenner 3500 kcal?

Anonymkode: 10a31...c05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke gunstig, men er du sikker på at du forbrenner 3500 kcal?

Ja, er helt sikker på det - oftest forbrenner jeg mer. Hviledagen forbrenner jeg litt mindre. Ble ganske overasket selv, men når jeg tenker over det så kanskje ikke så rartq. Trener mye og har høy aktivitet ellers. Har også bygd mye muskler. 

Men hva gjør at dette ikke er gunstig? ☺️ Jeg får i meg nok næring, har masse energi jevnt over dagen. Ingen kravings og føler meg veldig bra. Sover godt og stresser ikke så mye. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, er helt sikker på det - oftest forbrenner jeg mer. Hviledagen forbrenner jeg litt mindre. Ble ganske overasket selv, men når jeg tenker over det så kanskje ikke så rartq. Trener mye og har høy aktivitet ellers. Har også bygd mye muskler. 

Men hva gjør at dette ikke er gunstig? ☺️ Jeg får i meg nok næring, har masse energi jevnt over dagen. Ingen kravings og føler meg veldig bra. Sover godt og stresser ikke så mye. 

Ts

Jo større kaloriunderskudd du er jo mer vil det påvirke din bmr. 300-500 kcal i minus er max for å påvirke denne minst mulig slik at du slipper reversert diett etter vekttapet. Men regn ut kaloriforbrenning og kaloriinntak som et gjennomsnitt gjennom uka, du sier du spiser mer på helg og forbrenner mindre på hviledager så uten et gjennomsnitt så vet du jo ikke det reelle underskuddet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo større kaloriunderskudd du er jo mer vil det påvirke din bmr. 300-500 kcal i minus er max for å påvirke denne minst mulig slik at du slipper reversert diett etter vekttapet. Men regn ut kaloriforbrenning og kaloriinntak som et gjennomsnitt gjennom uka, du sier du spiser mer på helg og forbrenner mindre på hviledager så uten et gjennomsnitt så vet du jo ikke det reelle underskuddet. 

Forbrenningen ligger gjennomsnittlig på ca 3500 kalorier i uken og mat på ca 1800. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det høres egentlig ganske urealistisk ut å forvenne såååå mye på en dag? Med mindre du er veldig stor da selvsagt. Jeg forbrenner MAKS 2500 kalorier på en dag dersom jeg er på jobb i åtte timer (travel jobb med rundt 120000 skritt) og så trener en relativt hard løpeøkt etter jobb. 

Anonymkode: bc2d4...3c7

• Nyttig 1
Skrevet

Lurer litt på hvordan du har klart å legge på deg 10 kilo når du forbrenner 3500 kcal hver dag?🤔

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at du forbrenner så mye? Hvor gammel er du, kjønn?

Høres ut som noen tror de forbrenner mer enn de gjør, og spiser mer enn de tror de gjør.. noe som er typisk for mange som prøver å gå ned, men ikke får det til

Anonymkode: 97fe4...e8a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Pås skrev (23 minutter siden):

Lurer litt på hvordan du har klart å legge på deg 10 kilo når du forbrenner 3500 kcal hver dag?🤔

Jeg har ikke alltid gjort det 😂 Det hadde vært en drøm. Men før var jeg ganske lat og spiste dritt. Bygd kroppen litt og litt opp, samt endret kostholdet. Begynte med rolig gåturer. Nå trener jeg en økt med styrke og en med kardio 6 dager i uken, i tillegg sitter jeg sjeldent ned og bærer på minstemann mye. Har gått ned ca 30 kilo. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan vet du at du forbrenner så mye? Hvor gammel er du, kjønn?

Høres ut som noen tror de forbrenner mer enn de gjør, og spiser mer enn de tror de gjør.. noe som er typisk for mange som prøver å gå ned, men ikke får det til

Anonymkode: 97fe4...e8a

Jeg er 35. Kvinne. 

Syntes også det var mye. Var pulsklokken som viste. Så prøvde med samboeren min sin klokke som viste det samme. Snakket med pt`n min etterpå som også mente dette var riktig. 

Jeg går jo ned i vekt 😅 Men nå plutselig går vekten nedover litt raskere enn før. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det høres egentlig ganske urealistisk ut å forvenne såååå mye på en dag? Med mindre du er veldig stor da selvsagt. Jeg forbrenner MAKS 2500 kalorier på en dag dersom jeg er på jobb i åtte timer (travel jobb med rundt 120000 skritt) og så trener en relativt hard løpeøkt etter jobb. 

Anonymkode: bc2d4...3c7

Det er ikke forventninger, det er hva jeg forbrenner visst nok. 

Jeg har ca 15000 - 16000 skritt hver dag. Også trening og mye løft. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du går ned i vekt på 1800kcal og er tilfreds på den matmengden ser jeg ingen problemer med å fortsette. Hvor mye går du ned i uken?

Jeg må jo innrømme at jeg heller ikke tror du forbrenner så mye (selv om disse klokkene forteller der). Da ville du jo rast ned i vekt med 1800 inntak daglig, og ikke hatt behov for å slanke deg 10kg. Uansett vil jo forbrenningen reduseres naturlig når du veier mindre. Poenget mitt var: 1800kcal er sunt og nok for kvinner. Ingenting farlig. Du ser jo selv på vekten om du går veldig raskt ned eller føler deg svimmel (noe du bekreftet at du ikke gjør)

Anonymkode: eb445...1c8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er forresten normalvektig, tidligere overvektig, men over 180 cm høy.

Forbrenningen min har aldri vært så høy før, men har masse god energi, sover godt og trener mye. Har trent meg opp, så har ikke plutselig begynt med masse trening. 

I dag har jeg allerede forbrent mer enn 2000 kalorier siden 00.00 i natt. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du går ned i vekt på 1800kcal og er tilfreds på den matmengden ser jeg ingen problemer med å fortsette. Hvor mye går du ned i uken?

Jeg må jo innrømme at jeg heller ikke tror du forbrenner så mye (selv om disse klokkene forteller der). Da ville du jo rast ned i vekt med 1800 inntak daglig, og ikke hatt behov for å slanke deg 10kg. Uansett vil jo forbrenningen reduseres naturlig når du veier mindre. Poenget mitt var: 1800kcal er sunt og nok for kvinner. Ingenting farlig. Du ser jo selv på vekten om du går veldig raskt ned eller føler deg svimmel (noe du bekreftet at du ikke gjør)

Jeg har allerede gått ned 30 kilo. Har vært overvektig. Jeg har gått ned ca 1 kilo i uken, men har nok lagt på meg noe muskler. Har ikke målt cm, men gått ned flere størrelser siden jeg startet. Forbrenningen økte for ca 3 uker siden. Før det lå jeg på ca 2500 - 3000 kalorier, men spiste litt mye en periode. 

Nei, føler meg veldig bra, ikke svimmel og har masse med energi 😀 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Dersom dette stemmer så går du jevnt over ned ca to kilo i uken. Det er mye, høres ikke helt reelt ut..

Anonymkode: d19ac...e57

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er forresten normalvektig, tidligere overvektig, men over 180 cm høy.

Forbrenningen min har aldri vært så høy før, men har masse god energi, sover godt og trener mye. Har trent meg opp, så har ikke plutselig begynt med masse trening. 

I dag har jeg allerede forbrent mer enn 2000 kalorier siden 00.00 i natt. 

Jeg har allerede gått ned 30 kilo. Har vært overvektig. Jeg har gått ned ca 1 kilo i uken, men har nok lagt på meg noe muskler. Har ikke målt cm, men gått ned flere størrelser siden jeg startet. Forbrenningen økte for ca 3 uker siden. Før det lå jeg på ca 2500 - 3000 kalorier, men spiste litt mye en periode. 

Nei, føler meg veldig bra, ikke svimmel og har masse med energi 😀 

Ts

1 kilo i uken er jo anbefalt hastighet å gå ned i vekt, så du kan bare fortsette som du gjør😊 Det tilsvarer ca 1000kcal i underskudd daglig. Så da kan vi jo anta at du forbrenner 2800kcal daglig.

Skrevet

Jeg ville lyttet til kroppen min i stedet for «skriftlig vitenskap» og andres meninger. Om du føler du har nok energi og at alt går greit på så stort underskudd, fortsett med det! Dersom du blir slapp og irritabel, kan du heller begynne å endre på ting. Kroppen sier ifra 🙂 

Har ei tidligere veeldig overvektig venninne som gikk ned rundt 40kg på veldig lavt kaloriunderskudd (hun mista matlysten ifm kjærlighetssorg). Hun har holdt vekta i 3 år nå, også etter at hun fikk matlysten tilbake. Det kan funke greit, altså!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom dette stemmer så går du jevnt over ned ca to kilo i uken. Det er mye, høres ikke helt reelt ut..

Anonymkode: d19ac...e57

Ikke fult 2 kilo. En kilo er ca 7000-7500 kalorier. Har gått ned ca. 1 kilo pr uke. Jeg trener mye styrke også og hatt stor fremgang disse ukene. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Jacuzzi skrev (2 minutter siden):

Jeg ville lyttet til kroppen min i stedet for «skriftlig vitenskap» og andres meninger. Om du føler du har nok energi og at alt går greit på så stort underskudd, fortsett med det! Dersom du blir slapp og irritabel, kan du heller begynne å endre på ting. Kroppen sier ifra 🙂 

Har ei tidligere veeldig overvektig venninne som gikk ned rundt 40kg på veldig lavt kaloriunderskudd (hun mista matlysten ifm kjærlighetssorg). Hun har holdt vekta i 3 år nå, også etter at hun fikk matlysten tilbake. Det kan funke greit, altså!

Takk for en litt mer ordentlig svar 😅 Det var litt det jeg tenkte også, at når jeg har såpass med energi så virker det som kroppen trives med det jeg gjør. Men synes det er så sprikende info ang vektnedgang og kalorier.

Så bra hun har holdt vekta 😁

Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...